[WN] Craig Schmersal en Miss Lil Addy Tude, FEI World reininigcup

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:37

essiedepessie schreef:
Lamar? sponsoren? waar heb je het over? die 30000 waar ze het over hebben is het bedrag dat de eigenaar van het paard al aan training heeft uitgegeven, daar heeft die Eric niks mee vtn doen.

Ja precies, en daarom is die eigenaar dus de sponsor van cs, aangezien cs de boel zelf niet betaalt. Snap je het nu wel?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-11 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Re: Craig Schmersal en Miss Lil Addy Tude, FEI World reininigcup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:39

nee jij snapt het niet.
voor wie denk je dat het prijzengeld is dat het paard wint? dat is gewoon verdeeld tussen cs en de eigenaar hoor (verdeling wordt vaak onderling bepaald).
plus de marktwaarde van he tpaard neemt flink toe, is ook voor d eigenaar.

dit is geen sponsor maar gewoon iemand die investeerd in een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:43

quarterH schreef:
nee jij snapt het niet.
voor wie denk je dat het prijzengeld is dat het paard wint? dat is gewoon verdeeld tussen cs en de eigenaar hoor (verdeling wordt vaak onderling bepaald).
plus de marktwaarde van he tpaard neemt flink toe, is ook voor d eigenaar.

dit is geen sponsor maar gewoon iemand die investeerd in een paard.

En dat heet in de zakenwereld gewoon een sponsor hoor. Wij zijn zelf ook meervoudig sponsor, alleen niet in de paardensport.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:46

nee. een sponsor geeft geld en het enige dat ervoor terugkomt is wat reclame, naamsbekendheid ed. hij verdient dit geld niet direct terug of vermeerderd het. (alleen eventueel heeel indirect door de naamsbekendheid ed)

een investeerder steekt ergens geld in met de kans/hoop er meer geld uit te krijgen. het blijft echter een risico dus hij kan ook zijn geld verliezen of quite spelen. beetje zoals de aandelenmarkt :-) (maar dan leuker haha)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:59

Ik snap het idd heel goed, jij niet Lamar ;)

deze eigenaar zet gewoon zijn paard ergens in training, niks geen sponsor, dat is gewoon zijn paard.. klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:26

Denk maar wat je denkt, de paardensport is allang geen sport meer maar een zakenwereld. Veel "paardeneigenaren" zijn grote bedrijven.
Jan modaal die een eigen paardje heeft kan zijn paardje niet in training zetten voor duizenden euro's. Waar denk je waar al dat geld vandaan komt? Uit de zakenwereld.
Je moest eens weten wat er allemaal onder de naam sponsor gebeurt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:33

zoals ik al 3 keer zeg, investeerders. mensen met een passie voor de sport die het leuk vinden daarin mee te gaan en hopen dat er misschien nog wel eens financieel iets uit kan komen.

en ja hoor daar zijn genoeg particulieren in met veel geld. meer dan bedrijven (wellicht hebben ze hun geld in het bedrijfsleven verdient maar dat is een ander verhaal)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:36

ik heb een vriendinnetje, allebei normale maar leuke baan, paard staat al 2 jaar in training bij een goede trainer... dus dat valt nog wel mee lamar.

Dat is net waar je voor kiest..

maar toch fijn dat je de frauduleuze zijde van het sponsorship even aankaart, op bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:58

Ik heb het over de topsport waar het hier toch ook om gaat. Ik denk niet dat jouw vriendinnetje zoveel geld kan ophoesten dat ze hem bij CS kan neerzetten. Hoe denk je dat die topsponsoren aan zoveel geld komen? Niet door steeds veel geld te investeren en te gokken hoor, daar zitten hele financiële constructies achter.

En QuarterH, geen enkele rijke particulier gaat "zomaar" zijn geld vergokken (wat jullie investeren noemen) op een paard. Dat blijft voor een rijke een zakelijke aangelegenheid. Hoe denk je dat de rijken rijk blijven? Niet door hun geld hersenloos aan paardjes te spenderen. Maar als leek heb je er natuurlijk geen idee van hoe al die constructies werken.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:02

Tjee, Lamer... ondanks dat het getikte tekst is vind ik je 'toon' niet zo vriendelijk overkomen.

En ik snap in het algemeen niet helemaal wat het zakelijk zijn van de paardenwereld, of de 'constructies' te maken heeft met de discussie over de manier waarop CS zijn paard in dit specifieke filmpje aanpakt?
Of mis ik iets, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag :D

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:04

paardje staat bij een europese toptrainer, niet bij CS nee, want je gaat een "hollands" paard niet naar Amerika verschepen.
Daar bij kan het denigrerende toontje wel weer even uit je tekst vandaan.

Ik kan trouwens nog wel een paar mensen opnoemen die voor de "hobby" en passie paarden houden en hun paarden bij dure trainers in training hebben staan.

Laatmaar, zou misschien een betere nieuwe username zijn ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:19

Oh nee daar gaan we weer....
Nu bevalt het toontje weer niet, terwijl ik een aantal reiners hier al een veel ergere toon heb zien aanslaan. Dan weer gaat het om de crème de la crème in de reining maar als ik het daar dan over heb gaat het ineens over een niveau lager.

Genoeg reiners hier hebben al gezegd...'rijden jullie op topniveau?" "Nee, dan weet je niet waar het om gaat"

Tja.... sponsoren jullie dan soms ook al op topniveau? Nee??? Nou.. dan vul de rest zelf maar in.

en hier ging het om Rumpleteaser :
dofuzz schreef:
als je je hand opheft en je rijdt je paard voorwaarts naar het bit toe, en ipv te verzamelen, onderin te komen en van het bit af te zijn en de schouder op te heffen, gaat je paard in alles overdrijven. alleen zet hij zich vast in de schouder en blokkeert daar volledig alhoewel hij daar vrij beweegt als je ernaast staat en je vraagt aan het halster, wil niet in de stelling komen doorheen heel zijn lichaam, en wil enkel zakken in de nek en zwaarder worden op de voorhand. je hikt al een paar dagen tegen dit probleem aan waardoor je cirkels, spins, rundowns stops en rollbacks niet zijn zoals ze horen. jouw eigenaar heeft al +/-30.000 $ uitgegeven om voor deze wedstrijd het paard daar te krijgen.

<knip>

let wel, het moet een oplossing zijn die enerzijds een quick-fix is want straks (binnen 2 uur) is de wedstrijd, alle bovenstaande problemen tegelijk verhelpt, EN op dat nivo werkt om richting 76/77 (NRHA/FEIte scoren waarbij je je geen fout kunt veroorleven, dus geen WRAN L2 nivo in de buurt van de 65/66.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:27

ik ken veeeeeel meer particulieren met goede paarden bij top trainers dan dat ik 'bedrijven' ken die dat hebben. tenzij de bedrijven een stal zijn.

maar goed jij weet het schijnbaar zo goed, noem mij dan eens 5 bedrijven die top reiningpaarden bezitten en laten uitbrengen? dus bedrijven die niet een stal zelf zijn.

de enige die ik ken die met die constructie werkt is in nederland en dat is Rieky.
verder hebben we nog het 'dealin gin syndicate' maar dat bestaat volgens mij uit particulieren, niet bedrijven.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:29

Wat het toontje betreft, ik ben niet al die reiners, en dus mag ik daar gerust iets van zeggen. Zo werkt dat!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:29

Dank voor de toelichting Lamar, maar ik begrijp het dan nog steeds niet.
Want volgens mij geeft Dofuzz zijn/haar een mening waarom CS het op deze manier aanpakt.
Dus wat heeft dat dan te maken met jou 1-na laatste post...?

Enne; het gaat er inderdaad soms hard aan toe hier. En da's soms best zonde (vind ik), want je kunt ook 'anders' met elkaar discussiëren.
Maar het feit dat Bokker A dat doet is volgens mij geen reden voor Bokker B om dan ook zo te reageren, toch?

Overigens: ik ben een western basis ruiter, zonder niveau, zonder discipline, maar met ambitie om te leren en verder te komen ;)
Vandaar mijn vraag eerder of deze manier nodig is om in de topsport mee te kunnen draaien.
En daar heb ik ook een keurig antwoord op gekregen, ondanks dat ik 'geen topsporter ben en dus niet weet waar het om gaat'.

Weet je; ik kies er gewoon voor om me niet op te laten jutten door dat soort uitspraken ;)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:32

Sorry Lamar, maar sponsoren verwachten geen geldelijke ROI. En hier wordt aangehaald o.a. door Dofuzz dat je daarom soms vervalt in een quickfix, omdat de eigenaar wel een ROI verwacht.

De vraag is natuurlijk hoe goed het voor het paard is dat er een ROI aan zijn broek hangt. Waarschijnlijk niet zo goed.
Als de eigenaar slechts zou sponsoren, dan is het een stuk minder interessant om een quick fix te doen, want dat is ofwel slechte reclame ofwel het maakt niet zoveel uit of CS 1,2,3 of in de top10 komt.
Echter de eigenaar investeert geld in dat paard, en het zal toch gvd niet zo wezen dat op het moment suprême het paard er de brui aangeeft waardoor zijn hele ROI in een keer in elkaar klapt. De slechte reputatie interesseert de eigenaar geen hol. Dat is Craig zijn probleem niet die van hem. Hij investeert geld en dan zit hij niet te wachten om buiten de top 10 te vallen omdat het paard even zijn dag niet heeft.

Uiteraard zijn niet alle eigenaren zo. Ik ken ook eigenaren die ervoor kiezen om paarden niet naar wedstrijden te sturen, omdat ze al genoeg gelopen hebben etc.

maar spreken van sponsoring is bijzonder beperkt en ik denk een verkeerde woordkeuze in deze sport.
Natuurlijk wordt er veel gegund en gegeven, maar aan het eind van het ritje houdt de eigenaar nog steeds zijn hand op om geldelijke zaken terug te krijgen en dat is veelal niet het geval bij sponsoring.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:52

ik wil even een nuance aanvrengen in HT's verhaal. het lijkt nu alsof het de eigenaar ALLEEN om geld te doen is en dat is natuurlijk niet zo. dit is geen sport waar je stinkend rijk van wordt dus als het iemand alleen om geld gaat moet ie snel een andere sport zoeken.
maar het is wel een inderdeel. je investeerd veel in de toekomst van een dier en verwacht dan ook dat dit waargemaakt wordt. en of je reden dan geld, roem, faam of een beeldje is maakt niet zoveel uit.
je werkt ergens naartoe en wilt dan graag het resultaat ervan zien.

dat is toch wat iedereen doet?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:42

quarterH schreef:
ik ken veeeeeel meer particulieren met goede paarden bij top trainers dan dat ik 'bedrijven' ken die dat hebben. tenzij de bedrijven een stal zijn. maar goed jij weet het schijnbaar zo goed, noem mij dan eens 5 bedrijven die top reiningpaarden bezitten en laten uitbrengen? dus bedrijven die niet een stal zelf zijn.

de enige die ik ken die met die constructie werkt is in nederland en dat is Rieky.
verder hebben we nog het 'dealin gin syndicate' maar dat bestaat volgens mij uit particulieren, niet bedrijven.

QH, hier ga je te kort door de bocht. Ik WEET dat er veel meer paarden in training betaald worden door bedrijven en niet door particulieren. Hoe ik dat kan weten ? Omdat ik in de sector zit ;)
Niet iedereen zal dat aan iedereens neus gaan hangen. Als jij geen inzicht hebt in de bankrekeningen van de trainer cq stal, kun jij absoluut niet weten wie er voor het betreffende paard betaalt.
In vele gevallen is het het bedrijf van vader dat betaalt voor het paardje van dochterlief.
Het is niet noodzakelijk dat het paard gaat lopen onder de naam van het bedrijf, of dat er zelfs maar naar verwezen wordt. Het is ook niet zo dat het voor het betreffende bedrijf als een investering gezien wordt. In de meeste gevallen is de bedrijfsleider gewoon een serieuze liefhebber, die de westernsport een warm hart toedraagt, of waarvan het bedrijf financieel verder kan springen dan de zaakvoerder. En is het een beetje uit de hand gelopen hobby, waarvan de bedrijfsleider hoopt dat hij toch nog iets zal kunnen recupereren op termijn door eventuele verkoop van nakomelingen of dekken.
Ik weet ook al van een aantal gevallen waar de deurwaarder de stallen komen verzegelen is en de paarden in beslag genomen. Ook hier betrof het geen particulieren.
Maar dit is nu wel al heel erg offtopic... :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:44

rapido schreef:
Om reining een slechte (nog slechtere!!) reputatie te geven moet je vooral zulke filmpjes hier op Bokt gaan plaatsen waar 9 van de 10 geen moer verstand van deze sport hebben en over alles zieluuuuug...... gaan roepen!

Het hoeft je alleen maar aan verstand te 'ontbreken' om te denken dat dit 'normaal' is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:47

Niels schreef:
johanna29 schreef:
Gelukkig zijn er ook trainers en ruiters die wel fatsoenlijk hun paard kunnen trainen ;)

Lekker makkelijk om slechts een selectie te maken van een trainingssessie.
Ik weet zeker dat we een minstens eenzelfde beeld zouden krijgen als we van anderen uit dit topic zouden krijgen. als we daar ook 3 minuten waarbij je paard net wat oppakt uit een sessie filmen.

Als men uit jouw trainingssessie 3 minuten weet te knippen met dergelijke ellende, mag je je heel diep schamen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:48

Moderatoropmerking:
Discussie over sponsorgelden is prima, maar maak het niet persoonlijk alsjeblieft! :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:07

dofuzz schreef:
knollentuin schreef:
hier loopt al een behoorlijk topic over ,heb dit even globaal doorgelezen en de discussie is hetzelfde,ik ben van mening dat zelfs mn tante op een houtvlot kan zien dat dit niet de normale manier is van omgaan met je paard, daar hoef je in mijn ogen geen enkel nivo whatso-ever voor te hebben.. ik rij zelf subtop dressuur en ik probeer het zonder deze manier van trainen om mn paarden mooi los aan het bit te hebben.
in het vorige topic postte ik al op de eerste pagina dat het mij stoort dat deze gast niet tot de orde geroepen wordt door de toezichthouders? wat doen die dan ? behoorlijk verveeld in een hoge stoel hangen...ik maak het gelukkig da laatste tijd wel mee dat er personen op losrijterreinen vd subtop aangesproken wrden op hun gedrag \rijstijl ,en dat het paard op mij overkomt alsof het learned helplesnes gedrag vertoond.en ik verbaas me nog meer dat hoe langer de topics worden er steeds meer mensen aanhaken die deze manier gaan verdedigen of goedpraten >;)

nog eenmaal : in 5 dagen, dus pak'm beet 5 uur trainen, kan men 2 minuten compileren waarbij hij 20seconden 'over de schreef' zou gaan. dus maw minder dan 1% van de trainingstijd werd gebruikt in de clip om reining in een slecht daglicht te stellen en minder dan 0,1% van de tijd zou hij 'over de schreef' gaan. als ik het zo even neertyp trek ik maar 1 conclusie : he can ride my horse anyday!!

Ik ga er vanuit dat je de overige 5 uur niet hebt gezien... dus ik zou je paard niet te snel afgeven.
Los daarvan: 20 seconden vind ik al teveel hoor...

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:13

ninx, serieus, ga je nu allemaal dingen quoten die van pagina's geleden zijn?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:18

essiedepessie schreef:
ninx, serieus, ga je nu allemaal dingen quoten die van pagina's geleden zijn?

Ja... en wellicht nog meer.... deze stompzinnige posts kon ik echt niet links laten liggen...Er zitten nog veel mooiere tussen en ik kom net lekker op gang....

"zit hoofdschuddend achter de computer en vraagt zich af hoe het zo mis heeft kunnen gaan in de paardensport"

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:19

Ja, en jouw toevoeging zal het allemaal even oplossen...