[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:38

Bij wie heb jij de check laten doen troi?
Ik ga wel mijn wedstrijd afzeggen voor zondag. Want ik zou het niet kunnen hebben als er wel wat blijkt te zijn en ik hem doorgepusht heb met dit zadel.
Goede reden om de BBP eens te proberen :=

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:43

Laten nakijken kan nooit kwaad.
Ja logisch dat je het dan afzegt.

Het is zondag ook nog wel erg warm

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:11

Hier ook problemen met zadel.
Minder dan jaar geleden nog laten checken door osteo en passer. Heb 2 zadels, ze begon gek te lopen onder het ene, dus vandaar speciliasten erbij. Die besloten dat het andere zadel wel voldoende past (ze heeft sowieso een moeilijke bouw). Vandaag osteo erbij, hele rug vast.
Paard geeft ook nooit niks aan.. Ze loopt echt perfect onder het zadel. Zo gek.

Voel me nu ook weer schuldig. 3 weken rust en uiteraard een ander zadel.. Begint de zoektocht opnieuw.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:15

Ja frustrerend. Ik heb Jim nu 8 jaar en dit is het 7e zadel (4x dressuur, 3x western). Ik zit er sterk over te denken om te gaan sparen voor een Freemax.
Geeft ook geen garantie, maar is wel aanpasbaar. En dat biedt wel mogelijkheden.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:55

Ik spaar ook hard voor een freemax Amanda. Mijn paard kan zó moeilijk zijn met zadels, hetzelfde als Kirr. Geeft niks aan terwijl alles hem zeer doet..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:19

Amanda schreef:
Bij wie heb jij de check laten doen troi?
Ik ga wel mijn wedstrijd afzeggen voor zondag. Want ik zou het niet kunnen hebben als er wel wat blijkt te zijn en ik hem doorgepusht heb met dit zadel.
Goede reden om de BBP eens te proberen :=

Bij mijn instructrice die een plip pad heeft. Die doet alleen noord nl vrees ik.

Groot gelijk dat je hebt afgezegd. Ik heb destijds een maand niet gereden tot ze kon komen voor een meting.

Ik heb dus een semi boomloosje en ben groot fan! Had de mazzel dat passer kwam met drie merken, freemax colorado en startrekk, dus mocht treas kiezen. Hij vond colorado het fijnste. Dat was de flexibelste van de drie.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:30

Kirr : ben je zondag naar destelbergen geweest? Heb je namelijk niet gezien .. :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:31

Ben er van donderdag tot zondag geweest.
Rond een uur of 16:00uur zijn wij gaan inladen en naar huis vertrokken.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:50

Zadels.. Ik zou ook wel opschrikken van die plekken, lijkt mij inderdaad te betekenen dat er iets niet lekker zit.

Ik ben ook bezig om een afspraak te maken voor een check, zweetplek laat zien dat het zadel te veel op de schouders ligt :( Iemand ervaring met het inruilen van een zadel bij Evelien van Eurohorse? Ik heb daar vorig jaar dit zadel gekocht en ben dus bang dat ik een ander moet. Punt is alleen dat ik niet weer even 2000 euro heb liggen voor een nieuw zadel :+ Nu heb ik in de mail al gevraagd wat normale inruilprijzen zijn, zodat ik een beetje een richtlijn heb van wat voor bedrag ik moet hebben. Helaas krijg ik daar geen antwoord op, alleen dat ze nog even belt voor een afspraak. Dusss iemand ervaring mee? Moest je veel bijleggen voor een zadel van een beetje dezelfde prijscatogorie?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:42

BrittS schreef:
Zadels.. Ik zou ook wel opschrikken van die plekken, lijkt mij inderdaad te betekenen dat er iets niet lekker zit.

Ik ben ook bezig om een afspraak te maken voor een check, zweetplek laat zien dat het zadel te veel op de schouders ligt :( Iemand ervaring met het inruilen van een zadel bij Evelien van Eurohorse? Ik heb daar vorig jaar dit zadel gekocht en ben dus bang dat ik een ander moet. Punt is alleen dat ik niet weer even 2000 euro heb liggen voor een nieuw zadel :+ Nu heb ik in de mail al gevraagd wat normale inruilprijzen zijn, zodat ik een beetje een richtlijn heb van wat voor bedrag ik moet hebben. Helaas krijg ik daar geen antwoord op, alleen dat ze nog even belt voor een afspraak. Dusss iemand ervaring mee? Moest je veel bijleggen voor een zadel van een beetje dezelfde prijscatogorie?

Reken maar op het ergste, vaak gaat er wel een paar 100 in waarde af.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:00

Zadelproblemen |( altijd lastig. Tot nu toe zeer tevreden met mijn freemax +:)+ toch nog wel onzeker omdat ik geen ervaring heb met boomloos. Doe ik er goed aan? Hoe is het op de lange termijn? En ja ik ben erg gevoelig voor de kennis van de "experts", alleen wie is nu een echte expert?
Heb dat nl met boomzadels ook gehad, verschillende experts met naam en toch was het niet goed -:(-
Voor nu volg ik dus mijn gevoel en dat voelt nog steeds goed.

Zaterdag voor het eerst een langere buitenrit in het DFW onder leiding van een gids. Zeer benieuwd.
Verder heb ik ons voor 2 oktober opgegeven voor 1 dag TREC wedstrijd haha ben benieuwd. Daarvoor nog eind september de hunebedtrectrail, gaan er hier nog meer mensen daar naar toe? Ook wil ik nog een les plannen bij Paulette, het is alleen ff afwachten hoe alles loopt, ik heb een ontsteking in een spatader en ondanks behandeling met asperine, been 's avonds omhoog, geen benen over elkaar bij het zitten, krijg ik er nog een ontsteking bij maar dan hoger in mijn been |(
Nou ja, meer kan ik voorlopig niet doen en er zijn ergere dingen in de wereld.....

Warm trouwens hè? Ben dan zo aan het twijfelen met de vliegendeken, op of af? Ik laat hem maar op ondanks dat Felix echt een zweetkikker is. Hij laat voor het eerst ook de vliegenkap op, dus hij heeft echt last vd vliegen.

Trouwens voor de geïnteresseerden: extreme trailpark Friesland is van mei tot september wel open, maar ze zijn erg laks met beantwoorden van vragen. We wilden met een groepje nog in september er naar toe maar kregen geen antwoord op de vraag of ze tot of t/m september open zijn. Nu gaan we het maar volgend jaar plannen :))

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:20

Vanavond nog even met feeb gereden. Voornamelijk lang en laag want hij was nogal ongeduldig dus de trail oefeningen maar even achterwege gelaten. Had hem in een fijn jog tempo (nog wel contact met de mond). Morgen gaat zijn bijrijdster weer met hem aan de slag want ik moet snachts aan het werk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:58

Hebben jullie nog veel vliegen? Bij mij zijn de dazen verdwenen en zijn er alleen nog maar huisvliegen. Wel irritant omdat ze wel om je heen vliegen maar die steken gelukkig niet. Treas staat voor het eerst in maanden zelfs in zijn nakie op het land. Heerlijk!

Wel verdraaid veel horzels trouwens maar goed dat steekt niet, is alleen bloedje irritant al die kleefeitjes op treas zijn benen (puimsteenblokje helpt nauwelijks helaas, en ik heb een hekel aan dat geschuur over zijn benen dus als iemand nog tips heeft). Zijn weidegenoten hebben flink wat sok en zijn duidelijk minder in trek dan treas.

Nanda1980: Ik had dat ook tot ik het heb laten controleren met drukpad, dan zie je wat het zadel echt doet tijdens het rijden. Heeft me veel rust gegeven! Hunebedtrail ga ik niet heen maar ik ben vorig jaar daar vrijwilliger geweest. Ik vond het erg leuk qua hindernissen en qua sfeer. De bbq was trouwens ook verukkelijk, kan ik aanraden!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:13

Nanda: heel herkenbaar inderdaad. Maar dan met boomzadels. Je moet maar vertrouwen dat het goed zit als iemand dat zegt. Moeilijk hoor :j

Hier ook veel vliegen inderdaad. Scheelt wel, hoeft de dure spray er niet op, maar kan het ook prima met mijn eigen gemaakte brouwsel :))

Vanavond even goede foto's maken van zijn rug en bouw voor Eurohorse. Heb maar gemaild voor een afspraak. En dan maar weer vertrouwen... Lastig hoor.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:07

Korte samenvatting van eurohorse voor mijn paard was dat er geen passend zadel bestond.. dus ik moest voor mijn ander paard maar een zadel laten aanmeten en daarmee dan ook de merrie met de moeilijke rug rijden..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:08

Oh lekker dan :?
Ik heb al een keer eerder te horen gekregen dat ik maar aan een maatzadel moet. Omdat hij een lastige maat zou hebben en er geen zadel voor was. En dat van een foto.
Als dat nu weer zo is, dan geloof ik dat ik maar weer een dressuurzadel koop ofzo :=
Zo lastig is hij echt niet. Zolang hij maar niet verandert :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:11

Kirrr schreef:
Korte samenvatting van eurohorse voor mijn paard was dat er geen passend zadel bestond.. dus ik moest voor mijn ander paard maar een zadel laten aanmeten en daarmee dan ook de merrie met de moeilijke rug rijden..

Wat een idioot antwoord zeg..

Ik zou dan trouwens gaan rondkijken naar een (semi-)boomloze. Die zijn ook nog eens makkelijk te verkopen vanwege de hoge paskans als het je toch niet bevalt (volg het freemax topic maar een tijdje daar wordt regelmatig gemopperd over het gebrek aan tweedehandsjes, en mijn bob marshall heb ik twee jaar geleden binnen 1 dag voor een nette prijs verkocht). Een stuk veiligere investering dan een boomzadel. Die kun je vaak aan de straatstenen niet kwijt als je niet wilt inruilen.
Laatst bijgewerkt door troi op 25-08-16 09:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:11

Dat was ook mijn eerste ervaring met Eurohorse. Nog niet eens van een foto, maar via de telefoon := Ik belde voor een nieuw zadel, omschreef paard (Arabier + Egyptisch) en toen ze die woorden hoorde was de conclusie meteen maatzadel. Inmiddels rij ik boomloos, maar ik ben ervan overtuigd dat er ook prima (korte) boomzadels op Daan passen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:13

troi: heb je merken van semi-boomloos? En vooral ook: waar ga ik ze vinden?
Als het een boomloze wordt, dan wordt het overigens wel een steviger model. Een Bob Marshall vind ik schitterend, maar zo'n type zadel en net als barefoot gaat mijzelf mijn lijf kosten. Dus dat wordt 'm niet. Daarom vind ik een zadel als de Freemax zo interessant :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:18

En een Debra Sibley Aman? Ook flexibel, maar wel met veel meer steun dan bf of BM. Zijn alleen lastig te krijgen...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:18

Ik kreeg idd ook alleen het idee dat ze een maatzadel wilde verkopen. Heel veel mensen zijn er heel positief over.. maar ik niet echt.
Ik vrees dat boomloos echt niet weg gelegd is voor mij..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:19

Amanda schreef:
troi: heb je merken van semi-boomloos? En vooral ook: waar ga ik ze vinden?
Als het een boomloze wordt, dan wordt het overigens wel een steviger model. Een Bob Marshall vind ik schitterend, maar zo'n type zadel en net als barefoot gaat mijzelf mijn lijf kosten. Dus dat wordt 'm niet. Daarom vind ik een zadel als de Freemax zo interessant :j

Tis jammer dat je niet in noord-nl woont, mijn zadelpasser kwam namelijk langs met drie merken en dat was echt ideaal! Allemaal lagen ze overigens prima maar mijn paard is erg zinnig en wilde perse mijn huidige.

Ik kon kiezen uit de colorado ( http://www.silverado.de/de/sattel/saettel ), de freemax en de startrekk . Ze lijken erg veel op elkaar. De verschillen zitten hem in uiterlijk natuurlijk en flexibiliteit: Colorado is meest flexibel (al is het lang niet zo flexibel als de bm en de barefoot), freemax iets minder flexibel en de startrekk weer ietsje minder; en de kwaliteit (en dus prijs): startrekk is echt een topkwaliteit zadel prachtig afgewerkt en zit als een troon, freemax staat er ietsje onder en colorado daar weer iets onder. Al is de colorado zeker van nette kwaliteit hoor maar het verschilt wel wat.

De freemax heeft een NL dealer (zie ook het freemax topic) de andere twee zou ik niet weten eigenlijk. Kom een weekendje groningen doen met je paard :+ Das de enige oplossing die ik ken.
Laatst bijgewerkt door troi op 25-08-16 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:24

Kirrr schreef:
Ik kreeg idd ook alleen het idee dat ze een maatzadel wilde verkopen. Heel veel mensen zijn er heel positief over.. maar ik niet echt.
Ik vrees dat boomloos echt niet weg gelegd is voor mij..

Als je barefoot geprobeerd heb snap ik dan volledig maar ik weet dat in Duitsland (waar het veel bekender is) er zelfs op net niveau reining gereden wordt met semi-boomlozen. Ik kan alleen maar aanraden het eens te proberen. Al zou ik er geen koeien aanhangen, das een stap te ver :D

Dan heb je zo'n soort model:
Afbeelding

Misschien niet beeldschoon maar ook niet genant toch?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:27

Lilianne zit bij mij in de buurt. Dus dat is wel een optie. Maar wat jij noemt zijn toch geen semi-boomloze zadels, maar boomloos?
Rije: ja, daar heb ik de laatste keer ook op gezocht. Niet te vinden inderdaad. En dan nog maar een passer vinden die dat aankan.

Qua lengte kan Jim gelukkig een normale lengte kwijt, hoeft niet extreem kort. De moeilijkheid zou 'm kunnen zitten in het geen schoft en de ietwat ronde rug. Hol wil ik het niet noemen, maar hij is niet zo recht als de meeste rijpaarden. Daardoor heb je kans op bruggen. Van voren heeft hij ook geen enorme brede boeg en fullquarter past prima. Dus behalve die ronding in zijn rug moet het niet zo moeilijk zijn. Hij vertekent alleen op de foto, waardoor iedereen in eerste instantie de wagen al volstopt met erg brede zadels. Die dan vervolgens allemaal te breed zijn van voren. Tsja.... Leer mij mijn paard kennen :+

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:31

Wow heeft ook westernzadels hè? Dat een idee? Van alle kanten aanpasbaar :))