[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lagonda

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:45

Paint_Lover, hoe is het gegaan?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:00

Sorry, was even van de aardbodem verdwenen....

Ze heeft een botsplinter van 2,5 a 3cm zitten die operatief verwijderd moet worden. Zonder operatie is ze kreupel enig ze zelfs als grasmaaier niet geschikt.

Prognose na operatie is gunstig maar hoe gunstig weet ik (nog) niet want mn hoofd zat vol & mn hart was tijdelijk gebroken. Dus op de vraag of ze nog kan spinnen/stoppen etc heb ik nu even geen antwoord

Afbeelding

Groen: botsplinter
Rood: bot wat aan het genezen is
Rose: ontsteking in het bot

Voor nu geen medicatie meegekregen tegen de ontsteking omdat minimaal is en ze met het oog op de operatie ook niet teveel wil doen.

Morgen/overmorgen even kliniek in België bellen voor prijsopgave en dan word ze asap geopereerd (ugh, 6 weken boxrust.... gaat ze niet leuk vinden!)

Ga ook nog even overleggen of ze niet buiten op een postzegel mag want ze is gewend om buiten te staan en alleen op stal gaat dr denk ik geen goed doen.

Sorry voor mn late reactie, ik had even wat tijd nodig om het wat te laten zakken

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:11

Jeetje dat is niet waar je op hoopt. Hopelijk hersteld ze goed en ziet de toekomst er rooskleuriger uit dan het nu op dit moment voor je voelt. Positieve vibes, positieve gedachten...

Edit:typo
Laatst bijgewerkt door swartbeessie op 05-07-23 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:22

Dit komt wel goed, ik ben eigenlijk al blij dat ik niet gek ben....

Heb al zoveel meegemaakt dat sommige mensen me voor gek verklaren en zelfs zeggen: jij ziet gewoon spoken joh...

Niet dus ;)

Ik mag gewoon gaan leren dat mijn gevoel gewoon goed zit en dat ik daar niet over hoef te twijfelen...

Positief ben ik eigenlijk altijd wel, niet altijd makkelijk maar goed, na regen komt zonneschijn en na ellende komt vreugde & plezier :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:46

Fijn dat het operabel is en ze niet meteen een afgeschreven grasmaaier of erger is.
Hopelijk kan ze inderdaad buiten herstellen.

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 05:05

Ach niet wat je had gehoopt maar wel wat je had gevreesd -O- wat ruk zeg
Even alles rustig laten bezinken, belangrijkste is in ieder geval dat je je gevoel hebt gevolgd en actie hebt genomen / gaat nemen!

Hopelijk kan ze snel geopereerd worden en hersteld ze voorspoedig :knuffel:

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 07:40

Inderdaad, altijd op je eigen intuïtie varen. In mijn ervaring wordt het gevoel dat er iets mis is, meestal gevoedt door iets wat we hebben gezien aan het paard, hoe klein of vaag ook. We kennen onze dieren goed, en dan weet je het meteen als er iets anders is dan anders. Goed dat je actie hebt ondernomen!

En ook fijn dat in ieder geval de prognose van de operatie goed is. Verder allemaal poedersuiker met peren natuurlijk, maar in dit geval zou ik ook laten opereren. Zes weken boxrust is niet leuk, maar wel te overzien. En wie weet mag ze, als het goed gaat, wel sneller op een klein stukje paddock of zo.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 08:05

Boxrust is het ergste denk ik. Daar kunnen toch veel paarden niet tegen. Mag je dan ook niet stappen ofzo?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 08:33

Mijn vorige merrie heeft met 3,5 jaar 6 maanden boxrust moeten hebben wegens een scheurtje in haar bot. Ik heb mij hier heel erg druk om gemaakt maar gelukkig gaf ze er snel aan toe.
Wel een nare blessure maar gelukkig operabel! Heel veel sterkte met het herstel!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 09:37

Jeetje Paintlover, wat heftig! Fijn dat het geopereerd kan worden. Boxrust= rust roest.. in mijn ogen. Maar soms kan het even niet anders. Mijn vorige paard heeft 8 maanden boxrust gehad. Dit ging heel goed. Laag in het voer en spelletjes voor op stal verzinnen. Hopelijk mag je paard op een klein stukje land staan..

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 11:20

Heftig paintlover. Ik hoop dat alles goed verloopt en wens je veel sterkte toe. Echt vreselijk om je paard zo te zien.
Boxrust heb ik ervaring mee voor anderhalve maand (ze had een nagel in haar hoef tot bijna tegen het bot aan). Ze heeft het gelukkig goed geaccepteerd en heb toen lekker veel met haar gekroeld geborsteld en erbij gezeten.

Afgelopen maandag is mijn bijrijder buiten wezen rijden en geen idee wat er gebeurd is maar nu loopt ze zwaar kreupel en komt het weer uit haar linker heup. Voorlopig maar wandelen en volgende week nog een keer bekijken hoe ze draaft. En dan over een paar weken de fysio erbij die de vorige keer haar ook heeft behandeld en dat heeft haar toen goed gedaan.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 11:27

Sh*t Lonneke, wat n pech weer %) maar wat goed dat je naar je gevoel luistert, zo zie je maar weer >;)

Destijds met Brio & zijn peesblessure zette ik in de wei n stuk af ten grootte van n stal, en toen hij wat meer mocht bewegen maakte ik er een pad van waar hij geen sprintjes kon trekken maar toch wel wat kon stappen.

Sterkte iig

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 12:19

Oef, heftige blessure. Het zit jou ook niet echt mee...
boxrust is ruk. Ik maakte een postzegeltje uit als ik een geblesseerde had. Ze zijn dan over het algemeen rustiger. Hopelijk komt het allemaal goed.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 13:24

Boxrust is voor deze dame een dikke vette NO GO! Ken dr al dr hele leven en weet dat ze dan dr box afbreekt en vocaal ook niet te hebben is....

Heb met onze staleigenaresse al afgesproken dat we een paddock gaan inrichten als postzegel zodat ze wel buiten kan zijn maar niet gek kan doen, dat is voor haar het allerbeste!

Mijn ruin heeft 8 weken boxrust gehad toen hij net uit de opfok kwam, die ging van 24/7 buiten naar 24/7 binnen en die gaf dr geen moer om dus weet dat t voor sommige geen enkel probleem is maar die waren niet Frosty }:0

2 weken volledige boxrust en 4 weken boxrust in combinatie met stappen aan de hand is wat er me gister verteld is.... maar ga sowieso eerst het eea overleggen met de kliniek en dan zal het wel goedkomen.

Vandaag was haar been ineens een heel stuk dunner dus daar heel erg blij mee!

Ga morgen kliniek bellen en dan planning maken, voor Frosty maakt t niet uit of het nog n week of langer zal duren.... de da zei gister: je kan nog makkelijk 4 weken afwachten of dr been weer wil slinken en of ze dan weer rad is.

Maar goed, operatie gaat sowieso gebeuren maar hoeft dus niet meteen acuut en daar ben ik voor nu wel even heel blij mee want bij mij moet ook nog het eea zakken en n plekje krijgen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 13:47

Mijn merrie had ooit zich verstapt en moest van de va boxrust. Dat ging niet, die brak de stal af, dus dan dacht je een klein stukje in de wei naast de rest. Mevrouw sprong er gewoon uit om bij de rest te lopen. Dus hebben we haar daar maar laten lopen, is niets ernstigs verder gebeurd, soms is weidegang meer rustgevend dan op stal.

Mijn ruin brak zijn kaak, mocht eigenlijk dus 6 weken geen gras en dan zit je ook aan boxrust of een paddock vast. Ook dat ging niet. Dus in overleg in de wei gezet, de beugel zou moeten blijven zitten, dat is gewoon gebeurd.

Soms moet je kiezen uit kwaden. Het zijn dieren (maar ook niet alle mensen zullen rust kunnen houden, al is er dan opeens weinig begrip voor).

Maar ik begrijp dat er een kleine kans is dat het zonder operatie ook goed gaat komen? Of slinkt dan alleen het been en blijft de kreupelheid en dus beperkte of geen belastbaarheid?

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 22:39

Paint_Lover schreef:
Sorry, was even van de aardbodem verdwenen....

Ze heeft een botsplinter van 2,5 a 3cm zitten die operatief verwijderd moet worden. Zonder operatie is ze kreupel enig ze zelfs als grasmaaier niet geschikt.

Prognose na operatie is gunstig maar hoe gunstig weet ik (nog) niet want mn hoofd zat vol & mn hart was tijdelijk gebroken. Dus op de vraag of ze nog kan spinnen/stoppen etc heb ik nu even geen antwoord

[ [url=m/qa8FXY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Groen: botsplinter
Rood: bot wat aan het genezen is
Rose: ontsteking in het bot

Voor nu geen medicatie meegekregen tegen de ontsteking omdat minimaal is en ze met het oog op de operatie ook niet teveel wil doen.

Morgen/overmorgen even kliniek in België bellen voor prijsopgave en dan word ze asap geopereerd (ugh, 6 weken boxrust.... gaat ze niet leuk vinden!)

Ga ook nog even overleggen of ze niet buiten op een postzegel mag want ze is gewend om buiten te staan en alleen op stal gaat dr denk ik geen goed doen.

Sorry voor mn late reactie, ik had even wat tijd nodig om het wat te laten zakken

Ik kom even onder mijn steen vandaan. Bij mijn paard is er in januari een botsplinter uit zijn been gehaald na een trailerongeluk. Hij is nu weer bijna 100% na veel complicaties. Mocht je iets willen weten mag je altijd een pb sturen

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 06:33

hoihoi,

Ik heb een vraagje, ik hoop niet dat ik boze gezichten krijg omdat ik dit vraag.
Ik rij mijn ruin recratief, vroeger fanatiek dressuur gereden maar werstern intreseert me al jaren.
We rijden veel zonder zadel of met bbpad bitloos of op neckrope.
Nu is mijn vraag kan je zomaar overschakelen naar western? Mijn ruin loopt al erg makkelijk op de voorhand, word dit ook veel erger met western of is dat afhankelijk van welke discipline en hoe je rijd?

Alvast bedankt :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 06:48

Op de voorhand lopen is niet western natuurlijk. Met goed les en ondersteuning kan iedereen meer western gerelateerd rijden en dan maar zien wat je nog meer mee wilt pakken :) Oefening baart kunst.

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 07:01

Wat Denies zegt :j les en oefening en dan kom je ver! Het is niet even een western zadel er op mikken en dan rij je western

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 07:25

Lagonda schreef:
Wat Denies zegt :j les en oefening en dan kom je ver! Het is niet even een western zadel er op mikken en dan rij je western

En ook vooral niet "hij loopt op de voorhand dus t is western" **\O/** :P
Nee, gekkigheid. Zoek een goede instructeur of instructrice. Neem wat lesjes en kijk of je t dan nog net zo leuk vind. Alles wat je doet heeft er vrij weinig mee te maken, neckrope is wel handig vanwege de neckreining :)

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 07:37

Haha nee zo bedoel ik het ook niet met op de voorhand, zoals ik al aangaf weet ik er weinig van maar wil ik het eigenlijk al enorm lang.

xDenies, snap ik was puur om aan te geven hoe we nu rijden.

Weet iemand een goede instructeur omgeving bergen op zoom (Noord Brabant)?
Mijn (eigenlijk die van mijn ruin) voorkeur heeft wel om bitloos te blijven rijden, dit kan met van alles neckrope, Bosal, touwhalster, sidespul maakt niet uit.
Laatst bijgewerkt door Happy_Hippie op 07-07-23 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 07:42

Happy_Hippie schreef:
Haha nee zo bedoel ik het ook niet met op de voorhand, zoals ik al aangaf weet ik er weinig van maar wil ik het eigenlijk al enorm lang.

Ik sta in Bergen op Zoom en Miene Duits komt op locatie :) Zij kan je vanaf het begin erg goed op gang helpen.
Waar sta jij?

Edit: Sorry ik reageer later op andere mensen.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 07:44

xDenies schreef:
Happy_Hippie schreef:

Ik sta in Bergen op Zoom en Miene Duits komt op locatie :) Zij kan je vanaf het begin erg goed op gang helpen.
Waar sta jij?

Edit: Sorry ik reageer later op andere mensen.

Oh wat leuk en toevallig!
Mijn paard(en) staat aan huis, hebben ook maar een zeer simpele "bak" (gewoon soort wit zand als bovenlaag, eronder gewoon zwart zand).

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 07:56

Voor gewoon de basis (sturen, verzameling etc etc) is daar niets mis mee. Maar voor het echte werk (afhankelijk wat je wilt) heb je uiteindelijk een andere bodem nodig. Bij ons op stal mag men gebruik maken van de rijbak (geen idee wat t kost haha)

Afbeelding

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 08:10

germie schreef:
Mijn merrie had ooit zich verstapt en moest van de va boxrust. Dat ging niet, die brak de stal af, dus dan dacht je een klein stukje in de wei naast de rest. Mevrouw sprong er gewoon uit om bij de rest te lopen. Dus hebben we haar daar maar laten lopen, is niets ernstigs verder gebeurd, soms is weidegang meer rustgevend dan op stal.

Mijn ruin brak zijn kaak, mocht eigenlijk dus 6 weken geen gras en dan zit je ook aan boxrust of een paddock vast. Ook dat ging niet. Dus in overleg in de wei gezet, de beugel zou moeten blijven zitten, dat is gewoon gebeurd.

Soms moet je kiezen uit kwaden. Het zijn dieren (maar ook niet alle mensen zullen rust kunnen houden, al is er dan opeens weinig begrip voor).

Maar ik begrijp dat er een kleine kans is dat het zonder operatie ook goed gaat komen? Of slinkt dan alleen het been en blijft de kreupelheid en dus beperkte of geen belastbaarheid?

Ik heb nog geen idee of het zonder operatie goed kan komen, heb dit gister aan de da gevraagd aangezien haar been namelijk ook ineens dunner aan het worden is. Ikzelf hoop dat het zonder operatie goed zou kunnen komen, als de botsplinter ingekapseld zit en niet gaat zweven misschien wel....

Voor nu wil ik nog even afwachten of ze weer rad word als haar been volledig dun is of dat ze dan alsnog kreupel is en dus niet belastbaar is.

Eigenlijk nog heel veel vragen en geen antwoorden