[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLaraaj

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:49

Welkom Blomme ! Wat een leuke ruin heb jij !
Ben wel akkoord met roi in verband met die stoelzit en de positie van de benen. Misschien eens een gaatje langer zetten? heb ook een reining zadel maar heb dit niet voor met de mijne, maar moet wel zeggen mij wel ui mijn comfortzone heeft getrokken en het gewoon langer heeft gezet :+

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:58

Die is erg leuk Blomme! Ik denk dat beugels langer al wel iets helpt hoor.

En Jim is gewoon leuk Amanda!

Laat je het morgen wel weten hoe het was Marlies?
Als het wat is dan kan ik misschien de volgende keer voor of na jou dan kan ik wel foto's van je maken

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:02

Mijn beste vriendin gaat gelukkig mee en maakt foto's. :D Komt wel een verslagje dan. Zou leuk zijn als we idd na elkaar kunnen volgende keer!!

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:04

Ja laat maar weten als je een nieuwe les hebt afgesproken

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:00

Ik deel inderdaad de mening over de stoelzit! Misschien iets wat je een keer voor kan leggen aan je instructeur/instructrice?

@Emma en Marlies: Leuk dat jullie beiden bij Bo gaan lessen! Ik heb met Guus, paardje dat ik reed voor ik Philo kocht, altijd bij Bo gelest. Daarna met Philo ook nog even, maar we hadden niet voldoende mensen meer in de buurt om de lessen mee te kunnen combineren. Ik wou wel elke 2 weken ongeveer les en dat lukte niet meer. Dus nu les bij Alice, wat me overigens ook heel erg goed bevalt!

Bo is heel bevlogen en kan heel goed motiveren, ik gok dat jullie het wel naar je zin gaan hebben ;) Ben heel benieuwd naar de verhalen!

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:21

Leuk dat je bij hem gelest hebt joyce!
Ja als het bevalt dan wil ik ook wel een keer met Dj gaan. Misschien kan ik de eigenaar van Dj ook nog overhalen om mee te gaan met z'n andere paard.
Motiveren vind ik ook een belangrijk onderdeel van het lesgeven. Zeggen dat ik het goed doe geeft mij ook zelfvertrouwen. Maar als ik het fout doe is het ook belangrijk dat het gezegd wordt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:40

Ik wil het ook horen als ik het fout doe maar op een positieve manier...schreeuwen en zeggen dat ik het verkeerd doe hou ik niet van... :n

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:44

Nee dat doet hij niet. Hij onderbouwt het en als het je niet lukt, gaat hij net zo lang door tot het wel lukt. Hij deed het bij mij ook regelmatig voor, dan stapte ik even af en kon ik precies zien wat hij deed. Dat had 2 voordelen: ik kon het makkelijk nadoen en het paard snapte al wat meer wat de bedoeling was ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:45

Ok nou klinkt goed. :D
Weet jij wat voor paarden hij heeft? Zijn ze allemaal reining getraind?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:55

Ik weet niet wat hij op het moment heeft lopen, maar toen we nog op dezelfde stal stonden had hij altijd hele leuke paarden! Als hij niets heeft veranderd qua training, dan zullen ze allemaal basis/reining getraind zijn.

Het is trouwens ook heel leuk om een keer grondwerk les bij hem te nemen!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:07

Ok klinkt goed, ga ik misschien dan ook maar es doen...hij zit zo dichtbij. :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 23:12

Maar je gaat daar dus lessen voor de reining, of wil je meer allround rijden?

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 23:36

Het zijn in ieder geval mooie paarden :)

Ik ben eigenlijk een echte pleasure ruiter :+ ik vind reining wel leuk, maar eigenlijk ben ik gewoon te rustig. Heb toen een keer een les van rieky gehad en heb eigenlijk alleen maar gehoord dat ik harder moest. Terwijl het voor mijn gevoel al best hard ging :')

Maarja echt reining doe ik daar verder ook te weinig voor.
Ik wil misschien als het allemaal goed gaat volgend jaar ofzo wel met Dj reining starten. Hij is natuurlijk echt op en top reining gefokt. En ik rijd pleasure met een dikke reiner :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 07:37

Ik weet niet wat ik wil. :+ Ik weet niet wat voor soort les ik krijg. _O- Zou wel tof zijn als ik eens kan spinnen. :D Maar ik doe verder ook niets met de reining want met Lapacho zijn we nog puur met de basis bezig en de vorige paarden die ik gereden heb waren ook niet reining getraind. Ooit op een paard in Woudenberg (Ed Gosen zat er nog) een stukje gespind maar dat was jaren terug.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:18

Damn dat was hard werken. :')
Wel super leuk! Hij geeft fijn les! Foto verslag volgt straks!!

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:40

Leuk Marlies! Ben benieuwd naar de foto's!

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:43

Ben ook benieuwd!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:09

Nu ff bij vriendin en haar paard. Dan naar huis en foto's doen.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:01

Ben benieuwd!

Hier vanmorgen bosrit gereden. Met ons nieuwe Barefoot zadel! Geruild tegen m'n dressuurzadel.
Dus nu lekker verder sparen voor het westernzadel. :D
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:19

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:52

Wat een leuke foto's allemaal! Zo te zien is iedereen lekker bezig met de paarden. Dinsdag komt er iemand foto's maken van Frizzle en Flash, dan zal ik hier ook even wat foto's plaatsen :)

Ik heb de laatste tijd alleen maar meegelezen hier. Doordat ik nog niet kan rijden niet heel veel te melden.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:12

Zo wat gaat het hard hier wanneer je even vakantie hebt gehad haha. Heel veel moeten lezen, mooie foto's gezien en filmpjes.
Helaas heb ik geen filmpjes of foto's van ons omdat ik niemand extra mee neem naar stal.
Zelf gisteren weer voor het eerst gereden na 3 weken ivm vakantie en een ontsteking in een beenader. Toch ging het gisteren lekker. De hulpen voor stap, draf, galop, halthouden en achterwaarts zaten er nog prima op en ook kwam Felix vrij vlot tot ontspanning.
Ik merk dat ik nu ook steeds meer gewend raak aan het zadel, in het begin vond ik het echt wennen, maar nu vind ik het heerlijk zitten en mis bv de beenwrongen niet meer.
Nog even en dan maar weer een les afspreken bij Paulette.

Wat voor oefeningen vinden jullie leuk om te doen tijdens de training? Ik houd zelf van slangevoltes, maar dat is ook omdat Felix (en ikzelf) nog losser in het lijf moet worden en op deze manier pak je gelijk beide kanten. Verder vind ik het gewoon erg leuk om met overgangen bezig te zijn, de gewone van bv stap naar draf, maar ook zeker om vanuit stap in galop aan te springen of zelfs vanuit het halthouden. Niet dat dit perfect gaat, maar door hier mee bezig te wezen, merk ik dat Felix steeds beter aan de hulpen wordt, actiever en ook losser. En soms lukt het om gelijk van bv uit het halthouden aan te springen terwijl we daarvoor bv eerst nog een pasje draf ertussen hebben.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:57

Fijn dat het na 3 weken weer lekker ging! Is altijd maar afwachten, voorheen was Magic dan weer superstijf, ook al werd hij gewoon aan de hand getraind en staat hij 24/7 buiten.. Dit jaar was het opstappen en wegrijden en enkel iets moeizamer met de linker galop, maar die is altijd al het lastigst.

Wat ik veel doe tijdens de training zijn inderdaad slangevoltes, gewone voltes, draf-halt, halt-galop, galop-halt. Daarnaast ben ik bezig met de galopwissel en probeer ik in ieder geval 1x per week een lage sprong neer te zetten op X en die dan in 8vormpjes te springen. Verder nog wendingen om voor- en achterhand. Bij de wending om de achterhand moet het binnenbeen blijven staan, zoals bij een spin, alleen doen we dat dus in (een behoorlijk vlotte) stap. Wat doen we nog meer.. Travers in stap, galop-stop-rollback-galop. Dat is wat me nu even zo te binnen schiet :D

Edit: natuurlijk niet te vergeten: het eeuwige balkjes draven :+ waarbij ik er dan ook gelijk een in een 90 gaden hoek leg om er zijwaarts overheen te gaan.

Heb ik trouwens ook nog wel een vraag voor iedereen: doen jullie veel doorzittend in draf?

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:08

Fijn dat het na drie weken goed ging!

Ik kijk gewoon per keer waar ik zin in heb. De balkjes en hindernissen worden hier nooit opgeruimd dus af en toe pak ik die mee.
Soms ga ik het draaien om de voorhand of juist achterhand oefenen. Soms een beetje zijwaarts of iets wijken. Net waar ik zin in heb en waarvan ik denk dat Dj het even nodig heeft.

In draf rijd ik altijd licht en jog zit ik altijd door. Voor sommige oefeningen vind ik het fijner om door te zitten, voor mijn gevoel kan ik de hulpen dan beter geven, dus dan doe ik ze vanuit jog of net iets snellere jog. Maar ik pak elke keer wel jog en draf mee als ik rijd.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:28

Ik probeer voornamelijk de basis dingen mee te pakken, goed aan het been, soepel in het lichaam, veel voltes en figuren enzo. Verder trainen we wat op de wedstrijd niet goed ging en pakken we dingen mee die verbetert moeten worden.

Edit: over het algemeen zit ik gewoon door in draf, tenzij ze cht actief en in tempo moet lopen