[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:49

Pff ja dat herken ik inderdaad ook! Uit voorzorg gooi ik altijd maar de bak dicht als ik alleen ben ;)

Hoe lang is het nu geleden dat je verhuisd bent? Voor ons ongeveer 3 maanden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:52

Nog geen 3 weken, dus best kort. Het is vooral in het begin met rijden. Zodra zijn hoofd bij mij is, is het ook wel weg. Maar zodra het moeilijk wordt is de uitgang weer een zeer goed excuus om door mijn binnenbeen of over de buitenschouder te vallen. Afhankelijk van op welke hand we rijden en waar we in de bak zijn :+
Komt wel goed. Bak dicht doe ik niet. Zolang hij nog goed te controleren is, hoeft dat niet.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:32

Ik ben niet echt bang dat hij er uit zal rennen, maar als de bak dicht is, dan heeft hij minder de neiging om naar de uitgang toe te trekken. En het blijft natuurlijk nog een jonkie, dus mocht hij opeens toch nog maffe acties uithalen, dan kan hij in elk geval niet zo makkelijk uitbreken.

En 3 weken is inderdaad nog best wel kort, ik snap wel dat hij dan nog wat opstandig is, haha. Komt inderdaad wel goed! Ben je zelf al een beetje gewend?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:04

Een mooie truc (van warwick schiller) tegen dat trekken naar de uitgang is trouwens standaard bij de uitgang een moeilijke oefening doen, als je rust neemt dat altijd doen aan de andere kant vd bak en ook nooit afstijgen bij de uitgang vd bak. Zo maak je er een 'vervelende' plek van en leren ze het vaak vrij rap af als je het veel toepast.

Leuk al die oefeningen te lezen!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:09

Dat is een goeie tip troi! :)) Grani kijkt ook altijd naar de uitgang als we daarheen rijden en draait zijn hele hoofd die kant op. :+

Vandaag trouwens niet gereden...bak was blub en het bleef maar regenen.....

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:06

Haha ik las die dingen van de uitgang en dacht ook aan Warwick maar die tip is dus al gegeven :)

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:23

De uitgang heeft Dj niet zo'n last van (bij mij dan). Al weet hij natuurlijk wel heel goed waar de uitgang is.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:38

@troi: Goede tip! Ik doe dat automatisch al vaak (de uitgang moet geen "relax en prutsmuts plek" zijn), maar ik zou er nog iets bewuster op kunnen letten. Afstappen en opstappen doe ik steeds op een andere plek, maar dus ook wel eens bij de uitgang.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:20

Goeie tip idd. Kende hem al wel maar moet hem wat meer in praktijk brengen.

Ben sowieso weer helemaal geïnspireerd want heb vandaag de quarter van een kennis mogen rijden. Die is al veel verder in de opleiding en das wat echt supergaaf! Heeel erg wennen want wat een totaal andere beweging dan ik gewend ben met m'n arabje := maar dat went snel O:) en zooooo stoer dat je meteen terugkrijgt wat je vraagt. En als ik het verkeerd deed, liet hij dat ook meteen zien. Confronterend, maar heel erg leerzaam. En nu lekker weer zelf verder knutselen :):)

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 07:45

Felix heeft niks met de uitgang, maar hij heeft aan een bepaalde kant bakmonsters :+ die hele kant kan soms heel eng wezen. Nou ja, wanneer ik gewoon dom Door doe, is er later niks meer aan de hand. Is soms met logeren ook zo, haha, dan rent hij daar echt weg en kijkt hij alsof hij elk moment besprongen kan worden. Hij is ooit daar eens geschrokken Door de buurman en blijkbaar verwacht hij de buurman daar dus vaker.

Heerlijk hè dat onze paarden eigenlijk onze leermeesters zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 08:57

troi schreef:
Een mooie truc (van warwick schiller) tegen dat trekken naar de uitgang is trouwens standaard bij de uitgang een moeilijke oefening doen, als je rust neemt dat altijd doen aan de andere kant vd bak en ook nooit afstijgen bij de uitgang vd bak. Zo maak je er een 'vervelende' plek van en leren ze het vaak vrij rap af als je het veel toepast.

Leuk al die oefeningen te lezen!

Zeker een mooie oefening en ik ken 'm.
Alleen werkt het niet bij Jim. Hij wordt er alleen maar nog drukker en opgefokter door. Bij hem werkt het beste om hem meteen van de uitgang weg te sturen, welke kant op dan ook, en verder te negeren en gewoon door te rijden. Hij krijgt dan vanzelf het gevoel "Oh, dat werkt niet. Okeeeee." En doet vervolgens zijn ding weer. De ene keer duurt het wat langer dan de andere keer.
Opstappen en afstappen doe ik wisselend in de bak of buiten de bak. Opstappen meestal wel bij de ingang, omdat het (zware!) krukje daar in de hoek staat. Maar afstappen doe ik niet op een vaste plek.
Dit is overigens maar tijdelijk hoor. Bij de vorige verhuizing was het na een maand ook klaar. Dus dat komt wel goed. Niet teveel benadrukken werkt meestal het beste.
Het blijft een aparte :D

Gaaf Rije! Heerlijk is dat, zulke leerpaarden :j

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:38

De bak is hier zeiknat, heb al een paar dagen niets kunnen doen. Ik kan gelukkig wel naar de rijvereniging, maar dat kost wat meer tijd en deze week ben ik net heel druk, waardoor ik die extra tijd niet heb... Nog meer mensen die even on hold staan door het slechte weer?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:39

Yep ik ook!!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:40

Nee hier valt het behoorlijk mee. Wel regen, maar niet vreselijk veel. Nou zitten wij ook wel gunstig, op zandgrond en een hele goeie bak, dus het water dat er valt is ook vrij snel weg.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:46

Wij hebben een slechte bak helaas..

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:34

De bak is wel goed. Ik heb alleen de pech dat ik alleen 's avonds kan en dat de lamp bij de bak kapot is. Er zijn wel plannen om de lamp weer te maken geloof ik. Dus hopen dat het snel gebeurd

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:11

Afbeelding

Oh dus daarom zijn mijn dekens zo snel kapot :)*

Edit: hij kwam laatst met een enorme scheur in zijn deken binnen, dus omdat hij zelf geen dekensloper is vroeg ik me af hoe dat kwam. Nou, euhm... Gevonden!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:46

Bij ons is de bak heel mul en zwaar als er niet genoeg regen heeft gevallen. Nu kan het net haha. Maar dan moet die wel gesleept zijn anders zitten er behoorlijke gaten in waardoor je niet zo goed kan trainen en al helemaal als het straks vriest. Wil eigenlijk bij een vereniging lid worden maar dat kost zo veel geld :') (niet voor wat ze aanbieden maar het is wel veel geld om neer te leggen). Ik hoop dat het ook niet nodig zal zijn.

Haha fijn zeg zo een dekensloper :+

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:26

Hij sloopt ze echt nooit :') Daarom stond ik zo verbaasd te kijken toen zijn deken stukje bij beetje meer kapot ging. Maar deed een ander paard idd.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:50

Hier ook even alles on hold maar dat is niet door het weer.....

We zijn aan het verhuizen dus heb gewoonweg even wat minder tijd en puf voor de paardjes.... Heel blij met de stalling waar ik sta want die springen bij en zorgen heel goed voor ze. Mn merrie vind de vakantie wel even lekker en mn ruin staat toch verplicht op boxrust (vorige week donderdag geopereerd en mag dus nu n week of 9 (alles bij elkaar!) helemaal niets doen).

Hopelijk kan ik weer snel in mn normale ritme komen.....

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:05

Wij hebben maandag voor het laatst wat kunnen doen, het regent elke keer ontzettend als ik op stal ben. De bak ligt wel vol plassen maar de plassen blijven goed bovenop de bodem liggen zeg maar, dus het is niet een diepe drijfzandpoel. Nu heeft Magic natuurlijk ook zijn vriendin, dus beweging krijgt hij wel.. :+ Heb gewoon weinig zin om in de stromende regen al te beginnen, als ik eenmaal rij dan gaat het wel hoor, maar als ik maar droog op stap :o

Hier gelukkig geen dekens, moet er niet aan denken in een 24/7 buiten kudde met 20 paarden waarvan mijn paard dagelijks heel veel speelt met verschillende paarden :') denk dat ik dan failliet ga aan dekens dan.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:13

Dat herken ik Britt, droog opstappen en nat regenen is niet erg maar als het al nat is :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:15

Ik ben maandag dus wel in de regen opgestapt maar woensdag paste ik daarvoor. :')

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:20

ik zondag ook, vol goede moed nog en frisse zin.. Tot op mijn ondergoed doorweekt :')

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:04

Frizzle laat ik vaak ook staan als het al regent. Nat regenen vind ik niet erg als ik na het verzorgen maar gewoon naar huis kan. Deze week heeft ze ook niks gedaan. Was al niet fit en dan in de regen staan te longeren was ook niks.