[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:27

Oh die oefening zag ik bij een andere lesser ook inderdaad. Die wil ik ook nog eens neerzetten. Fijne oefening lijkt me dat :j
En helemaal eens wat betreft afbranden en complimenten. Dat is zo fijn!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:12

Wat houdt die oefening in? Vierkantjes rijden, maar dan driehoekjes?

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:29

In voltes om telkens 1 pion, en dan ga je steeds wisselen van hand, dus de ene pion linksom, de volgende rechtsom, enzovoort. Voor mij een oefening om echt alleen de weg te wijzen met mijn binnenhand en Felix om mijn binnenbeen te laten buigen. Zodra er teveel druk op mijn binnenteugel is, geef ik te weinig druk met mijn binnenbeen. In het begin is het voor mij lastig, maar het Gaat steeds beter en toen ik thuis ermee bezig was, begon Felix ook echt meer te bewegen (maakte gebruik van zijn lijf) en daardoor gaat de oefening ook steeds makkelijk. Ook laat hij dan makkelijker zijn hoofd en hals zakken.

Verder zijn we ook verder gegaan met het achterwaarts, eerder lukte het mij niet om Felix in de achteruit te zetten, na veel oefenen wel, maar maakte hij geen gebruik van zijn rug. Nu moet ik mijn handen breed zetten zodat hij tijdens het achterwaarts zijn hoofd en hals naar beneden heeft en dan moet ik veel actiever in Felix zijn tempo drijven zodat hij dus zijn lijf gaat gebruiken. Tjee wat een verschil voel ik dan zeg.
Dan moet ook nog meer bezig gaan met recht richten, Felix heeft de neiging (komt natuurlijk Door mij) om meer gewicht op zijn linkerkant te hebben.
Dus genoeg huiswerk om mee aan de slag te gaan :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:44

Super dat het zo lekker gaat zeg. Hoe vaak les je nu bij Paulette? Ik maar 1x in de 2 maanden. Maar vaak hebben we genoeg huiswerk om er een tijd mee aan de slag te kunnen :j

Het werd weer tijd voor een jaaroverzicht: [EJL-ITP] Alpenquarter Jim on the road!

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:48

Nanda: ik heb nog geen testzadel gehad van Freemax, maar mijn gevoel zegt echt 'die!' :) Ook van jullie in het Freemax topic een boel fijne verhalen gelezen.

Troi: ik woon in het oosten (Gelderland) helaas.

Ik vind die volte-oefening wel een goed idee! Ik vind het zelf namelijk lastig om een ronde volte te rijden en misschien gaat het wel beter als ik een focuspunt heb :j Dan kan ik manny ook beter sturen denk ik en ik ook ik heb last van een overactieve binnenhand :') Die probeer ik nu bewust niet te gebruiken.

Gister heb ik vooral geoefend met neckreining, dat hij direct reageert als die teugel tegen zijn hals komt. Nu is hij liever lui dan moe en vergt het heel veel moeite om hem sneller te maken daarin. Uiteindelijk maar (voordat ik gefrustreerd raakte) mee gestopt en overgangen gaan rijden. Stap-galop, galop-stap. En ook dat gaat niet zo lekker. Ja, naar galop wel vanuit stap, dat gaat super afgezien van af en toe in de verkeerde galop aanspringen. Maar naar stap :') Valt totaal uit elkaar en draaft/sloft nog rustig even door voordat ie in stap is. Een paar pasjes vind ik niet erg, want hee, hij vind dat moeilijk. Maar gewoon draven en niet gaan stappen is toch niet wat ik vraag :') Hahha ik had een dwars paard gister maar als hij weer wat sterker wordt, gaat het beter :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:02

Oh dat heeft Jim ook lang geduurd :j
En dan zo lekker al zijn gewicht in je handen willen gooien.
Veel trainen en sterker worden inderdaad. En dan is het soms nog een uitdaging. Tegenwoordig gaat hij meteen in de stop ipv stappen. Keurig met zijn achterhand eronder. Dat is weer het andere uiterste :+

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:29

Ah die oefening, ja die ken ik. Die hebben we tijdens het DAWRA-weekend behandeld met Christel Poels, supertrainer ook trouwens, echte aanrader :j Daar heeft Paulet hem dan weer van overgenomen denk ik :D

Overgangen terug gaan hier ook nog niet geweldig. Ben nu bezig met de volte zoveel mogelijk verkleinen zonder terug te vallen. Heel even volhouden, en dan weer rechtdoor. Dan kan ik straks vanuit die verzameling terug naar stap/ho. Eerder die overgang vragen heeft niet zoveel nut, want dan wordt het echt remmen ipv beheerst terugzetten en daar krijg je dus die frustratie van. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:34

Ja, dat doen wij ook veel. Ook heel lastig.
Wij zijn nu ook veel bezig met de zijgangen. Schouderbinnenwaarts pakte ik al veel mee, daar wordt de achterhand heel sterk van. En dan in 3-gangen (= achterbeen activeren). Momenteel zijn we veel bezig met appuyementen en travers.
En dat veel afwisselen, waar mogelijk in 3 gangen ook, op de rechte lijn, op de cirkel. Jim wordt er enorm soepel van! Het duurde even voor de knopjes er op zaten, maar dan heb je ook wat :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:37

Hoe heb jij de traversknop erop gezet? Ik kan nog geen verschil maken tussen helemaal opzij en alleen achterhand opzij...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:41

In stap. Ik doe dat soort dingen altijd in stap. Jim gaat namelijk steeds harder lopen als hij bang is dat hij zijn balans gaat verliezen. Dat is allang niet meer zo, maar dat zit zo tussen zijn oren :(:)
Ik ben begonnen vanuit een kleine cirkel vanaf de hoefslag. Wanneer je met de voorhand de hoefslag weer raakt, zet je de achterhand een paar passen om naast de hoefslag. Je bent dan namelijk al in de juiste stelling en buiging en achterhand is al van de hoefslag. Beginnen met 1-2 passen en dat uitbreiden. Tot hij snapt dat hij ook alleen de achterhand opzij kan zetten.
Daarna ben ik het op de cirkel gaan pakken. Dus gewoon grote cirkel, op mijn buitenbeen achterhand iets naar binnenbrengen en na een paar passen weer gewoon voor en achter laten sporen.

Bij sommige paarden begin je juist eerst op de cirkel en daarna op de hoefslag. Dat moet je even uitproberen.

En daarna op de binnenhoefslag lange zijde links en rechts omwisselen op de rechte lijn. Zodat ze ook de wisseling gaan snappen.

Pas daarna ben ik gaan draven en nu heel af en toe op de galop in de cirkel of op de hoefslag. En op de hoefslag wissel ik dan weer af met SBW.

Dit heeft overigens wel een jaar geduurd hoor. Jim vindt het enorm moeilijk!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:49

Ja Daan snapt het ook nog niet. Er schijnt aan de hand een 'knopje' in de hals voor te zijn. Als je daar druk uitoefent, dan komt de achterhand naar binnen. Maar dat vind ik zo gekunsteld aandoen, en hoe maak je dan alsnog die koppeling naar onder het zadel? Doe het dus het liefst al vanuit het zadel.

Wat jij beschrijft probeer ik al, maar krijg alsnog alleen maar de reactie dat het hele lijf een kant op gaat, hoe ik ook de voorkant probeer te begrenzen. Nou, zondag met les maar eens verder in prutsen.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:53

Manny gaat dus makkelijker rechtuit (hoefslag), alleen hij verliest tempo als hij het moeilijk vind ipv tempo omhoog te gooien. Hier pakken we schouderbinnenwaarts en zijwaarts regelmatig mee en Manny wordt er ook heerlijk soepel van :j Dat knopje zat er al op omdat hij dat kende van de klassieke dressuur, dus we hoefden het alleen maar te 'resetten' naar westernhulpen. Fijn, zo'n meedenkend paard!

Dat is ook een handige oefening Rije, volte verkleinen en weer vergroten! Ik schrijf t allemaal op.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:55

Ja, dat had Jim ook in het begin. Wat vraag je van de voorkant?
Ik heb Jim bijvoorbeeld in het begin gewoon recht gezet (dus eigenlijk neusje wat naar buiten, zonder dat hij buitenstelling krijgt, want dat kan anatomisch niet). Dus niet gebogen om mijn binnenbeen, want dan klapte alles naar binnen, maar echt puur richten op de reactie op mijn buitenbeen. En pas toen dat knopje er op zat, de juiste buiging om mijn binnenbeen langzaam ingevoerd. Echt stapje voor stapje. En echt maar 1 pasje de kont naar binnen, bij elke keer dat hij dat per ongeluk deed de hemel ingeprezen en langzaam ging het kwartje vallen.

Ik merk dat ik meer moet begrenzen met mijn binnenbeen dan met de teugels overigens.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:57

Ja dat zonder buiging heb ik ook al geprobeerd. Dat lukt wel en die reactie zit er nu eigenlijk ook goed in, maar juist die combi naar buiging lijkt hij niet te begrijpen. :(:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:08

En als je je binnenhand iets omhoog brengt en je binnenbeen goed bijlegt?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:52

Dat kan ik proberen :j

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:01

Nou dit was mijn tweede les op Felix, de vorige was in juni. Maar toen kreeg ik de freemax en de zomervakantie er tussen....vandaar lange tijd ertussen gehad. Daarom nu maar gelijk een les afgesproken. Ik wil ook zoiets hoor 1x de 2 maanden, maar dat ligt ook een beetje hoe het allemaal gaat.

Leuk om al die verschillende oefeningen te lezen :j daar kan ik vast wel wat mee.

Ik ben aan de hand ook veel bezig met schouderbinnenwaarts, geen knopjes induwen, maar soms wel om op de juiste plek buiging in zijn hals te houden, Felix wil zijn gedachten nog wel eens ergens anders hebben en dan krijg ik hem zo weer bij de les. Op het paard zelf heb ik nog vreselijk veel moeite om het goed te doen, maar langzamerhand komen er steeds meer goede stapjes bij.
Overgangen gaan steeds beter al merk ik dat een actieve overgang naar de draf het lastigste is.
Ik moet zeggen dat ik nu veel meer bezig ben met balkjes en pionnen dan torn ik echt Engels reed. Ik vind het ook leuk om dingen klaar te zetten.
Zag op fb zachte balken voorbij komen, die lijken mij super, helaas zag ik toen de prijs ervan -O-

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:25

Zat even op mijn mobiel bij te lezen dus een hele lange reactie op iedereen gaat het niet worden, maar wilde toch wel even inhaken op het shouderbinnenwaarts, travers, renvers verhaal. Ik heb het aangeleerd vanaf de grond en kon het toen heel simpel vertalen naar onder het zadel. Doordat ik vanaf de grond een zweep als aanwijsstok had en daarmee zijn kont naar binnen wees (aanraken op buitenbil/schuin richting buitenbil houden), kom ik dezelfde hulp meenemen naar onder het zadel en dat dan tegelijk met de 'onder-het-zadel-hulp' waardoor ik nu de zweep gewoon achterwege kan laten. Zag er in het begin dus wel een beetje vreemd uit :+ . Ik heb trouwens ook dat magic vreselijk traag wordt zodra ik die oefeningen vraag. In draf/galop is dan dus ook nog niet aan de orde :=

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:46

Dat ie traag wordt klopt wel, want deze oefeningen zijn behoorlijk verzamelend en kosten dus veel kracht. En dan gaat dat in het begin trager, dat klopt wel. :j Dit soort oefeningen kan een paard simpelweg niet op tempo doen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:19

Ik ben daar nu ook mee bezig en ook ik ben begonnen op de grond. Ik merk dat het helpt om met m'n zweep aanwijzingen te geven, maar ik vind het zelf soms nog lastig om goed te voelen wat hij doet.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:32

Dj zit weer in een fase. Galopperen is veel leuker dan draf. Gelukkig zaterdag weer les.

In stap is hij gewoon rustig, in jog voel ik spanning maar hij heeft dan nog niet de neiging om aan te galopperen. Wanneer ik dan draaf doet hij het wel. Ik wacht nu dus tot hij rustig is en ik voel dat hij niet per se harder wil. Is hij dan rustig galoppeert hij niet aan. Hij is in ieder geval wel goed in volhouden.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:25

Aan de hand kan hij wel alles gewoon in alle gangen en keurig op tempo :D Ben nu alleen al een jaar bezig om hem onder het zadel ook wat vlotter te krijgen in de oefeningen, gaat steeds beter, maar kost erg veel tijd (die ik er eerlijk gezegd ook niet echt aan besteed := )

Wat vervelend emmaudb, inderdaad eerst wachten tot hij rustig is voor je verder gaat. Zijn die fases ook zomaar weer voorbij soms?

Wij hebben sinds vorige week een nieuwe merrie in de kudde en Magic is helemaal verliefd. Hij staat zeg maar ongeveer de hele dag op zijn achterbenen.. :x Met een beetje pech zorgen die gekke houdingen er vast weer voor dat hij straks helemaal vast zit in zijn lijf en heb ook de hele week al niet gereden omdat ze niet van elkaar los te halen zijn. Ach, hij heeft lol zeggen we dan maar :+ en zo traint hij gelijk zijn achterhand :')

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 01:56

Hij is verder gelukkig niet gemeen ofzo. We komen er wel weer doorheen.
Ja zo'n fase kan van de een op de andere dag ook weer over zijn.

Hahah dan heeft hij straks een mooie gespierde kont :')

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:44

Ooh pfoe, breek me de bek niet open over dat soort fases...!

Philo heeft het nu ook: zijn we aan het stappen, dan wil hij draven. Zijn we aan het draven, dan wil hij in galop. Zit hij in galop, dan wil hij eigenlijk liever weer draven. Wil ik een volte rijden, dan wil hij eigenlijk liever van hand veranderen. Ik heb de afgelopen 2 weken zo'n idee dat iemand zich heel zelfverzekerd voelt en besloten heeft dat hij wel wat grenzen op kan zoeken :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:45

Oh heel herkenbaar. Jim is er ook weer ingeschoten nu net na de verhuizing. Dus ik moet hem even uitleggen dat een vreemde bak geen excuus is om ineens je grenzen te verleggen.
Na wat gemopper was hij weer braaf :+
Op de drang naar de uitgang dan. Die afwijking gaat iets langer door. :=