[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:31

Thuis is hij ook de braafheid zelve inderdaad. Dus echt trainen gaat ook niet.
Hem aan het werk zetten werkt super als hij aan het miepen is. Dus nog niet echt in zichzelf, maar echt aan het zoeken om te miepen. Dan moet ik hem afleiden met werk. Maar vindt hij het écht spannend, dan moet ik hem juist laten kijken, laten wennen, dingen laten zien, rust houden, laag tempo. Het is ontzettend moeilijk om die scheidslijn te zien overigens.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:32

Met Frizzle moet ik zorgen dat ze voorwaarts blijft als ze iets eng vind. Als ze zilver gaat staan draait ze om en met doorlopen springt ze hooguit een beetje opzij. Verder is Frizzle snel afgeleid en verveeld dus met een wat simpel pattern moet ik meer rijden dan met een uitdagender pattern.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:56

Het is heel erg verschillend per paard en per situatie wat je het beste kan doen om ze weer tot zich zelf laten komen of de aandacht erbij te houden.

Mijn paard had nogal wat opties en je moet dan echt aanvoelen welke hij nodig heeft anders wordt t alleen maar erger. Als hij bijvoorbeeld stil gezet had moeten worden en de tijd nodig had en je gaat op dat moment hem aan het werk proberen te zetten dan raak je hem kwijt. Of als je hem stil zet terwijl hij beweging nodig heeft, day frustreert hem en dan wordt het er ook nietbeter op.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 09:24

troi schreef:
Wat doen anderen eigenlijk om de aandacht van hun paard terug te winnen in spannende situaties?

Laukje zette het bij mijn eerste wedstrijd op een lopen (bijzonder voor een fjord die liever lui dan.moe is). Ben toen opgestapt en heb haar haar gang laten gaan. Toen we aan de beurt waren voor trail reden we de wedstrijd bak in en Laukje liep de brug netjes over (eerste onderdeel) en draaide zich om en dacht ok ik moet hier weg. Heb haar 6x opnieuw de brug over gestuurd en gewoon keer op keer het pattern opgepakt. Daarna heb ik nooit meer problemen met haar gehad op wedstrijd. Achteraf gezien vond ik het heel erg dat ze zo gestrest was.
Mijn ruin heb ik daarom al een aantal keer mee genomen naar vreemd terein hij hangt dan heel erg aan mij (tenzij hij zijn spiegelbeeld ziet dan is het brulfeest). Ik laat hem gewoon wennen en verder vraag ik niet veel van hem. Hij en ik moeten eerst een team vormen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:29

Vandaag weer getraind. Veel slangevoltes gereden en heel veel stuurwerk gedaan. 45 min gereden en ze was zeiknat. :Y)

Daarna heeft ze lekker gerold in de paddock dus was ze weer zwart. :P

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:08

Haha, dat wordt schrobben! :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:12

:D

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:22

Goed bezig Marlies!

Dj was gisteren echt een draakje. Zo vervelend. Vandaag ging het veel beter en had ook les. Eigenlijk had hij moeten doen zoals gisteren. Maar vandaag was hij dus vrij braaf, bij mij dan...

Ben nog even vreemd gegaan. Heb nog even op z'n zus gereden. Die is gewoon bijna het tegenovergestelde. Bij Dj hoef je maar heel zachtjes je been aan te leggen en hij gaat, Jacky is wat luier. Als het niet per se hoeft dan doet ze het niet. Helaas moet het bij mij dan natuurlijk wel. Maar ze had al flink gereden dus haar weer even wat goed gereden voor zover dat lukte in die 10 minuten. 3 rondjes gedraafd en een paar keer over een kruisje gesprongen en toen vond ik het wel mooi voor haar.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:58

die van mij was gisteren totaaal niet gemotiveerd ben uiteindelijk gestopt met rijden en heb hem yoen nog gelongeerd. Vandaag eerst kort gelongeerd en toen kwamen de gilletjes weer tevoorschijn bij de galop. Toen nog even gereden beetje schouder buiten zijwaarts en achterwaarts geoefend dat ging lekker. Draf pakt hij het bit nog vast maar dat geeft niet eerst beiden weer conditie kweken. Had vandaag een helder moment heb de beugels een gaatje langer gedaan en spontaan geen zere gewrichten meer...

Heerlijk dat rollen of niet Bellatrix? Kan er geeoon van genieten dat mijn paard dat doet.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:31

Heerlijk Marlies!

Magic was vorige week ook zo lui en niet gemotiveerd, dan hebben we een paar dagen 'ruzie' met rijden en nu loopt ie weer beter als ooit te voren :+ Hij is niet stout, dus dan voel ik me weer zo schuldig dat ik boos op hem wordt, maar hij doet alles dan gewoon zoooo niet 100% en daar word ik dan een beetje kribbig van :Y) Van de week even overdreven bezig geweest met been = gaan en ho = meteen ho en hij is weer heerlijk aan het been nu.

Kijk eens wat er zaterdag zo uit mij camera kwam rollen... <3 Oke, klein beetje bijgeknipt en zwarter gemaakt
Afbeelding

Meneer toverbal is weer een beetje erg lichtbruin aan het worden :#

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:35

BrittS schreef:
Heerlijk Marlies!

Magic was vorige week ook zo lui en niet gemotiveerd, dan hebben we een paar dagen 'ruzie' met rijden en nu loopt ie weer beter als ooit te voren :+ Hij is niet stout, dus dan voel ik me weer zo schuldig dat ik boos op hem wordt, maar hij doet alles dan gewoon zoooo niet 100% en daar word ik dan een beetje kribbig van :Y) Van de week even overdreven bezig geweest met been = gaan en ho = meteen ho en hij is weer heerlijk aan het been nu.

Kijk eens wat er zaterdag zo uit mij camera kwam rollen... <3 Oke, klein beetje bijgeknipt en zwarter gemaakt
[ Afbeelding ]

zo herkenbaar dit! Inderdaad feeb is ook niet stout maar doet wat ik vraag voor niet meer dan 50%.. Heb zijn knopje ter verbetering nog niet echt gevonden. Als ik boos tegen hem doe slaat hij dicht dus dat doe ik niet meer. Morgen weer n dag

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:20

Dat heeft Magic ook wel hoor, die krijgt er wel wat stress van. Ook de reden dat ik me dan weer schuldig voel. Gelukkig loopt hij wel echt beter nadat ik boos geworden ben.

Aan de andere kant denk ik altijd: hij weet wat ik wil, hij krijgt de kans om een stap harder te doen (ik bouw mijn hulpen natuurlijk wel op), doet ie dat niet dan word ik gewoon boos. Ik moet me op mijn werk ook 100% inzetten, 8 uur lang, dat halve uurtje per dag dat hij zich in moet zetten mag ik dan best van hem verwachten dat hij dat dan ook voor 100% doet. De rest van de 23 uur per dag hangt ie met zijn vrienden rond in de paddock, vreet ie zich vol en doet hij verder bar weinig nuttigs :')
En dan nog voel ik me schuldig door dat ene halve uurtje dat ik wat van hem wil }:0

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:21

Ik herken dat eigenlijk helemaal niet. Het boos worden op het paard dan. Wel dat hij niet altijd 100% geeft, maar als hij dat niet doet dan werk ik daar direct aan. Ik heb altijd een plaatje in mijn hoofd hoe ik het wil hebben een oefening en voldoet het niet dan moet ik nadenken of dat plaatje wel eerlijk/haalbaar is voor hem en als dat is dan moet ik zorgen dat hij wel die 100% geeft. Voorheen vond ik die 50% wel prima, maar dat bracht ons niet verder :') dus nu ben ik heel precies, en soms wordt hij er chagrijnig van maar dan later merk ik dat hij die duidelijkheid wel weer heel fijn vind omdat het voor hem dan ook duidelijk is wanneer hij wat precies goed doet (Anders blijft hij maar zoeken wat het nou precies is).

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:25

BrittS schreef:
Dat heeft Magic ook wel hoor, die krijgt er wel wat stress van. Ook de reden dat ik me dan weer schuldig voel. Gelukkig loopt hij wel echt beter nadat ik boos geworden ben.

Aan de andere kant denk ik altijd: hij weet wat ik wil, hij krijgt de kans om een stap harder te doen (ik bouw mijn hulpen natuurlijk wel op), doet ie dat niet dan word ik gewoon boos. Ik moet me op mijn werk ook 100% inzetten, 8 uur lang, dat halve uurtje per dag dat hij zich in moet zetten mag ik dan best van hem verwachten dat hij dat dan ook voor 100% doet. De rest van de 23 uur per dag hangt ie met zijn vrienden rond in de paddock, vreet ie zich vol en doet hij verder bar weinig nuttigs :')
En dan nog voel ik me schuldig door dat ene halve uurtje dat ik wat van hem wil }:0

Haha ja zo kan je het ook bekijken. Vandaag aan het eind nog even geoefend met het hek (vooral dat hij het hek bv een keer tegen zich aan kan krijgen en dat i daar niet van schrikt). Op den duur wil ik graag trail met hem rijden en trec en dan vind ik het belangrijk dat i fijne korte ervaringen op doet. Feeb is nu 7 maar heeft ook de concentratie boog van een goudvis waardoor het allemaal niet altijd doordringt.. HO aan de longeerlijn heeft 6 maanden geduurd....

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 07:46

Boos is misschien ook wel een groot woord hoor := Het is niet zo dat ik hem met de zweep achterna zit ofzo :Y) Ik ben eigenlijk altijd een hele vriendelijke ruiter, vertik het ook om met sporen te rijden uit angst hem pijn te doen. Streng is denk ik een beter woord :D

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:44

Heb gister nog even grondwerk gedaan. Paardje heeft regenrot dat op zijn rug zit, dus ik kan niet rijden. Als ik hem vraag om te draaien (in vrijheid) doet hij dat eigenlijk altijd om de voorhand. Parkeerd zijn hoofd in het hek en draait met zijn achterhand naar binnen om om te draaien. Ik wilde graag dat hij met zijn borst naar binnen toe omdraait en dus zijn billen naar het hek toe keert.

In het begin snapte hij er niks van. Hij bleef maar omdraaien zoals hij dat normaal doet en gaf echt totaal niet thuis. Ik kreeg een idee..
Toen hij bijna een hoek was riep ik hem, waardoor hij met zijn borst naar mij toe kwam en ik hem de andere kant op kon sturen :D Ik prees hem de hemel in en ik zag hem denken: 'wat deed ik nou goed..?' Nog een keer, en nog een keer en daar viel het kwartje _O- Zo leuk om je paard te zien leren.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:38

Ik zie bij boos ook niet iemand voor me die met de zweep mept (behalve als ze het gevoel hebben echt niks meer te kunnen: overmacht). Maar boos is gewoon een emotie en dat kan leiden tot onrechtvaardigheid naar het paard toe, paard snapt er dan niks meer van. Ik zie het ook heel duidelijk bij mijn paard, hij wordt helemaal hysterisch als iemand boos is omdat die persoon niet betrouwbaar overkomt. Dan blijft hij echt uit de buurt. En als de persoon in kwestie met hem grondwerkt of rijd dan mag die zich voorbereiden op een rodeo :') niet dat mijn paard bokt of zo maar hij zet het wel op een rennen.

Gaaf minimus! Heb je super goed opgelost :)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:18

minimus leuk zeg dat het kwartje is gevallen! Dat geeft mij altijd n boost al vallen bepaalde kwartjes bij feeb heeeeeel langzaam.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:36

Leuk dat iedereen zo lekker bezig is met de paardjes!

Ik heb gister m´n eerste galopje gemaakt in de les, we hadden 1x eerder gegaloppeerd in de bak, maar dat was min of meer per ongeluk. M'n instructrice heeft het gefilmd, dus ik kijk ff of ik het kan uploaden naar YouTube oid (als jullie het leuk vinden om te zien).

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:58

Ooooh ja :D *\o/*

x103femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:58

Hoi hoi, ik kom me ook even melden ;)

Ik heb voorheen engels gereden maar ben over gestapt naar western wat veel beter bij mij past.
Rij twee paarden QuaterxVolbloed en een ex-draver.
Hebben jullie nog tips om te doen qua trail? :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:57

Voor de mensen die het leuk vinden. Zondag 21 augustus komt Tom Calie weer clinic geven op stal in Weert. Blue Stables heet de stal.

Hele fijne technische les. Zeker moeite waard.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:58

Ik ken die naam niet. :')
Heb een fotomeeting die dag...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:01

Ik kende hem ook niet, tot ik een clinic van hem had meegereden. Voorlopig niets anders voor ons! :)

Maar ik dacht het enkel even met jullie te delen ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:02

Lief van je hoor. :D Alleen ik kan niet en te ver weg.... :\