[WN] westernrijden met cap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij western met cap of zonder?

Altijd met cap
81 (38%)
Altijd zonder cap
85 (40%)
Enkel tijdens de training met cap (op wedstrijd zonder)
20 (9%)
Enkel tijdens buitenritten met cap
25 (11%)

Totaal aantal stemmen: 211

Paintless

Re: westernrijden met cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 08:14

Citaat:
Ik vind het allemaal nogal betuttelend namelijk. Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf weten of ie z'n hoofd (en/of de rest) wil beschermen. Maar of het allemaal echt zo'n vaart loopt en er bijvoorbeeld wedstrijdorganisatoren of rijvereniging(en) in financiele moeilijkheden zijn geraakt omdat ze aansprakelijk gesteld werden door de verzekering van iemand die op een evenement schade heeft geleden??

en dat betuttelende, daar wordt ik helemaal zat van. dat ze het verplichten voor kinderen tot en met 18, oke. maar dar boven kan men heel goed zelf bepalen wat ie wel en niet op zijn hoofd wil.
als je over straat loopt kan er ook een meeuw in je oog schijten en dus kun je minder goed gaan zien. moet de ziekenfonds weer brillen gaan vergoeden. (stom voorbeeld, maar dat is het vallen op je hoofd ook. doet ook niet iedereen, ik doe het nooit)

met andere woorden, ik draag geen cap, wedstrijden een hoed, zoals het hoort, en anders start ik maar geen wedstrijden.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:06

Ik vind het echt ieders keus of je wel of niet wil starten met cap, maar als ik vragen mag: wie denk je er nu mee te hebben door het zo te stellen? Alleen jezelf toch, want jij bent degene die iets niet kunt gaan doen wat je wel heel leuk vindt Verward

En dat de 'men' bepaalde risico's wil uitsluiten hangt toch gewoon samen met het wel willen kunnen verzekeren van van alles? Ik vind het allemaal niet zo'n probleem hoor. Ik heb zelfs gisteren vrijwillig mijn cap opgezet met rijden Bloos!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:15

Ik 'heb' er niemand mee. Vind gewoon een hoed bij deze sport horen, net als een westernzadel (of stap jij net zo makkelijk over op een -ik noem maar wat- dressuurmodel als dat straks veiliger wordt geacht??) en een colbert dat is bij dressuur en springen, lange kousen bij voetballen, wit spul bij tennis enz enz!
Normaal heb ik Sch**t aan alles wat 'hoort' maar dit geeft een 'gezicht' aan de sport die ik beoefen en zonder dat vind ik dat de sport er anders uit gaat zien (of ga je straks ook net zo lief in een strakke rijbroek op wedstrijd?)
en daarnaast irriteert een cap mij en draag ik m bijna nooit. (+ dat ik het graag zélf wil bepalen! Denk dat ik oud (en wijs) genoeg ben om t risico af te kunnen wegen.)
En t meest maffe vind ik dan dat ruiters in de L1 en 2 het wél zelf mogen bepalen! Hebben die een hardere kop ofzo?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:19

sflj schreef:
Ik 'heb' er niemand mee. Vind gewoon een hoed bij deze sport horen, net als een westernzadel (of stap jij net zo makkelijk over op een -ik noem maar wat- dressuurmodel als dat straks veiliger wordt geacht??) en een colbert dat is bij dressuur en springen, lange kousen bij voetballen, wit spul bij tennis enz enz!
Normaal heb ik Sch**t aan alles wat 'hoort' maar dit geeft een 'gezicht' aan de sport die ik beoefen en zonder dat vind ik dat de sport er anders uit gaat zien (of ga je straks ook net zo lief in een strakke rijbroek op wedstrijd?)
en daarnaast irriteert een cap mij en draag ik m bijna nooit. (+ dat ik het graag zélf wil bepalen! Denk dat ik oud (en wijs) genoeg ben om t risico af te kunnen wegen.)
En t meest maffe vind ik dan dat ruiters in de L1 en 2 het wél zelf mogen bepalen! Hebben die een hardere kop ofzo?

Afgod

goed verwoord hoor Ja

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:50

Miss_Pina schreef:
sflj schreef:

Afgod

goed verwoord hoor Ja

Vind je? Ik vind het appels met peren vergelijken. Een veiligheidshelm vergelijken met een rijbroek, waar heb je het over....
Ik vind het prima als ze iets vrijgeven, dan kan ieder zelf bepalen welke risico's men neemt. Maar dan ook niet achteraf janken he!!!

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:05

Ik heb inderdaad een hele tijd met een dressuurzadel gereden, omdat dit beter was voor mijn paard in dit geval Ja Dat maakt me echt geen bal uit. En als ik een strakke rijbroek lekkerder vind zitten zal ik daar ook gewoon mee rijden Ja

Ik ben niet zo moeilijk Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:27

Nee, inderdaad maakt dat ook niks uit (volgens mij begrijpen jullie niet echt wat ik bedoel?) voor het rijden...
Maar het ziet er toch anders uit, niet dan?
En als de KNHS straks een bodyprotector gaat verplichten in alle disciplines? Ook geen problemen mee?
Heb je net een mooie showblouse gekocht, moet er een lelijke zwarte protector overheen! Ach, maakt niet uit, het is veiliger nietwaar?! Haha!

Tja, als het veiliger was zou ik ook meteen in een roze Tutu gaan voetballen, mocht de Knvb het verplichten! Clown

Mijn punt is ook niet zozeer die cap 'an-sich' maar het feit dat er overal regeltjes voor komen, er wordt steeds meer voorgeschreven, je hoeft zelf nergens meer over na te denken / wordt geacht dat niet te doen enz. Dát is waar t mij om gaat!

Inderdaad Margee; vrije keuze dus!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:32

DubbelDun schreef:
Ik denk dat het bij ziektekosten niet opgaat, die worden altijd vergoed en niet verhaald.

Nou en of ziektekostenverzekeraars verhalen op een aansprakelijke partij! Kan soms lang duren, maar komen doen ze.
Ja

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:35

JoyRider schreef:
Ik kan me voorstellen dat een werkgever een poging zou kunnen gaan doen als zijn medewerker arbeidsongeschikt raakt?

En ook werkgevers hebben een vorderingsrecht inderdaad op de aansprakelijke partij en maken van dat recht ook zeer regelmatig gebruik. Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 14:51

DubbelDun schreef:
Ik denk dat het bij ziektekosten niet opgaat, die worden altijd vergoed en niet verhaald.

LDRD schreef:
Nou en of ziektekostenverzekeraars verhalen op een aansprakelijke partij! Kan soms lang duren, maar komen doen ze.
Ja
Heb je hier voorbeelden van, want zoals sflj al zei, bij 'ons' is het waarschijnlijk minder aan de orde dan bij engelse ruiters.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:00

Wat zou het verschil voor jullie maken dan, jullie vallen toch ook gewoon onder de nederlandse wetgeving?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:03

Vraag me nu even af of we langs elkaar praten, ik heb niet helemaal alles gelezen namelijk.
Ik reageerde puur op de stelling dat ziektekostenverzekeraars niet verhalen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:06

LDRD schreef:
Wat zou het verschil voor jullie maken dan, jullie vallen toch ook gewoon onder de nederlandse wetgeving?

Klopt, maar voor western is een verplichte cap redelijk nieuw (op wedstrijden iig).
En bij engelse onderdelen hakt men al langer met dat bijltje.
De vraag was dus of jij voorbeelden kent waarbij verplichte ziektekostenverzekeringen hun onkosten verhalen op de partij die schuldig zou zijn aan het ongeval.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:08

Voorbeelden? Ik weet niet wat voor soort voorbeelden je zou willen hebben?
Maar nagenoeg al dit soort zaken worden verhaald op een aansprakelijke partij door ziektekostenverzekeraars, als er een aansprakelijke partij is natuurlijk. Dat kan je van mij gerust aannemen Cool .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:12

Ik heb er dus nog nooit van gehoord dat een ziektekostenverzekering na een ongeval de onkosten ging verhalen, vandaar de vraag om voorbeelden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:21

Jeetje joh, dat is zo gebruikelijk dat ik niet eens zo even voorbeelden uit de mouw kan schudden Haha! .

Sterker nog, het zorgt vaak voor problemen, want mensen met letsel stellen zelf niet altijd een ander aansprakelijk en de aansprakelijke denkt dat alles overwaait. Vaak tijden later (2 jaar is geen uitzondering) doet hun ziektekostenverzekeraar dat dan wel (ze kunnen zelfstandig vorderen) en staat de aansprakelijke even op zijn neus te kijken Tong uitsteken .

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:36

LDRD schreef:
Jeetje joh, dat is zo gebruikelijk dat ik niet eens zo even voorbeelden uit de mouw kan schudden Haha! .

Sterker nog, het zorgt vaak voor problemen, want mensen met letsel stellen zelf niet altijd een ander aansprakelijk en de aansprakelijke denkt dat alles overwaait. Vaak tijden later (2 jaar is geen uitzondering) doet hun ziektekostenverzekeraar dat dan wel (ze kunnen zelfstandig vorderen) en staat de aansprakelijke even op zijn neus te kijken Tong uitsteken .

Vreemd dat je dat hele verhaal vertelt en er geen voorbeelden bij kan noemen.
Ik kan me wel voorstellen dat bv een manege aansprakelijk wordt gesteld als er een ongeluk in de les gebeurt.
En als eigenaar ben je ook aansprakelijk voor wat je paard veroorzaakt, dus ook de ongevallen van je bijrijder of nichtje die ook even mag rijden.
Des te meer redenen een cap te dragen! Haha!
Zelf heb ik het idee dat het de mensen die geen cap op willen, het voornamelijk gaat om "het plaatje" Cheese!.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:46

Verzekeringen van maneges en rijverenigingen stellen tegenwoordig het dragen van een cap verplicht. Als manegehouder, of bestuur ben je dus de pineut als er iemand schade krijgt op hun terrein en diegene geen cap droeg.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:48

Ah, zo'n voorbeelden Haha! .

Nou ja, je noemt er zelf al één. Knipoog

Nog één dan: bijrijders die van paarden afknikkeren, gebeten, geslagen worden.
Mensen die paarden in training hebben staan en waar trainers afvallen oid.
Mensen die een handje helpen op een ongelukkig moment.
Helpers bij het paarden laden.

Te veel om op te noemen eigenlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:21

@LDRD: de meeste voorbeelden kan ik me iets bij indenken, maar deze:
Citaat:
Mensen die paarden in training hebben staan en waar trainers afvallen oid.
Het kan toch niet zo zijn dat een eigenaar aansprakelijk is voor de kosten voortvloeiend uit een ongeval die een trainer heeft gehad ??? Hij wordt er toch voor betaald en aanvaart dan toch ook het beroepsrisiko ??

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:26

Ik geloof het niet. Heel krom, maar als eigenaar ben je altijd verantwoordelijk voor je paard. Een trainer moet dus ook een goeie verzekering hebben voor het geval er iets niet volgens plan gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:29

En daarvoor zou hij dus een eigen WA-verzekering moeten hebben, net als een gewone 'kleine ondernemer' die moet hebben.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:31

Ja

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:31

[quote="DubbelDun]Het kan toch niet zo zijn dat een eigenaar aansprakelijk is voor de kosten voortvloeiend uit een ongeval die een trainer heeft gehad ??? Hij wordt er toch voor betaald en aanvaart dan toch ook het beroepsrisiko ??[/quote]

Effe onduidelijk antwoord: ja en nee Haha! .

Tsja, hoe ga ik dat nou kort uitleggen?

Lees in ieder geval het stukje even op TAO bij FAQ, dat is ook van toepassing op beroepsruiters.
Een beroepsruiter zal eerder 'eigen schuld' krijgen toegerekend, omdat deze natuurlijk geacht wordt heel goed de risico's te kennen.
Dan zit er nog een 'maar' aan en dat heeft betrekking op het beroepsmatig gebruik. De beroepsmatig gebruiker van een paard is namelijk aansprakelijk voor de daden van het dier. Als hier sprake van is, is de bezitter niet meer aansprakelijk en is de aansprakelijkheid overgegaan op de beroepsmatig gebruiker. Het hangt van de feitelijke omstandigheden af of iemand beroepsmatig gebruiker is, dus dat is op voorhand moeilijk aan te geven. Niet elke betaalde trainer is gelijk beroepsmatig gebruiker. Is hij dat wel, dan is hij zelf aansprakelijk en als hij er zelf dus afkukelt kan hij zichzelf niet aansprakelijk stellen natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:42

Gelezen Haha!
Kun je een trainer aan wie je het paard ter belering hebt afgestaan een 'beroepsmatige gebruiker' noemen??
Indien deze trainer het paard ook op wedstrijden voor je uitbrengt kan ik me hierin vinden, maar voor beleren lijkt me dit weer anders liggen.
Of valt hij dan onder 'bedrijfsmatig paarden houden' en heeft hij dan dus een daarvoor geschikt verzekering nodig ??

In het geval dat een trainer dus niet als beroepsmatig wordt aangemerkt en ook niet als beroepsmatige gebruiker ben je als eigenaar mooi de klos als hij niet zo'n stevige zit heeft als nodig is voor een jong/onbeleerd paard Haha!