Het lijkt mij bij hem niet zo een probleem als er in zijn tuig iets veranderd.
Zolang het maar past (en die kans is met een zadel echt klein) zie ik het probleem niet zo

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
capopjekop schreef:Volgens mij ben ik dan toch makkelijker dan ik altijd dachtHier mag veel mits het in overleg gebeurd. Als het een vergelijkbaar hoofdstel is en goed is afgesteld zie ik niet in dat het voor het paard opeens radicaal anders is, plus ik vind dat mijn paard daar maar tegen moet kunnen hoor. Ik heb zelf ook een gewoon hoofdstel, menhoofstel met oogkleppen, een one-ear of zelfs enkel met neckrope. Pony boeit het echt niet wat ze om heeft zolang het past en goed afgesteld is. En een bit omhangen heb je toch zo gedaan. Ik heb standaart wel een schoevendraaier in de buurt en anders pak ik die wel ff uit de schuur.
capopjekop schreef:Tuurlijk wil je je paard beschermen, als mijn bijrijdster haar eigen spul zou willen gebruiken dan zou ik er de eerste keer ook even naar willen kijken of het past. Anders zadels wil ik sowieso niet, maar een andere pad. halster of hoofdstel dat maakt me niet uit, mits het wel degelijk is. Beenbescherming of een ander bit zou ik dan overigens niet goedkeuren, dat komt wel erg nauw met passen.
Ffortuna schreef:Lifaya, en die laatste zin is denk ik treffend...... ik zou het niet vertrouwen met een hoofdstel omdat ik bang zou zijn dat iemand dan ook een ander zadel meeneemt op het moment dat ik er niet ben (en dat omdat ik dit - serieus- wel eens op Bokt heb gelezen). Maar goed, dat is mijn gevoel nu, mijn paard is mijn prinsesje
Blanket schreef:capopjekop schreef:Volgens mij ben ik dan toch makkelijker dan ik altijd dachtHier mag veel mits het in overleg gebeurd. Als het een vergelijkbaar hoofdstel is en goed is afgesteld zie ik niet in dat het voor het paard opeens radicaal anders is, plus ik vind dat mijn paard daar maar tegen moet kunnen hoor. Ik heb zelf ook een gewoon hoofdstel, menhoofstel met oogkleppen, een one-ear of zelfs enkel met neckrope. Pony boeit het echt niet wat ze om heeft zolang het past en goed afgesteld is. En een bit omhangen heb je toch zo gedaan. Ik heb standaart wel een schoevendraaier in de buurt en anders pak ik die wel ff uit de schuur.
Het er ligt ongetwijfeld ook aan of je een recreatief gereden paard hebt of een wedstrijd paard... En een ander hoofdstel maakt wel verschil, ieder hoofdstel is zit anders , iedere broek zit toch ook anders?
eponine schreef:Ik heb mijn eigen Western zadel, dat ik mag gebruiken, maar ook weleens die van de eigenaar.
Onlangs heb ik een lichtgewicht zadel aangeschaft omdat ik last kreeg van mijn schouder, en het zadelen pijnlijk was, was ook geen probleem. Daarnaast gebruik ik mijn eigen hoofdstel, met een eigen bit, wel hetzelfde als waar hij altijd mee liep. En ik heb een zweetdeken gekocht, en als het nodig is, ook weleens een zak voer of borstel..allemaal geen probleem. Moet wel zeggen dat ik recreatief rijd, en niet te fanatiek