[WN] Waarom geen cap willen dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Waarom geen cap willen dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:55

Nee en?
Er bestaan ook nog dressuurhoeden hoor Clown

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:56

Ik heb een ernstig ongeluk gehad waarbij mijn cap mij waarschijnlijk uit de rolstoel heeft gehouden. Ik was met cap nu al een paar uur buiten westen.
En toch rij ik datzelfde paard nu bijna altijd zonder cap.

Waarom? Omdat hij nu geen 3 meer is, omdat ik hem nu door en door ken, en omdat een cap het plezier in paardrijden voor mij wel vermindert.

Ik denk dat het dragen van een cap bij westernmensen wat extra weerstand oproept, omdat de rijstijl juist erg relaxt is, nonchalant misschien wel. Het vertrouwen in de paarden is veel groter. In deze sfeer past het niet om een cap te dragen. Het past niet bij de western-'state of mind'.

Ik heb een beetje het gevoel dat als ik een cap draag, dat ik dan mijn paard verraad. Ik vertrouw hem blijkbaar niet helemaal. Als dat eenmaal zo is kan ik ook wel stoppen met het relaxt zitten en met lange teugels rijden, en dus met westernrijden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:58

x_Marr schreef:
Nee en?

maar de engelse ruiter hebben het "redt het dressuurhoedje topic" al gehad. En zelfs een eigen aktiewebsite. www.dressuurhoed.nl Is nu uit de lucht inmiddels.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:58

Ja maar volgens mij gaat het in de beginpost ook niet om de westernhoeden en het behoud daarvan?
Overigens staat er ook niks over western ide beginpost, en ik kijk haast nooit in welk forum het topic staat bij zulke vragen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:01

x_Marr schreef:
en ik kijk haast nooit in welk forum het topic staat bij zulke vragen.
Misschien toch een doen dan Haha!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:41

Een cap is een cap, het gaat hier over wel of geen cap, en waarom geen cap, dus wat maakt het uit of je westernruiter bent of niet?
Westernruiters reageren toch ook gewoon in topics van de normale algemeen?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:40

Omdat het bij westernwedstrijden meestal niet eens is TOEGESTAAN om een cap te dragen! En dat betekent niet dat je minpunten krijgt voor uiterlijk (of hoe dat ook mag heten), maar directe diskwalificatie of je wordt er in de losrijbak al uitgeplukt. Wedstrijdrijden met cap is dus geen optie (tot nu toe). Dat geeft een heel ander uitgangspunt aan de cap-discussie.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:46

Pling Zou ik mijn KWPN-er nog kunnen omturnen naar uit de kluiten gewassen "quarter"? Wedstrijden rijden zonder cap lijkt me wel zo relaxt en geen hoofdpijn nadien. Lachen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 23:00

x_Marr schreef:
Nee en?

Die mag je niet dragen op een western wedstrijd

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 23:14

Anne_GTI schreef:
...en geen hoofdpijn nadien. Lachen

Nog nooit een westernhoed op gehad zeker? Om er mee te kunnen rijden moet'ie nl. behoorlijk strak zitten, wil je'm niet verliezen tijdens 't rijden (en je hoed verliezen wordt binnen de westernsport beschouwd als zwáár gezichtsverlies).
Ik kan wel zeggen dat mijn cap (Troxel Dakota, dus wel 'westernlook) lekkerder zit dan mijn hoed... (en toch wil ik op wedstrijden m'n hoed kunnen dragen).

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 23:31

Laten we de westernsport ,westernsport houden.
Er zijn meer sporten met een bepaalde uitstraling.
Alles hoeft niet om veiligheid te draaien(denk aan kunstschaatsen)
Zie je ze al bij sterren dansen op het ijs
Cap toestaan O.K,maar verplichten ,nee
In duitsland is het verzekeringstechnisch blijkbaar wel op te lossen
Langleve de E.U
Maar daar zijn we in ons kikkerlandje beregoed in,roomser dan de paus zijn.

Johan

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 23:35

Johan daar heb je wel gelijk in dat nederland roomser is dan de paus, en in de rest heb je ook gelijk.
De schaatsers gaan nog harder dan wij met onze paarden

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 23:37

MSQuincyTE schreef:
Johan daar heb je wel gelijk in dat nederland roomser is dan de paus, en in de rest heb je ook gelijk.

Dat wilde ik maar even kwijt Boos!

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 07:41

DubbelDun schreef:
Majella001 schreef:
Ik draag er dus geen.
Redenen:
1) Zit niet lekker
2) Ziet er niet uit
3) Ik houd niet zo van verplichtingen Dromen
For the sake of discussion Knipoog
@1 - hoeveel soorten heb je al geprobeerd en jouw hoed zit met 30 graden dus niet zweterig ??
@2 - is in the eye of the beholder, dus geen steekhoudende reden IMO
@3 - je rijdt dus ook altijd door rood...

Wat betreft die hoed... ik draag alleen een hoed op wedstrijden of voor foto's maar anders eigenlijk nooit...

Enne hahahaha, door rood rijden????? Neeeeeeeuh nooit! Bloos Schijnheilig Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 07:49

MSQuincyTE schreef:

Maar die vallen niet van een grote hoogte, tenminste, ik neem aan dat hun schaatsen hun niet kunnen lanceren of afbokken. Huilen van het lachen
Je hebt ook niet te maken met een dier, die hoe goed je hem ook kent, onvoorspelbaar kan reageren of op hol kan slaan.

Vroeger reed ik altijd zonder cap.

Totdat ik een keer gelanceerd ben en op een paar cm na met mijn hoofd op de bakrand terecht ben gekomen.

Ik rijd nu altijd met cap.

Het kan mij niet schelen dat een ander zonder cap rijdt, dat is eigen keuze. Wel kan ik mij ergeren aan mensen die beweren dat ze er nog steeds hetzelfde over denken nadat ze er af zijn gevallen en op hun hoofd terecht zijn gekomen. Geloof me, dan denk je er niet meer zo over.
Dan ben je namelijk al dood.

En het is ronduit belachelijk dat als je een cap op hebt, je geen vertrouwen hebt in je paard. Koe

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:31

Om de vergelijking met schaatsers nog even aan te houden...mogen we onze bakken ook wel van zo'n dikke laag stootschuim gaan voorzien Haha!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:49

Vergelijk nog even verder doortrekken.
Schaatsers kunnen behoorlijk fout vallen hoor, mijn zoon heeft een litteken naast zijn oog van een nog redelijk rustige duik, was zeker 15 minuten ko.
Dus ja, ook daar de cap verplichten misschien Haha!
*very off-topic*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:50

Een van de weinigen die in de westernsport van grote hoogte kan vallen ben ik. Verder zijn het gemiddeld toch wel pownie-maten waar je het over hebt Haha! Knipoog

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:53

In principe draag ik altijd mijn cap.. Maar... als ik van huis ga draag ik vaak een pet --> gevolg ik heb al wat op mn hoofd zitten.. na 5 minuten rondgestapt te zijn denk ik dan van.. oooh t is nie mn cap Tong uitsteken Vreemd genoeg gebeurd dit enkel bij het oudere paard wat ik rijd.. Bij mn 3jarige nog nooit voorgekomen Tong uitsteken

Maar ik probeer altijd een cap op te doen... you never know!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:55

Nou... ik heb wel een reden waarom je een cap moet dragen...Zie mijn onderschrift Haha!

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 08:56

Lachen Het leuke van dit soort opmerkingen is dat het uiteindelijk niet gaat om HET VALLEN maar om hoe we landen Knipoog Want iets breken kun je al doen vanaf 10 cm hoogte. Lachen Lachen Het is maar net hoeveel pech we hebben , of geluk is maar hoe je het wil noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:57

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:01

Dat is niet helemaal waar Blanket. Ook aan het vallen zelf kun je wat doen. Een paar jaar judo heeft mij wel geleerd te vallen, en vooral te rollen. Dat maakt echt uit.

En eigenlijk gaat het daar ook niet om. Het gaat om wil je dat risico zelf wel of niet nemen. Zoals je iedere dag verschillende veiligheidsrisico's (al dan niet bewust) neemt.

En verreweg de meeste westernruiters nemen dat veiligheidsrisico meestal wel. En nogmaals: als het een wettelijke regel is, dan kan ik wel leven met een cap. Ik laat er mijn plezier in het rijden niet door bederven.

Maar mijn vraag is en blijft:
welk risico (concreet) loopt het verenigingsbestuur als de cap niet verplicht is.

En in mijn achterhoofd blijft nog steeds hangen dat het niet de verzekeraar was die de cap eiste maar de KNHS zelf (de verzekeringscommissie van de KNHS). Dat er zo heel expliciet stond dat de verzekeraar het beleid van de KNHS daarin volgde. Dit ging over het behoud van de dressuurhoed.. maar in essentie gaat het om hetzelfde.

En als er dan na die antwoorden genoeg redenen zijn om aan de cap te moeten, dan wil ik best aan de cap. Maar niet zomaar.. Omdat het kennelijk moet van pakweg de KNHS.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:34

Capjes, capjes, capjes, capjes.... zucht...

Ik vind het gewoon ieder voor zich, wie er wel een moet dragen moet dat ook zeker doen en idem voor de ruiters die geen cap willen dragen.

Ik vind wel dat ze die dingen eens een normaal uiterlijk moeten geven. Hoe weet ik niet maar vaak ziet er het eruit als een 'pothelm'.
Maar ja, die mountainbike-helmpjes zien er ook weer niet uit
Pfff ik zou niet weten hoe je een leuke helm kunt creeren met een beetje stijl..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:42

Ik rij wel met cap ondanks dat ik mijn paard supergoed ken, en we elkaar kunnen vertrouwen.

Rij endurance en zit dus uren achter elkaar in het zadel. Het is dan wel fijn dat een cap, goed zit, lekker zit, ventileert en toch geen regen doorlaat. Laat ik nou precies zo'n cap hebben gevonden.

Die ene keer dat ik zonder cap viel had ik er toch weinig aan gehad aangezien het paard op mijn ribben ging staan en niet op mijn hoofd.

Overgens is een cap ook erg fijn in de herfst tegen vallende eikels en takjes. En laag hangende takken. Dat is misschien nog wel een belangrijke reden waarom ik hem op heb.