[WN] QH, wel of geen ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tarqsgirl

Re: QH, wel of geen ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:33

Ik begon te lezen en dacht direkt: "En hoe zit het dan met het Gronings paard?" Maar het staat er al.

Ik ben dol op trakheners, dat is óók een ras! Alleen wat minder rustig mosschien.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 14:04

@Anya: Onderstaand stuk is van het KWPN.
Gesprekken KWPN en GPA afgerond 21-11-2006

Afgelopen week heeft een afrondend gesprek plaats gevonden tussen het KWPN en enkele fokkers van Gelderse paarden, verenigd in de Gelderlander Paard Associatie (GPA).

Het GPA kan zich niet vinden in het huidige fokbeleid van Gelderse paarden van het KWPN en heeft meerdere malen de pers gezocht om hun onvrede hierover te uiten, daarnaast is een tevergeefse poging gedaan om erkenning als stamboek te krijgen.

Omdat het KWPN van mening is dat de fokkerij van Gelderse paarden niet gebaat is bij verwarrende berichtgeving zijn door de Fokkerijraad en de Categorale Afdeling enkele gesprekken gevoerd met het GPA om vast te stellen waar de meningen uiteenlopen.
De balans opmakende blijkt dat beide partijen niet verschillen van inzicht wanneer het gaat om het fokdoel; beide willen een veelzijdig bruikbaar paard, dat staat in het Gelderse type, dat voortkomt uit oude oorspronkelijke bloedlijnen en zich onderscheidt door een betrouwbaar en werkwillig karakter. Echter wanneer er sprake is van de bloedvoering dan lopen de meningen uiteen.

Het KWPN accepteert in uitzonderingsgevallen een percentage ‘vreemd’ bloed van 25%, (maximaal 12,5% Hackney of American Saddlebred) mits het betreffende paard in het Gelderse type staat. Deze bloedverruiming is ingevoerd om voldoende bloedspreiding te creëren in de nauwe genetische populatie van het Gelderse paard. Daarmee heeft het KWPN de fokkers de mogelijkheid gegeven breder te zoeken bij hun hengstenkeuze, bijvoorbeeld door een enkele maal gebruik te maken van een rijpaard- of tuigpaardhengst die voortkomt uit de eerder genoemde oorspronkelijke Gelderse bloedlijnen.

Overigens is het goed om vast te stellen dat het Gelders Paard altijd een type-fokkerij is geweest die gebruik heeft gemaakt van onder meer Franse, Groningse en Holsteinse hengsten om de gewenste eigenschappen qua model, beweging en karakter te verbeteren. Kortom een fokkerij waarbij het type leidend en de bloedvoering dienend is. Dat is dus nog steeds zo. Bovengenoemde uitzonderingen worden dan ook alleen in het stamboek ingeschreven wanneer ze aan het gewenste Gelderse type voldoen. Om de gewenste Gelderse eigenschappen te testen worden hengsten natuurlijk beoordeeld in het verrichtingsonderzoek en kennen we voor de merries de IBOP-proef.

Het huidige beleid is op democratische wijze vastgesteld via Fokkerijraad en Algemeen Bestuur en kan via die weg ook worden bijgesteld, mocht daaraan behoefte zijn.

De fokkerijraad is echter van mening dat het toepassen van bloedverruiming ook in de toekomst mogelijk moet blijven, zo niet noodzakelijk blijft, zeker gezien de enorme invloed van enkele hengsten in de huidige populatie. Overigens worden de fokkers niet gedwongen om bloedverversing toe te passen. Binnen het huidige beleid hebben ook ‘traditionele’ fokkers alle mogelijkheden om hun idealen qua bloedvoering na te streven. Uit de statistieken blijkt overigens ook dat, op een enkeling na, de hoogstgeplaatste veulens en merries van de afgelopen jaren qua bloedvoering voldoen aan de eisen van zowel het KWPN als het GPA.

Als paal boven water blijft echter staan dat het behoud van het Gelderse type, de veelzijdigheid én het specifieke karakter bepalend blijven in de Gelderse fokkerij.

Hans Krudde
Voorzitter Fokkerijraad Gelders Paard

<<<

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 14:10

Kijkend naar rassen dan zijn er eigenlijk maar 2 warmbloeden die je een echt ras kunt noemen nl: de volbloed en de Akhal Teke. En waarom dan wel? Heel simpel, zijn hanteren een "gesloten" systeem. D.W.Z. dat het absoluut niet toegestaan is om bloed te gebruiken anders dan dat van hun stamboek. Arabier zou eventueel ook nog kunnen maar dat weet ik niet zeker omdat je daar zoveel soorten in hebt.

Alle andere stamboeken laten "vreemde" hengsten toe uit andere stamboeken. Dus als je echt van een ras wilt spreken komen alleen gesloten stamboeken hiervoor in aanmerking.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:32

In Amerika hebben de Quarter horse en de Volbloed een tijdje door elkaar heen gelopen, men liet het een nog wel eens voor het ander door gaan. Vandaar de Jersey act op een gegeven moment in Engeland met betrekking tot de Amerikaanse Volbloeden. In Amerika waren nogal wat "obscure types" Cool in de bloedlijnen geslopen. Veelal Quarter horses. Uiteindelijk is de Jersey act opgeheven, mede omdat dat scheutje bloedverversing in de Amerikaanse Volbloeden op de Europese paarden nogal eens een positief effect liet zien. Het zelfde was het geval met de Europese Volbloeden die men naar Amerika haalde om de Amerikaanse lijnen wat mee op te frissen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:55

@Janderegelaa. Ik ben op de hoogte van het geruzie tussen KWPN en de gelderse fokkers. Het zal me aan mijn billen oxideren. Ik fok niet met mijn paarden. Ik rij erop vooral. Tja en als je de definitie van ras gaat beperken tot geen vreemd bloed.. dan krijg je het probleem dat de Friezen of de Lippizaners nu hebben. Veel te weinig bloedlijnen om het ras in stand te houden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:29

Je hoeft niet zo boos te doen omdat je geen gelijk hebt....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:29

De Arabier is een ras, het is een gesloten stamboek al zijn er in een heel ver verleden waarschijnlijk wel eens invloeden geweest van bijv. Berbers. Een paard dat minder dan 100% Arabisch Volbloed voert is een halfbloed en wordt dus ook niet opgenomen in het AVS. Er zijn natuurlijk wel weer diverse types binnen het ras.
Het Iberische paard , Andalusier en Lusitano, bijv. is ook een gesloten stamboek en dus een ras.

KWPN en NRPS bijv. is geen ras maar een type, de IJslander en nog meerdere pony's ( zoals de Fell, Dartmoor, Welsh etc) zijn wel een ras = gelsoten stamboek.
Hoe zit het bijv. met de Fries, lijkt me ook een ras.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:00

janderegelaa schreef:
Je hoeft niet zo boos te doen omdat je geen gelijk hebt....

Ik ben niet boos hoor Pling .
En ik heb overigens ook geen ongelijk.

Jij zit aan de ene kant van het spectrum, ik aan de andere.
Het mooie is dat er geen waarheid is in deze. Hangt van je definitie af.
En de KNHS zal wel gek zijn de definitie van de fokkers van de Gelderlanders over te nemen. Want dan blijkt dat het gros van hun nu goedgekeurde hengsten allemaal van dat oude bloed afkomstig zijn. Toch? Kan me herinneren dat eens te hebben gelezen.

Hoe dan ook er is geen ENIGE echte definitie hier. Er zijn meerdere waarheden Ja
Mooi toch. Houdt het leuk op zo'n forum Haha!
En zolang ik op google meerdere verwijzingen vindt naar het ras Gelders Paard en het ras Groninger en er een complete site is die de in Nederland overgebleven gelderse paarden en hun voorouders inventariseert, zal het mij zoals gezegd aan de billen oxideren. Want nogmaals: ik ben geen fokker.

Desondanks hou ik deze discussie voor gezien. Want hij gaat eigenlijk over quarterhorses. Dus wil je doordiscussieren? Dan verwijs ik je naar Fokkerij en Afstamming. En natuurlijk gun ik je het laatste woord Ja Haha!

En anders kun je dat kwijt in onderstaand topic waar je kennelijk al in discussie bent met andere fokkers of het wel of niet gelders zijn van paarden, de mate waarin duits bloed dat paard bepaald heeft en andere heel belangrijke fokkerijzaken, die voor mij veel te ver gaan en voor mij als niet-fokker (dat is niet rot bedoel dus) een arbitraire discussie is.

viewtopic.php?f=22&t=738824&start=75&st=0&sk=t&sd=a

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 08:49

Moderatoropmerking:
Kunnen we het misschien weer over het QH gaan hebben? Als die discussie niet meer leuk is kan ik het topic ok wel op slt doen

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:35

janderegelaa schreef:
Kijkend naar rassen dan zijn er eigenlijk maar 2 warmbloeden die je een echt ras kunt noemen nl: de volbloed en de Akhal Teke. En waarom dan wel? Heel simpel, zijn hanteren een "gesloten" systeem. D.W.Z. dat het absoluut niet toegestaan is om bloed te gebruiken anders dan dat van hun stamboek. Arabier zou eventueel ook nog kunnen maar dat weet ik niet zeker omdat je daar zoveel soorten in hebt.

Alle andere stamboeken laten "vreemde" hengsten toe uit andere stamboeken. Dus als je echt van een ras wilt spreken komen alleen gesloten stamboeken hiervoor in aanmerking.

Ik wil niet veel zeggen, maar een volbloed zal nooit een warmbloed worden of omgekeerd! Volbloed is een bepaalde ondersoort net als Warmbloed en Koudbloed. Onder de Volbloeden vallen bv Engels en Amerikaans Volbloed, Arabisch Volbloed en verassing! Quarterhorses.
Onder de Warmbloeden zitten de Hanoveraner, Oldenburger, Holsteiner enz enz en de Koudbloeden zijn bv de Fjorden,Ijslanders, Belgische trekpaarden en Tinkers.

janderegelaa, je houd dus volgens jou redenenering maar 1 "warmbloed ras" over en het is ook nog eens twijfelachtig of deze Akhal Teke eigenlijk niet ook een volbloed soort is want op een informatie site over dit paard staat dat het geen warmbloed is. Cool Knipoog

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:07

Ik moet een beetje om je verhaal lachen Haha!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:25

Dat mag. Het is altijd wel grappig als blijkt dat je dingen op 1 hoop hebt gegooit die niet op 1 hoop thuis horen Haha!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:08

Resource dan nog een keer en vraag je dan af waarom een warmbloed zo genoemd wordt en dan weet je ook waarom ze Akhal Teke geen warmbloed noemen en waarom de volbloed wel een warmbloed is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:09

Welk deel van het ontopic blijven hebben jullie gesnapt eigenlijk?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:03

OK QH only

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:07

En de arabier is wel degelijk een ras, en nog één van de alleroudste ook ! Ouder als het Quarterhorse. ik blijf op-topic!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:41

janderegelaa schreef:
OK QH only

Hihi, met of zonder TB bijmenging? Clown

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:22

Is dat dan appendix?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 07:38

Ja.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:41

Sorrie Rom even nog 1 keer want Janderegelaa snapt het blijkbaar nog steeds niet helemaal.

janderegelaa schreef:
Resource dan nog een keer en vraag je dan af waarom een warmbloed zo genoemd wordt en dan weet je ook waarom ze Akhal Teke geen warmbloed noemen en waarom de volbloed wel een warmbloed is.

Ik weet waarom een warmbloed een warmbloed heet. Het is een soort ontstaan uit de kruising van een koudbloed en een volbloed. Dus vandaar dat het gewoon waar is dat een volbloed nooit een warmbloed kan zijn, als je maar lang genoeg volbloed bij fokt kan een warmbloed wel op een gegeven moment meer volbloed voeren dan warmbloed maar dat is een heel ander verhaal!
Dat kun je misschien niet "leuk" vinden of het kan niet passen in jou beeldvorming maar het is niet anders! Je kunt het gewoon overal lezen het is niet iets wat ik heb bedacht.

Dat maakt de paarden niet minder waard of minder goed of wat dan ook hoor! Als je dat misschien mocht denken! Bijna alle "echte" rassen zijn tenslotte ook ooit ontstaan uit kruisingen.
Het is gewoon een feit dat de Akhal Teke een volbloed soort is en geen warmbloed!

Maar dit gaat steeds verder van het werkelijke topic af. Het blijft gewoon ook een feit dat de Quarter een ras paard is met een ras omschrijving en fok beleid wat zo goed als volledig gericht is op fok binnen het eigen ras.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:47

Jammer, nu gaat het op slot. Dit had je dan maar via pb moeten doen.