[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 09:58

Paarden leren een stal schoon te houden? Koop maar een merrie.
Mijn ervaring met ruinen is dat ze er snel een chaos van maken. De ruin die ik nu rij is wel het ergste, elke dag is de stal 1 chaos en inmiddels zijn we opgehouden met elke dag de stal weer netjes maken, het is toch ondankbaar werk. 1 keer per week wordt alles netjes gemaakt en verder wordt het bijgehouden. Die schijt en piest overal. Dan moet je het gewoon 'begaanbaar' houden.
De ruin is trouwens 'natuurlijk' opgegroeid, dus pas met 3.5 jaar voor het eerst op stal.
Maar hem leren netjes te zijn, nee, dat lukt echt niet.

Mijn merrie plast in 1 hoek en poept in een andere hoek, altijd hetzelfde. De andere merrie op stal ook. Daar hoef je echt alleen die 2 vierkante meters uit te mesten en dan is het weer klaar. Daar gaat niet eens wekelijks de hele stal leeg, eerder eens per maand ofzo.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:47

@juniper wat een ellende bij jullie.. hopelijk snel wat beter weer!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:11

Bellatrix schreef:
Wat een kou zeg! Mij niet gezien juniper, ik zou de weg ook niet op durven als ik dat zo hoor. Maar komt de hoefsmid dan wel gewoon op stal ondanks de gladde wegen?

Ik denk het wel, ik neem aan dat hij ergens buiten de stad woont (de wegen in de stad die naar de hoofdwegen leiden zijn het probleem), en er zijn veel mensen die ondanks de omstandigheden alsnog de weg op gaan. Mij niet gezien, dan maar een paar weken later naar de smid.

Noisy schreef:
Fijne feestdagen allemaal {:) Het is in heel Amerika verschrikkelijk begreep ik. Hopelijk valt het bij jullie nog een beetje mee met de kou? Op sommige plaatsen is het -25 :brr:

We hebben ongeveer een week 'snachts -15 gehad en overdag -10, met drie nachten (en een dag) uitschieters naar -20. Maar we hadden gelukkig niet die erge wind die ze in de oostkust hadden (wat je op tv zag). Echt heel chiche, maar het is een droge kou en dat voelt minder erg aan dan waterkou in Nederland. Ik heb op de fiets naar de middelbare school erger afgezien dan in de laatste paar weken hier.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 21:15

Waar zit jij ook al weer?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 23:06

Aan de oostkant van Washington (tegen Idaho aan), dus niet in de Twilight omgeving maar in een omgeving waar het in de zomer heet en droog is, en in de winter koud en sneeuw.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 23:38

Hete zomers vind ik niet erg maar strenge winters wel.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 08:06

Ik kan alleen maar zeggen :brr: :brr: :wow: tegen Juniper.
Hoop dat het snel over is en de smid kan komen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 09:12

germie schreef:
Mijn ervaring met ruinen is dat ze er snel een chaos van maken. De ruin die ik nu rij is wel het ergste, elke dag is de stal 1 chaos en inmiddels zijn we opgehouden met elke dag de stal weer netjes maken, het is toch ondankbaar werk. 1 keer per week wordt alles netjes gemaakt en verder wordt het bijgehouden. Die schijt en piest overal. Dan moet je het gewoon 'begaanbaar' houden.
De ruin is trouwens 'natuurlijk' opgegroeid, dus pas met 3.5 jaar voor het eerst op stal.

Mijn merrie plast in 1 hoek en poept in een andere hoek, altijd hetzelfde. De andere merrie op stal ook. Daar hoef je echt alleen die 2 vierkante meters uit te mesten en dan is het weer klaar. Daar gaat niet eens wekelijks de hele stal leeg, eerder eens per maand ofzo.

Nou, die vlieger gaat ook niet op hoor. Ik heb een merrie en die draait alles door elkaar, schijt precies net waar ze op dat moment met haar derrière staat, ook boven de waterbak en voerbak. Nu staat ze voortaan 24/7 buiten met een loopstal en dat scheelt enorm, nu ligt het meeste buiten :+
Het is vooral wat ze van de moeder leren heb ik geleerd. Mijn ruin is namelijk precies hetzelfde als zijn moeder, ook zo'n vetnek op stal :roll:

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 09:36

Het hengstveulen van mijn merrie was inderdaad best wel schoon, maar een ruin plast gewoon midden in de stal via de slurf omdat het niet anders kan en is daarmee gewoon smeriger dan een merrie die exact 1 hoek pakt. De ruin komt daar gewoon niet.

Er zijn mensen die beweren dat het aan feng shui lijnen ligt. Dus misschien kun je nog een stal elders proberen om te kijken of het dier dan schoner is ;)

De stal waar de ruin nu in staat is eerder bezet geweest door mijn merrie en toen was de stal wel schoon. Dus ik weet het niet met die feng shui lijnen. :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:14

germie schreef:

Wat kort door de bocht :+
Mijn ruin is altijd super netjes geweest in zijn box; mest lag in de achterste hoek en de natte plek in het midden kon je er uit steken en je was weer klaar. En hij heeft pas voor het eerst een box gezien toen hij 4 was.
Ik ken merries die er een grote bende van maken. Maar ook ruinen en hengsten. Gewoon per paard verschillend :j
De kudde nu mest en plast natuurlijk overal op de track maar nooit waar ze eten, altijd een aantal meters van de hooiplekken vandaan. Ze lopen bewust weg om te mesten.

Hopelijk heeft iedereen fijne dagen gehad!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:34

Mijn merrie is een viespeuk. Die wordt soms in andere boxen gezet om de stal viezer te maken .... :Y) Meer heb ik er niet over te zeggen :')

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 11:08

De ruin die ik reed was ook een enorme viespeuk.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 11:59

xDenies schreef:
Mijn merrie is een viespeuk. Die wordt soms in andere boxen gezet om de stal viezer te maken .... :Y) Meer heb ik er niet over te zeggen :')

_O-

Mijn ruin plast overigens ook niet midden in de stal maar links aan de zijkant. Hij, en zijn moeder, hebben op verschillende stallen gestaan met verschillende soorten bodembedekking en die waren allemaal even smerig :roll: Toen hij nog hengst was was hij eigenlijk nog het schoonst op stal. Nadat hij geruind is heeft hij alle etiquette laten varen..

Iedereen weer lekker rond van al het kerst eten?

Ik dacht ik kijk even of er alweer wat op de agenda staat van wedstrijden maar helaas.. :(

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 20:39

Ik ben vandaag toch nog maar even snel op en neer gereden naar Vorstenbosch. Wilde even kijken voor een hoofdstel en evt sporenriemen en dat is gelukt :D
Afbeelding
Had ook nog een mooie show blanket gezien maar ben sterk geweest en heb hem laten liggen

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:09

Mooi <3

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:18

Inderdaad heel mooi!!!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 23:14

Ja, mooi. :D

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 07:24

Mooi zeg! Dat was een geslaagd uitstapje!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 08:14

Thanks Y'all :D Ben er zelfs ook heel blij mee. Straks even passen.
Was trouwens een mooi koopje. Hoofdstel was 29,99 en sporenriemen 49,99. Zo goedkoop ben ik nog nooit klaar geweest bij Arthur :=

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 09:17

Leuk! Hopelijk past het allemaal :D

Ik was trouwens op vakantie bij familie in Frankrijk vlak bij de Zwitserse grens. Even zoeken maar een western ranch en woensdag nog een prachtige rit kunnen maken in Zwitserland :D ik was alleen met de eigenaar dus we konden doen wat ik wilde en we zijn hard gegaan joh _O-
Ik had vooraf al aan gegeven dat ik galop wilde dus ik had al de merrie gekregen die beetje gek was, die kon uit praktisch stilstand opstijgen en gaan. Heerlijk beest _O- _O-
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 09:40

Wat gaaf Lilian! Hard hoeft van mij niet maar de omgeving is ook prachtig zo te zien. En je had er mooi weer bij!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:05

Mooi.

Maar rij je met buitenritten dan alleen western?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:13

Mooi Noisy!

Wat leuk Lagonda! Wat ziet het er mooi uit daar!

Ik lees wel mee, maar heb niet zoveel te melden. We stappen vooral buiten. Noura loopt af en toe aan de longe. En Jim krijgt af en toe wat bejaardengym van ons verzorgmeisje.
Afbeelding

Maar verder zien ze er vooral zo uit :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En voor ik het vergeet: allemaal fijne jaarwisseling.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:26

Prachtig Lagonda <3

Bejaardengym _O- Nou, het weer is ook niet bepaald lekker nu dus lekker laten lopen Daihyo. Komt wel weer. Noura is flink de lucht ingegaan!

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 17:47

Marlies, meestal ben ik ook niet zo van snel maar deze voelde goed en had goede rem er op. Dan durf ik wel :D

Germie, nee hoor! Engels is ook prima maar als er western mogelijkheid is liever dat :j

Lekker fluffy Daihyo! Noura is idd hoog aan het worden :')

Iedereen fijne en veilige jaarwisseling!