[WN] Waarom is een cap zo´n taboe bij westernruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Waarom is een cap zo´n taboe bij westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:41

janedoe schreef:
simodi schreef:
Misschien moet je zelf hoofdletstel hebben gehad of van nabij hebben gezien om overtuigd te zijn van een cap ... Verward

Je kunt zelfs een hersenschudding oplopen als je op je stuitje valt. Dus dan kun je wel netjes een cap dragen maar daar heb je dan ook zo weinig aan!

Ik vind ook dat de ruiter zelf de keuze moet hebben tussen cap of hoed.
Maar de WRAN organiseert volgens mij alleen nog maar wedstrijden op manege's die gecertificeerd zijn. En op die gecrtificeerde maneges zijn ALLE ruiters verplicht een CAP te dragen. Jammer hoor...........

Ik denk ook wel dat het je eigen keuze is, maar de reden voor die keuze vind ik (persoonlijk Bloos ) soms wel vreemd, zoals het verliezen van je identiteit als je geen hoed draagt .....

Er zijn wel degelijk ernstige verwondingen voorkomen door een cap, het ongeluk zelf kun je uiteraard niet met je cap voorkomen Knipoog . Bij ons op stal ging een paard er vandoor met meisje er op en gleed uit op het harde, nou die cap van haar lag helemaal in de kreukels, dus je kunt bedenken hoe haar schedel eruit had gezien als ze die cap niet gedragen had .....
En natuurlijk kun je nog allerlei andere letstels oplopen maar om dan maar ook niet je cap te dragen ... ?

Maar nogmaals iedereen moet t zelf weten, maar misschien kan het geen kwaad om er nog wel eens even goed over na te denken als je besluit om geen cap te dragen. Dan levert deze discussie toch nog wat op Haha! !

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:45

Ik vind echt dat iedereen ook serieus moet overwegen een bodyprotector te dragen. Als iedereen daar nu eens over na denkt, dan levert deze discussie toch nog wat op Haha!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:55

Anya schreef:
Ik vind echt dat iedereen ook serieus moet overwegen een bodyprotector te dragen. Als iedereen daar nu eens over na denkt, dan levert deze discussie toch nog wat op Haha!

Grapje of serieus?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:58

Dat is ook precies wat ik me afvraag over jouw opmerking over de cap simodi Knipoog

Waarom wel verplciht een cap, terwijl de bodyprotector waarschijnlijk meer letsel kan voorkomen. Er gebeuren meer ongelukken met bovenlichamen/armen/benen dan met hoofden Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:26

Na een ongeluk van een vriend van ons met blijvend hersenletsel (hij had wel een cap op, maar had 'm los, dus de cap lag eerder op de grond dan hij) werd ik dusdanig op de feiten gedrukt dat ik sindsdien altijd een cap op heb (voor die tijd alleen bij zadelmak maken, maar al heel snel ging de cap weer af). Dit is mijn eigen bewuste keuze geworden...ik ben zuinig op mijn hoofd, ik heb er maar 1 van.

Maar...ik kan me heel goed voorstellen dat een Westernruiter er moeite mee heeft om een cap op te zetten als je helemaal in je outfit bent. Dit is in mijn ogen hetzelfde als een dressuurruiter in dressuurrok...met cap op (die zijn er ook niet zo veel....die hebben allemaal een hoedje op). En ook op dat niveau heb je maar 1 hoofd en val je er ook nog af (zie Anky de laatste tijd). En ook die keuze kan ik wel begrijpen. Al maak ik 'm zelf anders. Ook als ik Z start rij ik met cap...punt uit.... Ik ga zelf dus niet voor het plaatje...maar kan wel snappen als een ander dat wel doet. Moet iedereen zelf weten vind ik. Ik heb dan ook een bloedhekel aan al die betuttelde topics van "waarom draag jij geen cap?' Iedereen in NL is voldoende voorgelicht om te weten dat het veiliger is. het is hetzelfde als wel of geen autogordel...alleen ben je strafbaar als je die niet draagt....en bij de cap gaat het niet zo ver (behalve bij de Engelse wedstrijdsport...dan krijg je geen bekeuring maar word je gediskwalificeerd).
bedenk maar eens dat ze in veel andere landen meestal zonder cap te paard zitten. USA, Australié....maar ook in Mongolië en noem maar op.
Nederland is een betuttelend landje...ik word daar soms niet goed van.
Dus ik zou zeggen....iedereen die volwassen is...zelf de keuze: wel of geen cap....iedereen kan voor zichzelf de afweging wel maken of hij een risico wil lopen. En als je geen cap draagt...moet je ook niet zeuren als je hersenletsel hebt....dat is het gevolg van je eigen keuze....
Maar capdragers moeten het niet zo opdringen aan anderen vind ik.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:27

Romkabouter schreef:
Dat is ook precies wat ik me afvraag over jouw opmerking over de cap simodi Knipoog

Waarom wel verplciht een cap, terwijl de bodyprotector waarschijnlijk meer letsel kan voorkomen. Er gebeuren meer ongelukken met bovenlichamen/armen/benen dan met hoofden Knipoog

Volgens mij heb ik toch in een van m'n laatste replies duidelijk gezegd dat het een eigen keuze is maar dat ik persoonlijk vind dat je 'm zou moeten dragen. En misschien geldt dat ook wel voor de bodyprotector, daar heb ik nooi zo bij stilgestaan. Bij eventing dragen ze zo'n ding ook niet voor niks ...
Nogmaals, iedereen moet t zelf weten maar ik vind de argumentatie soms zo vreemd, zoals het ontlenen van je identiteit aan je westernhoed....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:33

polly2 schreef:
Na een ongeluk van een vriend van ons met blijvend hersenletsel (hij had wel een cap op, maar had 'm los, dus de cap lag eerder op de grond dan hij) werd ik dusdanig op de feiten gedrukt dat ik sindsdien altijd een cap op heb (voor die tijd alleen bij zadelmak maken, maar al heel snel ging de cap weer af). Dit is mijn eigen bewuste keuze geworden...ik ben zuinig op mijn hoofd, ik heb er maar 1 van.

Maar...ik kan me heel goed voorstellen dat een Westernruiter er moeite mee heeft om een cap op te zetten als je helemaal in je outfit bent. Dit is in mijn ogen hetzelfde als een dressuurruiter in dressuurrok...met cap op (die zijn er ook niet zo veel....die hebben allemaal een hoedje op). En ook op dat niveau heb je maar 1 hoofd en val je er ook nog af (zie Anky de laatste tijd). En ook die keuze kan ik wel begrijpen. Al maak ik 'm zelf anders. Ook als ik Z start rij ik met cap...punt uit.... Ik ga zelf dus niet voor het plaatje...maar kan wel snappen als een ander dat wel doet. Moet iedereen zelf weten vind ik. Ik heb dan ook een bloedhekel aan al die betuttelde topics van "waarom draag jij geen cap?' Iedereen in NL is voldoende voorgelicht om te weten dat het veiliger is. het is hetzelfde als wel of geen autogordel...alleen ben je strafbaar als je die niet draagt....en bij de cap gaat het niet zo ver (behalve bij de Engelse wedstrijdsport...dan krijg je geen bekeuring maar word je gediskwalificeerd).
bedenk maar eens dat ze in veel andere landen meestal zonder cap te paard zitten. USA, Australié....maar ook in Mongolië en noem maar op.
Nederland is een betuttelend landje...ik word daar soms niet goed van.
Dus ik zou zeggen....iedereen die volwassen is...zelf de keuze: wel of geen cap....iedereen kan voor zichzelf de afweging wel maken of hij een risico wil lopen. En als je geen cap draagt...moet je ook niet zeuren als je hersenletsel hebt....dat is het gevolg van je eigen keuze....
Maar capdragers moeten het niet zo opdringen aan anderen vind ik.

Dat laatste ben ik helemaal met je eens! Je kunt best duidelijk aangeven waarom je hem beter kan dragen en dat illustreren met voorbeelden, dat zet anderen op zijn minst aan het denken, en als iemand dan bij zijn besluit blijft om 'm niet te dragen, so be it!
Iedereen heeft een andere risicogrens, als je het goed bekijkt is het al een risico om op je paard te stappen en toch twijfelt (normaal gezien Knipoog ) niemand van ons daarover en doen we dat ook dagelijks ...'t is maar net wat je een acceptabel risico vindt, maar voor mij geldt wat jij ook noemt: je hebt maar 1 hoofd!

Even terzijde: het valt me wel op dat ik bij westernwedstrijden zelden een paard aan de kletter zie gaan, terwijl dat bij dressuurwedstrijden nog wel gebeurt Haha! ! (maar ja, westernwedstrijden zijn ook altijd binnen, dat zal ook wel schelen ...).
Dus dan ben je waarschijnlijk ook eerder geneigd om zonder cap te rijden, dat risico lijkt daardoor ook lager.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:09

Ik zie het verschil tussen 'binnen' en 'buiten' niet zo mbt veiligheid. De bakranden zijn net zo hard nl Haha!
"Buiten" in de zin van tussen het verkeer vind ik weer een heel ander verhaal.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:43

Anya schreef:

We kunnen natuurlijk ook niet meer op ons paard klimmen; heeft de Partij v.d.Dieren ook haar zin, alleen vraag ik me dan af wat we met die 700.000 gebruikspaarden in Nederland dan moeten doen? Heeft die partij daar wel eens over nagedacht?
Sorry, ik ga heel erg off-topic... Bloos Bloos

Maar Anya, als dat de volgende stap is ga ik toch verhuizen.. naar mn zusje in Ierland bv, volgens mij kennen ze daar een stuk minder verplichtingen t.o.v. paarden en paardrijden... Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:10

je kunt het wat mij betreft ook best een keer zeggen...maar er wordt altijd zo op doorgedramd. Tegen een jong iemand ben ik het volledig met je eens...maar een volwassene...kom op...die hoef je toch niet aan het denken te zetten. Ik neem aan dat een volwassene wel voor zichzelf kan denken... en zo niet....mij een biet hoor!
Laatst bijgewerkt door Vera op 11-01-08 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:48

dropje het zou me niets verbazen..
waar het mij om gaat is dat die cap willekeurig is gekozen als beschermmiddel. Want een bodyprotector vangt veel meer ongelukken af. En geen van beiden zijn wettelijk verplicht. Zoals in de auto ook alleen een gordel verplicht is. Air bags, ABS en al die andere veiligheidssystemen hoeven niet. Wettelijk tenminste. Er is ook geen verzekeraar die dit in de WA-verzekering opneemt. Zo van: u bent alleen verzekerd als u ook airbags heeft, of u mag zonder airbag rijden als u level 2 automobilist bent.

Alleen bij de ruitersport is dat zo. Omdat de KNHS veiligheidscommissie dit ooit eens heeft verzonnen. En de verzekeraar (van de collectieve verzekering voor de KNHS) dit heeft overgenomen. NIET ANDERSOM!!!

Dus als de KNHS morgen besluit dat ze een bodyprotector ook wel lollig vinden, en de verzekeraar dit overneemt (die wil ook zo'n beste klant niet kwijt), dan rijden we morgen met een bodyprotector. Staat best leuk over je slinky denk ik Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:46

Anya schreef:

Ik ben van mij zelf al dik genoeg, moet ik ook nog zo'n dom ding aan gaan trekken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:28

Toch heb ik liever een gebroken rib dan hersenletsel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:04

LindyH schreef:
Toch heb ik liever een gebroken rib dan hersenletsel.

Niet gaan voetballen dan Tong uitsteken
Citaat:
Neuropsycholoog Erik Matser is een van de onderzoeksleiders en organisator van het symposium. Hij pleit al jaren voor betere neurologische begeleiding van voetballers. Uit zijn eerdere onderzoek onder 53 profvoetballers en 33 amateur-voetballers bleek dat een deel van hen klachten had zoals geheugenstoornissen, aandachtsstoornissen en verandering van gedrag. Er zijn verschillende oorzaken voor deze problemen: botsingen van hoofden tegen elkaar, botsingen van hoofden met ellebogen of hoofden die tegen een doelpaal komen. Al deze botsingen kunnen hersenschuddingen als gevolg hebben. Uit onderzoek van Matser is gebleken dat de helft van de amateur- en profvoetballers één of meer hersenschuddingen in de voetbalcarrière had gehad. Ongeveer 40 procent van hen blijft klachten houden. (3)

‘Er is verschil tussen letsel na een hersenschudding en hersenletsel na een kopbal,’ zei Matser vanmiddag op het symposium. ‘Na een harde kopbal waarbij het hoofd van voor naar achter beweegt, krijgen de hersenen aan de voorkant en aan de zijkant bij de slapen de grootste klap. Bij een hersenschudding krijgt het hele brein een klap.

Ook maar beter niet fietsen
Citaat:
In negen op tien dodelijke ongevallen met fietsers is een hersenletsel de doodsoorzaak.

misschien eigenlijk helemaal niet meer naar buiten gaan
Citaat:
Veel fracturen en hersenletsel na verkeersongevallen

Meer dan de helft van de ziekenhuisopnamen na een verkeersongeval is vanwege een fractuur (52%, 11.000), 20% (4.000) vanwege hersenletsel.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 01:21

Bestaan er dan ook iets voor je kont als je valt? en voor je enkel als je paard er op gaat liggen?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 01:33

Ik draag tijdens training en met buitenritten een rijhelm, die mij bij een val moet beschermen tegen (ernstig) hersenletsel.

Ik draag geen bodyprotector omdat dat mij in mijn bewegingsvrijheid ernstig beperkt. Ik loop dus de kans om bij een val mijn sleutelbeen of ribben te breken, maar zulk letsel leidt zelden tot de dood of blijvende invaliditeit, wat bij hersenletsel een reëel risico is.
Ik heb gevallen van hersenletsel na val het paard (blootshoofds) helaas al twee keer in mijn directe omgeving meegemaakt No Cheer

Je rug of je nek breken kan je zowel met als zonder beide beschermingsmiddelen overkomen; mijn beste 'verdediging' daar tegen is dat ik als kind heb leren valbreken op de manege.

Dat je geen rijhelm draagt omdat je 'm dom vindt staan of dat -ie niet leker zit moet je lekker zelf weten, het is je eigen lijf. Maar hou alsjeblieft op met het belachelijk maken van mensen die hun eigen veiligheid wél belangrijk vinden Gestoord

Oh, wbt wedstrijden: Ik heb alle begrip voor het verplichten van de rijhelm in de WRAN levels 5 t/m 3, maar vind dat het gebruik van de rijhelmen in de levels 2 en 1 vrij moet zijn, ongeacht wiens paard je berijdt Ja
Level 2-starters die met de 'jong paard regel' in level 3 starten? Helm op, net als de rest!

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 03:00

Dus, inderdaad…de conclusie; iedereen moet zelf weten wat hij/zij doet. Waar ik wel het volgende aan toe wil voegen:

Toen ik jong en onbezonnen was reed ik ook zonder cap, totdat ik weer ging rijden. Ik was toen een jaar of 21. Op een leasepaard op het erf van een ander. Cap verplicht in verband met verzekering. Logisch natuurlijk. Dus cap werd gewoonte. Mijn eerste wedstrijd zonder cap voelde ik mij zo naakt en kwetsbaar (ik rij ook western dus starten met een hoed wordt als normaal gezien). Ik rij altijd met een cap… ik dacht zelfs dat rijden met een cao verboden was. Maar niks is minder waar. Als jij met cap wil rijden, moet je dat vooral doen.

kaatje77 schreef:
Totdat we een keer een wedstrijd van de vereniging hadden.
In de Z valt een ruiter van het paard met het hoofd op een staander en de cap springt in 1000 stukjes. Toen ik dat zag was ik in 1 keer genezen!

bnb schreef:
Ik heb bijna al m'n ribben gebroken, mijn scheenbeen, middenhandsbeentje, neus, elleboog verbrijzeld en zelfs mijn nek gebroken!! Maar nog nooit heb ik een schedelbasisfractuur opgelopen of een zelfs nog geen gat in m'n kop gevallen. Om deze kwetsuren te voorkomen hoe had ik er in vredesnaam bij moeten lopen?? Een vriend van mij brak z'n rug, had wel een cap op, een kennisje kreeg een klap van haar voorgangers paard, scheenbeen zo verbrijzeld dat de botten door haar laars naar buiten staken, had wel een cap op, mijn dochter werd van haar eerste pony gelanceerd, al haar kniebanden gescheurd, had wel een cap op![/qoute]

dropje2 schreef:
Een van onze Westernruiters, met een jong paard, kukelde van haar paard af , droeg netjes een helm, maar is toch reeds 3 weken niet in staat om te rijden..

Wat was er gebeurd als ze geen cap had gedragen??? Hoofd in 1000 stukjes, schedelbasisfractuur!!! Zes maanden in plaats van zes weken niet lopen??? Maar deze mensen, die dit wel hebben meegemaakt, zijn niet meer in staat om hun mening te delen, te vertellen dat ze zo graag een cap hadden gedragen, omdat ze het niet meer kunnen!

En inderdaad, een cap zit niet lekker in het begin. Ik was ook gewend zonder cap te rijden, maar alle begin is moeilijk. Na een tijd weet je niet anders.

zoefie schreef:
En ik heb ook een hele zoektocht moeten maken voordat ik eindelijk een cap vond die wel lekker zit. Balen dat het bij jou nog niet gelukt is, want iedere keer hoofdpijn na het dragen van een cap wijst er toch echt op dat het ding niet goed zit (heb je al eens een LAS helm geprobeerd?).

Kwestie van de juiste maat uitzoeken. Een te strakke pet krijg je ook hoofdpijn van.

cherokeechum schreef:
Ok, draag geen cap...op wedstrijden. Waarom niet? Omdat ik er niet uit wil zien als Calimero. Een paard waarop ik een cap moet dragen in mijn ogen nog niet klaar is voor wedstrijden. Ik niet opgelegd wil krijgen door een ander wat ik op mijn hoofd dien te dragen. Ik niet overtuigd ben van de schijnveiligheid die cap bied,en ik het een hinderlijk ding vind. Whats next? een complete Rugbyoutfit? Ik draag een doodenkele keer zo'n ding met zadelmak maken,of een eerste buitenrit met een jong onervaren paard, thats all.

Je krijgt ook niet opgelegd wat je moet dragen, maar je krijgt wel opgelegd welke consequenties je moet dragen als het te laat is.

rina schreef:
Kijk daar ga ik de fout in, tis een show en ik zou moeten showen. Ik snapte het al niet, maar ja ik rij dan ook met cap. Sorry hoor maar van dit soort opmerkingen zakt mij toch spontaan de broek af. What the **** heeft de show nou te maken met het dragen van een cap. Man als ik dat ding op mijn kop wil, wil ik dat ding op mijn kop. Waarom zou een hoed mooier zijn dan een cap???? om het beeld????? Om het mooie??? tjonge ik geloof dat ik idd maar cavia's ga fokken ofzo. Als je alleen daarom naar een wedstrijd moet om je prachtige showkleren (met hoed!!) te kunnen showen, ipv om lekker te kunnen rijden......... geef mijn portie dan maar aan fikkie. Wat een flauwekul.[/qoute]

Inderdaad!!!Het feit dat het er niet mooi uitziet! Een schedelbasisfractuur ziet er ook niet mooi uit. Ik denk ook niet dat het punten zal schelen bij de jury of jij een cap draagt of niet. Laten we het erbij houden dat een ieder dit zelf mag bepalen en daar ook niet op veroordeelt wordt (en ik weet dat dit hoe dan ook gebeurt).

Maar laat iedereen een cap dragen wanneer hij/zij dat wil en noem hem/haar geen Calimero of een schande voor de westernsport!!!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:16

Iedereen mag ook zeker een cap dragen als ze dat willen. Geen enkel probleem mee!

Maar laat die mensen die dat niet willen dan ook in hun waarde. Als deze mensen geen cap op willen omdat ze het niet mooi vinden of niet lekker vinden zitten moeten ze dat ook zelf weten toch?

Dat is waar het om draait: de vrije keuze

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:41

Romkabouter schreef:
Iedereen mag ook zeker een cap dragen als ze dat willen. Geen enkel probleem mee!

Maar laat die mensen die dat niet willen dan ook in hun waarde. Als deze mensen geen cap op willen omdat ze het niet mooi vinden of niet lekker vinden zitten moeten ze dat ook zelf weten toch?

Afgod Helemaal mee eens! (zelf een trouwe capdrager).

Er bestaan trouwens ook vestjes die zichzelf opblazen als je van het paard valt. We hebben het op het werk een keer uitgeprobeerd...wat een giller...lig je als een michelinmannetje...of sumoworstelaar op de grond...maar...wel lekker zacht gevallen!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:49

Dus, conclusie: iedereen moet vooral doen wat hij/zij zelf wil Haha! Haha! Haha! !

En wat bovendien wel belangrijk is: je brengt er ook een ander niet mee in gevaar als je wel of geen cap draagt, dat vind ik altijd wel een belangrijk aspect bij de keuze voor dingen wel of niet doen. Zolang niemand last heeft van jouw keuzes moet je toch lekker doen wat je zelf wilt?! (al ga je achterstevoren op je peerd zitten Knipoog )

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:26

For the record, een hoed zit ook verrrot *LOL*

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:45

Romkabouter schreef:

Daar heb je helemaal gelijk aan Rom

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:20

Troxel heeft nu een western hoed met een cap erin verwerkt (niet zo'n bol kapje voor in je hoed). Het is een vilten hoed dus je kunt hem ook nog naar wens laten vormen. Ook interessant voor wedstrijden lijkt mij. Misschien dat dit western ruiters eerder beweegd een cap/hoed te dragen.
Kijk niet op de site van Troxel want daar staat hij nog niet op maar wel in de nieuwste gids die we voor de winkel ontvingen vorige week.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:38

@Splash : ben erg benieuwd hoe die er uitziet dan. Ik kende al wel het ingebouwde menbolletje van Troxel.
Probleem is alleen dat die nieuwe helm nog niet europees is goedgekeurd, dus niet geldig bij de WRAN.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:40

splash kun je het plaatje niet scannen?