[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:15

nanda1980 schreef:
troi schreef:
Mooi foto's cubalibre!

Afgelopen weekend ge-vrijwilligerd op de hunebed trec trail. Veel toffe dingen gezien en met gezellige mensen gekletst :)

Hey, waar stond jij dan? Ik heb namelijk met Felix mee gedaan. Ik vond het super leuk om mee te doen en na zo'n 5 uur in het zadel geen last van zadelpijn met mijn Freemax, terwijl ik dat met mijn dressuurzadel wel had.

Heerlijk sfeertje ook, lekker gemoedelijk.
:D

Bij hindernis 7 de cross hindernissen met de heuvel en waterbak. Ik gaf uitleg. Lange vrouw met rood shirt met opdruk 'found my treasure' op de rug. We hebben elkaar vast gesproken :D

Ja was super leuk!

nanda1980

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:47

Yup. Felix wilde de brug echt niet en de waterbak wilde hij eerst ook niet maar daarna in draf/galop erdoor terug (meestal zo: eenmaal erin vindt hij het super leuk)
Afbeelding
Ook vond hij het erg moeilijk dat zijn vriendinnetje eerst weg ging voor de hindernissen en hij moest wachten, toen kon hij goed achterwaarts _O-

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:18

Ja! Ik had je zadel ook gezien, nice!

Behoorlijk wat paarden protesteerden hoor. Zelfs wat piafferende quarters gezien die in de dressuurring niet gek zouden staan.

Maar het alleen doen was deel van de moeilijkheid van de hindernis dus we mochten geen uitzonderingen maken

iza_things

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:08

Leuke fotos Cubralibe :) Ik wil zoiets ook nog heel graag een keer met Spike gaan doen.

Spike en ik hebben dit weekend een keer totaal iets anders gedaan. Doordat ik deze zomer in Amerika op een hunter jumper stal gewerkt heb, kreeg ik toch wel last van heimwee voor het springen. Dus een paar weken terug zijn we begonnen met springen en dit weekend hebben we een cross gereden. We rijden tijdens het springen gewoon western stijl (Spike is altijd western gereden dus hij snapt er toch niks van als ik alleen maar stuur met de teugels), dus we rijden vooral met gewicht-, been- en stemhulpen. Ik heb de teugel wel korter tijdens het springen zodat hij zijn hoofd niet te laag draagt en op de teugel gaat staan. En we gebruiken natuurlijk een springzadel. Een westernzadel zou voor ons beide te pijnlijk zijn haha.
Foto springen:
Afbeelding

Tijdens de cross:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Korte video(4 minuten) van de cross:
https://youtu.be/mqIMN_NTQeo

En oja: We hebben geen problemen met western rijden hierdoor gekregen. Mede doordat ik hen dus met dezelfde hulpen reed als ik doe met western.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:30

Gaaaaf Iza!
Ik heb wel een sprongetje gemaakt met het zadel, maar dat was niet hoger dan 50 cm geloof ik.

Enne ik heb nog eens gekeken, maar we waren 23ste geworden met de hunebedtrec, haha scheelt toch weer 2 plekjes :P .

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:14

Leuk Iza! Die afwisseling is fijn toch :D Hier vandaag ook wat springwerk gedaan, cavaletti's in galop en een stijltje van 50/60 cm.

19 oktober heb ik mijn eerste les bij Peggy de Kraa, onwijs veel zin in! We gaan daar dan met de trailer heen, dus nu druk bezig om het trailerladen wat makkelijker te maken. De laatste keer stonden we ruim een uur in het bos en wilde hij niet meer mee naar huis, terwijl het voorheen altijd wel redelijk soepel ging. Nu zijn we weer helemaal opnieuw begonnen en liep hij er gister zelf op om vervolgens in de trailer zijn bak voer leeg te eten +:)+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:17

Oh leuk bij Peggy!! :))

Succes met trailer laden oefenen. :D

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:25

Ja geeft ze leuk les?? :D Ben heel benieuwd, Evelien van Eurohorse raadde haar aan en wat Peggy vertelde over haar manier van lesgeven sprak me erg aan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:28

Nou dat weet ik niet maar ik hoor positieve verhalen over haar. :j

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:36

Wat goed dat je opnieuw bent begonnen en dat hij nu al een stuk positiever op de trailer reageert Britt!

Ik had vandaag ook weer een lesje, we zijn nu met balkjes begonnen. Philo vond het echt weer super leuk, zo schattig hoe goed hij dan zijn best probeert te doen :D

Zarabsinu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:47

Halloo!

Ook ik wil gaan western rijden. Ik heb twee paarden die beide engels beleerd zijn.

Ik rijd wel bitloos en vraag me af of ik dan een speciaal bitloos hoofdstel moet halen? Heb nu een netjes hoofdstel de Alizee Fromant FRA Mistral.. Dit is een sidepull die netjes is (meer engels) en echt heel fijn zit ook achter de oren. Ook zitten er weinig riempjes aan dat vind ik ook wel fijn. Nu kan dit hoofdstel waarschijnlijk met trainen wel maar met wedstrijden niet? Maar is er dan wel een ander bitloos hoofdstel dat meer western is maar ook zo fijn zit als deze?

En kwa western zadel is mijn oog gevallen op de FRA Tiamo. Dit is een boomloos zadel omdat ik boomloos rijd. Lijkt me een fijn zadel maar ook hier is het niet echt western western, met glitters enzo als jullie begrijpen wat ik bedoel. Is dit dus een probleem?

Ik kijk altijd eerst naar gemak voor mij en het paard en dan naar mooi maar ik kan verder nou niks mooiers vinden wat ook weer aansluit aan mijn boom en bit - loos eissen. :D

Ik kan het in ieder geval tijdelijk kopen en uiteindelijk als we wedstrijden willen gaan rijden verder zoeken? Of is dit wat ik nu genoemd heb totaal niet geschikt (dus ook niet voor training?)

Ik zie ook dat er in de hogere klassen verplicht met zo een bit gereden moet worden. Hoe doen andere bitloos liefhebbers dit?

Alvast bedankt en ik hoop snel meer te kunnen uitwisselen met jullie kwa foto's en vooruitgang.

Zarabsinu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:53

Oja, en als iemand nog een fijne instructrice weet in de buurt van Hoek van Holland die op locatie komt?

Sorry dat ik zoveel vragen stel maar ik heb een punthoofd gekregen van al dat zoeken over western op internet.. er staat zoveel op en ik kan heel slecht keuzes maken.. :D

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 06:58

Je hebt voor western best veel boomloos zadels. Ik rijd nu met de Freemax die ons erg goed bevalt. Daar zie je van de buitenkant niet af dat het boomloos is en daar mag je ook gewoon mee starten. De Bob Marshall heb je ook.

Leuk dat je de switch maakt, daar ben ik nu ook mee bezig. Zelf totaal geen ervaring en paard kent alleen Engels. Toch Tot nu toe zeker niet ontevreden Hoe hij het oppakt.
Voor les is er een topic met een overzicht per provincie, misschien heb je daar wat aan?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 07:10

Goeiemorgen!!!

Laatste dagje werken voor de vakantie!!! *\o/*

Komend weekend lekker fotograferen bij het NK in Zwolle!!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 08:20

Zarabsinu: Karel Bauer komt in jouw regio aan huis en volgens mij zit Anja Diephout ook redelijk in de buurt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:22

Wat leuk dat je ook western wilt gaan rijden! Als je echt bitloos wilt blijven rijden en je wilt shows rijden, dan is de enige toegestane bitloze optoming een bosal. Die zijn a) erg duur (want een goeie is een must en goed = duur in dit geval), en b) je moet er goed bij begeleid worden, want het is bijna een rijstijl op zich.

FRA tiamo mag. Enige regel wat dat betreft is dat je zadel een knop moet hebben, en in de L5 mag je tegenwoordig zelfs met bijv een endurancezadel starten. Zilver e.d. is niet verplicht.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:00

Was het niet zo dat je bij de WRAN alleen bitloos mag met een paard van 6 jaar of jonger?

Zarabsinu op de site wran-eu.nl kun je het regelboek vinden :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:10

Oeh daar zeg je wat Filly. Zit er dik in ja. Hoewel daar misschien voor de lagere klasses weer een uitzondering voor is, maar dat staat idd wel in het Regelboek. :j

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 18:47

Er reed een bokker met een bosal in de L3 en haar paard is zeker ouder dan 6. Zij rijdt nu L2 en (mag?) nu niet meer op bosal.

Geniet van je vakantie Bellatrix!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:55

Ik rijdt L3 bij de WRAN op bosal met mijn paard van 10 jaar oud. Vanaf L2 moet je verplicht met bit, dus ik wil haar van de winter wel laten wennen aan een bit.

Zou inderdaad met een sidepull of touwhalster gaan rijden tot je weet of je officiële wedstrijden gaat rijden, omdat een bosal idd duur is. Als je advies wilt over de aanschaf van een bosal kun je me een pb sturen.

Zarabsinu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:41

Bedankt nanda1989. Ik zal ook even kijken naar de Freemax en Bob Marshall. En het topic met overzicht vind ik wat lastiger want dan weet ik nog niet wie echt aan te raden is. Via via is dan wat betrouwbaarder.

Ik zal is kijken naar hun Amanda dankjewel!

Rije dat wist ik niet dat een bosal verplicht is. Wat jammer want dat is toch gelijk weer een stukje strenger, lijkt mij in ieder geval niet heel prettig op de neus liggen vergeleken met mijn hoofdstel nu. Ik heb weer lopen zoeken heel de ochtend, dat word nog is een karwei om een goede leuke bosal te vinden. :D - Al lijkt mij zoiets wel wat:

Afbeelding

Filly ik zal binnenkort even verdiepen in alle regels. En _Cindy als ik er een beetje uit ben zal ik jou een bericht sturen. Is zoiets als op de foto een beetje in de goede richting?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:05

Oh die hierboven is wel erg mooi!! Zwart? Zie je niet zoveel...

Zarabsinu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:00

Ja vind ik ook! Ik vind zwart erg mooi en kan er idd weinig van vinden. Deze is via een buitenlandse site dus weet niet of dat te vertrouwen is. Ook kwa maat moeilijker inschatten.

https://hobbyhorseinc.com/petite-bosal-set-black

Set has petite 5/8" black rawhide-core bosal, Alpine rope mecate, and black leather bosal hanger headstall with silver plate trim. Pre-tied and ready to use; beautifully accents any young horse.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:04

Met wat voor paard ga je western rijden trouwens? Ik zie dat je Arabs hebt....? :9 Dan ben je heel erg welkom bij de Dawra!

Zarabsinu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:10

Ja klopt met mijn Arabisch Volbloed! Mijn KWPNer is herstellende maar hem zou ik ook western willen beleren als alles goed komt. Hun moeten dan, mocht ik met beide wedstrijden willen rijden, apart starten? Dawra is minstens 50% lees ik in jou onderschrift. Of misschien start ik mijn KWPNer helemaal niet en beleer ik hem alleen maar western. Denk dat hij er sowiezo niet zo een heel geschikt paard voor is. :D