[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blackstar

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:29

Mooi huis Marlies!!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 19:24

Bellatrix schreef:
Jongens, ik heb de sleutel van mijn huis. Wil je foto's zien klik dan een op mijn onderschrift. :D

Wat een leuk huis! En je hebt een schuur <3 . En een zolder <3 . Ziet er goed uit!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 19:38

Ja, ik heb gewoon 2 trappen. :')
Ik ben kapot als ik boven ben....

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 20:35

Gaaf huis Marlies! :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 09:10

Wij gaan 28okt naar de koeieninic! :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 09:21

Leuk!! Ik ga hem noteren!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:58

Ik vind het ook een super leuk huis! En ook nog eens fijn dat het zo nieuw is! Krijg spontaan zin om het in te gaan richten! :P

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 02:11

Nou, vandaag hebben Tulip en ik een wedstrijd 'wie heeft de langste adem' gehad. Trailer laden.
Daar zijn we al mee begonnen toen Tulip 6 maanden oud was dus ze weet prima wat de bedoeling is. Wel op de typische Tulip manier: 'Ik denk dat ik dit niet wil. Moet dit echt? Pff...ok'. Het was inmiddels een paar maanden geleden dat we voor het laatst de trailer op waren geweest dus ik dacht, laat ik haar geheugen mar weer eens opfrissen.

De eerste keer liep ze nagenoeg gelijk te trailer op, maar ze moest er achterwaards af en volgens mij hadden we dat nog nooit geoefend. Onze trailers zijn van die schuinladers, en voorheen was Tulip klein genoeg om om in de trailer te draaien en naar beneden te huppen (de meeste trailers hebben geen loopplank). Nu moest ze dus achteruit, en dan zien ze niet hoe diep de afstap is en waar ze hun voeten neerzetten. Ook dat deed ze goed, ze vond het wel spannend maar ze maakte er geen groot probleem van. Nadat ze in een paar minuten op en af was geweest heb ik haar even laten grazen.

Maarja, toen dacht ik, laat ik het nog een keer proberen want als ze het een keer doet wil niet zeggen dat het nu weer bevestigd is. En dat heb ik geweten. Waar de eerste poging in twee minuten gelukt was, zijn we vervolgens twee uur bezig geweest met de tweede poging. Ze wilde er gewoon niet op, wat zich uitte in schrap zetten, draaien, stukje naar voren en weer naar achteren, etc. Ik ging in mijn hoofd alle Youtube trainers af die ik me kon herinneren, Schiller, Tucker, Rose, Robberts, en ik kon eigenlijk niks anders bedenken dan 'ik wacht het maar gewoon af'. Trekken, boos worden, etc heeft toch geen nut in zo'n situatie. Ik ben zo ver mogelijk voorin in de trailer op mijn hurken gaan zitten en heb net zo lang gewacht tot ik zag dat Tulip doorhad dat ik niet van mijn plan ging afwijken, twee uur dus. Toen liep ze met wat verbale aanmoediging zo weer de trailer op en ging ze rustig hooi staan eten. Vervolgens mocht ze er weer achterwaards af en dat deed ze toch weer best netjes, dus ik snap niet zo goed wat het probleem nou was. Toen we weer op de grond stonden zijn we meteen naar de wei gelopen en mocht ze weer paardendingen doen. Volgens mij zit er ergens een ezel in haar afstamming ofzo.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:19

Hulde voor je geduld. Wat goed dat het uiteindelijk gelukt is. Dat zal zeker helpen voor de volgende keer.

En superherkenbaar. Ik denk ook dat er wat ezel in mijn Arabier zit. Zit toevallig in precies hetzelfde schuitje, hij heeft besloten dat hij de trailer niet op wil. Ik heb met drie dagen oefenen nu vier voeten op de klep. Benieuwd of we vandaag verder geraken. Geduld is ook hier de sleutel. Trekken of duwen of druk van achter helpt niet, dan gaat hij omhoog. In een grote trailer met vooruitloop wil hij wel, maar die hebben we hier niet.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 17:08

Ja geduld is een schone zaak zegen ze altijd toch hahaha!
Met die van mij ook heeeel lang bezig geweest en nu lopen ze er eigenlijk 9/10x blindelings los in (hoef niet mee de trailer in).

Volgende week komt iemand met 2 zadels langs om te passen :D
Een Garland en een Morgana (roundskirt).
Nu ben ik beetje aan het rondkijken voor een pad, mijn instructeur gaf aan beste eentje met een uitsnede voor de schoft? omdat die een wat hogere schoft heeft als western paarden.
Wat voor pads raden jullie zelf aan? Hij is nu nog wat arm bespiert maar dit word weer beter nu we weer actief gaan rijden natuurlijk dus misschien ook wel iets om rekening mee te houden?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:39

Even een poging-tot-bijleespost:

Wat gaaf van die koeien clinic! September en oktober is voor mij een drukke periode, maar mocht er een vervolg komen dan hou ik me aanbevolen.

Gefeliciteerd met je nieuwe huis Bellatrix!

En tjonge, wat een geduld met het trailerladen. Ik heb een paar maanden geleden een workshop bij Irene Smeets gevolgd, dat was heel leerzaam. En inderdaad, geduld is het belangrijkste ingrediënt.

Happy_Hippie tof het zadelpassen, hopelijk zit er wat bij voor jullie. Ik heb geen tips qua pad, vooral kijken wat er bij jullie past denk ik.

Vandaag een lekker uitgebreid paarden dagje gehad. Overal de tijd voor nemen, heerlijk. Met er uitmesten tussendoor lekker kriebelen met je paard, genieten van de vogels en het zonnetje. En een uurtje met merrie op pad gegaan, met z'n tweetjes het bos in. Het voelt allemaal zo relaxt en vertrouwd, al is ze eigenlijk pas een paar weken onder zadel. De draf bouwen we rustig uit, lekker rechtdoor balans zoeken. En dat ging vandaag al heel behoorlijk. Nu nog conditie haha... En toen schoot door mn hoofd - zal ik? Een kusje was genoeg, en daar gingen we een klein stukje in een keurig galopje. Man wat ben ik trots op ons.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 23:56

swartbeessie schreef:
En toen schoot door mn hoofd - zal ik? Een kusje was genoeg, en daar gingen we een klein stukje in een keurig galopje. Man wat ben ik trots op ons.

Dat is toch ook heerlijk, gewoon een galopje buiten zonder enig probleem. Reden om trots te zijn, hoor!

Hier zijn we na vijf dagen trailer oefenen zover dat hij vrij makkelijk de trailer in loopt met tussenschot. En dan ook even staan (en koekje eten). Alleen de achterstang lukt nog niet. Als ik of een helper nog maar dénkt aan de stang, staat die alweer buiten. Dus dat is nog even rustig verder oefenen.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 00:49

Wat een heerlijke dag Swartbeessie! En ik ben 'blij' om te horen dat ik niet de enige ben bij wie trailer laden niet vlekkeloos gaat :P Hoewel het vandaag weer gewoon ging. Het duurde een paar minuutjes voordat ze rustig recht voor de klep stond, en toen ze er eenmaal stond wilde ze twee keer achteruit stappen (haar modus operandi). Dat kon ik voor zijn door wat druk op het touw te zetten, en na die twee pogingen gaf ze het op en liep ze met een boogje in het touw op eigen initatief de trailer op. Dus we zijn van twee uur naar twee minuten gegaan. Slim paard. Daarna mocht ze de wei op.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:01

Super Juniper, wat een vooruitgang!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:20

Wat een heerlijk gevoel Swartbeessie!

En goed bezig Juniper :j

Qua trailer, mijn oudste paard Walter is nooit makkelijk geweest met de trailer. Toen hij bij me kwam als 2-jarige hadden ze hem al gesedeerd en het is nooit echt goed gegaan :n Uiteindelijk heeft hij nooit veel op de trailer gehoeven, eigenlijk alleen bij een verhuizing van stal en dat doe ik niet zoveel.
Toen ik dit huis kocht heb ik mijn trainster ook flink met hem laten oefenen, omdat zij er zoveel handiger in is dan ik. Maar ook dat heeft uiteindelijk niet mogen baten, toen het zover was dat hij weer de trailer op moest heeft hij uiteindelijk de vinger van mijn pensionstalhoudster destijds gebroken. Uiteindelijk hebben we hem met kunst- en vliegwerk toch op de trailer gekregen omdat hierheen lopen écht te ver weg was. Maar toen heb ik wel met mezelf (en dus ook met Walter) afgesproken dat hij nooit meer de trailer op hoeft. Mocht hij ooit een koliekoperatie moeten, dan laat ik hem inslapen. Ik doe hem dit niet meer aan. Walter is gewoon geen makkelijk paard, ik heb al heel veel geprobeerd, maar twee dingen gaan gewoon niet: op de trailer en alleen op buitenrit. Het is niet anders. Inmiddels is hij trouwens 20 jaar, geblesseerd en hoeft dus gewoon niet zoveel meer.
James gaat trouwens wel makkelijk de trailer op en af, al heb ik dat de laatste jaren niet meer kunnen oefenen omdat ik zelf geen trailer heb. Maar ik voorzie daarmee eigenlijk geen problemen :n

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:15

Hippie, ik zou wel echt opletten met zadels. Westernzadels moeten gewoon goed passen. En als je spieren gaat kweken dan gaat dat ook veranderen. Dat
Eurohorse had mij weer goed geholpen. Mijn paard was paint x volbloed, met helaas meer de bouw van volbloed. Dus hoge schoft. Er werd mij eerlijk verteld dat ik eerst beter wat kon trainen (en spieren kweken) en dan zouden ze daarna weer langs komen. Toen uiteindelijk 1 zadel die pastte van hun busje vol.

Juniper, fijn dat Tulip er van geleerd heeft!

Vanochtend weer rondje met Scarlett gedaan en nieuwe versnelling gevonden :') ze kan best hard!
Afbeelding

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 20:21

Wij gaan verhuizen! Sta nu op een pensionstal met alles erop en eraan. Binnenbak, 2 buitenbakken, springbak. Grote weides waar ze elke dag worden ingezet. En alleen in de winter een paar uurtjes in de springbak.

Maar nu kreeg ik een mooie buitenkans. Niet alleen de helft goedkoper! Maar ook nog eens gelegen aan het schitterende Valterbos bij Klijndijk! 24/7 buiten op een paddock paradise style weide!. Geen buitenbakken of binnenbak. Geen luxe dit of luxe dat! En wat heb ik er ZIN IN!

Niet alleen omdat ik eindelijk weer door een bos kan zwerven. Maar ook omdat ik mij niet meer 24/7 schuldig voel in de winter. Gewoon lekker paard zijn <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 20:23

Heerlijk! Daar ga je geen spijt van krijgen. Het zal wel ff wennen zijn :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 20:40

Dat is top zeg!!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 20:56

Fijn zeg!!!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 21:56

Stond eerder ook op een DIY stal, maar daar was de uitrij mogelijkheid waardeloos. Maar als je verhuist van Zaandam naar Emmen... ben je een andere stal nodig. Nu ben ik van het bos zwerfen en zag dat deze stal plek had. Word inderdaad weer even wennen!!! En 8km ipv 4km fietsen.... Dat word eventjes goed afzien

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 22:00

Stond eerder ook op een DIY stal, maar daar was de uitrij mogelijkheid waardeloos. Maar als je verhuist van Zaandam naar Emmen... ben je een andere stal nodig. Nu ben ik van het bos zwerfen en zag dat deze stal plek had. Word inderdaad weer even wennen!!! En 8km ipv 4km fietsen.... Dat word eventjes goed afzien

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 22:03

Geweldige keuze! Ga je inderdaad geen spijt van krijgen. Troost jezelf, ik rij iedere dag 25 km enkele reis maar heb dan wel ook een 24/7 buiten constructie + geweldige uitrij mogelijkheden! Als het beter is voor je paard doe je er sowieso goed aan :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 23:01

Haha 25km :P :')
Door de afsluitingen kan ik er nu bijna 82km enkele reis op rijden.

Fijn dat je iets gevonden hebt! :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:56

Klinkt als een goede keuze! :D

Wat rijden jullie ver zeg... Ik rijd 15 minuten, dat vind ik al ver nu :')
Altijd gewend om maximaal 5 minuten te rijden met de auto