[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Hippie

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 22:21

Heyhey, weet iemand een goede western zadel passer in ZW Nederland die ik zou kunnen contacteren? :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 09:53

Happy_Hippie schreef:
Heyhey, weet iemand een goede western zadel passer in ZW Nederland die ik zou kunnen contacteren? :)

Euro Horse :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 09:55

Euro horse zou ik alleen aanraden als je een QPA hebt, anders niet.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 17:00

Achterom schreef:

Dat heb ik niet, heb gewoon een NRPS (vader arabier, moeder kwpn) :')
En je moet een budget op geven maar ik wil gewoon een tweedehands zadel halen rond de 500/600 alleen iemand erbij hebben die mee kijkt enzo om zeker van te zijn dat hij goed ligt. :j

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 17:06

Voor dat bedrag ga je geen goed 2ehands zadel vinden. Wellicht via marktplaats maar niet via een zadelpasser. Dat begint toch echt tegenwoordig rond de €1500, misschien een lucky one van €900 tot €1200 maar dat is echt geluk hebben.

Ik heb 4 jaar geleden een nieuw zadel aangeschaft. Ik wilde ook gewoon weer 2e hands maar begon vanaf 1500 en die waren niet wat ik zocht. Dus door gespaart en een nieuwe aangeschaft. Vandaar dat ik weet dat €500 niet realistisch is.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:16

xDenies schreef:
Voor dat bedrag ga je geen goed 2ehands zadel vinden. Wellicht via marktplaats maar niet via een zadelpasser. Dat begint toch echt tegenwoordig rond de €1500, misschien een lucky one van €900 tot €1200 maar dat is echt geluk hebben.

Ik heb 4 jaar geleden een nieuw zadel aangeschaft. Ik wilde ook gewoon weer 2e hands maar begon vanaf 1500 en die waren niet wat ik zocht. Dus door gespaart en een nieuwe aangeschaft. Vandaar dat ik weet dat €500 niet realistisch is.

Dat was ook niet de intentie van een zadel passer voor mij, meer om te kijken welk type en maten er het beste op mijn paard kunnen.
Niet om via hun ook een zadel aan te schaffen en daarna nog eens te laten checken of het echt goed ligt.
Zo heb ik dat altijd gedaan maar dan in andere disciplines.

Ik moet helemaal nog gaan beginnen in de western 0,0 ervaring etc dus ik wil eerst km maken (ook om te zien of het wel wat is voor mij en mijn paard) voordat ik een duur zadel ga aanschaffen :j
Ik zou woensdag mijn eerste les hebben helaas is dit eventjes uitgesteld.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:45

Dan durf ik je niet te zeggen wie dit doet. Je zou verschillende westernstores een bericht kunnen doen of ze zoiets voor je kunnen doen.

Klopt, de les van mijn verzorgster en mijn merrie is ook weer afgezegd. De reden is rot, maar baal er nu wel van :')

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:03

Achterom schreef:

Vraagje, wat betekent QPA?

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:10

hoi mensen,

ik ben er ook weer, terug van weggeweest :o
iets met druk met werk, paard beleren en trainen en tussendoor nog regelen voor mijn nieuwe opleiding.
Ik heb inmiddels een eigen zadel voor mijn paard kunnen kopen, en ik ben er echt blij mee. maar man wat een werk is het om een nieuw lederen zadel meerdere keren goed in de olie te zetten...... ik heb nu het gehele zadel een keer of 3/4 gedaan en het is nog stijf/krakend :')

@zertab gefeliciteerd met het slagen voor jouw opleiding!
@bellatrix gefeliciteerd met het nieuwe huis! Dat je er met veel plezier mag wonen
kun je ivm de katten de voortuin niet afschermen? of in ieder geval een deel...
@Daihyo. beide paarden zien er goed uit <3. En heel erg veel klus plezier toegewenst!
@Happy_Hippie. ik ken niemand in jouw regio, maar kun je niet gewoon iemand zoeken via google en vragen of ze je kunnen helpen?
@xDenies. ook al heeft de reden van les afzeggen een rotte reden, je had je er waarschijnlijk wel op verheugd. En dan kan ik mij voorstellen dat je dan toch wel baalt!

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:11

MissYvette4u schreef:
Achterom schreef:

Ik ken het als Quarterhorse-Paint-Arabier
dus als je 1 van deze 3 rassen als paard hebt dan wordt Euro Horse aangeraden

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:15

SCC schreef:
hoi mensen,

iets met druk met werk, paard beleren en trainen en tussendoor nog regelen voor mijn nieuwe opleiding.
Ik heb inmiddels een eigen zadel voor mijn paard kunnen kopen, en ik ben er echt blij mee. maar man wat een werk is het om een nieuw lederen zadel meerdere keren goed in de olie te zetten...... ik heb nu het gehele zadel een keer of 3/4 gedaan en het is nog stijf/krakend :')

@xDenies. ook al heeft de reden van les afzeggen een rotte reden, je had je er waarschijnlijk wel op verheugd. En dan kan ik mij voorstellen dat je dan toch wel baalt!

Ik kan me dat eigenlijk helemaal niet heugen van mijn nieuwe zadel. Nou blijft het altijd wel kraken maar hij was niet stijf :P Ik heb wel van die fijne voorgedraaide beugels, daar zit een ander iets in dan de oude vertrouwde zegmaar. Geen idee hoe uit te leggen.

Nou een tijd geleden was het te warm en ik wil gewoon heel graag dat mijn verzorgster les krijgt aan de longe. De les is best prijzig dus ik vind het al heel wat dat ze er überhaupt mee heeft toegestemd en het is nu dus al 2x verzet.
Ik kreeg sowieso de afgelopen appjes geen reactie dus dat is ook wel jammer, maar ze zal het wel druk hebben. Ik dacht ik ga vast voor september plannen als de wegen hier weer open zijn (en ik dus op mijn gemak, zonder uren files naar stal en terug naar huis kan).

Maar misschien zit ik even in een mopperfase :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:24

SCC schreef:
MissYvette4u schreef:

De a is appaloosa, ik weet niet of eurohorse dan aanraad, maar voor de ander rassen in ieder geval niet. Ze heeft mij bewust een niet passend zadel verkocht voor mijn kruising arabier x kwpn. En later hoorde ik dat ik niet de enige was. Heb haar ook gevraagd om uitleg, de uitleg die ik kreeg was dat deze zadels nu eenmaal voor een ander soort paarden gemaakt is, dus ja, wat kun je dan verwachten.
Geen passend zadel blijkbaar:+
Daar ging de erfenis van oma.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:29

xDenies schreef:
SCC schreef:
hoi mensen,

Ik kan me dat eigenlijk helemaal niet heugen van mijn nieuwe zadel. Nou blijft het altijd wel kraken maar hij was niet stijf :P Ik heb wel van die fijne voorgedraaide beugels, daar zit een ander iets in dan de oude vertrouwde zegmaar. Geen idee hoe uit te leggen.

Nou een tijd geleden was het te warm en ik wil gewoon heel graag dat mijn verzorgster les krijgt aan de longe. De les is best prijzig dus ik vind het al heel wat dat ze er überhaupt mee heeft toegestemd en het is nu dus al 2x verzet.
Ik kreeg sowieso de afgelopen appjes geen reactie dus dat is ook wel jammer, maar ze zal het wel druk hebben. Ik dacht ik ga vast voor september plannen als de wegen hier weer open zijn (en ik dus op mijn gemak, zonder uren files naar stal en terug naar huis kan).

Maar misschien zit ik even in een mopperfase :P

mopperen is zo af en toe ook gewoon geweldig fijn, al is het om even je ei kwijt te kunnen. maar wel vervelend als het zo loopt!

Normale "nieuwe" zadels in een winkel zijn al wel behandeld met olie als basis, maar de mijne totaal niet. Mijn zadel is letterlijk gemaakt, en direct naar mij verstuurd.
Ik heb er nu inderdaad ook voorgedraaide beugels aan, want dat is echt heerlijk :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:30

Evelien zelf of degene die met haar werken?

Voor mijn arabische kruising merrie heb ik juist door Evelien een goed passend zadel gekocht. Maar een medewerker van haar heeft bij mijn vriendin haar haflinger een minder goed passend zadel verkocht. Bij Beeb had ik ook een minder fijne klik met degene en uiteindelijk door Evelien weer prima geholpen. Maar goed, Beeb is een QH, dus dat gaat niet op voor jouw bericht.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:10

Hmm dat is dan wel duidelijk dat ik daar niet langs ga met zulke verhalen!

Iemand misschien een idee wat belangrijk is om iniedergeval op te meten kwa lengte en breedte?

xDenies schreef:
Dan durf ik je niet te zeggen wie dit doet. Je zou verschillende westernstores een bericht kunnen doen of ze zoiets voor je kunnen doen.

Klopt, de les van mijn verzorgster en mijn merrie is ook weer afgezegd. De reden is rot, maar baal er nu wel van :')

Zal eens kijken, jij zeker ook heeel toevallig geen verstand van wanneer een western zadel goed ligt? :')

Ja enorm vervelend maar niks aan te doen. Ken nog wel iemand die western les hier ergens in de buurt volgt.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:35

iemand trouwens nog bekend met een goede instructeur voor western (basis + trail) in de regio Friesland/groningen? (woon zelf regio dokkum/drachten/buitenpost)

heb mijn paard nu beleerd en kan er op stappen/stoppen en sturen. daar is het voor nu even mee gezegd.
grondwerken/loswerken kan hij alle commando's inclusief achterwaarts en omdraaien

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 23:58

SCC schreef:
MissYvette4u schreef:

Aha dank je wel!
De Q kon ik nog wel plaatsen maar de P en A niet :roll:
Zelf alleen positieve ervaringen met Eurohorse maar ik heb dan ook Quarters. Volgende maand komen ze n zadelcheck doen, is alweer 2 jr geleden

Wat zijn de zadelpads (bij hun?) duur geworden!! %)
Zat laatst op hun website alvast voor nieuwe te kijken maar boy, die ik paar jaar geleden kocht is nu 200 euro duurder :oo %) :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 05:44

Pads heb ik altijd al duur gevonden maar bedragen van €350 of meer vind ik echt absurd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 07:20

Ik heb al een tijd niet meer op hun website gekeken. Veel basis dingen waren er altijd al duurder dan ergens anders. 350 euro heb ik ook nog nooit voor een pad betaald en ga ik ook niet direct doen.
Maar een goede pad gaat ook wel erg lang mee, bij zadeldekjes zou je na 2 jaar echt wel slijtage zien, mijn pads zijn op haren na nog als nieuw.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 07:22

Mijn laatste Equine Pad was €275, vond ik al veel geld maar hij bleek iets luxer dan degene die ik al had. Heb hem ondertussen al langer dan 4 jaar en hij is nog perfect.
Maar €350 is wel even een andere hobbel haha. Halleluja.

Maar toch zweer ik bij Classic Equine Pads.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 07:45

Ik heb een wolvilten pad wat ik bij een zadel gekregen heb, dus die was al gebruikt en doet het nog goed. En ik heb een wolvilten pad van Kramer. Verder gebruik ik in de verhaarperiode een pad wat gewoon onder de tuinslang kan en zo weer droog is. Zo'n pad met 'bubbeltjes plastic' kreeg ik bij mijn zadel bij Arthur en die vind ik ook fijn. Dus voorloppig nog pads zat, je kunt maar met 1 tegelijk rijden immers. :)

Euro horse voor zadels passen heb ik persoonlijk wel moeite mee. Ik heb ze gebeld toen ik op zoek was naar een zadel en zei dat ik dan een Garland wilde inruilen. Dat waren slechte zadels, kreeg je niets voor, hooguit 100 euro, blabla. En als ik dan zie dat ze gewoon 950 euro vragen voor een gebruikte Garland, in mindere staat dan wat ik toen had, tja, dan vind ik dat niet netjes. Ik snap ook wel dat ik geen 950 euro krijg voor mijn Garland, maar bij 350-400 heb je ook nog een enorme winstmarge als bedrijf. Dus ik heb ze toen niet eens laten komen. Een Garland ongezien afkraken, zeggen dat het max 100 euro oplevert en dan toch ze zelf aanbieden voor 950, dat vind ik niet netjes. Ook zou ik het zadelpasgeld kwijt zijn als ze geen zadel konden leveren, terwijl ik op dat moment ook gewoon nieuw prima vond.

Nu weet ik dat bij Arthur ook zadels over de kop gaan zonder er wat aan te doen, en dat ik dus ook wel het dubbele betaald heb voor mijn Champion Turf t.o.v. wat de inruil geweest is, maar ik had daar wel een beter gevoel bij. Mijn gevoel zei op dat moment ga naar Arthur en dat heb ik toen gedaan. Ondanks de vele zadels bij Arthur bleef er ook daar weinig keus over wat zou passen op mijn paard. Maar het is wel gelukt. Ik rij er nu al weer 2 jaar mee.

Voor dingen als teugels heb ik ook wel eens Profi Tack gebruikt in Duitsland.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:07

En ik hoor weer genoeg negativiteit over zadelpassen bij Arthurs dus voor ieder wat te zeggen :)

Mijn Equimax, ooit gekocht bij Euro Horse, was met inleveren ook niet mee enorm interessant voor hun. Maar mede omdat ie bij hun was aangeschaft konden ze hem niet weigeren. Al met al goed contact gehad met Evelien en uiteindelijk een nette korting op mn nieuwe zadel gekregen met inruil van de Equimax :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:21

Er is overal wat, dat klopt. Je hebt ook nog Vaquero zadels, daar heb ik ook nog naar gekeken, maar ook dat schijnt bij de 1 super te zijn, bij de ander niet. Toen daar een workshop bouw je eigen westernzadel gegeven werd heb ik dat wel overwogen om te doen, dan had ik mijn eigen zadel gemaakt wat dan ook passend geweest moest zijn. Maar het was gewoon net te ver weg om het te doen. Elke keer naar Limburg vanuit Groningen is niet te doen helaas.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:23

Met een niet-QPA is het sowieso lastiger om een passend zadel te vinden, tenzij de bouw van je paard lijkt op een QPA. A staat trouwens voor American Appaloosa.
Maar westernzadels worden gewoon niet voor andere type paarden gemaakt. De fabriekszadels dan. En er zijn merken die overigens best aardig liggen op andere type paarden hoor. Maar vaak is het het net niet.
Dat is ook de reden waarom ik voor Jim uiteindelijk op de Freemax ben uitgekomen. Ik hoop dat dat met Noura een stuk makkelijker wordt straks.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 17-07-23 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:24

xDenies schreef:
Evelien zelf of degene die met haar werken?

Voor mijn arabische kruising merrie heb ik juist door Evelien een goed passend zadel gekocht. Maar een medewerker van haar heeft bij mijn vriendin haar haflinger een minder goed passend zadel verkocht. Bij Beeb had ik ook een minder fijne klik met degene en uiteindelijk door Evelien weer prima geholpen. Maar goed, Beeb is een QH, dus dat gaat niet op voor jouw bericht.

Evelien zelf, maar in feite zou dat niet uit moeten maken want ook voor de anderen is zij natuurlijk gewoon verantwoordelijk.
Maar goed, het is gewoon lastig. Evelien wilde het zadel trouwens ook niet terug nemen, ze kon me niet verder helpen, met andere woorden: zoek het maar uit.

Uiteindelijk heb ik het zadel voor 300 euro verkocht aan een andere westernzadelpasser die alleen in tweedehands doet. Ikzelf had toen besloten om over te gaan naar boomloos, want in die zin is Evelien uiteindelijk wel heel eerlijk geweest: westernzadels zijn gemaakt voor westernrassen. Als de bouw van je paard daar te ver van afwijkt wordt het gewoon heel erg lastig. En dat was bij mijn paard dus het geval.
En over de overstap naar boomloos ben ik meer dan tevreden, de freemax bevalt mij en mijn paarden uitstekend. Maar ik weet ook dat dat ook niet voor iedereen dé oplossing is.