In stap. Ik doe dat soort dingen altijd in stap. Jim gaat namelijk steeds harder lopen als hij bang is dat hij zijn balans gaat verliezen. Dat is allang niet meer zo, maar dat zit zo tussen zijn oren 
Ik ben begonnen vanuit een kleine cirkel vanaf de hoefslag. Wanneer je met de voorhand de hoefslag weer raakt, zet je de achterhand een paar passen om naast de hoefslag. Je bent dan namelijk al in de juiste stelling en buiging en achterhand is al van de hoefslag. Beginnen met 1-2 passen en dat uitbreiden. Tot hij snapt dat hij ook alleen de achterhand opzij kan zetten.
Daarna ben ik het op de cirkel gaan pakken. Dus gewoon grote cirkel, op mijn buitenbeen achterhand iets naar binnenbrengen en na een paar passen weer gewoon voor en achter laten sporen.
Bij sommige paarden begin je juist eerst op de cirkel en daarna op de hoefslag. Dat moet je even uitproberen.
En daarna op de binnenhoefslag lange zijde links en rechts omwisselen op de rechte lijn. Zodat ze ook de wisseling gaan snappen.
Pas daarna ben ik gaan draven en nu heel af en toe op de galop in de cirkel of op de hoefslag. En op de hoefslag wissel ik dan weer af met SBW.
Dit heeft overigens wel een jaar geduurd hoor. Jim vindt het enorm moeilijk!