[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 15:19

xDenies schreef:
Voor gewoon de basis (sturen, verzameling etc etc) is daar niets mis mee. Maar voor het echte werk (afhankelijk wat je wilt) heb je uiteindelijk een andere bodem nodig. Bij ons op stal mag men gebruik maken van de rijbak (geen idee wat t kost haha)

[ [url=m/kKL6S7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Flinke bak zeg!
Ik heb miene een berichtje gestuurd met de vraag wat de eventuele mogelijkheden zijn :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 15:40

Paint_Lover schreef:
germie schreef:
Mijn merrie had ooit zich verstapt en moest van de va boxrust. Dat ging niet, die brak de stal af, dus dan dacht je een klein stukje in de wei naast de rest. Mevrouw sprong er gewoon uit om bij de rest te lopen. Dus hebben we haar daar maar laten lopen, is niets ernstigs verder gebeurd, soms is weidegang meer rustgevend dan op stal.

Mijn ruin brak zijn kaak, mocht eigenlijk dus 6 weken geen gras en dan zit je ook aan boxrust of een paddock vast. Ook dat ging niet. Dus in overleg in de wei gezet, de beugel zou moeten blijven zitten, dat is gewoon gebeurd.

Soms moet je kiezen uit kwaden. Het zijn dieren (maar ook niet alle mensen zullen rust kunnen houden, al is er dan opeens weinig begrip voor).

Maar ik begrijp dat er een kleine kans is dat het zonder operatie ook goed gaat komen? Of slinkt dan alleen het been en blijft de kreupelheid en dus beperkte of geen belastbaarheid?

Ik heb nog geen idee of het zonder operatie goed kan komen, heb dit gister aan de da gevraagd aangezien haar been namelijk ook ineens dunner aan het worden is. Ikzelf hoop dat het zonder operatie goed zou kunnen komen, als de botsplinter ingekapseld zit en niet gaat zweven misschien wel....

Voor nu wil ik nog even afwachten of ze weer rad word als haar been volledig dun is of dat ze dan alsnog kreupel is en dus niet belastbaar is.

Eigenlijk nog heel veel vragen en geen antwoorden

Dat is wel vervelend, want feitelijk heb je nu een hele dure grasmaaier lopen die eigenlijk niet eens op het gras kan.
Je hebt dus ook geen enkel idee hoe lang je het aan wilt zien of het weer de goede kant op gaat? Wanneer is het gebeurd?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 17:10

Paint_Lover schreef:
Ik heb nog geen idee of het zonder operatie goed kan komen, heb dit gister aan de da gevraagd aangezien haar been namelijk ook ineens dunner aan het worden is. Ikzelf hoop dat het zonder operatie goed zou kunnen komen, als de botsplinter ingekapseld zit en niet gaat zweven misschien wel....

Voor nu wil ik nog even afwachten of ze weer rad word als haar been volledig dun is of dat ze dan alsnog kreupel is en dus niet belastbaar is.

Eigenlijk nog heel veel vragen en geen antwoorden

Waarom zou je wachten en niet laten opereren? Dat is toch onnodig risico lopen? Er bestaat toch altijd de kans dat die splinter zal gaan opspelen mettertijd, net als een OCD bijvoorbeeld. Ik zou niet twijfelen en het asap eruit laten halen.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 18:34

Splinter ligt nog precies op dezelfde plek en gaat volgens de chirurg niet zweven/wandelen en dus loop ik daarmee geen enkel risico als ik de operatie n paar weken uitstel....

Haar been is nu elke dag dunner aan het worden en vandaag galoppeerde ze in de wei zonder bunny hop dus zolang er een stijgende lijn kwa verbetering in zit hebben we tijd.

Natuurlijk heb ik veel contact met da & nu zelfs met de chirurg en hun advies volg ik op! Chirurg zegt zelf dat we ook tegen September kunnen opereren, dan hebben we geen last van de beesten & de warmte EN ze mag ipv boxrust dan ook gewoon op een klein stukje buiten!

Prognose is dat ze na operatie weer alles kan dus dat is gunstig!!!

Dat haar been dunner word is een goed teken volgens hem, het bot wat aan het helen is zal wss niet volledig sluiten en dat kan dan dus tzt een probleem worden, de splinter zelf ziet hij niet als een groot probleem.

Als ik mijn gevoel niet gevolgd had was ik er wss pas veel later achter gekomen, zelfs mijn standaard da (en iedereen die mij & Frosty kent) zeiden: joh, 't is een diepe wond... die heeft gewoon tijd nodig om te helen

Mijn gevoel zei echter dat dit niet enkel van "de" wond kwam en ik heb ellende genoeg gehad om te weten dat als mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt, dat dat dan ook gewoon zo is!

Mijn gevoel zegt nu ook dat ik gewoon nog even moet wachten en dat doe ik dus ook... ze loopt nu lekker in de wei, is vrolijk en speels, eet goed etc en dat in combinatie met het advies van de chirurg maakt dat ik dus iig een paar weken ga wachten.

Even voor het beeld 2 rx foto's

Afbeelding
Afbeelding

In het midden, niet in de buurt van gewricht, pezen etc en mooi weg van de groeischijven

@sevke: een operatie komt er dus wel degelijk, enkel nog niet NU meteen. Sowieso is het ook beter als de zwelling zo min mogelijk is en aangezien die nu met de dag verminderd zie ik dat als positief :)

germie

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 18:40

Ok, dus zonder operatie komt het sowieso niet goed? Dat is dan wel weer jammer.
Maar als je tot september wacht, dan begint de hersteltijd eigenlijk pas dan? Of kun je de rust nu ook meetellen?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 18:58

Zonder operatie kan het zijn dat ze zuiver word en mss blijft maar dan loop ik alsnog kans dat ze er ooit last van krijgt. Niet van de splinter (nogmaals volgens chirurg!) maar dan wel van het feit dat t bot wat nu aan het genezen is niet mooi dicht gegroeid is en dat kan dan dus weer voor problemen gaan zorgen.

Hersteltijd is 6 weken na operatie, dan terug op gaan pakken maar als ze straks met een dun been weer zuiver is kan ze gewoon rustig werken tot aan de operatie.... ook daarbij geldt dat ze dan dus wel echt zuiver moet zijn!

Ga vanavond ook een speciaal supplement bestellen, die heb ik van de da doorgestuurd gekregen en helpt bij het herstellen van bot (hoppa, gaat weer €200) dus die krijgt ze om alles zo goed mogelijk te ondersteunen.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 02:20

Wat k$t zeg, Paint lover. Hopelijk blijft het been mooi slinken en kun je straks vol goede moet het hersel in gaan.

Ik ben onderweg naar een rodeo! Samen met iemand van de nieuwe stal. Het is nu half zes savonds en nog steeds 33 graden, dat wordt nog wat.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:53

Sorry, ik heb echt de fut niet om op iedereen te reageren. Sterkte voor degene die het nodig hebben in ieder geval. Het is geen negeren maar ik heb er weinig aan toe te voegen maar wel een hart onder de riem. Ik wil ook niet uit het topic blijven omdat ik niet op iedereen kan reageren, immers zijn er ook genoeg die dat niet doen ..

Afgelopen zaterdag hadden wij een Schrik Clinic, weer door dezelfde organisatoren als vorig jaar. Ondanks de warmte was het gewoon een heel rustige clinic. Beeb deed het weer hartstikke goed, wat ik ook niet anders had verwacht. Mijn deelname aan de clinic was onder voorbehoud dat ik meer tijd aan de mistmachine, bellenblaas & skydancer kon besteden. Helaas is dit niet waar gemaakt en daar baal ik echt van. Ik had een doel en die kon ik niet waarmaken.

We hadden ook een fotograaf maar ben nog even aan het bedenken of het het geld waard is om die foto's aan te schaffen omdat het nagenoeg het zelfde is als vorig jaar ..

Maar een stalgenootje had wel deze leuke foto van m'n droogkl*ot gemaakt :D
Mijn schoonvader heeft veel filmpjes gemaakt maar die moet ik nog een beetje doorlopen.

Afbeelding

Smiddags heeft ze de clinic met m'n verzorgster gelopen en dat ging ook heel goed.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 16:47

Grappige foto! Ze vindt niet veel meer eng dus?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:58

Bellatrix schreef:
Grappige foto! Ze vindt niet veel meer eng dus?

Beeb is al zoveel gewend dat die eigenlijk nagenoeg niets engs vind. Zeker niet met mij er naast :P

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 17:01

Vind je dat dan niet zonde van het geld? Of kostte het niets?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:13

Bellatrix schreef:
Vind je dat dan niet zonde van het geld? Of kostte het niets?

De bellenblaas, mistmachine en skydancer (8meter hoge pop die beweegt) was voor ons het doel. Helaas heb ik die niet kunnen afvinken wegens te weinig tijd/op het laatste beetje afgeraffeld. Dus dat vind ik inderdaad zonde.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 17:30

Weinig tijd? Hoelang duurt zo'n clinic?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:44

Anderhalfuur, haha. Maar gewoon teveel bij de "aan de hand" onderdelen blijven hangen. Het was leuk hoor, erg gezellig ook. Maar bij sommige is de skydancer niet de lucht in gegaan en ja daarvoor heb je toch wel een clinic. Ik heb niet zelf zo'n 8 meter pop of een mistmachine :P

Maar goed. Al met al een leuke dag gehad. Maar baal persoonlijk echt dat ik niet even met het moment dat ze iets eindelijk spannend vond verder aan de gang kon.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:21

Het is toch niet verplicht om op iedereen te reageren? Als dat zo is, dan kap ik meteen met het topic :') :j vind dat altijd zo vermoeiend en vooral nietszeggend om overal op te moeten reageren. Ik weet gewoon niet altijd wat te zeggen, klinkt misschien onvriendelijk maar zo bedoel ik het zeker niet.
Ik ben gewoon meer van het type dat liever iets inhoudelijks en/of gemeends schrijft dan dat ik reageer om het reageren.

Leuke foto van de clinic :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 21:23

Ik reageer ook niet op iedereen en dat hoeft idd ook niet. Ik rij niet eens meer op dit moment dus ik hoor hier eigenlijk ook niet meer maar ik vind het veel te gezellig.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:07

Zeker hoef je niet op iedereen te reageren. Maar als je alleen maar aan t egoposten bent dan vind ik dit topic ook niet helemaal de juiste plaats :) Maar dat is mijn mening. Dus ik vind wel dat ik met regelmaat gewoon even op andere moet reageren. En dat is nog steeds oprecht en gemeend.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:27

Ik vind het ook gewoon leuk om te lezen wat iedereen doet. Dus blijf posten, bijleesposts zijn niet verplicht he.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 08:25

Maar kon je dan niet beginnen met die mistmachine en die skydancer? Of was het de bedoeling dat je in een bepaalde volgorde dingen ging doen? Want ik zou dan gewoon daar mee begonnen zijn. En als ze vonden dat het niet kon, dan had ik gezegd waarom ik met die dingen zou beginnen.

De foto met de vlaggen is wel grappig, maar ik vind het geen foto waar je voor zou betalen om hem te krijgen.

Hier heb ik afgelopen zaterdag weer gereden. Nou ja, rijden, laten we zeggen dat ik opgezadeld heb met western zadel, vrijwel alleen gestapt heb en een paar rondjes draf gedaan heb. Ik moet immers zeker weten dat de blessure weer over is en durf nog niet veel te doen. Het doel is immers ook weer springen met een paar weken (nee, dat doen we niet met westernzadel, hoewel tot 50-60cm gaat).

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:25

Dit is ook geen betaalde foto, dit heeft een stalgenootje met haar telefoon gemaakt ;)
En nee. Grondwerk is het belangrijkste dus een clinic waar het draait om uitdagingen begin je eerst aan de hand met normale attributen. Dat breidt je uit. Echter blijven ze te lang hangen bij de simpele attributen. We zaten best in een groep met paarden die het snel oké vonden :)

Je kan een hoop willen en vinden, maar uiteindelijk wordt er een clinic gegeven en moet je rekening houden met andere. De skydancer is best heftig. Maar dit duurde gewoon te lang. En te korte tijd daarvoor. Verkeerde planning.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:35

Erg jammer. Dat is het nadeel van in een groep zoiets doen. Bij clinics boek ik vaak gewoon prive. Dan heb ik zelf invloed op wat er gaat gebeuren. Met WE ooit eens met 1 andere ruiter een clinic gehad en dat paard vond alles eng. Er is toen iemand gekomen van de organisatie om met mij verder te gaan, want anders had ik geen oefening meer kunnen doen. Helaas dus geen les gehad van de persoon waar ik eigenlijk voor moest betalen. Maar wel de oefeningen gedaan die ik wilde doen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:13

xDenies schreef:
Maar een stalgenootje had wel deze leuke foto van m'n droogkl*ot gemaakt :D
Mijn schoonvader heeft veel filmpjes gemaakt maar die moet ik nog een beetje doorlopen.

Beeb :D . Leuk dat ze dat allemaal zomaar doet. Daar zou ik met de mijne nog wat werk aan hebben. Ga eens kijken of ik eens een clinic hier in de buurt kan meedoen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:08

germie schreef:
Erg jammer. Dat is het nadeel van in een groep zoiets doen. Bij clinics boek ik vaak gewoon prive. Dan heb ik zelf invloed op wat er gaat gebeuren. Met WE ooit eens met 1 andere ruiter een clinic gehad en dat paard vond alles eng. Er is toen iemand gekomen van de organisatie om met mij verder te gaan, want anders had ik geen oefening meer kunnen doen. Helaas dus geen les gehad van de persoon waar ik eigenlijk voor moest betalen. Maar wel de oefeningen gedaan die ik wilde doen.

Maar zo'n clinic kan je niet in je ééntje doen. Ik heb niet moeten wachten op andere, ik kon gewoon mijn ding doen in het opgezette parcour (in tegenstelling tot wat ik uit de andere groepen heb vernomen), maar een skydancer van 8 meter ga je niet laten blazen als de groep daar nog niet aan toe is. Veiligheid staat voorop.
Echter was de groep in mijn ogen er zeker wel klaar voor, eerder, maar lag de focus te veel op aan de hand en op de grond werken ipv een stapje meer 'gevorderd' :)

miereneter schreef:
Beeb :D . Leuk dat ze dat allemaal zomaar doet. Daar zou ik met de mijne nog wat werk aan hebben. Ga eens kijken of ik eens een clinic hier in de buurt kan meedoen.

Het is ook erg leuk, mijn eerste ervaring was ook alleen maar positief :D Deze komen dan uit Brabant maar in jouw omgeving zit ook vast wel iets!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:47

Gisteren is mijn paardenkind voor het eerst mee naar het bos geweest! Samen met de merrie waarmee ze een maand samen heeft gestaan. Ze was heel erg braaf en vond het allemaal wel prima omdat er zo veel gras stond :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 19:51

Gaat zij eigenlijk nog witter worden?