[WN] Een verhaal met een staartje...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Re: Een verhaal met een staartje...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:40

Dit wordt echt een verhaal met een staartje Clown

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:47

lol en nou krijgen de reiners weer een beurt...zitten ze weer niet goed enzo
zitten jullie nou heel dicht met je gezicht bij het scherm om alles te kunnen zien whahahahha

grapjuhhhhhhhhh

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:25

Ik schrijf niet over dit filmpje maar meer in het algemeen dat ik vaker heb gehoord en t zelfs een keer heb gezien dat een reiningpaard zn staart ingespoten word zodat hij hem tijdens de proef niet kan bewegen. Vind het verschrikkelijk en er zou meer controle op moeten komen vind ik. Vooral op de grote wedstrijden. Deze rotzooi zal toch terug te vinden zijn in het bloed dus makkelijk te controleren lijkt mij ! Tegenwoordig worden op alle grote Barrel wedstrijden in Europa bloedproeven op doping gedaan.. Is dit bij de reining ook zo ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:58

@trickrider89 : de substantie die veel gebruikt wordt is niet terug te vinden in het bloed (helaas).

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:02

dat is inderdaad lastig maar een DA kan toch zo ook wel beoordelen of de staart verlamt gespoten is of niet. Met meer controle op de wedstrijden zou het denk ik wel tegen gegaan kunnen worden ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:05

Tuurlijk is het te kontroleren, maar dan moet je dat wel doen en dat gebeurdt dus niet.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:00

DubbelDun schreef:
Tuurlijk is het te kontroleren, maar dan moet je dat wel doen en dat gebeurdt dus niet.

Toch knap dat jij dit allemaal zo goed weet...

Kwam dit tegen in het AQHA regelboek:
AQHA Rulebook schreef:
Policy on Controlled Substances and Tail Alteration: AQHA’s policies concerning the administration of controlled substances (drugs) are well-documented as being among the most stringent in the equine industry. AQHA began drug testing at AQHA-approved shows in 1973 and was among the first, if not the first, equine breed association to do so. AQHA and some of its affiliates perform random testing throughout the year. Rule 441 outlines AQHA’s policy concerning the administration of controlled substances. Additionally, AQHA has funded research in an effort to determine techniques for evaluation of altered tails in horses, the results of that were presented to equine veterinarians from the United States in October 1992 at a seminar at Colorado State University entitled, “Techniques for Evaluation of Normal and Altered Tail Function in the Equine Utilizing Physical Examinations and Electrodiagnostics.” Some of these same techniques are still utilized by AQHA in random testing at the three World Championship Shows.
The Association has spent more than $3 million since 1980 to test for evidence of drugs and/or tail alteration in horses competing in AQHA-approved events. Beginning in 1993, American Quarter Horses competing in non AQHA-approved events may also be subject to testing for drugs and evidence of tail alteration.
The AQHA Executive Committee has taken action — including investigation, prosecution, suspension of privileges and/or fines being levied — on all cases where substantial evidence existed of violations of AQHA’s drug and tail alteration rules. Since 1980, 299 people have been fined, suspended or placed on probation for violations
of AQHA’s drug and tail alteration rules. And in 2005, AQHA shows in the United States began collecting a $3 per horse drug testing fee to enhance AQHA’s ability to enforce its controlled substance policy. Since 2005, nearly 1,500 horse have been drug tested.
Humane Treatment: The welfare of American Quarter Horses exhibited in AQHAapproved show events are safeguarded under comprehensive rules 104(a) and 401, that provide for their well-being. The AQHA Executive Committee has taken action — including investigation, prosecution, suspension of privileges and/or fines being levied — on all cases where substantial evidence existed of violations of AQHA’s animal welfare rules. Since 1980, 50 people have been fined, suspended or placed on probation for cruel and inhumane treatment of American Quarter Horses.

Voor een stamboek wat als ik DD's reacties altijd lees niks om het paard zelf geeft, doen ze er toch verdraaid veel voor, 3 miljoen dollar is niet niks vind ik (triest dat het nodig is overigens). Lees ook maar eens in het regelboek bij regel 441 h. Alteration of Tail Function. Dat is een te lang verhaal om hier neer te zetten, maar geeft wel aan hoe actief de AQHA bezig is dit soort praktijken tot een eind te krijgen. Wel nog deze quote:
Citaat:
Concerning tail testing, AQHA will refer to Rule 441 (h) which states, “For the purpose of this rule, normal tail function is defined as “being able to raise the tail to or above the horizontal plane.” A horse’s inability to raise its tail to or above the horizontal plane in response to a tail test conducted on site by an AQHA-approved veterinarian shall be considered a violation of this rule.”

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:27

als ze zo scherp opletten, en t verbod handhaven, hoe is t dan te verklaren dat er nog zoveel paarden starten met een verlamde staart?
het zal wel net zo gaan als de doping hier; een enkele test, en altijd vrijspraak i.p.v. straf....

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 07:08

In the reining horse industry, it's common to have the horse's tail
"altered" by a vet so the horse can't wring it.

There are several ways a vet will do this but I'm not going to go
into the details.

Depending on what procedure the vet used, the end result is a tail
that just lies there flat against the horse's butt and can't move.

This prevents the horse from wringing his tail.

Unfortunately, it also prevents him from being able to swat flies or
lift his tail out of the way when he poops.

It's easy to spot and I cringe when I see it.

Klein stukje uit een newsletter van Larry Trocha, over wat wel/niet te doen als een je een paard wil kopen op een sale.
Gaat toevallig over staarten.
Voor hem is het een dealbreaker, en hij heeft nog nooit een paard gehad waarbij dit gedaan was.
Hij is op sales meestal op zoek naar reiners en cutters.
Zijn laatste zin is veelbetekenend.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 07:50

Tailfixen gebeurt heel veel ook in Europa dus is absoluut niet typisch Amerika.

Hier gebeurt het wel meer stiekem heb ik het idee. In Amerika op de futurity zie je de een naar de ander binnen komen in de groote dokters bus en schamen ze zich absoluut niet en wordt het zo open en bloot gedaan.

Dat er op gelet wordt door de organisaties NEE! Wordt ook niet gestraft, want de jury wil nou eenmaal een paardenstaart zien die er netjes bij hangt.

En niet alleen in de reining hoor!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:26

@Anika: ik wordt oprecht droevig van jouw bericht Huilen Ik weet dat nare praktijken zich niet beperken tot alleen de westernsport; je zou er de lol in alle hippische takken van sport van doen verliezen Misselijk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:49

@Jolande: mooie regels neerschrijven is één ding, maar ze ook op wedstrijden ten uitvoer brengen is weer een ander.
Noem mij in NL één AQHA-approved veterinarian die op wedstrijden deze kontrole heeft gedaan ???

En dan hebben we het over testing waar het uit zo blijken. Het spul wat nu gebruikt wordt valt niet op te testen, daarom wordt het ook zo graag gebruikt.

Je mag mij dan altijd met de vinger nawijzen dat ik anti-AQHA ben, maar je leest nu toch ook van anderen dat het wel degelijk gebeurd.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:39

Dat het gebeurd is erg triest. Dat er volgens jou hier niet gecontoleerd wordt is weer puur speculatie. Als het hier niet gebeurd is dat een fout van hier en worden dus de regels niet nageleeft van de moeder vereniging!

Gisela schreef hier dat ze zelf gezien heeft dat het wordt gecontroleerd! Maar blijkbaar is haar observatie ondergeschikt aan DD's speculatie

De regels zijn er niet voor niks maar kunnen niet veel doen als mensen kwaad willen of te lam zijn de regels uit te voeren. Het is in en in triest dat het gebeurd. Dat je gekken hebt die dit blijven doen en het risico willen lopen dat er dit!!!!!!!
Afbeelding gebeurd.

Dat DD blijkbaar niet uit kan staan dat er een verenging is die inzet toont om de sport schoon te houden (al sinds 1973 en als eerste ras vereniging!) en die elk jaar miljoenen investeerd om de gezondheid van de dieren te garanderen en waarborgen zegt enorm veel over DD!
De AQHA zorg voor een test voor HYPP en jou reactie is "ze doen weer niks"
De AQHA steekt geld in onderzoek naar HERDA en jou reactie is "ze zijn te laat" "ze denken alleen aan geld"
De AQHA maakt regels voor mishandeling van dieren en jou reactie is "ze doen niks want er wordt vast niet gecontroleerd!"

Zo kan ik nog wel even door gaan. Haar instelling ten opzichte van deze vereniging is over duidelijk!

Maar waar ze het nooit over heeft is dat in dit soort gevallen de verantwoordelijkheid ook bij ons allemaal ligt als leden van deze vereniging en als paarden liefhebbers.De AQHA kan niet overal zijn en alles perfect controleren.
Om meer ogen en oren te krijgen is er, en dat zul je ook wel weer niks vinden, een meldings systeem voor wangedrag en mishandeling. Een manier waarop iedereen een klacht in kan dienen die netjes wordt afgehandeld.
Voor dat men weer gaat gillen dat dan vast iedereen vrij gesproken wordt vraag dan kijk maar eens in de Quarterhorse Journal! Lijkt me echt geen lollige ervaring om met naam en toenaam te worden genoemd in een blad wat de wereld over gaat dat je geschost bent en waarom!!!!!

Een vereniging kan dit wanpraktijkenniet voor ons uitbannen. Een vereniging kan er alleen maar alles aan doen om het te voorkomen en ons,de leden, de mogelijkheden aanreiken er iets tegen te doen. Maar zonder de medewerking van haar leden komen ze nergens!
Op je gat zitten en roepen "maar zij doen er niks aan" gaat het probleem niet oplossen DD hoe graag je dat ook zou willen!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:49

het gaat hier niet over DD s mening over het AQHA.het stamboek loopt achter de feiten aan, zowel met HYPP als HERDA-en dit;een verbod uitschrijven en niet/te weinig handhaven.wel goed bedoelt, maar te laat.maar als partikulier heb je ook je verantwoording hiermee!
het is een feit, dat het nog steeds gebeurt, en er gewoon te weinig aan gedaan word. ik heb nog nooit gezien, dat ze hier controleren erop!wie wel?
een in-en intrieste zaak, waar het paard de dupe van is.voor het gewin van de eigenaar Boos!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:56

@Adrienne : het lijkt wel of je aandelen hebt Clown

Je kunt nog zoveel regels maken er zullen altijd mensen blijven die de regels zullen proberen te omzeilen, écht goed kontroleren en navenante stappen ondernemen is dus een vereiste.
Het feit dat iedereen weet dat het gebeurd duidt er dus al dat de regels óf niet streng genoeg zijn óf de kontrole er op onvoldoende.
Nee het is vast niet leuk om je naam te zien als geschorste, maar de ene die ik ken heeft er geen boterham minder van gegeten. Het is 'lastig' dat je je zaken anders op moet lossen, niet meer dan dat.

Dat de verantwoordelijkheid bij ons allemaal ligt mag duidelijk zijn, maar als de regels voor het melden van iets 'wat niet kan/mag' in Amerika net zo zijn als hier in NL, dan moet je al heel sterk in de schoenen staan wil je je daar aan wagen.
Iedereen in NL kent het schrijnende geval hoe het een melder hier vergaan is, dan bedenk je je een 2e keer wel.

Blijft dus het stamboek over...en inderdaag die vind ik te laks.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:06

Er is geen controle op anders zou het op wittelsbuerger of ergens anders regelmatig te lezen zijn dat er weer mensen een boeten hebben gehad betreft het tailfixen etc.. Nooit terwijl het echt heel veel gebeurt. Hoe willen ze het overigens bewijzen dat je het gedaan hebt? Stof is niet te vinden hoor. Nee mevrouw/meneer dit paard had al zo'n staart toen ik hem in training kreeg.

Dopping wordt gecontroleerd bij wat wedstrijden voornamelijk CRI. Vinden ze het doop, wordt het in de doofpot gestopt terwijl het dan over echte dopping gaat! Maar mensen komen er gewoon mee weg. Regelmatig lopen er paarden in de sport op Buut of Regumate hoor. In Amerika is het niet meer dan normaal en vele in Europa weten ook wel wat ze de paarden kunnen geven terwijl het VERBODEN is!. De ruiters weten inmiddels ook wel waar wel en niet getest wordt. Ook gek dat ze daar 10x beter met het paard presteren en shows waar controle is ze het bij lange na niet halen! Hoe zou dat komen???

Wat ik ook heel erg vind wat onlangs gebeurt...

Iemand gebruikte mok creme op zijn paard en heeft dat ook gemeld in het team dat hij het gebruikt had. De teamleider en bondsman waren ervan op de hoogt en zeiden dat het geen probleem was. De teamarts zei ook geen probleem die heeft het immers gegeven.

De teamleider besloot dat hij zijn paard voor de dopping moest laten testen toen er iemand van het team na de wedstrijd gekozen moest worden. En jaar hoor 3 weken later staat het vet op wittelsbuerger en ja hebben ze wel 0000000000000000,000000001 mg van een stofje gevonden! WAAR GAAT HET OVER! Mok creme! En dan heb je ook nog van te voren gezegd dat je paard last van mok had en je dat gebruikt hebt op advies van de dierenarts omdat de bodem in Kreuth het alleen maar slechter zou maken. Maar het team vond dat het paard wat al gekwalifeerd was toch nog even een keer moest laten zien dat hij in het team hoorde. Maar ze naaien je gewoon waar je bij staat.

Gaat echt te goede kant op in de sport. Hierdoor is de sport weer een eigenaar kwijt met zeer goede paarden want deze mensen hebben besloten niet meer veder te gaan.. Triest dat het zo moet.. Er is toch wel echt duidelijk onderscheid wat doop is en wat niet!

Je zou er een boek over kunnen schrijven!

En waarom hebben we het hier alleen over AQHA?

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:31

En toen was het stil....

Bedankt Anika dat een een beetje een boekje opendoet over echte dingen,
ipv dat gespeculeer.
Sommige mensen springen bij bepaalde onderwerpen als een bok(t) op de haverkist.
Meestal dezelfde Slapen
Ik sluit me volledig aan (hoe is het mogelijk) bij Adrienne.
En idd het gaat hier toch om meer instanties dan de AQHA?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:35

Apart toch dat het door mij als 'speculeren' wordt gezien, terwijl dat door anderen onderbouwd (en ook geloofd) wordt Cool

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:50

zoals niemand naar een bepaalde ruiter wijst, zie ik ook geen verwijzing naar alleen het AQHA.of alleen de reining, of pleasure.
de discussie gaat over het feit dat het nog steeds op grote schaal gebeurt, en dat het een verwerpelijk iets is.we kunnen wel naar b.v. haflingers verwijzen, maar die doen het niet.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:01

Misschien was het al geschreven cq duidelijk,maar bij de NSBA mag heel veel niet mbt de staart.Bij een doping controle kan ook een staart controle worden gedaan.Het enige wat is toegestaan zijn extentions.Een complete valse staart is niet toegestaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:56

En in het kader van 'signaleren is leuk maar er wat aan doen is veel beter' gaan we nu allen plechtig zweren dat als we het zien we altijd een kliklijn of iets dergelijks bellen en de gegevens van de dader doorgeven???

Want laten we eerlijk zijn de rasvereniging heeft nu eenmaal niet de mogelijkheden, om diverse redenen, om er zelf echt wat aan te doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:45

@Troi: met die laatste zin ben ik het absoluut niet eens. Ben wel benieuwd in wat jij vind dat 'om diverse redenen' dan zou inhouden.

@Rob: waarom alleen tijdens een dopingkontrole ??

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:58

Alleen al gemengde belangen, degenen met geld en invloed binnen zo'n vereniging zullen ook degenen zijn met veel startende paarden danwel veel handel in paarden en meer geneigd zijn staarten te verlammen of dit toe te willen staan (want meer geld). Tja dat betekent in de praktijk dat er dus niks aan gedaan wordt. Kijk ik zeg niet dat dit zou moeten maar dit is wel de praktijk eigenlijk bij alle soorten grote verenigingen/bedrijven. Pas als het publiek genoeg stampij maakt zullen de heren met macht zich er druk over gaan maken, want dan zou het ze geld kunnen gaan kosten (en uiteindelijk draait toch alles weer om het smerige geld). Niet leuk maar wel de realiteit.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:24

Publiek die moet gaan zeggen dat het niet ok is?? Wie ben jij als kijker om te oordelen over een paard van een ander?? Zou je serieus genomen worden?? Dat vermoed ik niet... Want waar hebben ze publiek voor nodig dan? Je mag 9 van de 10 keer in Europa gratis naar binnen toch?
Laatst bijgewerkt door anika op 30-09-08 09:27, in het totaal 2 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:24

het verschil tussen extensions en een hele valse staart is moeilijk te bepalen.wanneer heb je gewoon veel extension, en wanneer is het een hele staart.je kan een vrij dunne hele staart hebben, of veel dikke extensions..
wie bepaalt dat, en waarom mag een hele valse staart niet?
ben benieuwd....