[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:40

ja dat had ik nu ook maar bedacht om even op andere plekken te gaan rijden. Dan hoop ik dat ze zoals die van jou, wat makkelijker met veranderingen om kan gaan. De rijbaan is van de club waar ik lid van ben, dus was allemaal bekend. Alleen als we les hebben brand er nooit licht in het juryhok :')

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:43

Dat scheelt ook wel dan.
Dj was überhaupt nog nooit in een binnenbak geweest. En toen met losrijden ineens met heel veel paarden in de bak wat hij ook niet gewend was. Maar hij deed net of hij het gewend was.

Het is ook wel dat je zelf vaak meer gespannen bent met een wedstrijd dus dat kan dan ook nog uitmaken

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:06

Leuk hoor Ladypaard, mooi dat jezelf tevreden bent.

Het lijkt mij ook best leuk om eens mee te doen. Nu hebben ze eind oktober op de silver ranch een WRAN c wedstrijd. Nu begreep ik dat je bij WRAN dus met elk soort paard mee kan doen? Maar wat betekent dan een c wedstrijd? Misschien dat ik ga kijken wat het nou allemaal inhoudt

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:20

Ja klopt, ras maakt niet uit.
Op hun site staat het wel ergens wat een c-show is. Dat weet ik ook niet uit m'n hoofd. Volgens mij is het meer wat er wordt uitgeschreven. Verder niks schokkends ofzo

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:20

Hoi allemaal,

Mag ik mij hier ook even melden ?
Mijn interesse in het westernrijden is enkele jaren geleden begonnen doordat er op stal iemand is toegekomen met een prachtige quarter (cruising) palomino merrie die western opgeleerd was.. Al snel de eigenaar beter leren kennen en doordat mijn merrie plots op verplicht pensioen moest enkele keren Mogen rondhobbelen met de palomino merrie genaamd: Flanelle ( geen papieren bij )

Enkele maanden later moest ik mijn merrie laten inslapen en was het plezier in de paarden even weg. Dus volledig gestopt met rijden

Een jaar later verhuisd naar een huis met stallen en kreeg ik plots telefoon van flanelle haar eigenaar. we weide waar ze stond werd verkocht en flanelle ging te koop komen te staan.
Beslissing werd snel genomen en ondertussen staat ze alweer 3 maanden bij mij thuis.

Rond April gaat Flanelle weer een maandje naar Shari om wat doorgereden te worden samen met onze fjord die diezelfde tijd zadelmak zal gemaakt worden.

Hieronder enkele foto's van hoe we nu rondhuppelen.
We zijn vooral de knopjes nog aan het zoeken en we zijn elkaar rustig wat beter aan het leren kennen.

Ik weet dat er nog veel werk is maar als we binnekort wat meer gaan lessen komt dat wel in orde.
ze vind het vaak moelijk om op eigen benen te lopen.
Ontspanning is ook nog niet wat het moet zijn, ze is zeer snel afgeleid.

We gaan ook regelamtig gewoon het bos in wat met momenten ook nog heel spannend is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:28

Welkom samy! Wat een knappe merrie!
Ik denk dat je haar best wat meer los mag laten, wat ik van de foto's kan zien heb je haar best wel strak. Nou kun je natuurlijk niet alles zeggen van een paar foto's.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:34

Hey,

Bedankt voor de reactie :D

Ze laat wel los hoor en de kwaliteit van de fotos is nu ook niet top.
Het probleem is dat ze nog heel vaak omhoog komt met haar hoofd en ik dan belachelijk veel teugel heb loshangen, en ik nog regelamtig in de knop zit :p het duurt dan ook te lang naar mijn gevoel voor ik weer kan "ingrijpen"

ik rijd momenteel met een simpel snaffle bitje.
We proberen ook regelmatig wat balkjes te draven.
Laatst bijgewerkt door Samy24 op 10-10-16 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:41

Dat herken ik wel. Misschien kun je dan wanneer ze wel netjes loopt je handen meer naar voren doen. zodat wanneer ze netjes loopt je weinig tot geen contact hebt en wanneer ze dan omhoog komt je teugels wel kort genoeg zijn.
En het is ook wel weer zo je (paard) mag fouten maken ;) ik vind dat ook best lastig hoor. Het is dan ook nog vaak dat ik het zie aankomen. Dus voor er iets gebeurt ga ik al corrigeren terwijl hij dan eigenlijk nog niks fout doet

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:53

Ik ga denk ik eens proberen om tape rond mijn teugels te doen zodat ik de lengte wat kan houden..

ik val nog vaak terug op mijn engelse hulpen maar dan gaat het beest gewoon stilstaan omdat ze me niet begrijpt :p

Mijn fjord staat momenteel in Nederland bij Inge Pel om wat manieren te leren en de bedoeling is dat ik ook met mijn merrie 1x per week les ga nemen.

In gallop heeft ze totaal geen evenwicht. Er is nooit echt veel mee gedaan.
Ze is zadzelmak gemaakt en ingereden als ze 4 was en als ze daarna 10x per maand gereden werd is het veel denk ik. ze is nu 9 en heeft van haar 8 tot 9 jaar stilgestaan door operatie van vorige eigenaar en mijn stop.
Bij mij loopt ze nu 5 dagen op 7 ofwel onder zadel of op buitenrit of grondwerk, ik probeer veel af te wisselen.
De piste ligt momenteel ook vrij zwaar waardoor ze het echt wel moeilijk heeft.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:01

Hahah dat is ook wel weer fijn dat ze het aangeeft wanneer je iets fout doet.

Veel oefenen dan :) dan komt het vast goed.
Ik heb nu een tijdje niet gereden door mezelf dus ik wil vandaag of morgen weer gaan rijden. Het is trouwens wel echt koud zeg! Ik had er helemaal niet aan gedacht om Dj's andere deken op te doen omdat het gisteren nog wel aardig weer was. Vanavond ofzo maar even doen dus.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:09

Ik leg geen dekens op dus ze begint al aardig in die wintervacht te komen.

Inderdaad makkelijk dat ze aangeeft wanneer ik het niet juist doe, ook bij grondwerk doet ze dat, als ik niet juist sta tegenover haar en ik vraag haar iets, begrijpt ze het niet dus gaat ze stilstaan.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:15

Welkom Samy24! Leuk paardje heb je Een tip voor het hoofd laag houden, zodra ze laag loopt meer teugel geven ( zoals Emma al zij je handen naar voren doen) zo leert ze dat het makkelijker is om laag te blijven dan dat ze haar hoofd omhoog doet om vervolgens weer naar beneden te moeten. Dit word ook wel beter zodra ze meer balans krijgt hoor. Gewoon lekker door oefenen

Edit: mijn smileys doen het niet

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:17

Ik heb ook echt een watje hoor :') in de zomer staat hij zonder deken of met vliegendeken maar heb wel een paar keer de regendeken op moeten doen omdat hij het echt koud had :+
Hij heeft nu z'n regendeken ook wel op maar wil de 150g opdoen.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:22

Dankje Filly,

Ik prober haar inderdaad zoveel mogelijk ruimte te geven eens ze zakt, maar 2 passen later is ze weer omhoog, nderdaad waarschijnlijk door haar balans, ik prober heel veel achten en grote en kleine voltes te rijden om haar bezigte houden, ze is echt super snel afgeleid.

De ene dag is ze ook niet vooruit te krijgen terwijl ze de andere dag niet bij te houden is :p

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:28

Rije schreef:

Emma: het hoeft ook niet per se van Hobby Horse te zijn, maar met dit wiel kun je zien welke kleuren er bij de kleur van je paard passen.

Hier ook maar weer een wat dikkere deken op. Hij stond nog onder een ongevoerde regendeken.

Gisteren was een oud-bijrijdster van mij op bezoek bij Daantje. Zij reed mijn toenmalige paard bij toen ik nog dressuur reed; zij reed toen al western. Ik was gisteren aan het rijden en met tien minuten had ze al door wat onze zwakke plekken zijn :x #) :') Ze bood me ook aan om op haar Quarter te komen rijden die al veel verder in training is. Ga ik zeker doen want ik heb eigenlijk nog nooit op een doorgetraind westernpaard gezeten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:38

Oh wat gaaf Marije!!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:50

Ja lijkt mij ook supergaaf! Het is wel in Friesland, maar ach :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:06

Oh dat is niet naast de deur. :')

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:14

ach leuk dagje weg toch?

ik heb ook wel een paar kleuren die ik niet wil.
Maar ik kan bijvoorbeeld voor fel roze of paars kiezen op zwart. maar ik kan natuurlijk ook voor grijs op zwart kiezen of beige op zwart. misschien kan ik ook wel beige met lichtblauw kiezen. te veel keuze

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:26

Kleuren kiezen is altijd moeilijk voor dit soort dingen, heb je niet één bepaalde kleur die hem erg mooi staat? Die je ook in het 'dagelijks leven' veel voor hem gebruikt?

Leuk Rije! Zeker doen en lekker een dagje weg van maken. Zo ben ik voor ik de overstap echt maakte vanuit Noord-Holland naar de Achterhoek geweest om een westernles op Magics volle broer te rijden. Toen gewoon een dagje weg van gemaakt, even geshopt daar in de buurt, terrasje gepakt, uurtje gereden en toen weer rustig aan terug :D

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:28

Hij kan vrij veel hebben. Het is een vos maar hij is niet zo rood. Vrij donker.
Ik heb veel rode dingetjes voor hem maar ik heb al een rode blouse en hoofdstel met rood

Afbeelding

felroze beenbeschermers heeft hij trouwens ook en natuurlijk een paarse deken :+

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:01

Voor een vos vind ik aardetinten persoonlijk altijd het mooist, of beige, ook heel chique.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:05

Beige komt er ook zeker wel hoor. Heb nog een beige blanket liggen met lichtblauwe concho dus die wil ik graag een keet gebruiken.

Afbeelding
Ik wil graag zoiets. Maar de kleuren kan ik dus helemaal samenstellen

Afbeelding
Met zo'n verloop vind ik ook gaaf. En dat kan ook waarschijnlijk wel in zo'n beetje elke kleur

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:13

Oh die is gaaf!!! :oo

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:34

En is ook niet idioot duur. Duur zat dat wel maar geen €1000 ofzo