[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hobbyhorse

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:14

Daar vind ik ook wat voor the zeggen Kirr, dat afwisselen vind ik ook goed werken.
Wat is volgens jullie overigens de 'vriendelijkste' shank om mee te beginnen?

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:24

Wil zelf ook gewoon blijven afwisselen, ook het bitloos rijden :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:31

Ik ben net terug van vakantie en weer ff bijgelezen, maar niet veel toe te voegen ;)

Qua bitten: ik gebruik de Myler level 2, maar hij moet nog heel erg wennen aan het bit. Ik experimenteer dus verder nog niet.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:40

Ik kan wel afwisselen maar hij heeft dat direct door en gaat ie lopen hangen. Dan ben ik totaal niet efficiënt aan het rijden.

Ik rij nog steeds met de shank waarbij mee begonnen ben. Enkel gebroken, korte scharen en S vorm schaartje dus nog niet zo streng, ik ga het hier ook bij laten want hij doet het hier erg goed oo

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:19

Ha troi! Welkom hier!

Ik wissel ook qua bit. Heb voor in de bak een Billy Allen snaffle (verroest) en shanks (rvs met koperen rolletje) met normale scharen. Daarnaast pak ik nog wel eens een touwhalster of glucksrad. Ik heb ook een hanger, maar door consequent en duidelijk rijden kan ik nu ook gewoon fijn op een snaffle rijden. Dankzij hulp van onze trainer. Alleen met spanning zet hij nog regelmatig de kaak vast. Een paard kan alleen hangen als jij hem iets geeft om te hangen. Vaak is dat tegendruk door vasthouden.

Voor buiten heb ik ook een Billy Allen shank (rvs met sweet iron spots), alleen dan met lange scharen en S vorm. Een pittig bit, maar ik haal 'm zelden aan. Alleen in geval van nood.

Een enkelgebroken mondstun hoef ik niet te proberen. Daar krijg ik enorm protest op en een paard met de kaken op slot om de beweging stil te houden. Billy Allen is gewoon veel rustiger in zijn mond. Myler heb ik ook geprobeerd. Level 1 was te beweeglijk, level 2 teveel op de lagen wat hij niet prettig vond. Er was zelfs wat irritatie te zien aan de rechterkant.
Ik hou het dus maar gewoon bij Billy Allen.

Ik vind een correctional een vrij heftig bit. Maar een bit is net zo heftig als de ruiterhand het maakt. Ik zal het nooit gaan gebruiken, vanwege de werking op de lagen. Hij heeft op de level 2 duidelijk aangegeven dat niet prettig te vinden.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:31

Ik rijd momenteel alleen op touwhalster. Heb net een sidepull gemaakt, maar kopstuk moet ik vervangen (Was van oud hoofdstel) die is namelijk te lang. Als die af is ga ik kijken hoe hij daar op reageert

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:40

Dank jullie.

Interessant die discussie over bitjes! Ik rijdt treas op een myler level 1 maar hoop toch wel binnenkort over te stappen naar een shankje naarmate we verder komen in ons rijden. Ik zou dan als eerste een billy allen of myler shankje proberen denk ik. Lijkt qua mondstuk dan heel erg op wat hij nu heeft.

Voelt toch een beetje alsof je kindje volwassen wordt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:41

Welkom troi. :D

Treasure is mooi!! :+:

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:42

Bellatrix schreef:
Welkom troi. :D

Treasure is mooi!! :+:

Dank je! Ik ben nog steeds stapelverliefd op dat monster van me !

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door troi op 27-07-16 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:43

:+:

Snap ik hoor. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:46

Wat een knapperd!

Gister weer getraind in de bak. Hij deed het super. 1 misverstandje (iets met aandacht bij alles behalve mij), maar verder fijn gereden.
Vanavond een buitenritje. Ik zag dat ze alle graspaden en bermen hebben gemaaid. Dat wordt veel galopperen :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:48

Dat vind ie vast fijn. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:58

Dat denk ik ook wel. Is al een tijd geleden dat die paden begaanbaar waren. Heerlijk!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:17

Het is niet dat ik hem iets geef om te hangen met een snaffle want hij gaat het liefst met zijn neus over de grond en ik weet dat ik dat voorwaarts op moet lossen maar het rijd niet lekker

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:53

Dat is niet altijd waar. Als ik het voorwaarts op los, gaat hij alleen maar meer hangen. En lengte geven zodat hij gaat stofzuigen is ook niet goed. Wat bij Jim werkt is zodra hij gaat hangen, een (halve) ophouding maken en weer los laten. En dat steeds herhalen. Jim hing al 5 jaar. Ik ben hier een jaar mee bezig geweest en nu gaat het goed. Belangrijk is het loslaten. En dat betekent niet teugels losgooien, maar een losse verbinding. Zodra hij druk neemt, ophouding en weer los. In het begin heb je 2 passen lossigheid. Dan 3 passen. Dan een kwart cirkel, enz. Is echt een lange adem. Bij ons heeft het een jaar gekost. En nog is het gewoon heel lastig.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:32

wauw wat een knapperd Troi <3

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:57

Welkom troi en Lotte!

Zo doe ik het ook Amanda. Dj doet het nu in de galop, hang ik er nu een shank in is het misschien met de shank opgelost. Hang ik de snaffle voor een wedstrijd er bijvoorbeeld weer in zal hij weer gaan hangen want het probleem is niet opgelost

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:32

Wanneer vinden jullie eigenlijk dat je normaal gesproken, dus niet als er een probleem is zoals hangen, zou moeten overstappen van snaffle op shanks?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:24

Als wedstrijden rijdt: in de L3. Daar mag je nog op snaffle, maar is een mooie gelegenheid om de shanks te introduceren.
Rijd je geen wedstrijden en doet hij het op snaffle: waarom zou je dan shanks proberen? Geen constatering hoor, maar gewoon een vraag.

Al spreek ik mezelf tegen. Want ik rij L4 en af en toe ook op shanks. Buiten is het echt een noodrem. Maar zo af en toe (1x in de 6 weken ongeveer) pak ik 'm er in de bak ook wel eens bij. Hij laat dan gewoon wat sneller los, is net wat makkelijker. En ik zelf ook. Durf er wat minder aan te zitten. Dus eigenlijk gewoon gemakzucht :+

Maar ik denk echt dat het per paard verschillend is.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:17

Ik ben zelf eigenlijk ook van menig dat er pas een bit in mag als je (bijna) alles op zit en houding kan doen en je benen ter ondersteuning, sporadisch even een herinnering met de handen. Maar goed dat is mijn mening ^^

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:23

Mee eens. :j Daarom rijd ik op snaffle, ze is zo hard en stug in de mond geworden omdat er altijd met shanks is gereden...dat wil ik herstellen dus op snaffle. En ze moet eerst haar lijf correct leren gebruiken en dan komt dat koppie vanzelf wel. :j

Net dus les gehad, was pittig. := Weer bezig geweest met haar schouders en het simpele meekijken in de richting die ik op ga. Dus echt pure basis...ze vind het echt nog heel moeilijk maar we gaan kleine stapjes vooruit. :) Ga ff topicje maken maar verwacht dus niets bijzonders. :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:32

Een goede basis is het allerbelangrijkste :j
Ik train eigenlijk niet anders. Met af en toe wat oefeningen erbij. Maar pas als hij beide kanten los, soepel en ontspannen is in drie gangen.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:40

Daar ben ik het mee eens Amanda. Voorlopig rijden wij dat nog lang niet dus hang ik er ook geen shank in. Eerst maar alles goed op snaffle.

Ja soms is het heel hard werken in de les. Maar het is ook leuk om te zien dat je vooruit gaat. Ben benieuwd Marlies!

Ik heb Dj vandaag alleen gelongeerd. Vies weer.
Ik wou Dj nog even laten rollen achteraf, maar hij vond het nodig om keihard door de bak te racen :+ natuurlijk met ook wat flinke karatetrappen. Achja zolang hij het niet met rijden of longeren doet...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:42

Hahaha, ja precies. Vooral doen als je er niet op zit :')
Jim had ook vrij. Buitenrit is verschoven naar morgen. Ze waren overal graan aan het dorsen en er was storm op komst. Die combinatie leek me niet zo verstandig :=
Dus morgen buitenritje en vrijdag hebben we springles :=
Gaan we weer in het Engels, want ik heb een springzadel en een Engels hoofdstel sinds kort :))

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:46