[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:37

Voor de paarden is het nu vooral heel erg wennen want 9 van de 10 zijn geen kudde gewend maar uiteindelijk is het voor de meeste paarden wel een hele fijne verandering.

Ik zal m'n ogen open houden ;) als je enigzins een tijd weet wanneer je moet rijden dan mag je die ook doorgeven, kijk ik of ik er dan sowieso kan zijn

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:07

Ah zo. Ja, dan snap ik ‘m. Dat risico loop je wel in een grotere kudde 24/7 buiten. Daar weet ik alles van.
Dat werkt alleen als de kudde stabiel is, er genoeg ruimte is en de boel goed gemanaged wordt.

juniper

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 07:31

@Paint Lover: balen dat je van stal moet verhuizen maar goed dat je die beslissing voor Frosty gemaakt hebt.

@Clinic riijders: jammer dat het e.a. bij Wendy geannuleerd is! Hopelijk komt alles snel weer in orde bij haar.

@Zertab: Ik kan daar ook niet tegen hoor, onrecht. Dat vormt geen basis van vertrouwen. Fijn dat je alweer een nieuw project hebt!

Gisteren kwam ik op stal aan en toen stond Tulip met een dikke knie in de paddock. Ik denk dat het tijdens de introductie van een nieuw paard gebeurd is maar volgens de stalhoudster zou het daarvoor al gebeurd moeten zijn. Ik weet niet of ik dat geloof, maar goed, het is nu toch al gebeurd. Dierenarts gebeld en telefonisch consult gehad, en advies gekregen om te koelen, klei te smeren, en buut te geven. Ze kan er normaal mee stappen (als je niet weet dat er wat is zie je niks) en ik kon ook beide voeten optillen. Morgenvroeg komt hij langs om foto's te maken en dan zien we wel weer verder. Ik weet dat dit soort dingen een risico zijn in groepsstallingen, maar leuk is het niet.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:35

Balen Juniper, dat is echt niet leuk :n je kan zelf nog zo voorzichtig zijn ;( hopelijk is ze er snel vanaf

Balen xDenies, hopelijk kan n nieuwe datum geprikt worden

Jeetje Paint_Lover, je stond daar net zo mooi -O- heb je al iets nieuws gevonden (in de buurt)?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:40

We gaan per 1 December of zodra Frost naar huis mag naar de Molenberg in Leende.... geen reiningbodem maar ja, die vind je hier in de omgeving ook niet makkelijk |(

Zal even wennen worden, 83 stallen waarvan 63 stallen voor pension :=

En ja, ik stond eigenlijk perfect maar het hele omgooien is voor ons gewoon verkeerd dus heb geen echt andere optie dan vertrekken.... gelukkig wel gewoon nog steeds welkom dus kan evt altijd terug of iig gebruik maken van de bak als ik dat zou willen

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:00

Was Someren geen optie voor je, of stond je daar al? (Als je in Leende komt te staan dan kan ik je van de zomer een keetje komen bezoeken, mijn ouders wonen in de buurt).

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:36

Someren is voor mijn lijf te ver weg en ik wil liever niet meer dan 25min in de auto moeten zitten, Someren zit daar ruim boven, Leende zit eronder

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:57

@Paintlover: Jammer dat je moet verhuizen! Klinkt inderdaad wel heel groot waar je naartoe gaat.

@Juniper: duimen dat het meevalt morgen!

En de rest, het is ook een leuk dier! :D Oogt heel rustig, vriendelijk en ontspannen in de wei. Wel een baasje in de kudde :') Waarschijnlijk komt hij binnen nu en twee weken naar huis. Hopelijk is de stal dan vrij waar ik hem graag wil hebben. Ligt er even aan of het paard wat daar in stond, daadwerkelijk verkocht is komende week. Is nu op proef bij mensen. Die stal is gewoon een stal zeg maar. Anders komt hij in de merrie stal, die middels twee schotten opgedeeld is zodat je drie stallen hebt. En dat vind ik niet echt praktisch, want als hij dan niet vooraan staat, moet ik door de andere stal heen om erbij te komen.
Plus in die andere stal kan hij lekker naar buiten kijken met zijn hoofd uit het raam. :)

Ja, ik heb mijn luxe ingeruild voor bij een boer. Maar ik was er vandaag, het andere paardje verzorgen, en het was gewoon weer zoals vroeg en vertrouwd. Maakte de eigenaar niet uit wanneer ik kom, het is altijd goed :D

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 02:15

Even uit een ander topic gekopieerd:

Eergisteren trok ik Tulip met een dikke knie uit de paddock. Dierenarts langs laten komen voor onderzoek. Hij vond foto's niet nodig omdat er niks gebroken leek te zijn, maar voor mijn gemoedsrust wilde ik ze toch hebben. 4 foto's gemaakt en op de eerste 3 was niks te zien. Op foto 4 ook niks mbt de knie, maar hij zag wel wat anders. De groeiplaat aan de onderkant van het bovenbeen was geirriteerd/ontstoken. Diagnose: epiphysitis, waarschijnlijk door onbalans van mineralen in het voer.

De dierenarts gaat mijn voer onder de loep nemen en kijken waar het probleem zit. Waarschijnlijk komt het door de grote hoeveelheid calcium in de alfalfa in haar ruwvoer + balancer. Ik baal hier toch wel van, de kans is groot dat het goed komt maar het voelt als iets wat ik (door onkunde) zelf veroorzaakt heb. Maar ik ben wel blij dat ik de foto's heb laten maken, anders was ik hier pas in het voorjaar achter gekomen (of misschien wel nooit), met alle gevolgen van dien.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 08:21

Kan iedereen toch gebeuren? Niet te streng voor jezelf! :(:)

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:05

Ja opzich wel, maar in de late uurtjes gaat het dan toch knagen. Wat ik niet wist is dat als een jong paard voornamelijk alfalfa (lucerne) eet, je niet de normale Calcium:Phosporus verhouding aan kunt houden. In alfalfa zit veel calcium dus ze moeten dan juist meer P krijgen. Mijn DA zei dat ik oats moest gaan voeren, dat heb ik net gegoogled en dat blijkt hoog in P te zijn. Morgenvroeg gelijk maar een zak halen en kijken of ze het blieft. De DA raakte niet in paniek toen hij het zag en vond het ook niet 'bad', dus hopelijk valt het mee! En dan maken we over een tijdje nog maar een keer een foto om te kijken hoe het er voor staat. Het scheelt dat ik zwem in het geld, dan zijn deze dingen niet zo erg (sarcasme).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 09:08

Jeetje Lonneke, had nooit verwacht dat je weg zou gaan bij die stal. Maar als ze zo erg gaan veranderen en het past niet bij je paard dan heb je geen keuze. Loopt ze makkelijk de trailer op? Dan kan je regelmatig nog gaan trainen bij je oude stal. Dat was mogelijk zei je.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 15:23

Juniper: ik weet niet of ze het bij jullie ook hebben, maar je kan ook kijken voor lijnzaad of tarwezemelen. Daar zit ook meer fosfor in en wordt vaak als tegenhanger van luzerne gegeven.
Daar zit wat minder energie in dan in haver.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 09:21

Oh zo vervelend..net heel verhaal getypt alles weg...

@paint_lover wat jammer dat je nu weg moet bij die stal. Het is al zo lastig een goede stal te vinden.
Hier in de omgeving is het echt drama als je wil dat je paard veel buiten komt(in de winter ook).

Mijn paard staan sinds april in een kudde van zo'n 15 paarden/ponys. Ze hebben veel ruimte en zelf is hij heel onderdanig. Vond het wel even spannend maar het is gelukkig een rustige groep met veel oudere en rustige paarden. Geen gedonder onderling. Je moet het net treffen natuurlijk.

@zertab jammer van je lease paard. Dat andere paardje ziet er ook heel leuk uit. Ga je vast ook veel plezier aan beleven.

@juniper wat een pech zo maar inderdaad je kan niet alles weten en zien van de buitenkant. Dus eigenlijk een geluk bij een ongeluk dat je hier nu achter bent gekomen.

Jammer van de koeienclinic. Na de winter wil ik eens naar een koeienclinic bij The Cowgirls. Is net wat dichterbij dan naar Wendy.

Wij staan in The Western Rider van toen we bij de Extreme Trail Tuin waren :D

Afbeelding
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 09:23

Hee wat super leuk! :))

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 17:16

Hoe ontzettend leuk, Zamora!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 17:55

Wat leuk Zamora!

Goede stallen zijn redelijk schaars aan het worden, eentje met een voor mij geschikte bodem onmogelijk dus dan maar geen geschikte bodem en regelmatig met de trailer op pad ;)

Kwa buiten staan gaat ze ook iets op moeten inleveren maar goed, ze heeft straks in de winter haar eigen paddock met goed hooi (in een kliko met gaten erin) en vanaf het voorjaar een eigen weide dus dat komt ook wel goed.

Leuk nieuwtje is dat ik bij de nieuwe stal ook mag fokken dus Frosty word volgend jaar aangedekt en dan hopelijk in 2025 een mini Frosty erbij <3

Op de stal waar ik stond was dat dus ook niet meer mogelijke, dekken wel maar dan moest ze met 8 maanden dracht weg en mocht pas na het spenen terug (ik speen pas als ze rond de 6 maanden zijn).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 18:02

Welke hengst wil je gebruiken?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:12

Paint_Lover schreef:
Wat leuk Zamora!

Goede stallen zijn redelijk schaars aan het worden, eentje met een voor mij geschikte bodem onmogelijk dus dan maar geen geschikte bodem en regelmatig met de trailer op pad ;)

En voorheen StarReiners? Zit in Sterksel en volgens mij hebben ze daar alle faciliteiten nog. Volgens mij heb je daar voorheen ook al eens gestaan.

Hier gaat eigenlijk alles goed. Sorry voor mijn meeleessteen. Wij hadden gister een koeienclinic gehad maar dat ging helaas niet door. Even leek het ook alsof Beeb weer spontaan kreupel was maar na 2 dagen was er niets meer aan de hand. Nu gaan we maar kijken of we opnieuw de clinic kunnen plannen en ik ben aan het orienteren om weer een WE clinic te plannen op stal.
Verder reilt en zeilt het hier. Het is nog erg wennen om koos-vriendloos te zijn. Bijna vakantie dus dan kan ik weer even een beetje op adem komen. Heel druk op het werk door een gigantisch goede beurs.
Voor de 2e maand zit ik aan zwaardere reuma medicatie en dat gaat ook eigenlijk wel oké.

Uiteindelijk komt het allemaal wel weer goed :) Ooit. In ieder geval heb ik daar geen man voor nodig. Maar het was wel gezellig. En ook weer niet want heb echt een paar flinke knauwen opgelopen door de break-up.

Afbeelding
Het blije ei <3
Ze staat overigens wel met dr 50g deken. Dit vanwege de vele regen maar schijnbaar heeft ze daar ook echt behoefte aan. Ik vind het veel te warm maar zij is niet te warm en haar spieren lijken ook veel minder heftig aanwezig. Oké, doen we een deken op toch ....

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 18:14

Ik wist niet dat jullie uit elkaar waren? Hoe lang waren jullie samen? Of wil je er liever niet over praten?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:24

Bellatrix schreef:
Ik wist niet dat jullie uit elkaar waren? Hoe lang waren jullie samen? Of wil je er liever niet over praten?

Ik ben vandaag 10 weken single :Y)
We hebben bijna 1,5 jaar gedate en daarna bijna 11 maanden samen geweest. De eerste hick-up hadden we opgelost maar 3 weken later ging het weer mis. Over iets heel stoms, dat ik geen vrij kon vragen om mee te gaan op hun familie vakantie. Dan gooi je natuurlijk je goede en fijne relatie weg. |o Met de nodige sneren naar mij over bijvoorbeeld mijn reuma.

Ik kan er prima over praten hoor. Ben er niet meer zo emotioneel onder en ik blijf erbij dat het zijn gemis is. Ik heb héél veel gedaan, meer dan goed voor mij is geweest. Ik hoor van alle kanten dat hij nooit meer iemand zoals ik tegen het lijf zal lopen en ik was ook zijn eerste échte (lange) relatie. Niet om mezelf op te hemelen hoor. Maar ik had eerder de stekker er uit moeten trekken, zeker nu ik bepaalde dingen op een andere manier na ga.

Achja. Het is zoals het is. Maar ik heb er wat deuken in mijn zelfvertrouwen door opgelopen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 18:31

Jammer dat het zo gelopen is. Rare reden om het uit te maken vind ik. Het lot heeft bepaald dat jij beter verdiend dan hij.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:33

Bellatrix schreef:
Jammer dat het zo gelopen is. Rare reden om het uit te maken vind ik. Het lot heeft bepaald dat jij beter verdiend dan hij.

Ja dat zei die zelf ook :Y)
Neemt niet weg dat ik op dat moment nog zielsveel van hem hield. Ondertussen een klap van de molen gehad en weet nu wel beter.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 18:36

Snap ik wel. :j

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:45

Mannen, soms zijn het maar rare wezens :+

Ik heb iets meer dan 1 jaar op het voormalige Star Reiners gestaan maar naast t feit dat daar ook vanalles veranderd is (niet kwa faciliteiten) is ook dat hele eind moeten rijden niet meer te doen voor mijn lijf.
Been there, done that ;(

Ik heb echt alle opties hier in de buurt bekeken/overwogen en Leende is maar 3min/3km verder rijden dan wat ik nu deed.

Had Frosty ook op 4min van mijn huis kunnen stallen maar ook daar heb ik ooit gestaan (1,5e maand, weggegaan omdat Jill daar haar plates onder haar voeten uit gespint heeft (vanwege een waterader die door haar box liep (kwam ik achteraf achter)) maar dat doe ik ook niet omdat Frosty van hetzelfde kaliber als Jill is... iets met de appel valt niet heel ver van de boom :Y)