[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:01

Ja grappig hoe anders je daarin kan staan. Ik doe alles zelf met gewoon les. Ze kent mij, vertrouwt mij, en dan zou ik dr naar een vreemde toebrengen die het als werk doet ipv bandtechnisch en samenwerking. Het gaat bij ons niet zo snel, maar we doen het wel echt samen.
Nu zijn wij ook heel anders, sinds een maand oud heb ik dr natuurlijk al. Maar ook mijn andere merrie heb ik lekker op zn penny alles zelf gedaan met hier en daar les. Daar kon ik ook mee lezen en schrijven dus slechter zijn ze er niet van geworden :') Maarja ze lopen ook niet direct topsport, ach.

Ik denk ook niet dat ik het nu anders zou doen. En verzorg/lease is ook wel anders dan eigen. Maar gelukkig voor iedereen een ander smaakje! Anders wordt t zo saai :P

Doen waar je je goed bij voelt, maar ik was specifiek nieuwsgierig vandaar ook mijn vraag aan haar.

juniper

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 02:33

Hoe was dat process van inrijden voor jou? Hoe heb je dat aangepakt enzo, kun je daar iets over vertellen?
Ik denk er aan het zelfde te doen als Zertab, zelf de basis dingen maar wegbrengen voor het 'echte' werk. Meer omdat dat bij ons gebruikelijk is en ik vind dat ik de kennis zelf niet heb voor echt inrijden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 07:21

Lijkt me heel mooi als je dat idd zelf kan, maar ik heb de ervaring en kennis niet. En paardrijden is altijd een risico maar op een niet ingereden paarden stappen... Ik breek liever niet mijn been ofzo. Zal werk ook niet zo tof vinden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 08:22

Maar ik vind inrijden wel heel wat anders dan omscholen. Jim heb ik ook samen met instructeurs omgeschoold. Dat was heel leuk om te doen.
Maar Noura ga ik ook niet zelf inrijden. Daar mis ik de handigheid en een stukje lef voor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 08:32

Oh echt? Ik heb eigenlijk altijd jonge paarden en pony's ingereden... toen ik nog engels reed ook voor anderen (op een gegeven moment ook betaald, meest fantastische bijbaan ooit!) en later mijn eigen paarden western. Weliswaar gewoon met les, en ik vind het net als Denies een heel leuk proces :j
Het doorrijden vind ik trouwens ingewikkelder dan het inrijden eigenlijk, dan komt het in mijn beleving best nauw. Maar alsnog heel leuk om te doen, en als ik later ergens tegenaan loop, dan kan ik niemand anders de schuld geven dan mijzelf :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 08:36

Oh doorrijden vind ik juist dan weer leuker :+
Bij Noura speelt een stuk vertrouwen ook een grote rol. Vertrouwen in mezelf en ook wel in haar. Ze kan best heftig reageren op dingen. En daar ben ik echt niet handig genoeg voor.
Zadelmak maken doe ik dan wel weer zelf. Maar het daadwerkelijk opstappen voor de 1e keer vind ik echt heel spannend.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:34

Daihyo schreef:
Maar ik vind inrijden wel heel wat anders dan omscholen. Jim heb ik ook samen met instructeurs omgeschoold. Dat was heel leuk om te doen.
Maar Noura ga ik ook niet zelf inrijden. Daar mis ik de handigheid en een stukje lef voor.

Ja precies. Ik heb de mijne zelf ingereden en rijd hem nu ook door, onder begeleiding, maar dat is een dressuurinstructrice. Ik snap wat je zegt, Denies, maar voor de western voel ik me te onzeker en te onervaren, dus daarvoor een andere keuze.

Ik wil er overigens dan wel drie keer per week of zo heen, het is niet dat ik 'm dump en niet meer omkijk. Heb er erg over getwijfeld hoor, daar niet van. Nou ja, het is ook nog niet aan de orde, wie weet wat volgend jaar brengt.

Eens met Achterom trouwens: zadelmak maken is echt een makkie (vind ik) vergeleken met doorrijden. Dan begint het echte werk pas. Vond en vind het geweldig om dit samen met paard te doen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:45

miereneter schreef:
Daihyo schreef:

Ja precies. Ik heb de mijne zelf ingereden en rijd hem nu ook door, onder begeleiding, maar dat is een dressuurinstructrice. Ik snap wat je zegt, Denies, maar voor de western voel ik me te onzeker en te onervaren, dus daarvoor een andere keuze.

Ik wil er overigens dan wel drie keer per week of zo heen, het is niet dat ik 'm dump en niet meer omkijk. Heb er erg over getwijfeld hoor, daar niet van. Nou ja, het is ook nog niet aan de orde, wie weet wat volgend jaar brengt.

Eens met Achterom trouwens: zadelmak maken is echt een makkie (vind ik) vergeleken met doorrijden. Dan begint het echte werk pas. Vond en vind het geweldig om dit samen met paard te doen.

Ik kom even onder mijn meeleessteen vandaan. Danielle is echt superfijn met haar paarden, dus ben heel benieuwd hoe het omzetten naar western gaat :D

Ik heb in het begin ook begeleiding gehad van een dressuurinstructrice, vond ik zelf echt heel erg fijn, het doorrijden heb ik zelf gedaan. Ik ben zelf meer een voorstander van zelf omzetten naar western dan door een ander laten doen. hier leer je meteen heel veel van onder de juiste begeleiding ;)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:55

Ik vind het ook fijn dat als ik een paard in training zet om door te rijden dat er ook veel regelmatiger getraind word dan dat ik kan doen. Zo worden knopjes veel sneller bevestigd. Ik ben ook bang dat ik zelf dingen fout zou aanleren.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:24

Ja goh, hoe heb ik dit gedaan. Beeb was al heel veel in de hand en trok veel naar mij toe, dus je gaat op den duur gewoon dingen uitproberen en of het gaat goed, of het gaat niet goed. Ik vertrouwde haar en gewoon go with the flow. Iedereen roept wel, 'wil het rustig aan doen', maar bij een trainer gaat het gewoon niet rustig aan. Logisch ook, je wilt geen half jaar bezig zijn. Maar ik vind het bij een trainer gewoon werk en, logisch ook, maar dat past gewoon niet bij mij en hoe ik met mijn paarden omging. Ja dan kost het wat meer moeite, ja dan kunnen er fouten gemaakt worden, maar we groeien wel samen en vinden samen ons weg erin.
Resulteert wederom in een merrie waar ik mee kan lezen en schrijven en waar ik continu over hoor, 'wat is ze toch makkelijk zeg, wauw'.

Mijn andere merrie kochten we toen ik net van de manege af kwam. Hiervoor hadden we een miskoop gedaan waar ik bijna mee ben verongelukt :Y) en toen kwam zij. Kon nog niets, met een heel l*lverhaal wat helemaal niet bleek te kloppen achteraf. Maarja, we zijn er mee aan de gang gegaan. Er is één keer een bekende van stal op gegaan en dat vond ik uiteindelijk te lang duren (voor wanneer hij kon) dus ik ben zelf aan de gang gegaan. Go with the flow, met de nodige valpartijen. Het zag er niet uit hoe wij rond reden, maar toen mocht dat nog gewoon. Ik schaam me kapot als ik die filmpjes zie maar wat een ongedwongen lol hadden we samen.
Zij ging ook mee met mijn western stages en uiteindelijk kwamen wij op StarReiners terecht en heb ik van Ernst Claassen heel veel les gehad en zijn alle 'foutjes' of gekkigheden stiekem rechtgetrokken.

Ik kan er echt niet zo van wakker liggen om een foutje te maken of iets fout aan te leren. Er is altijd weer een mogelijkheid om iets te veranderen, af te leren of her aan te leren. Maar bovenal .. het is mijn paard, ze kent mij volledig. Ik vind het gewoon een heel naar idee om het dier weg te doen naar een vreemde stal en volledig in de handen van een vreemde te geven. Er gebeuren dan toch altijd dingen die ik zelf nooit zou doen. Ik heb dan liever dat ik zelf een poosje aankloot en verder ga op ons tempo.

Maar dat is hoe ik er in sta. Voor alles is les mogelijk, dus ook voor zadelmak maken, voor inrijden, voor doorrijden. Maar ik vind het gewoon heel belangrijk dat vooral onze band er voor zorgt dat we samen groeien. En dat hebben we bewezen ook. Ik vind ook niet dat je bepaalde kennis moet hebben hiervoor, je bent samen bezig. Als je kan rijden dan kan je de rest ook zolang je maar gezond verstand gebruikt. Beeb was dan wellicht heel makkelijk in vergelijking met Shiva, maar het waren ook twee uiterste.

Het is ook overigens niet zo dat je op een niet ingereden paard stapt, daar gaat nog wel heel veel meer aan vooraf :Y)

Maar wat ik zeg, doe lekker je ding. Was nieuwsgierig. Ik ben gewoon van het zelluf-doen. Wij hadden niet bereikt wat we nu hebben als ik dit een ander had laten doen. Ik zou het dus ook echt niet anders doen. Misschien nog een stapje rustiger aan omdat ik nu gewoon een iets ander lijf heb, maar nee hoor - zou het zo weer doen.

En precies wat Loody zegt. Als je samen gaat omscholen door een trainer, dan leer je veel meer en sneller. Daarom heeft dat ook mijn voorkeur. Ik snap niet waarom het paard al klaar moet zijn en jij daarna nog moet gaan leren, dat geeft veel meer problemen en miscommunicaties.

Maar hee nogmaals. Merk dat het een gevoelig onderwerp is. Dit is mijn manier en mijn kijk erop. No hard feelings voor wie dan ook die het anders wilt doen :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:30

Ja joh alsof ik niet weet dat er heel wat aan vooraf gaat. Feit blijft dat de eerste keer dat je opstapt dat paard niet is ingereden. En ik ga het niet doen :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:34

Blijkbaar wel hard feelings :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:36

Oh gevoelig niet hoor. Ik heb mijn keuze ook niet definitief gemaakt. Maar heel eerlijk: ik durf gewoon niet. Die leeftijd ben ik voorbij. En ook door de val die ik 10 jaar geleden met Jim heb gemaakt, ben ik gewoon voorzichtig.
Met Jim kan ik ook lezen en schrijven. En die heb ik echt niet zelf ingereden, die kocht ik al ingereden. Doorrijden heb ik wel zelf gedaan en ook al met veel meer paarden gedaan. Dat vind ik echt heel leuk. De knopjes er op zetten, ontdekken dat dat ook voor ieder paard anders is en daar in groeien.
Maar ik ben nog nooit als 1e op een paard gestapt. En natuurlijk gaat er veel aan vooraf. Het is echt niet uit de wei plukken en er een zadel op gooien. Maar dan nog vind ik het zelf veel te spannend. En om het een goede ervaring te laten zijn, zonder mijn getrut en twijfels, laat ik dat liever door een ander doen die wel het lef en de ervaring heeft.
En mijn grote voorkeur is dan gewoon thuis op eigen locatie, waarbij ik het deel op de grond op pak. Dus ook gewoon samen, juist omdat ze mij en de omgeving kent. Wegbrengen liever niet.
Maar goed, ik heb geen idee of ik zo iemand kan vinden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:52

xDenies schreef:

Moet je niet gaan doen alsof ik geen verstand van paarden heb :')

@Amanda: toen ik jonger was ben ik weleens als eerste op een paard gestapt. Maar toen was ik jong. Nu ben je ouder en een stuk voorzichtiger. En ook gewoon banger geworden. Dan moet je dat gewoon niet gaan doen. Waarschijnlijk durf ik het stukje hangen nog wel zelf. Maar echt het zitten... Dan moet hij wel héél braaf zijn.

Plus het is niet mijn eigen paard.

Edit: of hij wordt weggebracht naar een professional of iemand aan huis komt is even afwachten. Hier in de buurt is wel iemand die doet inrijden op locatie. Dan zou ik er idd wel meteen bij kunnen zij.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:56

Zertab schreef:
xDenies schreef:

Moet je niet gaan doen alsof ik geen verstand van paarden heb :')

Dat doe ik helemaal niet, dat zeg ik ook totáál niet. Ik vind dat je vrij fel reageert terwijl ik niet eens op jou reageer. Dat vind ik jammer en blijkbaar raak ik daar niet bewust een gevoelige snaar mee. Maar ik had het niet tegen jou of over jou :) Dus ik snap niet zo goed waarom je daar zo heftig op reageert.

Ik vind het heftig overkomen, vandaar ook continu dat ik er niets persoonlijks mee bedoel.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 12:02

Daihyo schreef:
Oh gevoelig niet hoor. Ik heb mijn keuze ook niet definitief gemaakt. Maar heel eerlijk: ik durf gewoon niet. Die leeftijd ben ik voorbij. En ook door de val die ik 10 jaar geleden met Jim heb gemaakt, ben ik gewoon voorzichtig.
Met Jim kan ik ook lezen en schrijven. En die heb ik echt niet zelf ingereden, die kocht ik al ingereden. Doorrijden heb ik wel zelf gedaan en ook al met veel meer paarden gedaan. Dat vind ik echt heel leuk. De knopjes er op zetten, ontdekken dat dat ook voor ieder paard anders is en daar in groeien.
Maar ik ben nog nooit als 1e op een paard gestapt. En natuurlijk gaat er veel aan vooraf. Het is echt niet uit de wei plukken en er een zadel op gooien. Maar dan nog vind ik het zelf veel te spannend. En om het een goede ervaring te laten zijn, zonder mijn getrut en twijfels, laat ik dat liever door een ander doen die wel het lef en de ervaring heeft.
En mijn grote voorkeur is dan gewoon thuis op eigen locatie, waarbij ik het deel op de grond op pak. Dus ook gewoon samen, juist omdat ze mij en de omgeving kent. Wegbrengen liever niet.
Maar goed, ik heb geen idee of ik zo iemand kan vinden.

Het is ook gewoon een keus die je zelf 100% moet maken. Ik kijk er gewoon anders naar, dat mag. Als je niet durft moet je het niet doen, maar anderzijds er kan altijd wat gebeuren. Ook als alle knopjes er braaf opzitten. Dus die snap ik dan niet helemaal (meerdere zeggen het overigens, dus niet persoonlijk).

Het is ook een beetje een voorgekauwd iets, en ik denk nu nog wel meer dan vroeger. Denk dat daarom mensen minder snel durven zelf aan de gang te gaan. Ik denk dat een paard getrut en getwijfel best kan handelen :P Maar je moet er zelf 300% achter staan en je er goed bij voelen.

Wat ik al zei, voor iedereen een ander smaakje! En dat is prima. *\o/*

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 16:44

xDenies schreef:
Maar hee nogmaals. Merk dat het een gevoelig onderwerp is. Dit is mijn manier en mijn kijk erop. No hard feelings voor wie dan ook die het anders wilt doen :)

Nee joh, ligt niet gevoelig (althans bij mij niet). Vind het juist heel interessant hoe jij het met Beeb doet, en hoe anderen het aanpakken.

Er waren trouwens ook mensen die het geen topidee vonden dat ik de mijne zelf ging inrijden, maar ik was al twee jaar met hem bezig met grondwerken en wandelen. Ik vertrouw hem volledig, hij is enorm braaf als hij niet het aapje uithangt. En het ging echt vlekkeloos!

Overigens eens dat een foutje hier en daar niet het einde van de wereld is. Die van mij is heel vergevingsgezind en we zijn al best ver gekomen. Gouden paard heb ik.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 17:02

Zertab, ik vroeg toch specefiek of Denise haar verhaal kon vertellen :P

Als ik kijk naar Achterom en Denise, zij hebben veel meer ervaring met jonge paarden en inrijden dan ik. Ik heb nog nooit een jong paard gehad of ingereden. Dan vind ik het risicovol om zelf te gaan klooien terwijl iemand anders misschien veel duidelijker kan zijn.

Maar dat een trainer nooit 'rustig aan' zal doen is wel een goed punt. Waar ik misschien een half jaa bezig zou zijn, zijn zij in 1-3 maanden klaar. Ik heb zelf al een trainer op het oog die ik goed ken en respecteer. Eentje die een goed beleerd paard afleverd in de plaats van een show pony die met een martingaal in de krul gereden werd.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 18:11

Gelukkig miereneter! Je moet ook de keus absoluut zelf maken. Maar ik denk dat onbewust mensen zich minder credits toeschrijven dan ze werkelijk verdienen :)

Haha precies Juniper! Maar, als ik voor mezelf mag spreken, wil ik echt niet zeggen dat ik meer ervaring heb met jonge paarden en/of inrijden. Of uberhaupt een topruiter of wat dan ook in die trant ben. Het is niet dat ik dit regelmatig heb gedaan en ben ook niet van plan om dit regelmatig te blijven doen. Ik ben wel van het niet l*llen maar breien. Toen mijn stalgenootje tobte met haar merrie heb ik die ook een paar keer gereden. Helaas mocht ik dat niet vaker doen, maar beestje hoefde alleen maar te zien dat het gewoon oké was en het vliegen, bokken en alles geen nut had, en daarna ging het goed. Ik heb nu een stalgenootje die héél onzeker is, merrie doet helemaal niets, maar ze durft gewoon niet 'aan te pakken' of te galopperen. Ik vind dat best heftig. Komt echt wel goed hoor, maar met gewoon goede begeleiding en doorpakken kan dit beestje straks ook heel tof lopen, ondanks manege achtergrond.
(met aanpakken bedoel ik niet rond slaan heh, laat dat even duidelijk zijn. Maar vragen en loslaten is al gewoon doorpakken. Met een beetje zitten en hopen dat een dier z'n lijf gaat gebruiken bereik je niets)

Het getob en getreuzel maakt het eigenlijk alleen maar erger. Maar ik ben gewoon ook nuchter in zo'n situatie.

Er zullen best trainers zijn die het net even wat anders doen, maar het feit blijft wel dat het gewoon werk voor hun is en je betaald daar een x bedrag voor en krijgt ook voor dat bedrag geleverd. Tuurlijk als er een moeilijke tussen zit kost het wellicht wat meer tijd, maar het is het standaard riedeltje.
Als je dat oké vind, helemaal prima natuurlijk. Maar ik heb er dus voor gekozen omdat lekker op ons tempo zelf te doen. En dat zou ik direct weer doen!

Iemand op stal heeft het ook zelf gedaan maar voor het eerste zitten ging haar dochter erop. Dat kan ook heh. Doe je het toch zelf/samen en bereik je hetzelfde, maar in ieder geval in eigen vertrouwde omgeving.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:59

juniper schreef:
Ik heb zelf al een trainer op het oog die ik goed ken en respecteer. Eentje die een goed beleerd paard afleverd in de plaats van een show pony die met een martingaal in de krul gereden werd.

Dat is absoluut een voorwaarde hoor, de mijne gaat enkel naar iemand die ik 100% vertrouw.

xDenies schreef:
Gelukkig miereneter! Je moet ook de keus absoluut zelf maken. Maar ik denk dat onbewust mensen zich minder credits toeschrijven dan ze werkelijk verdienen :)

Dat speelt een heel klein beetje mee :o Ik krijg hier wel eens te horen dat ik nog niet zoveel kan. Aan de andere kant durf ik dan weer wel bijna alles op een paard. En ik ben een vriendelijke ruiter. Mijn angst is vooral dat ik niet duidelijk genoeg ben. Maar puntje bij paaltje doe ik het op dit moment ook zelf (met les) en is het vooral allemaal heel erg leuk.

Afbeelding

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:43

Ik heb Frosty vanuit grondwerk zadelmak gemaakt met mijn instructrice.... in 1e instantie wilde ik dat helemaal niet doen vanwege verschillende lichamelijke ongemakken aan mijn zijde maar wegbrengen durfde ik ook niet toendertijd aangezien ze je OF mag OF niet mag en bij dat laatste heeft ze ook echt geen respect voor je.

Na onze koprol in galop vorig jaar was ik huiverig om de galop erop te zetten dus in Oktober haar toch naar trainster gebracht want de galop moest erop en ik moest van mn trauma afgeholpen worden. Thuis instructrice durfde me daarmee niet te helpen (die was erbij toen Frosty en ik over de kop sloegen dus die had ook n stukje trauma) dus dan maar naar Wendy om dat laatste stukje erop te zetten.

Nu 2 maanden verder kan ik zeggen dat het wegbrengen de juiste keuze is geweest want Frosty heeft een mega fijne galop en IK ben over mn trauma heen en rij weer rond zoals ik altijd deed.

Vandaag Frosty verhuisd naar haar nieuwe paleisje, ze was meteen chill en op dr plek dus kon met een gerust hart naar huis rijden. Morgen gaan we het terrein lekker verkennen en mss mag ze dan even op haar eigen paddockje chillen.... aankomend weekend heeft ze iig even vrij, vanaf maandag pakken we de draad gewoon op en gaan we lekker rijden.

Afbeelding
Bijna een zoekplaatje :))

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 18:44

Grote stal of niet? :D

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:49

Wat een fijn nieuws Paint_Lover, leuk hoor!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:07

Wat een fijne update Paint Lover!

Ik ben trouwens nog steeds niet naar die nieuwe stal geweest want ik krijg ze gewoon niet te pakken. Ik geef het nog een dag en anders gaat Tulip naar een vriendin van mij. Zij woont wel een stukje verder (40 minuten), maar daar kan ze overdag met 2 andere paarden in de wei en 's avonds op stal. Dan moet ik wel zelf wat hooi inkopen, maar ik denk dat dat het beste alternatief is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 19:20

Dat klinkt wel heel goed! Waarom ga je hier sowieso niet staan?