[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 07:55

Ze rijdt niet, het is een jong paard.

Juniper: informeren lijkt me inderdaad niet verkeerd. Dat is wel kouder dan hier, maar ook andere kou. Je kan het allicht aankijken zonder deken, met veel ruwvoer en als het niet zonder kan, zie je dat snel genoeg. Dan kan de deken er altijd nog op.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 07:56

Lijkt mij zo lastig om dat te bepalen voor je paard. Zeker als je voor het eerst een paard hebt.

Amanda, hoe heb jij dat gedaan toen je Jim kreeg? Aan anderen advies gevraagd?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 07:56

Ja inderdaad, het is koude maar droge lucht. Als ik in de winter zou rijden dan zou ik was wel een deken op doen, maar voorlopig is dat nog niet aan de orde. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze met een deken schoner blijft voor de wedstrijd in april, maar goed, dat is wel heel erg mens-centrisch gedacht. Mij maakt het niet uit als ze in een mammoet veranderd. Ik kan eventueel een gevoerde regendeken overwegen, maar dan nog laat je de vacht niet 100% zijn natuurlijke ding doen. Ik denk er nog ff over na!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:07

Ja aan stalgenoten. Of via Bokt, want dat bestond toen ook al :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:09

Maar ook toen het hier -10 is geweest in Brabant had Beeb geen deken op als veulen. Schuilstal was er voor de regen. Nu heeft ze geen schuilstal en wat "problemen" dus een heel ander verhaal.

Ik vind het gewoon anders om een veulen of jaarlinger al te behandelen als een werkpaard. Ze zijn niet van suiker. Een deken is alleen maar eigen belang voor ons mensen. Eenmaal een deken erop en t wordt kouder moet je met nog dikkere dekend gaan werken. Dat vind ik gewoon echt onzin voor een veulen. Ongeacht welk land. In Amerika zijn er ook wilde kuddes zonder dekens :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:24

Op zich mee eens, maar blijf wel naar het paard kijken... Walter had ik ook altijd zonder deken, ik was er echt van overtuigd dat dat onzin was. Totdat hij dus spierbevangen werd van de regen. Hij maakt gewoon te weinig wintervacht aan en kan in ons klimaat eigenlijk niet zonder deken in de winter. Een paar jaar geleden dacht ik: ik probeer het toch weer eens. Maar dan blijft hij dus rennen om zichzelf maar warm te houden, dat is ook niks. Dus gewoon weer een deken op, ik ben voor mijn paarden fan van de rambo wug.

James heeft alleen even een deken op gehad toen hij 2 winters geleden met zijn kont in de sneeuwstorm was gaan staan, dat was echt sneu, paard was één grote ijspegel :') Al moet ik wel gaan kijken hoe het nu gaat nu we wat fanatieker aan het rijden zijn, hij krijgt namelijk nogal wat vacht en zweet veel. Het doel is om het zonder deken te redden, maar niet ten koste van alles.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:24

Ik sluit me bij Denies aan. Hier nooit jonkies een deken op. Die van drie straks wel maar is denk ik al te laat. Dus die gaat ook nog als beer een winter mee :')

Lease paard krijgt wel een deken op maar daar heb ik geen invloed op natuurlijk:)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:08

Achterom schreef:
Op zich mee eens, maar blijf wel naar het paard kijken... Walter had ik ook altijd zonder deken, ik was er echt van overtuigd dat dat onzin was. Totdat hij dus spierbevangen werd van de regen. Hij maakt gewoon te weinig wintervacht aan en kan in ons klimaat eigenlijk niet zonder deken in de winter. Een paar jaar geleden dacht ik: ik probeer het toch weer eens. Maar dan blijft hij dus rennen om zichzelf maar warm te houden, dat is ook niks. Dus gewoon weer een deken op, ik ben voor mijn paarden fan van de rambo wug.

James heeft alleen even een deken op gehad toen hij 2 winters geleden met zijn kont in de sneeuwstorm was gaan staan, dat was echt sneu, paard was één grote ijspegel :') Al moet ik wel gaan kijken hoe het nu gaat nu we wat fanatieker aan het rijden zijn, hij krijgt namelijk nogal wat vacht en zweet veel. Het doel is om het zonder deken te redden, maar niet ten koste van alles.

Maar met -10/-15 regent het niet meer :) En eenmaal een regendeken op gehad, moet je daarna blijven aanvullen.
Je moet zeker naar t weer kijken, maar voor nu zeg ik: nee, een jonkie geen deken op.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:22

Mee eens dat een jong paard wat niets doet lekker zonder deken kan alleen vind ik de kanttekening hierbij wel dat je goed kijkt naar je paard. Lilo had vorig jaar geen deken en kreeg een prima wintervacht maar vervolgens na 1 mooie dag in februari gooide ze meteen haar wintervacht er volledig af. Toen heb ik haar wel een regendeken op gedaan omdat het echt nog wel koud werd en haar basis vacht is echt heel erg dun.
Ga het dit jaar gewoon weer proberen zonder deken maar als ze niet dik genoeg in de vacht komt of te snel eruit gaat dan krijgt ze wel weer wat op. Ondanks onbeperkt goed ruwvoer blijft het goed kijken naar ieder individueel dier.

Speaking of Lilo. Die groeit nog steeds lekker haha. Nog even knuffelig <3
Een keer in de maand ongeveer doen we even wat testen :P het werkt nog, weer in de wei en een maand lang alleen knuffelen, wandelen en poetsen :D
Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:37

xDenies schreef:
Achterom schreef:

Maar met -10/-15 regent het niet meer :) En eenmaal een regendeken op gehad, moet je daarna blijven aanvullen.
Je moet zeker naar t weer kijken, maar voor nu zeg ik: nee, een jonkie geen deken op.

Hoezo moet je dan blijven aanvullen? Dat is mijn ervaring eigenlijk niet :n Als je de deken er af haalt gaat de vacht zijn werk weer gewoon doen, gelukkig :j

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:38

Wij doen ze echt geen dekens om voor de grap hoor...ook de veulens/jaarlingen niet. Een keer een nachtje -10 is niet te vergelijken met wekenlang temperaturen onder het vriespunt (dag en nacht), sneeuw, en poolwind. Bezorgtijden, zeker in de winter, kunnen oplopen tot twee weken, dus het is niet alsof ik als ze staat te rillen overmorgen een deken in huis heb.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:47

Dan zou ik die deken gewoon aanschaffen, zorgen dat ze er aan gewend is en dat wanneer het nodig is, je deze om kan doen. Met dat klimaat vind ik het niet gek.
Alleen zou ik zolang mogelijk wachten, onbeperkt ruwvoer geven en de deken op doen als het echt nodig.
Qua dikte zou ik gaan voor een gevoerde regendeken en een 200gr deken, omdat ze tegen die tijd ook een aardig vachtje heeft.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:22

juniper schreef:
Wij doen ze echt geen dekens om voor de grap hoor...ook de veulens/jaarlingen niet. Een keer een nachtje -10 is niet te vergelijken met wekenlang temperaturen onder het vriespunt (dag en nacht), sneeuw, en poolwind. Bezorgtijden, zeker in de winter, kunnen oplopen tot twee weken, dus het is niet alsof ik als ze staat te rillen overmorgen een deken in huis heb.

Dan heb je je eigen antwoord toch? Dan koop je er gewoon een :)

Gerliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:25

Ik lees morgen alles even bij, vandaag bij Ed geweest! Zag even snel dat hier iemand gister geweest was.

Super trots op mijn jonkie, de 2de keer van uit weg en alle obstakels genomen!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 20:41

Wat goed!!
Je had er ook mooi weer bij!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:53

Stoer! En inderdaad, wat een lekker weertje vandaag.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:57

Er werd gevraagd over welke deken bij een niet zo brede quarter. Wij gebruiken de Amigo dekens, die liggen erg fijn voor de niet zulke brede paarden. Voor onze bredere Quarters hebben we ook nog de Amigo XL die liggen ook heel mooi bij hun.

Wat een leuke foto's van het trailpark. We hopen hier volgend jaar wat in ons eigen stuk bos te kunnen maken. Maar dat zal pas volgend jaar juli/augustus worden.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:04

Gerliev leuk! Wat een knap paard heb je ook.
Wij waren er gisteren :=
Echt ontzettend leuk om te doen die trail tuin.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 22:15

Trail tuin staat nog bij ons op het verlanglijstje!. Vandaag weer heerlijk het bos in geweest met Chanel en Maartje. Zoals jullie weten is Maartje de E.S.P (Emotional Support Pony) van Chanel. Op deze manier kan ik alleen het bos in. Vandaag voor het eerst in galop geweest met Maartje aan de hand! Super leuk!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 22:26

De deken vraag is wat uit zn verband getrokken. Je vroeg om meningen en die heb je gekregen, aan jou om er je voordeel uit te halen en je keus te maken. Dat een ander een andere keus maakt is prima toch? Tis jouw paard.

Dankjewel voor de Amigo tip! Ik hoop deze week een Bucas van kuddegenootje te proberen. Dit weekend had EJ korting maar tis te kort dag. Heb gelukkig wel t geld terug van mn Eurohorse deken en nog super snel ook! (Vrijdag retour, zaterdag binnen en geld terug).

Leuke fotos van de trail tuin! Heel tof!

Klinkt als een toffe dag Benfan!

Gerliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 07:21

Zamora kijk wat leuk!!! Jouw paard is ook een knapperd!! :))

Dekens… ik ben van mening dat dat bij een jong paard niet nodig is mits hij/zij gezond is. Die van mij krijgt dus geen dekens. Maar ik ben wel van plan zodra hij eenmaal onder het zadel is en er fanatieker mee gewerkt word hij dan uiteindelijk wel dekens krijgt! Ik heb voorheen hele fijne ervaringen gehad bij mijn vorige paint met de EJ eigen merk!

Benfan wat knap! Lekker uitbouwen op die manier?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:37

Trail tuin is zo leuk voor paarden!

Hier het "geluk" er 1 te hebben op stal al is die dit jaar dicht gebleven vanwege onderhoud dus hoop dat die volgend jaar weer gewoon open gaat (beetje de vraag want er gaat het eea bij ons op stal veranderen).

Dekens, in principe niet bij jonkies tenzij het nodig is... Frosty krijgt al dekens op vanaf haar 2,5 maar die kwam mager uit de opfok terug (bleek dus fikse gebitsproblemen te hebben en leek eerder op een jaarling ipv 2,5) en bleek naast rainrot dus ook verstikkingen te hebben terwijl haar vacht niet bepaald lang was maar dus kort en dicht op elkaar.

Die moet ik dus elk jaar scheren om haar huid luchtig te houden.... toevallig zaterdag dr lijf geschoren want dat was de planning om te doen voordat ze op training gaat. Als ze nu zweet is dat niet erg, afspuiten, zweetdeken op en binnen 10min is ze droog en kan ze onder dr normale deken (nu een dikke katoenen deken, straks een outdoor of staldeken).

Maar elk paard is anders, dat is bij jonkies ook zo... sommige hebben net dat beetje extra warmte van een deken nodig.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:13

Wij doen ook dekens op als ze aan het werk zijn. Maar puur eigen belang. Als mijn man rijdt, rijdt hij door de week in de avond en dan is hij rond 23.30 pas thuis. Als hij moet wachten tot paard droog is, is dit ruim na middernacht.
Dit is mijn tweede jonkie, zonder werk staat ze lekker in haar berenvachtje :D

Wat een knappe bonte heb je Gerliev!

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:11

Jeetje, ik ben een paar dagen weg en meteen 20 pagina's erbij :+
Geef me even om bij te lezen hoor

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 10:49