[WN] Opbinden van westernpaarden, nut?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Opbinden van westernpaarden, nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 14:30

DubbelDun schreef:
Helina0611 schreef:
en even over een slof thieleman ect, dat is het zelfde idee hoor! ik hoor daar eigenlijk nooit iemand moeilijk over doen!
uhhhhh misschien dan toch eens de zoekfunktie van Bokt gebruiken Haha!

Ik wou net zeggen... Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:30

Helina0611 schreef:
ik vind dit wel een beetje grof gezegt, en ik denk dat je best boos was enzo omdat je deze manier niet kent, maar ik persoonlijk denk dat je je verhaal hebt overdreven. en dan nog vind ik dat je de achtergrond van het dier niet kent.

Heeft het te maken met de achtergrond van het dier dan?
I'm sorry, maar ik denk dat het opbinden van het dier op deze manier niets met de achtergrond van het dier te maken heeft, maar met het geld willen verdienen van de mens, en dat over de rug van een dier. Misselijk
Er zijn andere en betere manieren om een paard te beleren, of het nu om Western gaat of andere disciplines.

Helina0611 schreef:
ik ken deze manier wel, wilde het zelf ook niet zien hoor. maar het is echt niet zo dat ze het paard in een keer in de krul zetten dat gaat met maten, geloof mij anders zou ik ook gaan stijgeren Lachen

en even over een slof thieleman ect, dat is het zelfde idee hoor! ik hoor daar eigenlijk nooit iemand moeilijk over doen!

Het is Thiedemann. Knipoog
Ik persoonlijk ben geen fan van een Thiedemann, maar een slof kan heel nuttig zijn, o.a. om een paard recht te richten. Waar is een Thiedemann voor?
En wat heeft het naar een kant trekken van een paard in vredesnaam met het gebruik van de slof te maken?

Verkeerd slofgebruik wordt trouwens ook moeilijk over gedaan, en terecht.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:41

Ik ben westernruiter en ik die dit absoluut niet...

zegt genoeg over wat ik ervan vind denk ik....Knipoog

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:41

Roepen dat er in andere disciplines ook dingen gebeuren die niet echt paardvriendlijk zijn, dat is waar, maar daar gaat het híer niet om. Dit is een artikel waarin mevr. van Bekkum uitlegt hoe zíj haar Quartes opleidt. En de wijze waarop zij dat doet vind ik zeer onvriendelijk en gebruikmakend van Quickfixen die ook nog eens tot grote gedragsproblemen kunnen leiden als het paard al jaren bij haar weg is. Beleren en opleiden kan je namelijk maar één keer doen. En doe je dat respectloos, dan komt vaak de rekening op een dag.
En ik ben blij te lezen dat ook andere westernruiters dit geen fijne weg vinden. Hopelijk gaan die veel ingezonden brieven sturen hoe het óók kan. Hoop dat Afke Teunen daar dan ook een blik wil werpen. Zou goed zijn voor de westernsport.
En ik hoop dat mensen die hun paard naar Karin wilden brengen nog eens 3 x nadenken of ze dat zó wel willen. Want het kán anders. Heel anders.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:43

Ik ben van de andere disciplines en ik heb ook zo mijn truukjes Lachen alleen pas ik die truukjes niet standaard toe, het moet wel een darm zijn........

kweenie, maar dit zou niet mijn standaard manier zijn, net zoals mijn truukjes niet een standaard manier zijn

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:02

Als dit voor haar de standaard manier is, dan ben ik benieuwd naar haar truukjes als zíj een draakje treft...
Ik zou zoiets ook niet toepassen bij een draakje. Ik zou zoeken en zoeken wat ík anders kan doen en niet het paard iets áándoen omdat ik niet creatiefgenoeg ben een paardvriendelijke weg te vinden. Want die zijn er altijd. Als je de tijd maar neemt.

0charlotte0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:54

vreselijk Verdrietig volgens mij kan dit ook op een betere manier , alleen jammer genoeg dat mensen dat te lui/ het gedult er niet voor hebben.
. helaas zijn er altijd van die mensen. Maar gelukkig zijn er ( super veel bokkers en ) mensen die echt hun paarden begrijpen, en hopelijk nemen hun daar een voorbeeld aan.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:07

Yamcha schreef:
Helina0611 schreef:
ik vind dit wel een beetje grof gezegt, en ik denk dat je best boos was enzo omdat je deze manier niet kent, maar ik persoonlijk denk dat je je verhaal hebt overdreven. en dan nog vind ik dat je de achtergrond van het dier niet kent.

Heeft het te maken met de achtergrond van het dier dan?
I'm sorry, maar ik denk dat het opbinden van het dier op deze manier niets met de achtergrond van het dier te maken heeft, maar met het geld willen verdienen van de mens, en dat over de rug van een dier. Misselijk
Er zijn andere en betere manieren om een paard te beleren, of het nu om Western gaat of andere disciplines.

Helina0611 schreef:
ik ken deze manier wel, wilde het zelf ook niet zien hoor. maar het is echt niet zo dat ze het paard in een keer in de krul zetten dat gaat met maten, geloof mij anders zou ik ook gaan stijgeren Lachen

Het is Thiedemann. Knipoog
Ik persoonlijk ben geen fan van een Thiedemann, maar een slof kan heel nuttig zijn, o.a. om een paard recht te richten. Waar is een Thiedemann voor?
En wat heeft het naar een kant trekken van een paard in vredesnaam met het gebruik van de slof te maken?

Verkeerd slofgebruik wordt trouwens ook moeilijk over gedaan, en terecht.

als men een show geeft doen ze dat echt niet met een paard dat het in buigen niet kent hoor.Ik ben dr zelf ook geen fan van, net als alle andere hulpen. zelf gebruik ik hoog uit een zweepje thats it!!!

maar ik vind dat we dr niet moeilijk over moeten doen want er worden ook andere middelen gebruikt en pijnigen ook een paard.

SORRY HOOR DAT IK DISLEXY HEB!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:16

Het gaat mij niet om dyslectie. Ik dacht dat je niet wist hoe je het schrijft. Doe niet zo zielig, ik probeer je alleen maar te helpen. Het was geen aanval, daarom staat er deze Knipoog bij.
Helina0611 schreef:
maar ik vind dat we dr niet moeilijk over moeten doen want er worden ook andere middelen gebruikt en pijnigen ook een paard.

Oh jee. Wow!
Dus omdat het erger kan, mag dit wel?
Dus dan zou ik mijn paard helemaal onder de wonden en schrammen mogen slaan omdat iemand anders z'n paard dood slaat... Jeetje....

Tja, als je zo gaat redeneren...

Dus, als ik jouw redenering even volg, mag alles? Ach gut

Het is toch wat... Ach gut

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:19

haha nou word tie mooi,

IK ZEI TOCH DAT IK ER ZELF OOK GEEN FAN VAN BEN :s

goed lezen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:23

Je zegt ook dat we er niet moeilijk over moeten doen omdat het erger kan.
En dat slaat imo nergens op

dan kun je alles wel goedpraten Lachen

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 00:57

Was er al bang voor toen ik in het vorige BIT de foto zag. Heb deze editie nog niet gezien, maar zo te horen is het een lekkere promotie voor de western-sport (niet dus)!!
Hopelijk staat het volgende BIT vol met ingezonden brieven waar in even kort en bondig duidelijk wordt gemaakt dat dit niet de meest gangbare, vriendelijke en voor de handliggende methode is.

Gek genoeg kunnen deze mensen hun methodes altijd prima onderbouwen en zullen ze weer beweren dat het geen pijn doet en dat ze wel vriendelijk zijn etc. etc. Jammer genoeg. Hopelijk gaan ze na de kritiek eens achter hun oren krabben wat ze nou eigelijk aan het doen zijn.

Natuurlijk moet een westernpaard leren om op eigen benen te staan, maar met of zonder ruiter is toch wel een heel ander verhaal. Een paard moet mét ruiter altijd zijn balans leren hervinden en onder de ruiter te lopen en aanwijzingen leren te begrijpen. Ik geloof dus ook niet zo dat deze methode werkelijk helpt. En van 20 min geforceerd laten inbuigen krijg je waarschijnlijk eerder een stijf dan een soepel paard.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 06:39

Ik heb het artikel gisteren even doorgelezen. Het staat weer vol met de bekende dingen "quarters zijn eerder volwassen" "zijn fysiek sterker" blablabla blabla.. Als een topruiter zoals Karin dit blijft verkondigen blijven deze ideeën bestaan. Want zij is europees kampioen enz enz dus het zal wel waar zijn. Kan daar zooooo moe van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 06:45

Je bent niet de enige...
Dit soort praktijken zou echt verboden moeten worden Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:33

En misschien gaat dat in de toekomst ook gebeuren, gezien de wetten mbt dierenwelzijn die verstevigd gaan worden.
Of het dan afgelopen zal zijn met dit soort praktijken... denk het niet, het komt alleen niet meer in de BIT te staan.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:40

Volgens mij snapt die Karin weinig van het wezen paard, ben er wel van overtuigd dat ze het goed bedoeld.
Het is jammer dat ze niet verder kijkt naar hoe anderen met hun paarden omgaan, hoe het ook anders zou kunnen.

Vond een aantal zaken/uitspraken nogal tenenkrommend in het artikel. Aan de andere kant goed dat zulke artikelen geplaatst worden, laat zien hoeveel kortzichtigheid er nog is in de paardenwereld en vooral ook hoe het imo niet moet...

Over de leeftijd waarop quarters volgroeid zouden zijn, dat wordt in het artikel alweer tegengesproken, zoiets als "als ze nog overbouwd zijn dan mogen ze langer in de wei blijven staan om uit te groeien". Dus wellicht zijn quarters toch niet eerder uitgegroeid dan andere paarden..
Weet dat ze door onze staleigenaar niet worden beleerd voordat ze 4 zijn omdat ze anders niet zijn uitgegroeid..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:38

@Esther : overbouwd zijn heeft niet altijd te maken met onvolgroeid zijn. Veel quarters zijn dusdanig gefokt dat ze altijd overbouwd zullen blijven, alleen de mate waarin kan iets bijtrekken.
Alle paarden hebben een gelijke botstructuur en zijn dus ook op ongeveer gelijke tijd volgroeid. De spiermassa die een quarter 'extra' heeft geeft weliswaar een beeld wat eerdere volwassenheid aan lijkt te geven, maar dat is een schijnbeeld.
Het zijn de botten die de toon hoort te zetten en niemand heeft röntgenogen om van buitenaf te kunnen zien of bijv. de groeiplaten in de knieën voldoende gesloten zijn om een paard te kunnen belasten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:50

nouja, karin beweert in het artikel dat als ze twijffelt, ze foto's laat maken van de botten om te zien of die genoeg gesloten zijn
als ze dat werkelijk doet en echt daarna handelt vind ik dat wel een groot pluspunt
ze zegt dat ze begint met opleren rond 2.5 en dat er pas tegen de 3 jaar een ruiter op komt

zo beroerd klinkt dat dus nog niet

ik heb wel moeite met de hoeveelheid werk die die jonge paardjes al krijgen en de manier van opleren

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:53

Ik denk dat er hier methodes worden gebruikt die ooit van levensbelang zijn geweest. Als er een paard iets overkwam (in "wilde wilde westen;)) moest er om te overleven héél snel een ander paard "gebroken" worden om door te kunnen met leven. Het doel heiligde de middelen omdat het simpelweg niet anders kon. Hoe anders is het hier, in de tegenwoordige tijd.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:00

welke botten zet ze op de foto dan?
die uit de rug of die uit de benen?...
Benen zijn met ong 3.5 jr gesloten maar de rug doet er even wat langer over.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:02

@Cheveyo: klopt, maar als je daar op moet wachten dan is het paard 'al' 6 en mag je niet meer in de jr starten op 2 handen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:15

Cheveyo schreef:
welke botten zet ze op de foto dan?
die uit de rug of die uit de benen?...
Benen zijn met ong 3.5 jr gesloten maar de rug doet er even wat langer over.

staat er niet bij, maar welke zouden er gesloten kunnen zijn bij 2.5 -3 jaar
in ieder geval niet van de rug

wat ik me wel afvraag is hoe ze de leeftijd bekijken
ga je uit van januari of van de werkelijke geboorte datum
tel je vanaf januari(maar het paardje is geboren in mei) en begin je dus in juli op 2.5 jarige leeftijd met opleren(is je paard eigenlijk pas net 2!) en klim je er dan met 3 jaar op(is je paard eigenlijk pas 2.5!)

als je je paard met 3 jaar wil inleren vind ik dat je in het voorjaar van het jaar waarin hij 3 wordt kunt beginnen met grondwerk voor het echte zadelmak maken en dan als hij in de zomer echt 3 is pas beginnen met er op te gaan zitten
dan rustig opbouwen met 2 korte ritjes per week en aan het eind van de winter beginnen met serieusere werkjes

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:18

Zolang ze een tweejarige op de futyrity mogen rijden, is de vraag welke botten gesloten zijn hoe dan ook een arbitraire.. Er is dan nog geen bot gesloten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:21

anya dat mag toch niet meer in Nederland?
hebben ze dat nog wel in Duitsland?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:22

doe het dan iig rustig aan als je vroeger begint Knipoog