[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MandyC85

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:57

Beste mensen, ik ben nieuw hier weet dan ook niet of ik mijn vraag op de juiste plek stel.
Maar zelf rijd ik al 25 jaar engels, heb een eigen paardje een kruising tinker/kwpn nu wil ik haar heel graag omscholen naar western. Zelf ben ik er al enige tijd mee bezig heb al verschillende lessen gehad en ik vind het super! Mijn vraag is, ik heb haar op een manege staan in eijsden ik ben opzoek naar iemand die mij les kan geven in western op deze manege. Ik heb al wat rond gekeken maar kan niks vinden. Nu hoop ik dat iemand mij hier kan helpen :) beetje lang verhaal geworden maar hopelijk snappen jullie het.. hahaha

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:23

Ik zal maar niet zeggen hoeveel halsters (zowel gewone als sjieke) ik heb liggen ;)

Ik heb 4 van de halsters zoals Bellatrix postte (en idd van ej). Mijn veulen heeft zelfs n veulenhalster ervan :)

Afbeelding

Hier donderdag m'n paarden verhuizen naar n stal dichterbij m'n huis... Zal ook daar de enige western ruiter zijn maar swa, komt wel goed (oftewel: ik geef er geen snars meer om wat andere (veelal engelse ruiters) zeggen of denken ;)). Wel fijn als ze eenmaal dichterbij staan, scheelt mij gewoon 1u en 70km autorijden per dag.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:10

Dat Amerikaanse halster kost geloof ik iets van 24 euro. Ik zoek de link wel ff, hier is ie: https://www.cookiesmountain.be/americana

Bij de rijvereniging waar ik met Philo kom ben ik ook de enige die Western rijdt. Het zijn verder vooral fanatieke dressuur- en springruiters, die dagelijks met een vrachtwagen voorgereden komen. Wij staan gelukkig praktisch om de hoek, dus we rijden er zo naartoe en als ik alleen ga loop ik er heen met Philo aan de hand.

Ik merk dat mensen het óf heel interessant vinden dat ik "een echte Quarter" heb en Western rij, óf ze kijken een beetje op me neer/negeren me. Afgelopen week reden we daar ook en vertelde m'n stalgenoot tegen zo'n vrouwtje dat ze mijn nieuwe zadel zo tof vond. Dat vrouwtje vertelde toen dat ze ook Western had gereden, maar dat vond ze maar niets, veel te relaxed allemaal. Vandaar dat ze toch weer dressuur was gaan doen, daar zat meer pit in en dat had rijtechnisch een hoger niveau. Ik heb maar gewoon vriendelijke geknikt...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:14

:')
Grappig is dat eigenlijk, die vooroordelen.

Ik was aan het rijden in de binnenbak en stap altijd vrij lamg warm. Maar wel inclusief oefeningen als travers, schouderbinnenwaarts, enz. om het achterbeen te activeren. Dat leverde al kijkers op. En toen in later oefeningen in galop deed, galop-stap-halt-galop-enz en er ook nog een paar appuyementen uitknalde stonden ze helemaal :wow:
En dat allemaal om mijn paard los te werken, niet als oefening an sich. En dat was dan wel weer raar :')

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:39

De eigenaar daar is verder ook niet de vriendelijkste dus dan voel je je daar in ieder geval niet welkom. Ookal zal het de meeste die er rondlopen helemaal niks uitmaken.

Verder kan ik er ook wel om lachen hoor. Leg met alle liefde uit waarom ik iets doe.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:04

Als ik dit soort verhalen hoor ben ik wel echt superblij met de stal waarop wij staan :) Ten eerste een overdekte bak (wel met zijkanten open, maar dan nog, het is niet bevroren en het verzuipt niet, wat heerlijk!!), het voelt als zo'n luxe en ik geniet van elke keer rijden :D en ten tweede mensen op stal die zo hartelijk en fijn zijn, ongeacht wat je met je paard doet. We zijn ook niet de enige westernruiters op stal, en er staan mensen die graag zonder zadel rijden en lol-met-je-knol, er zijn mensen die van natural horsemanship houden, en andere alternatieve zaken. We vallen dus niet uit de toon :D

Lijkt me wel lastig hoor, als dat de enige plek is waar je kan rijden, zou me er wel wat ongemakkelijk bij voelen als iedereen je zo negatief aankijkt := Maar wel tof als je dan zo super lekker wegrijdt en iedereen :oo doet en zich beseft dat zij nog lang zo ver niet zijn :P haha.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:19

Gelukkig is dat hier bij een andere stal :) waar ik nu dan loop is het wel gezellig. Een paar die nooit komen en een die 's avonds laat 5 minuutjes komt. Nouja het zal wel geen last. Moest in het begin wel een beetje wennen aan iemand (en andere nieuwe mensen ook). Maar ze bedoelt het allemaal goed. Soms gewoon het ene oor in en het andere oor weer uit.

Ik mis alleen dan de binnenbak :+ wanneer het niet vriest en er ligt geen sneeuw is de bak verder altijd goed te rijden, ook wanneer het veel regent.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:30

Hier ook,

Alleen western, maar de een nog met een jaarling, de ander een oudje :)

Wij werken lekker aan de western en de endurance en worden nooit aangekeken op hoe we rijden. Klein bakje maar een giga Utrechtse Heuvelrug naast de deur (Den Treek).

Alleen met de sneeuw en vorst kunnen we nu ff niks. Naja heeft paard mazzel :p

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 00:01

Dat is ook lekker, zo'n mega bos voor je deur! Den Treek kan je heel wat kilometertjes maken ja ;)

Eens even een heel andere vraag: ik wil een mooi donker hoofdstel voor bij m'n zadel. Ik heb sinds vrijdag ein-de-lijk een goed zadel voor Philo, maar hij is zwart ipv bruin (wat ik zo graag wou) ;( Gelukkig is het een tijdelijk zadel, omdat meneertje nog in de groei is, dus daarna kijken we dan wel naar iets wat ik zelf ook mooi vind.

Maarrrr, ik ben zo'n muts die een rood/bruin hoofdstel niet mooi vind staan bij een zwart zadel. Het zadel is tweedehands, dus hij is al wat verweerd, waardoor hij ook door zou kunnen gaan voor heeeeeeeeeeeel diep donker bruin ;) Nu zoek ik dus een dark oil of zwart hoofdstel. Dit hoofdstel vind ik mooi van prijs (teugels zitten er al bij), maar het is te licht. Zou je hem donkerder kunnen maken? Want het is natuurlijk wel van dat gladde behandelde leer...
https://www.kramer.nl/westernhoofdstel- ... .C...LA%3E

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:17

Wil je perse n hoofdstel met browband? Ik heb nog n dark oil single of double ear (echt even geen idee) liggen die weg mag....

Met de hoofdstellen die ik gekocht heb en te licht vond heb ik wat olijfolie opgewarmd in de magnetron (lauwwarm!) en m'n hoofdstellen daarmee ingesmeerd.... ze zijn daar n stuk donkerder van geworden.

Ik heb bijna 1 jaar op n western stal gestaan maar aangezien we verhuisd zijn ben ik op zoek gegaan naar n stal dichterbij die wel voldoet aan mijn eisen, dit is n stal geworden waar helemaal geen western ruiters staan maar wel welkom zijn (iets dat ook niet op elke stal zo is heb ik gemerkt).

Ik ben benieuwd hoe de mensen daar gaan reageren op n western ruiter maar ach, komt wel goed... ik leg graag dingen uit en laat andere mensen in hun waarde dus hoop dat zelf ook terug te krijgen ;)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:12

Ik sta ook niet op een westernstal, bij ons staan er voornamelijk mensen die erg weinig doen met hun paard, of er 1x per week mee op buitenrit gaan, veel natural horsemanship dingen, geen echte dressuurruiters. Er heeft nog iemand een westernzadel, maar die heb ik er nog niet mee zien rijden en die heeft ook geen westernles of iets. De mensen die meerdere keren per week in de bak serieus rijden dat zijn er 3 van de 15.

Een binnenbak zou ik ook wel willen, maar 24/7 buiten + binnenbak is er hier gewoon niet :n Hier hebben we op het moment al bijna twee weken een winterstop..

Joyce, ik heb ook mijn hoofstellen met olijfolie donkerder gemaakt, geen idee of het goed is, maar hoofdstellen doen het nog steeds :o Ik had één hoofdstel die ook behoorlijk behandelt was en daar bleven de zijkanten van het leer helaas oranje (online gekocht als medium oil, bleek knaloranje). Een ander hoofdstel van iets betere kwaliteit werd wel erg mooi donker na olijfolie.
Wel fijn dat je een goed zadel hebt!!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:14

@CubaLibre: Een oude instructeur van mij heeft ooit gezegd dat je beter eerst met een hoofdstel met browband kunt rijden, tot je paard beter aan de hulpen is, omdat het hoofdstel anders eraf kan schieten..?? Vandaar de keuze voor een browband ;)

En thanks voor de olijfolie tips dames!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:56

Kom net terug van Grani...wow...hij stond rechtovereind...met mij erop. :+ Hij was met lopen naar de poetsplaats al erg hyper en met poetsen ook. Zat er nog geen 3 minuten op of hij explodeerde en stond dus recht overeind. Hij kwam gelukkig weer recht naar beneden en alleen daarom bleef ik zitten. Maar hij was duidelijk heel heel erg fris. Dus eraf en longeerlijn eraan....nou je wil het niet weten...bokken en steigeren en met 4 benen omhoog springen...geen acceptabel gedrag maar ik weet niet goed wat te doen dus vriendin die mee was heeft hem gelongeerd...na 20 min was hij eindelijk weer zichzelf en ben ik er aan de longe nog op gegaan..gestapt en gedraaft en dat deed ie braaf.

Fris okee maar dit was niet okee....

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:07

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:15

Twas gewoon een debiel :j

Tis voor mij nooit meer die slome hoor hahaha

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:33

Hahaha! Nee toch niet? :')

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:05

Philo heeft ook wel eens van die buien... Vooral nu hij met dit weer zijn ei niet kwijt kan in de (bevroren) paddock! Gewoon lekker aan het werk zetten aan de longe en als de frisheid ervan af is en het voelt goed, dan nog even verder onder het zadel. Als je er gespannen op gaat zitten werkt het toch alleen maar averechts.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:06

Daarom, ben er nog wel even opgestapt maar wel aan de longe...

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:57

Dat is dan wel even schrikken. En dan heb je er niet eens een mooi aandenken aan :+
Vind het knap dat je na het longeren gewoon weer bent opgestapt

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:34

emmaudb schreef:
Dat is dan wel even schrikken. En dan heb je er niet eens een mooi aandenken aan :+
Vind het knap dat je na het longeren gewoon weer bent opgestapt

Haha stond geschokt te kijken, had niet bedacht de camera voor me neus te houden :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:35

Oh wat een ei :=
Kan het ook niet dat hij nu in een betere conditie komt en beter in zijn vel zit? Dat icm de winter...
Goed dat je er wel weer opgegaan bent. Kan me voorstellen dat de schrik wel in je benen zit op zo'n moment :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:02

Hij is nog niet op conditie hoor maar hij heeft tot nu toe op de nieuwe stal wel elke dag wat gedaan...gereden of gelongeerd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:04

Hij lijkt wel slanker dan op de foto's van een tijd terug. Maar dat zal dan wel gezichtsbedrog zijn :D
Ik weet nog dat Jim af ging vallen en ook steeds fitter werd zeg maar. Dat ging ook :):) af en toe :+
Vandaar dat ik daar aan dacht :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:05

Het is mij niet opgevallen maar de eigenaresse vind hem ook slanker...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:14

Zeker wel hoor Marlies.
Dit is 1 van je eerste foto's.
Daar zit toch een stuk meer spek aan dan op je foto's hier boven :j +:)+
Afbeelding