[WN] Wat gaat er mis????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Wat gaat er mis????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:04

Och, de laatste show die ik ooit startte was een geschatte starttijd van 16.30 uur ongeveer, en dat werd uiteindelijk 19.30. Eer je klas klaar is, en je teruggaat en thuis bent is het ook nachtwerk..
Buiten dat we er vanaf 15.30 al waren en ik dus voor 1 klas een box nodig had..
Vond ik zelf heel jammer... maar was gelukkig wel de laatste keer Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:10

Dan zal ik wel heel flauw en niet fanatiek genoeg zijn, maar daar wacht ik dus niet op. Dan ga ik naar huis.
Ik vind dat zelf niet leuk, en tegenover m'n paard vind ik dergelijke tijden ook niet eerlijk, dus dan is voor mij de lol er volledig af.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:17

Als ik al op mijn paard zit voor een onderdeel, dan te horen krijg dat er 7 bijschrijvingen zijn voor de trail (die allemaal ook doorgaan naar de open) en er daarna een pauze wordt ingelast (wat je dan na de trail hoort), dan komt de stoom uit mijn oren. Dat is niet te doen. Voor mijzelf niet en al helemaal voor je paard niet. En dat nog los van het feit dat je sommige paarden juist niet uren van te voren moet rijden, maar even kort losrijden, aan de hulpen zetten en de bak in.

Tel daar de behoorlijke afstanden bij op die je met je paard heen en weer rijdt in de trialer... Nogmaals: niet eerlijk.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:18

wat ik vind, van zeijen leuke accomodatie, lange wachttijden niet slim, moelijke proeven je hebt ze op het NK veel gemakkelijkerder, en ja de prijzen denk ik wel mooie linten, altijd medailles en geen extra prijzen ja wat doe je dan.ik ga voor mn plezier weg, en wil laten zien wat we kunnen...maar soms...
over allround titels ik vind dat dat erbij hoort.
rij dit jaar nog niet allround meer mee, maar volgend jaar ligt het weer in de planning, net als jan zegt ik zal er niet voor in aanmerking kunnen komen, maar is wel ter motivatie van om het uit te schrijven.

heb niet alles gelezen hoor.
maar niels zegt wran wedstrijden goedkoper?????????
echt niet, zoals volgende week marienheem sorry hoor maar 17,50 per onderdeel voor 1 judge, vindt ik veelste veel.
terwijl een double pointed show een kleine 20 a 25 euro kost.

ik organiseer ook wedstrijden, wel allround titels veel extra prijzen net als peppysan doet, dan ga je er ook voor toch.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:19

@Anya en Sonja: Helemaal gelijk aan Ja
Ik was ook niet van plan dat nog weer te doen..

Maar goed, we wijken af van het oorspronkelijke vraagstuk..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:47

Nou niet helemaal Cer. Want het zijn wel zaken die meewegen.
Het weegt bij mij ook mee of ik een wedstrijd wil gaan starten. Als het al een pokke-eind rijden is, en het loopt altijd uit... Dan ga ik liever niet.

Dan liever Nordhorn: geen punt te verdienen. Onderlinge wedstrijd, maar supergoed georganiseerd. Gezellig, betaalbaar en voor mij om de hoek.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:02

Tja, dat dicht om de hoek zal voor mij altijd wel een utopie blijven, maar ja, wie kiest er dan ook voor om in zo'n uithoek te gaan wonen Cool ( maar wel 5 minuutjes van het strand af gna,gna,gna Duivel )

Maar even alle gekheid op 'n stokje: Natuurlijk is een strak showschema fijn en wil ik ook aboluut niet langer om mn paard zitten dan nodig is. Het kan altijd een keer gebeuren dan bv een Trailonderdeel wat uitloopt, maar dat hoeft zeker geen uur of langer te zijn!
Zoals KJCM al aangeeft: de shows die zij organiseren (Uitgeest) hebben een strikte sluitingsdatum, daarna is het gewoon dikke pech voor diegene die ook had willen komen; de wedstrijdagenda is toch lang en lang van te voren bekend nietwaar? Ik denk dat de showsecretariaten zich hier wat strikter in moeten opstellen, dicht is dicht. Maar ja, als je maar weinig inschrijvingen hebt, wil je natuurlijk tot op het laatste nippertje wachten, dat begrijp ik ook wel. Maar.. fijn is het niet. Huilen

Wat betreft de show op 1 juli: Ja, het is een sponsorwedstrijd, maar laten we blij zijn dat het ook een officiele WRAN wedstrijd is! Het gebeurd maar zelden dat er een dubbele jury show is, zo door het jaar heen! Ze hadden er ook een enkele Reiningwedstrijd van kunnen maken of zo iets, laten we het positief bekijken, ik ben er in ieder geval blij mee!

En ja, wedstrijden rijden.. het is een dure hobby, je startgeld, reistijd, brandstof enz.enz.maar dat is een eigen keuze; je hoeft geen wedstrijden te rijden, je kan je ook prettig voelen met recreatief rijden, ook dan kan je genieten van je paard. Ik denk dat dat voor iedereen een persoonlijke keuze is, maar kies je voor de wedstrijdsport, heel simpel: Dat kost geld.. veel geld Geld, geld!

Ik heb mezelf dit jaar een wedstrijdjaar beloofd, ik probeer regelmatig wedstrijden te rijden om te kijken hoe 't gaat want ik wil graag een keertje naar het N.K., dat was mijn goede voornemen dit jaar!
Dat kost allemaal een klap geld maar ik heb het geluk dat mijn man ons 100% steunt en het ook leuk vindt; ons paardje de "spelletjes" nog steeds erg gezellig vindt en we tot op heden aardig meedraaien, Pling ook geen onbelangrijke factor.. volgend jaar is volgend jaar, dan zien we wel weer.

Ik ben er van overtuigd dat iedereen die een show organiseerd z'n best doet om het zo goed mogelijk te doen, anders snijden ze zichzelf toch in de vingers? Ik ben nooit in Zijen geweest maar als het "zomaar" 2 uur of langer uitloopt ben ik weg, en zien ze me niet meer. Boos!

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:25

Ook ik ga elke keer naar Zeyen toe om te rijden, voor mij is het bijna een thuis wedstrijd.
Maar idd zijn de wachttijden erg lang.( tenzij je je paard te drinken wil geven,
dan ben je bijna te laat voor de horsemanship Bloos )
Wat voor het inrijden van de pleasure dan wel weer fijn is, na de showmanship.
Trails rijd ik daar niet meer.
Naar mijn mening wil de jury zien dan jij en je paard samen werken in een
trail, en niet hoe goed de deelnemer het patern kan onthouden.
En als je wat wint, is het een lint(de 1e plaats een "gouden"medaille Haha! ).
maar nooit een leuke gesponsorde prijs, al is het maar een zak voer ofzoiets.
Ik zelf stop mijn linten maar in een doos(is gemakkelijker opruimen als we straks
gaan verhuizen, hoef ik ze niet meer in te pakken) en mijn bekerkast staat al vol(moet ook
nog mee)
Als de organisatie wat meer aan gesponsorde prijzen doet, is denk ik de deelname ook
groter.

Groetjes van Sandra

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:44

laat ik even vermelden dat in belgie enkel en alleen een aantal AQHA/NRHA TOPshows nachtwerk zijn. 3 uur van tevoren kun je altijd tot op een paar minuten berekenen wanneer je binnen moet met de hulp van de doorman. het klinkt mij in de oren dat de WRAN ruiters een stelletje verwende nesten zijn : ze willen zich niet ver verplaatsen, het mag niks kosten, stal moet zo goed als gratis, willen geen geduld uitoefenen als de klas of het programma wat uitloopt, en ga zo maar door. zij die het niet fair vinden voor hun paard om na het donker te rijden moeten beseffen dat een paard maar een paar uur per dag slaapt. met de voornoemde instelling had Anky van Gruntsven nooit bereikt wat ze nu bereikt heeft, dat geef ik op een briefje !
als wij op show gaan nemen wij altijd stallen en gemeenschappelijke tackbox, zelfs voor een 1dags. dan kunnen de paarden lekker relaxen voor, tussen en na de proeven. het kost een paar centen maar als ik morgen een hartaanval krijg kan ik mijn zuurverdiende centen toch niet meenemen naar het hiernamaals.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:46

kjcm schreef:
nee rom, dát zie in mijn ogen toch verkeerd.........diegene die op dat moment in willen schrijven geven volgens mij niet om een tientje meer of minder.

Alleen de mensen die goed in de slappe was zitten Knipoog
En reken maar dat mensen die minder goed in de slappe was zitten er zich wel wat van aantrekken.

kjcm schreef:
en trouwens, waar is er ooit een tientje extra gerekend Verward

En daarom gaat het dus mis Knipoog

kjcm schreef:
sluitingsdatum ook daadwerkelijk te hanteren, voed ze maar eens op die ruiters! dan starten ze maar niet *reclame eruit geknipt*

Ja, dat kan ook. Maar dat werkt ook alleen als mensen zich er strak aan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:06

dofuzz schreef:
zij die het niet fair vinden voor hun paard om na het donker te rijden moeten beseffen dat een paard maar een paar uur per dag slaapt. met de voornoemde instelling had Anky van Gruntsven nooit bereikt wat ze nu bereikt heeft, dat geef ik op een briefje !
als wij op show gaan nemen wij altijd stallen en gemeenschappelijke tackbox, zelfs voor een 1dags. dan kunnen de paarden lekker relaxen voor, tussen en na de proeven. het kost een paar centen maar als ik morgen een hartaanval krijg kan ik mijn zuurverdiende centen toch niet meenemen naar het hiernamaals.

Na donker? Nagelbijten / Gniffelen Daar heb ik nog nooit iemand over horen piepen *LOL* Maar als je doelt op mijn opmerking over te lang uitlopen en de lol van m'n paard, dan heeft dat niet te maken met de uurtjes slaap die het paardje krijgt Nagelbijten / Gniffelen Meer met een allroundruiter die DUS al behoorlijk wat uren te paard zit op zo'n dag. En als daar door slechte planning nog extra uren bijkomen, ja dan houdt het op. Mijn paard is mijn hobby, en ik probeer ook die van haar te zijn; wij zijn namelijk een team en willen er samen lol van hebben. Tegen de tijd dat de lol van m'n paard in het werk me niet meer boeit ga ik wel reining rijden in België, goed? Clown
Je kunt trouwens wel snoeven dat jullie altijd een stal en tackbox nemen, maar dat maakt jou dus het verwend nest in deze discussie Knipoog Hier kunnen we vaak niet eens een stal huren, da's de pest nou net. De ruiters die een box willen, willen daar volgens mij best een redelijke prijs voor betalen; dat zijn nou juist degenen die aan het belang van hun paard denken en liever een wedstrijd minder rijden maar dan goed, dan een wedstrijd meer en minder goed.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:10

er is een gezegde dat zegt : "if you can't stand the heat, get out of the kitchen !"
ik ga liever 1 keer per jaar goed op show dan maandelijks chagrijnig op mijn tenen te moeten lopen. en geloof me, ik woon echt niet in belgie om aan de vermogensbelasting te ontsnappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:12

Is mooi maar wat wil je daar nou mee zeggen?
Ik wil best een standbeeld voor je kleien maar dan moet ik effe weten waarom ook al weer Knipoog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:16

dofuzz ook zat onderlinge wedstrijden eindigen laat, maar daar kom jij misschien niet
ook in Nederland wel trouwens

ik vind niet dat ik een verwende wedstrijdruiter ben
ik ben amateur en voor mij is het hobby
ik verdien mijn boterham niet in de paarden

ik ben nog altijd blij met mijn lintje, bekers of medailles krijg je in deze regio zelden
en waardeer wel degelijk een sponsorprijs, of dat nu sporenriempjes, een halstertouw of een pot kruiden is
maar voor alleen een lintje start ik ook

een wedstrijd is voor mijn paard en mij een uitje
een leuke test hoever we zijn in de training en het moet dus ook leuk zijn

dofuzz de wedstrijden waar het hier in dit topic om gaan, zijn wedstrijden voor beginners en amateurs, natuurlijk ook open ruiters maar niet de grote professionele shows
voor de grote mannen zijn wedstrijden plekken om zich in beeld te rijden, paarden te showen voor verkoop of dekdienst en wat geld te verdienen
die starten op kleine shows om paarden wedstrijdtraining te geven

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:22

als ik me op een bepaald moment in het jaar voor wat voor reden dan ook geen wedstrijd kan veroorloven blijf ik thuis, of ik plan mijn jaar zodanig dat ik die bewuste wedstrijd misschien wel doe maar een andere oversla. als ik me helemaal niet kan veroordelen om met paarden op wedstrijd te gaan ga ik niet ! makkelijk toch ? of ik neem een extra baantje ! of ik probeer in dienst te gaan bij iemand die wel op wedstrijd gaat ! mogelijkheden zat !
ik vind het alleen van een enorme bekrompenheid getuigen dat IEDEREEN op westernwedstrijden moet kunnen gaan, ongeacht wat dan ook. zo werkt de wereld nou eenmaal niet. ik wil ook in de tuin het gras maaien met een dure zitmaaier. omdat ik alles in de paarden steek wat ik verdien moet ik helaas achter een oud duwmaaiertje lopen. dus komen we weer op het genoemde gezegde : if you can't stand the heat, get out of the kitchen.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:24

Helemaal mee eens Spatter!

Een aardigheidje bij je prijs is gewoon echt leuk, ik voel dat altijd als extra complimentje!
Een zak snoepjes, een hooinet, soms zelfs een halster, het wordt altijd heel erg gewaardeerd!

Laatst in Gouda, iedere deelnemer een zak(je) voer met een bedankje van de organisatie, hartstikke leuk toch? Ik was 1e in de Pleasure: voer - een mooie cooler-deken - fles anti-vliegenzooi - een beker en 'n lint Vingers aflikken , dat ere-rondje kon ik wel op mn buik schrijven met mn handen vol Haha!

Als beginner of amateur ga je niet voor het geld; da's voor de "profs"

( niet schreeuwen tegen me, ik spreek voor mezelf Cool )

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:27

Enne nee, Dofuzz, ik ben het absoluut NIET met je eens!

Wij, de meesten van ons, rijden wedstrijden voor het plezier met je paard en met elkaar, niet voor het grote geld. Misschien is dat in Belgie anders..

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:33

wie legt mij de woorden in de mond dat ik enkel voor het geld rijd of dat dat mijn enige drijfveer zou zijn?
ik zeg gewoon dat shows rijden handenvol geld kost, en dat de minder gefortuneerden waaronder ik dan maar moeten plannen waar ze wel of niet showen maar niet kostant moeten lopen zeiken dat deze sport niet democratisch zou zijn. er zijn mogelijkheden zat om ze te bekostigen, en als ik het kan kan iedereen dat, het vraagt gewoon veel inspanning en keuzes maken.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:38

Ik huur ook altijd een stal op wedstrijd, ook al ben ik er maar een dag, tenzij ik maar 1 keer start. Ik vind het vreemd om te horen dat dat niet op de wran wedstrijden kan, zeker als er zoveel mensen meer dan 1 onderdeel starten. Dat zou eigenlijk een vereisten moeten zijn wanneer je een show wilt organiseren.

Ik hoef niet een week van te voren te weten hoeveel deelnemers er zijn, maar een avond van te voren vind ik dan wel weer prettig. In het buitenland is dat best goed geregeld, in nederland zou dat wat beter moeten. Zodra ik weet hoeveel deelnemers er zijn maak ik zelf wel een berekening over hoeveel tijd ik er dan in moet. Het show secetariaat kan me dat wel vaak aangeven ook al hebben ze dan nog niet de working orde. Dan weet ik iig ongeveer hoe laat mijn onderdeel begint. Het kan zijn dat er enkele bijschrijvingen zijn, maar dat kan de pret niet drukken. Hele groepen bijschrijvingen zijn er eigenlijk nooit.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:55

Dofuzz we hebben het over basissport. Simpel. En die moet toegankelijk voor iedereen zijn. En bereikbaar voor iedereen. Het is nl. de basissport die de kweekvijver is voor de talenten van straks.

Stallen??? graag. Maar die zijn er niet.
Geld is ook niet zozeer het probleem. Stevige afstanden wel, zeker in combinatie met erg lange wachttijden. Daardoor belast ik mijn paard in mijn optiek teveel. En aangezien ik niet voor het -niet echt bestaande- prijzengeld ga, maar voor een leuke dag en een ijkpunt van waar we zijn op een moment, vind ik het dat niet waard om dat mijn paard aan te doen.

"Dan start je toch lekker niet.. " Ik zie het je al opschrijven.
Dat zou een optie kunnen zijn.

Een andere optie is dat de wedstrijden beter georganiseerd worden, strakker gepland (en dat kan want er zijn al twee wedstsrijden met een prima gelukt tijdschema geweest) en liefst ook nog een fatsoenlijke regionale spreiding. Nu is de spreiding heel scheef. Een hele hoop in Noord Holland. Een hele hoop in Noord-Oost Nederland. En een hele hoop niet in de rest van het land. Dat kan best anders.

En tja: het eeuwige alternatief. Gewoon weer overstappen naar dressuur. Ieder weekend keuze uit 4 wedstrijden op 20 km afstand maximaal Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:58

Dofuzz ik zie nergens iemand klagen dat de sport niet democratisch is hoor Verward

Marieke, dat er geen boxen zijn heeft niets met WRAN te maken maar met locaties. Er zijn (in ieder geval hier in het oosten) vaak van die verenigingsrijhallen waar geen boxen bij zijn, en boxen bijplaatsen voor een dag is op die kleine showtjes niet te doen voor de organisatie. In Duitsland mag je dan doorgaans een prikweitje uitzetten op het parkeerterrein in een weiland, maar dat heb ik in Nederland nog niet meegemaakt.

Ik heb trouwens ook zat aan een aantal deelnemers voor de onderdelen, dan weet ik in combinatie met welke jury er in de bak staat op een paar minuten nauwkeurig wel hoe lang de klasses duren.

O ja ik wil ook altijd graag van te voren weten als hoeveelste ik moet starten trouwens; vooral in de trail. Als ik bv als nummer 15 moet dan ga ik pas losrijden als de rubriek al is begonnen, en zorg ik niet dat ik bij aanvang rubriek klaar ben voor de proef.

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:59

hahahahahaha reclame eruit geknipt Haha! helaas voor ons hahahahaha

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:09

Als er geen boxen zijn gaan we niet.Middenmeer is de enige uitzondering.
Ons paard moet een prestatie neerzetten en verdient een prettige plek in een stal en niet in de trailer.
We gaan op tijd naar een show,liefs zelfs een dag eerder,omdat we eigenlijk alles willen zien.

Wat het inschrijvings geld betreft hoor ik div.stemmen die het te duur vinden,diezelfde mensen hoor ik ook regelmatig zeggen dat ze willen gaan reinen.En tja reining rij je bij de NRHA de rest is spielerei.
Je moet die tarieven eens gaan vergelijken.

Wat ons betreft,het kost wat het kost en we gaan er echt geen show voor overslaan.
Ik vind dat op het moment dat je ergens niet gaat starten omdat het 5 euro meer kost dan ergens anders dan moet je eens gaan nadenken.

Het is eigenlijk hetzelde als met trainen en lessen.Het moet perfect zijn en mag niets kosten.

Wij gaan binnenkort weer een clinic volgen en toen ik de prijs hoorde dacht ik*jezus eigenlijk best goedkoop*(gelukkig konden we 2 dagen reserveren)
Later las ik links en rechts dat er clinics worden gegeven van 75 euro per dag.
Dat zijn wij alleen al kwijt aan een nacht hotel (per persoon).
En toch is die clinic in mijn ogen een koopje.

Wat ik wil aangeven naar Dofuzz is eigenlijk dat je niet iedereen over een kam moet scheren en dat ik het voor de rest wel eens ben met je.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:12

Sonja schreef:
Marieke, dat er geen boxen zijn heeft niets met WRAN te maken maar met locaties.

Maar zou het dan niet voor de Wran een vereiste kunnen zijn?

Sonja schreef:
O ja ik wil ook altijd graag van te voren weten als hoeveelste ik moet starten trouwens; vooral in de trail. Als ik bv als nummer 15 moet dan ga ik pas losrijden als de rubriek al is begonnen, en zorg ik niet dat ik bij aanvang rubriek klaar ben voor de proef.

Precies, als ik dat dan 1 1/2 uur voor aanvang van mijn klas kan weten ben ik ok. Dan heb ik nog tijd om op te zadel en in te rijden mocht ik er als eerste in moeten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:15

Boxen als vereiste betekent dat er heel veel wedstrijdlokaties afvallen. En de toch al beroerde spreiding helemaal onder druk komt te staan.

Alleen de afwezigheid van boxen is niet zo'n probleem.

Wel de combinatie
- ver rijden (paard totaal pakweg 4 uur in de auto voor vervoer)
- stevig uitlopende starttijden
- geen boxen
- geen paddock