JoyRider schreef:Ik vind dit wel een beetje bijzonder: ik denk dat niemand die hier op bokt zit zijn/haar paarden in het wild heeft lopen en er verder niks mee doet

Je wilt toch allemaal dat het paard niet zijn eigen keuze maakt als je er op gaat zitten

Ik geloof nooit dat dat de keuze van mijn paard was geweest als ze had mogen kiezen

Ik heb een tijdje zitten twijfelen hoe ik jouw punt hier moet interpreteren en ik zal je eerlijk zeggen, ik kan niet inschatten hoe jouw beleving hier is. Dat maakt het voor mij lastig om een antwoord te geven dat voor jou weer begrijpelijk is.
Bij het verschijnsel "keuze maken" is het eerst en vooral van belang dat degene die die keuze moet maken, weet wat er te kiezen valt. Heel veel paarden krijgen die kans niet, het is vrij gangbaar om een paard je wil op te leggen en feitelijk alleen maar een keuze te geven tussen "doen wat ik zeg" en "een pak slaag". In onze mensenwereld zijn we het er redelijk over eens dat er dan geen sprake is van een keuze, dus dat geldt dan voor paarden net zo. Er zijn wel paarden die in eerste instantie "kiezen" voor dat pak slaag, maar het houdt een keer op. Het is aan jou om te bepalen of je relatie met je paard op deze basis is gestoeld of niet en ook of je dat wilt of niet.
Zoals ik omgang met paarden graag zie, hebben de paarden op zijn minst inspraak in de samenwerking, anders is er tenslotte ook geen "samen"werking. In de praktijk komt dat er op neer dat ik aandacht heb voor de voor- en afkeuren van mijn paard en daar rekening mee houdt. Als ik 5 weken alleen maar op het eigen erf blijf met haar (bakwerk dus), dan wordt ze ontevreden en nukkig. Zij wil ook graag met regelmaat naar buiten en ook met regelmaat serieus van leer trekken buiten. Aan mij dus de keuze of ik haar daarin tegemoet kom of niet. Als je zo'n paard lang genoeg niet tegemoet komt, zal zij zich steeds meer van je afsluiten, misschien wel redelijk haar bakrondjes draaien, maar het gevoel van "samen" is weg. Als ik in ga op haar signalen dat ze een flinke buitenrit wil maken, dan geef ik haar ook grip op de relatie die we met elkaar hebben. Ook tijdens de buitenrit heeft zij de gelegenheid om zelf keuzes te maken of op zijn minst voorstellen te doen, bijvoorbeeld hoe ze om boomstronken heen gaat, hoe ze door of om die modderpoel heengaat, of we dat paadje links nemen of dat brede pad rechts. Uiteraard moet je goed in de gaten houden dat de gehoorzaamheid op belangrijke tijdstippen niet in het gedrang komt, maar het paard dit soort ruimte geven, komt de zelfstandigheid van het paard ten goede. Zij is in staat zelf situaties in te schatten en daarin haar aandeel te nemen, wat je dus ook terugziet in de manier waarop ZIJ jonge paarden op een buitenrit begeleidt. En dat is hoe ik mijn paarden graag zie: zelfstandig en toch kiezend voor een relatie met mij.