[VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:39

Dat ze er flink van afvallen, het is heel intensief qua inspanning, na een sprong staan ze vaak ook nat in het zweet. Maar ook mentaal is het best zwaar, 3-4 keer per week naar het dekstation, dus hormonen die constant vollenbak gaan.
Arany heeft op het einde van het seizoen ook echt ‘dekspieren’ op z’n billen staan , zo noemen we ze toch :P

Mo maakt zich fysiek minder moe, maar voor hem is het mentaal zwaarder, die heeft er nu 10 gedekt en je begint het al te zien vind ik. We proberen het uiteraard goed op te vangen met goed voederen en vitaminen, maar helemaal voorkomen lukt niet, ze hebben na het seizoen echt even weide-tijd nodig om te recupereren en hoofdje terug leeg te maken .

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:20

Maar dat is vooral vanwege het ingrijpen van de mens. Een hengst in de natuur kan natuurlijk zelf doseren en hoeft daarnaast niet veel te doen.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 21:46

Ik denk maar zo... wij mensen zijn vaak toch ook bezweet en hebben spierpijn na “de daad”? :=

Update: woensdag moet ze geïnsemineerd worden! Dus ik ga met haar naar het dek station toe, dan wordt ze meteen geïnsemineerd nadat de hengst heeft gesprongen. Donderdag avond gaat de dierenarts dan controleren of haar eisprong heeft plaatsgevonden. Zo niet, dan springen we vrijdag nog een keer. Er komt veel bij kijken merk ik al, maar vind het wel super leuk (en gelukkig heb ik vakantie := )

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:17

_O- _O-

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 00:51

Emita schreef:
Ik denk maar zo... wij mensen zijn vaak toch ook bezweet en hebben spierpijn na “de daad”? :=

Update: woensdag moet ze geïnsemineerd worden! Dus ik ga met haar naar het dek station toe, dan wordt ze meteen geïnsemineerd nadat de hengst heeft gesprongen. Donderdag avond gaat de dierenarts dan controleren of haar eisprong heeft plaatsgevonden. Zo niet, dan springen we vrijdag nog een keer. Er komt veel bij kijken merk ik al, maar vind het wel super leuk (en gelukkig heb ik vakantie := )


Ik weet nog wel hengsten die hun merries gewoon op visite kregen op de wei en zelf hun gang konden gaan. Dat ging altijd allemaal prima. Ken er meerdere en nooit magere hengsten gezien.

Spannend!! Even allemaal duimen dan maar.

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 07:17

Die doen er ook geen 30 op een jaar hè :P
Wordt nog wel gedaan, maar meestal zijn die hengsten niet onder zadel ofzo, maakt het ook niet uit of ze blessures oplopen erdoor. 1 verkeerde stamp en tis gedaan met rijden.. Heel vaak gebeuren er ook weide-ongevallen door die tactiek, vorig dekseizoen alleen al heb ik er 3 hengsten het leven door weten laten.. 2 in België en eentje in Frankrijk.. maar ieder zijn keuze en mening zeker.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:19

Wimpy Little Black is erdoor moeten afgemaakt worden verleden jaar. Hij dekt de merrie, glijdt eraf na de daad, de merrie haalt uit. Poef. Gebroken been. Niks meer aan te doen.
Geen kans op dat mijn hengsten ooit ‘live’ gaan mogen dekken. Shaggy staat ook thuis nu. Lekker op de wei ontspannen. Was ook wat kilokes kwijt na zes weken sperma afnemen 5 dagen op 7. Gelukkig is hij geen druktemaker, dus echt mager is hij niet. Hij krijgt nu 4 kg extra wafer bij om terug bij te komen.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:21

Afbeelding
Afbeelding

En mijn dochter speelt er wat mee. Vlechtjes leggen en zo :')

Geen paniek, hoor. Dochterlief is 22 _O-

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 22:53

Natuurlijke dekking zou ik zelf ook niet zo snel voor kiezen hoor. Nu we toch de keus hebben gaan we gewoon voor vers :D

Sevke wat een woeste hengst :+ Hij ziet er inderdaad niet mager uit, maar hij is dus buiten het dekseizoen om nog breder?

Morgen om 12.00 wordt Nova geïnsemineerd, duimen jullie allemaal mee om dat tijdstip? Ik hoop echt dat het in 1x raak is :Y)
Mevrouw staat wel de hele dag zo te sletten :+
Afbeelding

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:54

Ze is er klaar voor! :))

Ik duim! +:)+

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:13

Veel succes vandaag . Ik duim mee.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102188
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:35

Ik duim ook mee! :))

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:51

Spannend :D

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:00

-O- Noujazeg, niet op 5 mei? Het is dus nu al een dwarsliggertje! :') Maar wellicht lekker in het zonnetje vandaag...

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:23

Ik duim!

Emita: ja, normaal is hij nog een stuk breder :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:02

Ow, spannend!! Succes vandaag!!

Tinnie, daar ging het niet om. Ik schrijf alleen dat het door de invloed van de mens komt. Ondanks het ei en de controles bepalen wij wanneer ze moeten springen bij een natuurlijke dekking.

Ik zou zeker in de huidige tijd een eigen hengst ook niet natuurlijk of aan de hand laten dekken.

Maar mijn merrie liep 23jr geleden in een kudde merries en daar liep de hengst gewoon tussendoor. Op die manier gaat dat goed. Ik heb het door de jaren heen ook vaker gezien als een hengst met merries loopt en ze het echt zelf mogen uitzoeken, dat er weinig mis gaat.

Aan de hand helaas wel veel mis zien en horen gaan. Dat is vreselijk. Maar zoals gezegd; de invloed van de mens.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 14:09

Vandaag was het zover!! Op naar het dekstation. Het ging alleen even niet zonder slag of stoot, want mevrouw wilde niet mee ("elke keer als ik geladen word krijg ik bij aankomst een arm in mijn hol, dus dikke middelvinger" :+ ). Nova staakte, begon te steigeren en klapte hierbij achterover. De idioot. Ze lag even op de grond maar sprong al snel weer overeind, wat kleine verwondingen aan haar achterbenen maar verder liep ze gelukkig niet gek. Ze keek wel even verschrikt van haar eigen actie maar vervolgens liep ze ineens wel braaf de trailer op ("oliebol, mijn idiote gedrag heeft me toch niks opgeleverd" :+ ).

Eenmaal bij het dekstation heeft ze zich voorbeeldig gedragen. Eerst kwam haar 'date' de trailer af. Voor de mensen die het niet meer uithouden van nieuwsgierigheid: Crome Don't Corrode is het geworden :D Nadat hij even liet zien hoe mannelijk hij wel niet is, heb ik het moment van springen en zaadafname mogen meemaken. Interessant hoe zoiets werkt. Vervolgens mocht hij weer terug de trailer in en kon Nova gehaald worden. Op het terrein was ze heel braaf, en na een keer het rietje erin en spuiten was het alweer klaar. Terug naar huis. Morgen weer naar de kliniek om te controleren of de eisprong heeft plaatsgevonden en dan hopen dat ze drachtig is... (dat weten we pas over 2 a 3 weken)

NOG EVEN DUIMEN DUS!!! *\o/*

De hengst na het springen:
Afbeelding

Nova net na de inseminatie:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Emita op 06-05-20 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:17

Mijn duimen draaien.. op naar een prachtig veulen voor 2021 !
Wat zijn je kleurkansen met deze hengst?

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 14:28

100% vos :+ Dus geen bijzondere kleurtjes. Ik hoop heel erg op vlekken en blauwe ogen! Geslacht maakt me niet uit.
Crome Dont Corrode heeft nog niet zoveel nakomelingen. De oudste is 2, die is wel heel erg leuk getekend (ook Paint geregistreerd). Verder heeft hij volgens mij drie (?) jaarling nakomelingen. Ze hebben wel allemaal witte aftekeningen op het hoofd/de benen. Zou mooi zijn als dat elkaar versterkt! Ik heb deze hengst gekozen om zijn karakter en prestaties. En ik vind zijn bouw echt prachtig! Het voelde gewoon onwijs goed toen ik bij hem was.

Nog even wat foto's van hoe hij er normaal gesproken uit ziet :D (dus buiten het dekseizoen om)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:29

Prachtige hengst! Ik ga duimen dat het lukt :j

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:30

Een vos is ook prachtig hoor.
Kijk maar naar de ouders. <3

Ik moet zeggen dat ik de bouw wel erg mooi vind van paps. Heerlijk stevig en wat is hij prachtig donker.
Je had Bij Het bezichtigen van deze hengst toch ook effe op hem mogen rijden toch. Ikzelf vind het belangrijk als je een mooi gebouwd , werkwillend, braaf paardje fokt ipv eentje die qua kleur en looks echt :wow: is om te zien maar voor de rest er niks mee aan te vangen is.

Nu nog duimen dat ze drachtig is.

Edit Typefout eruit gehaald.
Laatst bijgewerkt door joey2010 op 06-05-20 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:50

Geweldige keuze! Echt een schitterende en goed presterende hengst. ik duim ook mee!

Kimmsel

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:47

Fantastische keuze! Ik snap de charme van deze hengst totaal. Ik kan mijn vriend helaas niet overhalen voor een veulen...

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 22:05

Ik vind zijn bouw ook echt prachtig <3


Update... Vanmiddag kreeg ik een appje van een stalgenoot met een foto van Nova die gedekt werd door een weidegenoot (ruin). Ze gaat nu al vreemd %) :Y)
Anyways. In de avond moesten we de eisprong controleren. Die had nog niet plaatsgevonden, ze had zelfs een gigantisch ei (dierenarts: "dit lijkt wel een ei van een Fries, zo groot. Het is niet zo gek dat ze zich laat dekken door een ruin") :+ Fijn, dit betekent dus dat we morgen weer naar het dekstation moeten. Ik eerst een beetje in paniek omdat Belletjheee niet mee kon (zij heeft mij de hele week al geassisteerd met op en neer naar de kliniek en het deksttion), maar gelukkig had Gimme_Joy wel tijd dus zij assisteert mij morgen met Nova naar het dekstation *\o/*

Wordt dus vervolgd }:0

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:08

Oooh klinkt super gezellig! :D