Dus, inderdaad…de conclusie; iedereen moet zelf weten wat hij/zij doet. Waar ik wel het volgende aan toe wil voegen:
Toen ik jong en onbezonnen was reed ik ook zonder cap, totdat ik weer ging rijden. Ik was toen een jaar of 21. Op een leasepaard op het erf van een ander. Cap verplicht in verband met verzekering. Logisch natuurlijk. Dus cap werd gewoonte. Mijn eerste wedstrijd zonder cap voelde ik mij zo naakt en kwetsbaar (ik rij ook western dus starten met een hoed wordt als normaal gezien). Ik rij altijd met een cap… ik dacht zelfs dat rijden met een cao verboden was. Maar niks is minder waar. Als jij met cap wil rijden, moet je dat vooral doen.
kaatje77 schreef:Totdat we een keer een wedstrijd van de vereniging hadden.
In de Z valt een ruiter van het paard met het hoofd op een staander en de cap springt in 1000 stukjes. Toen ik dat zag was ik in 1 keer genezen!
bnb schreef:Ik heb bijna al m'n ribben gebroken, mijn scheenbeen, middenhandsbeentje, neus, elleboog verbrijzeld en zelfs mijn nek gebroken!! Maar nog nooit heb ik een schedelbasisfractuur opgelopen of een zelfs nog geen gat in m'n kop gevallen. Om deze kwetsuren te voorkomen hoe had ik er in vredesnaam bij moeten lopen?? Een vriend van mij brak z'n rug, had wel een cap op, een kennisje kreeg een klap van haar voorgangers paard, scheenbeen zo verbrijzeld dat de botten door haar laars naar buiten staken, had wel een cap op, mijn dochter werd van haar eerste pony gelanceerd, al haar kniebanden gescheurd, had wel een cap op![/qoute]
dropje2 schreef:Een van onze Westernruiters, met een jong paard, kukelde van haar paard af , droeg netjes een helm, maar is toch reeds 3 weken niet in staat om te rijden..
Wat was er gebeurd als ze geen cap had gedragen??? Hoofd in 1000 stukjes, schedelbasisfractuur!!! Zes maanden in plaats van zes weken niet lopen??? Maar deze mensen, die dit wel hebben meegemaakt, zijn niet meer in staat om hun mening te delen, te vertellen dat ze zo graag een cap hadden gedragen, omdat ze het niet meer kunnen!
En inderdaad, een cap zit niet lekker in het begin. Ik was ook gewend zonder cap te rijden, maar alle begin is moeilijk. Na een tijd weet je niet anders.
zoefie schreef:En ik heb ook een hele zoektocht moeten maken voordat ik eindelijk een cap vond die wel lekker zit. Balen dat het bij jou nog niet gelukt is, want iedere keer hoofdpijn na het dragen van een cap wijst er toch echt op dat het ding niet goed zit (heb je al eens een LAS helm geprobeerd?).
Kwestie van de juiste maat uitzoeken. Een te strakke pet krijg je ook hoofdpijn van.
cherokeechum schreef:Ok, draag geen cap...op wedstrijden. Waarom niet? Omdat ik er niet uit wil zien als Calimero. Een paard waarop ik een cap moet dragen in mijn ogen nog niet klaar is voor wedstrijden. Ik niet opgelegd wil krijgen door een ander wat ik op mijn hoofd dien te dragen. Ik niet overtuigd ben van de schijnveiligheid die cap bied,en ik het een hinderlijk ding vind. Whats next? een complete Rugbyoutfit? Ik draag een doodenkele keer zo'n ding met zadelmak maken,of een eerste buitenrit met een jong onervaren paard, thats all.
Je krijgt ook niet opgelegd wat je moet dragen, maar je krijgt wel opgelegd welke consequenties je moet dragen als het te laat is.
rina schreef:Kijk daar ga ik de fout in, tis een show en ik zou moeten showen. Ik snapte het al niet, maar ja ik rij dan ook met cap. Sorry hoor maar van dit soort opmerkingen zakt mij toch spontaan de broek af. What the **** heeft de show nou te maken met het dragen van een cap. Man als ik dat ding op mijn kop wil, wil ik dat ding op mijn kop. Waarom zou een hoed mooier zijn dan een cap???? om het beeld????? Om het mooie??? tjonge ik geloof dat ik idd maar cavia's ga fokken ofzo. Als je alleen daarom naar een wedstrijd moet om je prachtige showkleren (met hoed!!) te kunnen showen, ipv om lekker te kunnen rijden......... geef mijn portie dan maar aan fikkie. Wat een flauwekul.[/qoute]
Inderdaad!!!Het feit dat het er niet mooi uitziet! Een schedelbasisfractuur ziet er ook niet mooi uit. Ik denk ook niet dat het punten zal schelen bij de jury of jij een cap draagt of niet. Laten we het erbij houden dat een ieder dit zelf mag bepalen en daar ook niet op veroordeelt wordt (en ik weet dat dit hoe dan ook gebeurt).
Maar laat iedereen een cap dragen wanneer hij/zij dat wil en noem hem/haar geen Calimero of een schande voor de westernsport!!!