[WN] Filmpje Clinton Anderson en Mindy

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: Filmpje Clinton Anderson en Mindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:19

ikke schreef:
sflj schreef:
Hmm.. Waratje..
Daar ga ik eens over nadenken. Maar op t eerste gezicht lijkt t mij iets te 'vrij' zeg maar.
Mijn paard bepaalt in ieder geval zéker niet waar we naar toe gaan.
Het is natuurlijk altijd goed om je paard (z'n voorkeuren) te kennen enz maar in hoeverre je daar rekening mee moet houden of zelfs gehoor aan moet geven...
Ik snap nu wel je onderschrift! Knipoog

Waarom stel je dat zo stellig?

Omdat ik er vrij zeker van ben dat dat voor mijn paard nét even teveel vrijheid is. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:57

Ik ken er ook die meteen de eerste afslag weer naar huis nemen Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:15

DubbelDun schreef:

Maar ook die gewoon de oprit voorbij lopen; op naar de rest van de wereld. Je weet wel, het individu....

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:15

Om even op het filmpje terug te komen...
Ik vind het prachtig!
Het paard is zo geconcentreerd!
Je kan zeggen wat je wil, maar die 2 begrijpen elkaar.

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen altijd overaf vraagtekens bij willen zetten..
Het is gewoon prachtig en als een ander het nog prachtiger kan..Prima!!..maar dit is daarom niet minder prachtig dan eerst!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:45

Paintlinger schreef:
Het is gewoon prachtig en als een ander het nog prachtiger kan..Prima!!..maar dit is daarom niet minder prachtig dan eerst!

Over smaak valt te twisten Clown
Wat de één prachtig vind, vind een ander lelijk en vice versa. Als ik iets heb geleerd bij m'n lesjes communicatie is het om in dit soort gevallen te spreken over "ik vind" en niet "het is" Cool

DubbelDun schreef:

Die bestaan inderdaad ook, dan is de kunst om ze ervan te overtuigen dat niet naar huis toch leuker is Tong uitsteken
Je hoeft je ook niet compleet te laten africhten door je paard, hoor Vork
Laatst bijgewerkt door Waratje op 19-02-08 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:52

Waratje schreef:
Je hoeft je ook niet compleet te laten africhten door je paard, hoor Vork

pffff.... gelukkig! Clown

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:16

Ik vindt het filmpje toch bijzonder mooi hoor.
Het lijkt me knap lastig om zo met je paard te rijden, zo elkaar te begrijpen en zo op die manier te genieten. Prachtig! Knipoog

adeltje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:50

Ben niet snel ademloos maar in dit geval viel mn mond een beetje open, wat een super filmpje !!
gr.Judith

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:16

Waratje schreef:
JoyRider schreef:
Ik vind dit wel een beetje bijzonder: ik denk dat niemand die hier op bokt zit zijn/haar paarden in het wild heeft lopen en er verder niks mee doet Verward Je wilt toch allemaal dat het paard niet zijn eigen keuze maakt als je er op gaat zitten Verward Ik geloof nooit dat dat de keuze van mijn paard was geweest als ze had mogen kiezen Haha!

Ik heb een tijdje zitten twijfelen hoe ik jouw punt hier moet interpreteren en ik zal je eerlijk zeggen, ik kan niet inschatten hoe jouw beleving hier is. Dat maakt het voor mij lastig om een antwoord te geven dat voor jou weer begrijpelijk is.
Bij het verschijnsel "keuze maken" is het eerst en vooral van belang dat degene die die keuze moet maken, weet wat er te kiezen valt. Heel veel paarden krijgen die kans niet, het is vrij gangbaar om een paard je wil op te leggen en feitelijk alleen maar een keuze te geven tussen "doen wat ik zeg" en "een pak slaag". In onze mensenwereld zijn we het er redelijk over eens dat er dan geen sprake is van een keuze, dus dat geldt dan voor paarden net zo. Er zijn wel paarden die in eerste instantie "kiezen" voor dat pak slaag, maar het houdt een keer op. Het is aan jou om te bepalen of je relatie met je paard op deze basis is gestoeld of niet en ook of je dat wilt of niet.
Zoals ik omgang met paarden graag zie, hebben de paarden op zijn minst inspraak in de samenwerking, anders is er tenslotte ook geen "samen"werking. In de praktijk komt dat er op neer dat ik aandacht heb voor de voor- en afkeuren van mijn paard en daar rekening mee houdt. Als ik 5 weken alleen maar op het eigen erf blijf met haar (bakwerk dus), dan wordt ze ontevreden en nukkig. Zij wil ook graag met regelmaat naar buiten en ook met regelmaat serieus van leer trekken buiten. Aan mij dus de keuze of ik haar daarin tegemoet kom of niet. Als je zo'n paard lang genoeg niet tegemoet komt, zal zij zich steeds meer van je afsluiten, misschien wel redelijk haar bakrondjes draaien, maar het gevoel van "samen" is weg. Als ik in ga op haar signalen dat ze een flinke buitenrit wil maken, dan geef ik haar ook grip op de relatie die we met elkaar hebben. Ook tijdens de buitenrit heeft zij de gelegenheid om zelf keuzes te maken of op zijn minst voorstellen te doen, bijvoorbeeld hoe ze om boomstronken heen gaat, hoe ze door of om die modderpoel heengaat, of we dat paadje links nemen of dat brede pad rechts. Uiteraard moet je goed in de gaten houden dat de gehoorzaamheid op belangrijke tijdstippen niet in het gedrang komt, maar het paard dit soort ruimte geven, komt de zelfstandigheid van het paard ten goede. Zij is in staat zelf situaties in te schatten en daarin haar aandeel te nemen, wat je dus ook terugziet in de manier waarop ZIJ jonge paarden op een buitenrit begeleidt. En dat is hoe ik mijn paarden graag zie: zelfstandig en toch kiezend voor een relatie met mij.

Dit kan ik goed volgen!! Dat heb ik met mijn rijpaardje ook, we gaan samen op pad en als zij zin heeft in een sprintje (en ik heb er niets op tegen) dan laat ik dat lekker toe. Als ik voel dat zij rechtsom om de plas wil, ga je gang, prima. Maar als dit niet kan of de situatie het niet toelaat (bv bij een weg moeten wachten op een auto), dan heb ik de belissende stem. Het werkt gewoon, je hebt een blijer paard ervoor terug als je probeert rekening te houden met haar of zijn behoeften.