[WN] Help, waar vind ik toch een bijrijder, Western ervaren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:06

och....als mijn quartertje het ergens niet mee eens is dan laat hij dat wel merken hoor :')
Het lijkt mij bij hem niet zo een probleem als er in zijn tuig iets veranderd.
Zolang het maar past (en die kans is met een zadel echt klein) zie ik het probleem niet zo :)
Laatst bijgewerkt door quartel op 11-10-12 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:07

Lifaya, en die laatste zin is denk ik treffend...... ik zou het niet vertrouwen met een hoofdstel omdat ik bang zou zijn dat iemand dan ook een ander zadel meeneemt op het moment dat ik er niet ben (en dat omdat ik dit - serieus- wel eens op Bokt heb gelezen). Maar goed, dat is mijn gevoel nu, mijn paard is mijn prinsesje :+:

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:07

Tuurlijk wil je je paard beschermen, als mijn bijrijdster haar eigen spul zou willen gebruiken dan zou ik er de eerste keer ook even naar willen kijken of het past. Anders zadels wil ik sowieso niet, maar een andere pad. halster of hoofdstel dat maakt me niet uit, mits het wel degelijk is. Beenbescherming of een ander bit zou ik dan overigens niet goedkeuren, dat komt wel erg nauw met passen.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:08

capopjekop schreef:
Volgens mij ben ik dan toch makkelijker dan ik altijd dacht :Y) Hier mag veel mits het in overleg gebeurd. Als het een vergelijkbaar hoofdstel is en goed is afgesteld zie ik niet in dat het voor het paard opeens radicaal anders is, plus ik vind dat mijn paard daar maar tegen moet kunnen hoor. Ik heb zelf ook een gewoon hoofdstel, menhoofstel met oogkleppen, een one-ear of zelfs enkel met neckrope. Pony boeit het echt niet wat ze om heeft zolang het past en goed afgesteld is. En een bit omhangen heb je toch zo gedaan. Ik heb standaart wel een schoevendraaier in de buurt en anders pak ik die wel ff uit de schuur.

Het er ligt ongetwijfeld ook aan of je een recreatief gereden paard hebt of een wedstrijd paard... En een ander hoofdstel maakt wel verschil, ieder hoofdstel is zit anders , iedere broek zit toch ook anders? :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:09

maar jij gaat toch ook niet anders lopen in een andere broek???

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:10

capopjekop schreef:
Tuurlijk wil je je paard beschermen, als mijn bijrijdster haar eigen spul zou willen gebruiken dan zou ik er de eerste keer ook even naar willen kijken of het past. Anders zadels wil ik sowieso niet, maar een andere pad. halster of hoofdstel dat maakt me niet uit, mits het wel degelijk is. Beenbescherming of een ander bit zou ik dan overigens niet goedkeuren, dat komt wel erg nauw met passen.

In pads bestaan ook verschillende diktes/maten/vormen hoor. Dus dat zou ik ook niet appreciëren.
Laatst bijgewerkt door Blanket op 11-10-12 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:10

Ffortuna schreef:
Lifaya, en die laatste zin is denk ik treffend...... ik zou het niet vertrouwen met een hoofdstel omdat ik bang zou zijn dat iemand dan ook een ander zadel meeneemt op het moment dat ik er niet ben (en dat omdat ik dit - serieus- wel eens op Bokt heb gelezen). Maar goed, dat is mijn gevoel nu, mijn paard is mijn prinsesje :+:

Maar die dat doen zijn over het algemeen wel onder de 16 he :') ik word deze maand nog 23 :))
Dus de verantwoordelijkheid is bij mij gewoon aanwezig.

Sowieso zal ik geen barefootzadel kopen, ondingen zijn dat :') kan schadelijk zijn voor de rug van het paard en het zit gewoon ruk :Y) 2 x met barefoot gereden, eerste keer ging redelijk, 2e x was in Tunesie en ik had gewoon géén grip in het zadel, ik moest me met 1 hand vasthouden waardoor ik dus met 1 hand in rengalop stuurde en 1 hand vasthield _O- ging overigens fantastisch tot meneer Arabier hengst iets engs zag en besloot een zijwaardse sprong te maken en er vandoor te racen. Ik vloog er zeer sierlijk uit, kreeg een natrap tegen mijn been en een zenuwbeschadeging in mijn gezicht _O- nee dank je, geen barefoot voor mij :Y) of het moet er 1 zijn waar ik wel gewoon stabiel in kan blijven zitten in een keiharde galop :))

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:12

quartel schreef:
maar jij gaat toch ook niet anders lopen in een andere broek???

wou ik net zeggen :') als mijn broek iets te strak zit presteer ik niet opeens slecht :P
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 11-10-12 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:13

Blanket schreef:
capopjekop schreef:
Volgens mij ben ik dan toch makkelijker dan ik altijd dacht :Y) Hier mag veel mits het in overleg gebeurd. Als het een vergelijkbaar hoofdstel is en goed is afgesteld zie ik niet in dat het voor het paard opeens radicaal anders is, plus ik vind dat mijn paard daar maar tegen moet kunnen hoor. Ik heb zelf ook een gewoon hoofdstel, menhoofstel met oogkleppen, een one-ear of zelfs enkel met neckrope. Pony boeit het echt niet wat ze om heeft zolang het past en goed afgesteld is. En een bit omhangen heb je toch zo gedaan. Ik heb standaart wel een schoevendraaier in de buurt en anders pak ik die wel ff uit de schuur.

Het er ligt ongetwijfeld ook aan of je een recreatief gereden paard hebt of een wedstrijd paard... En een ander hoofdstel maakt wel verschil, ieder hoofdstel is zit anders , iedere broek zit toch ook anders? :)

Mijn paardje wordt nu idd recreatief gereden, maar in de tijd dat ik zelf nog wedstrijdgericht met haar trainde dacht ik daar precies hetzelfde over. En de pads dat weet ik, vandaar dat ik al zei dat ik de eerste keer erbij wil zijn met passen. Als ik denk dat het niet goed is dan komt het er niet op. Maar met een hoofdstel zal ik dat niet zo snel hebben, dan moet het echt wel een slechte pasvorm hebben of heel erg ondegelijk zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:41

Heb standaard schroeven draaiers in mijn poetskoffer zitten, maar dat kom zeer waarschijnlijk ook omdat ik hoefschoenen heb (easyboots).

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:33

Mijn bijrijdster heeft een springzadel gekocht voor mijn paard :P Heeft ze wel gevraagd overigens en we hebben het samen uitgezocht :) Maar als je samen een paard doet, is overleg toch niet gek? Ik overleg zo'n beetje alles met haar :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Help, waar vind ik toch een bijrijder, liefst Western ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:37

Overleg is heel prettig, toen ik nog een Arabier dressuurmatig reed kwam de eigenaresse regelmatig bij mijn les kijken en praatten we achteraf ook nog even over de les en hoe het in het algemeen gaat. Of ik nog wat te vragen had etc. Ik kocht geen zadels of hoofdstellen maar wel dekjes en halsters. :') Maar een dressuurdekje is heel wat anders dan een westernpad. :+ Maar ik vond het fijn dat ik alles kon zeggen tegen haar. :j

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:05

Mijn paard dus ik bepaal het tuig. Ben ik vrij rechtlijnig in. En tuurlijk, als je je bv steeds openrijd of teveel glijd kan er best in overleg een bontje op het zadel, maar ik koop dat dan. Noem me een zeikerd of een control freak, het blijft mijn paard. Bij mij betaal je nergens voor, daar staan dit soort 'eisen' tegenover.
Maarre, misschien heb ik iemand gevonden...

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:09

Ik heb mijn eigen Western zadel, dat ik mag gebruiken, maar ook weleens die van de eigenaar.
Onlangs heb ik een lichtgewicht zadel aangeschaft omdat ik last kreeg van mijn schouder, en het zadelen pijnlijk was, was ook geen probleem. Daarnaast gebruik ik mijn eigen hoofdstel, met een eigen bit, wel hetzelfde als waar hij altijd mee liep. En ik heb een zweetdeken gekocht, en als het nodig is, ook weleens een zak voer of borstel..allemaal geen probleem. Moet wel zeggen dat ik recreatief rijd, en niet te fanatiek ;)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 01:30

Quartel super dat het zo goed klikt! *\o/*
Bij mijn vorige verzorgpaarden had ik mijn eigen teugels meegenomen, omdat deze langer zijn en ik dit fijner vindt met rijden. Wat betreft de rest van het tack pas ik me altijd aan naar de wensen van de eigenaar. Desnoods rijdt ik met een engels zadel :+ Als ik zelf een paard had en een verzorg(st)er, dan zou ik het ook fijner vinden als deze gewoon met mijn spullen zou rijden. Het is met zorg uitgekozen en past het paard.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:12

ik ben zelf trots op mijn tack en wil ook liever dat dát gebruikt wordt, maar de teugels waar ik van houdt, vind niet iedereen even prettig. (die hele dunne, van Arthurs)
de meesten vinden ze te dun en te lang.
dat ze dan af en toe hun eigen er aan knopen zou geen probleem moeten zijn.

@fanci_mike: ik hoop dat t wat wordt. gaat nu redelijk snel hier opeens he?

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:14

Ik hoop het ook.
En rijden met eigen teugels zou ik ook niet zo'n probleem van maken, mits goed gebruikt ;-)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:14

dat geld ook voor mijn teugels.. :D

maar ik weet dat ik gewoon een vreemde smaak kwa teugels heb.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:16

Ik vermoed dat wij dezelfde smaak hebben qua teugels, lang, dun en rete soepel...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:16

ik heb het liefst teugels van 2,20 m of langer :') maar dat heeft niet elk hoofdstel := ben nu dus inderdaad op zoek naar een hoofdstel met lange teugels en natuurlijk kan ik dan ook enkel teugels gebruiken. Ik houd van dun soepel leer :P

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:20

ik heb ze vorige jaar van 2.20 bij de kerstsale bij arthur gekocht :D
Fijn om mee te rijden idd :j

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:23

Oh maar als een eigenaar het niet zou willen, zou ik m'n spullies lekker thuislaten hoor.
Blijft toch het paard van een ander, dan pas ik me wel aan, zou ik echt geen probleem mee hebben.
Eigen zadel denk ik niet eens aan. Vind ik ook een beetje onzin als het paard een passend zadel heeft.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:24

Sowieso, ik zou me altijd aanpassen aan de eigenaar, is niet mijn paard :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:43

eponine schreef:
Ik heb mijn eigen Western zadel, dat ik mag gebruiken, maar ook weleens die van de eigenaar.
Onlangs heb ik een lichtgewicht zadel aangeschaft omdat ik last kreeg van mijn schouder, en het zadelen pijnlijk was, was ook geen probleem. Daarnaast gebruik ik mijn eigen hoofdstel, met een eigen bit, wel hetzelfde als waar hij altijd mee liep. En ik heb een zweetdeken gekocht, en als het nodig is, ook weleens een zak voer of borstel..allemaal geen probleem. Moet wel zeggen dat ik recreatief rijd, en niet te fanatiek ;)

Heb je dat zadel dan helemaal op maat laten aanmeten door een goede zadelmaker? Dan zou ik er wellicht niet zo´n problemen mee hebben. Wel als iemand een Barefoot online bestelt en dat op een paard slingert onder het mom van ´boomloos past altijd´.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:40

fanci_mike schreef:
Ik vermoed dat wij dezelfde smaak hebben qua teugels, lang, dun en rete soepel...

Jeps :j