[WN] level inschalen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hobbelheks

Re: level inschalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:30

Blaze schreef:
Duidelijker als Rom kan ik het niet verwoorden,wel cynischer Haha!
Maar dat laat ik gewoon ff achterwege,daar is dit topic te belangrijk voor. Cool

aaaah toe Schijnheilig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:50

Ik vond hem in zijn eerste antwoord als behoorlijk cynisch hoor Haha! (en dat voor iemand 'in funktie' ) Knipoog

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:52

Romkabouter schreef:
Wat is het probleem, je kan toch sowieso naar L3? B = Beginner Knipoog
Dat is niet een kans dat het het verzoek gehonoreerd wordt, dat is je eigen keuze

Jij snapt de bedoeling van de regels (had niet anders verwacht Knipoog )

Maar je moet toch ff de notulen goed door lezen Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:54

DubbelDun schreef:
Ik vond hem in zijn eerste antwoord als behoorlijk cynisch hoor Haha! (en dat voor iemand 'in funktie' ) Knipoog

Kun je je voorstellen dat ik me heb ingehouden!!!!!! Cool

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:56

Blaze schreef:
Maar je moet toch ff de notulen goed door lezen Cool

goed idee Ziek

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:59

Ik zou haast bang van je worden Clown
Maar zolang je je inhoud en het geen 2e natuur is geworden Knipoog

Overigens... wat is het tijdpad dat de WRAN eea gaat inschalen. Als het NK nog meetelt voor inschaling en het de eerst daarop volgende wedstrijd al in moet gaan ??

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:07

Nouja het NK mee tellen voor inschaling,zo moet je dat niet echt zien.

Mijn verwachting is dat 99% van de aanvragen gewoon gehonoreerd wordt.Dus terecht zijn.(als het al tot een soort van aanvraag gaat komen)
Voor de over gebleven 1% (als het al zoveel zou zijn) zijn niet meer dan 5 min. per aanvraag nodig om deze te beoordelen(als het zover zou komen.

Ik denk (en dat zeg ik al sinds dit topic is gestart) het meer een kwestie is van adviseren als een ruiter daar om vraagt.
Een kwestie van criteria stellen voor jezelf door simpelweg je gezonde verstand te gebruiken.
Voor de rest is het woord aan het bestuur om iets te regelen. Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:12

Ik denk dat de meesten ook hun gezonde verstand wel zullen gebruiken, maar er zullen altijd mensen zijn die zich beter achten c.q. het gezichtverlies vinden als ze niet mogen starten in het level waarvan zij vinden dat ze thuishoren.
En je kent ongetwijfeld de 80/20 regeling. Die 20% van de gevallen neemt 80% van de tijd in beslag Haha!

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:55

Ik begrijp goed dat de verrichtingen die wel/niet uitgevoerd moeten worden in een proef, het level bepalen en dat daaraan de verschillende westerndisciplines gekoppeld zijn. Dat is mij nu wel helder en ik begrijp ook dat er onder de paraplu van de KNHS een objectief beoordelingssysteem van de verrichtingen van paard en ruiter moet worden ontwikkeld. Het is ook logisch echter dat mensen het systeem op hun eigen manier interpreteren en dat roept allerlei misverstanden en gevoelens op. Dat is niet erg, zo lang we met elkaar in gesprek blijven, niet met modder gaan gooien, niet uitgaan van allerlei veronderstellingen en vooroordelen achterwege laten. Ik ben ervan overtuigd dat het levelsysteem niet bedoeld is de ene discipline boven een ander discipline te plaatsen. Elke ruiter is op zijn of haar niveau aan het trainen en neemt de sport serieus, anders zou de ruiter zichzelf niet vrijwillig onderwerpen aan een toets (= wedstrijd). Maar toch vind ik dat dit levelsysteem, met als basis de lijst met verrichtingen, de verschillende westerndisciplines te veel aan elkaar koppelt. Het uitgangspunt is de verrichtingenlijst, niet de verschillende westerndisciplines, althans die indruk wekt het. Met de huidige verrichtingenlijst snap ik ook wel dat er op Level 5 en 4 geen reiningproef uitgeschreven kan worden. Maar er kan toch ook een levelsysteem worden ontwikkeld per discipline? Zou dat niet meer recht doen aan de verschillende westerndisciplines?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:49

@stookly: Kijk even op www.wransite.nl en dan raamwerk regels.
Daar zie je dat per onderdeel ook een level indeling is!

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:54

OK

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:32

Stookly,
Naar gelang er meer westernruiters komen, kan je dit systeem als het ware uitbreiden tot St Juttenmus. Gezien de huidige omvang, en in ogenschouw nemend, vertrouwd te raken met dit systeem, moet je het 5 stappen level systeem zien als de basis.
Met dit systeem kan je een stimuleringsplan opzetten in Nederland, om te gaan western rijden.

Onze huidige cultuur is momenteel een cultuur van, pak wat je pakken kan, en dit in de vorm van, dat je maar weer mag hopen dat er een ruiter over stapt uit een andere discipline, of nog mooier, kind wil paard rijden, wat ook kan in de regel, helemaal als de ouders daarvan niet op een paar centen behoeft te kijken.

Educatief gezien hebben wij ruiters die in eerste aanvang willen starten qua sport gezien niet veel te bieden, althans een structuur daarin is niet te vinden. Stal 1 zegt het gaat lekker, Stal 2 zegt het kan beter, Stal 3 geeft aan dat het nergens naar lijkt, geeft hiermee eigelijk aan dat de wild groei die ontstaan is binnen het lesgevend Nederland een soort van groupie structuur geworden is van daar moet je zijn, ja, ja, daar moet je wezen.

Dit schiet voor de ontwikkeling voor de sport niet echt op, het is een cultuur van met elkaar maar ook tegen elkaar. Nu met het gegeven level systeem kan je in basis de met name jonge instromende ruiter een stappen plan aanbieden, en vanuit die basis die groei groep ook wat bieden, en daar is met name level 5 en 4 voor bedoeld.

Wil wel er nog even bij aangegeven dat er stallen in het Nederlandse zijn die op dit gebied al stinkend hun best doen, maar als je kijkt naar andere paardensport disciplines, waar deze hun groei uiteindelijk vandaan halen, is dit bij het begin, in de basis, en dit ook vooral samen te doen.

Natuurlijk is het voor de huidige western ruiter even wennen, ik begrijp ook wel nu er een systeem komt dat straks kan aangeven in welke klasse je thuis hoort iets over jou als ruiter zal vertellen. Maar uiteindelijk ben ik van mening dat de nu schoppende ruiters tegen dit systeem, het loodje zullen leggen, dat met name inderdaad komt dat dit iets over die ruiter verteld.

Ook begrijp ik dat het nog wel even zal duren dat alle neuzen dezelfde richting op komen te staan, maar duidelijk is al wel dat je zonder een soort van educatief beleid, niet de groei creëert die er voor nodig is dat je ook straks in het rijtje van volwassen sporten genoemd staat.

Peter

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:43

Blaze schreef:
Adrienne schreef:

Een ruiter moet eerst de basis beheersen voordat het wenselijk is om door te stromen.
2e bevestiging dat je er niet van hebt gesnapt

Er wordt hier totaal voorbij gegaan aan het feit dat er nou eenmaal paarden zijn die helemaal niet zo geschikt zijn voor die disciplines of ruiters die aan pleasure en horsemanship totaal niks aan vinden en helemaal geen wedstrijden in die disciplines willen rijden.

je MOET ook niet bij de wran starten.Dat is een vrije keuze om te starten bij een ruiter vereniging die een eigen klassificatie in het leven roept voor dat het voor hen wordt gedaan.
Meer dan genoeg verenigingen die geen eisen stellen.
3e bevestiging dat je er niets van hebt gesnapt

Ik ken bv een arabier die (nog) veel te heet wordt om netjes Pleasure of horsemanship te lopen. Maar in de reining doet hij het wel erg goed. Als deze combi moet gaan zitten wachten tot ze voldoende punten in de pleasure of horsemanship bij elkaar hebben gereden om bij de WRAN reining te kunnen starten zien we ze daar voorlopig nog niet verschijnen.

Dus de mission statement van de NRHA gaat niet op voor hete arabieren????

Omgekeerd als ze ingedeeld worden op reining level dan kunnen ze niet onderaan beginnen in de pleasure!

Dat gaat niet gebeuren dus ook geen probleem
4e bevestiging dat je er niets van hebt gesnapt

Wellicht een beetje een late reactie, maar heel toevallig ken ik de arabier waar Adrienne op doelt, het is nl. de mijne Haha! en aangezien er in het commentaar erg rechtlijnig gedacht wordt moest ik er toch nog even op reageren: Voordat je iemand ervan beschuldigd om als een gek door de bak te racen, zou ik zeggen, ga eerst eens met eigen ogen kijken hoe het eruit ziet. Bij mijn laatste WRAN-wedstrijd was ik eerste in de reining met het compliment dat de proef er zo netjes en beheerst uitzag en met een mooie losse teugel gereden was. In mijn ogen hoort reining zo te zijn en ik hoor graag van je als je meent dat reining idd alleen maar door de bak racen is.

In diezelfde wedstrijd heb ik ook een poging tot horsemanship gedaan, maar daar is het probleem dat hij ontzettend heet wordt van het stil moeten staan wachten tussen vreemde paarden in de line-up. Is puur een kwestie van gebrek aan ervaring, die je ook alleen maar op wedstrijden kunt opdoen. Ik zou dolgraag willen dat hij in de pleasure en horsemanship ook zo relaxed is in de ring als in de reining, maar helaas, dat is niet zo en de enige manier om daar verandering in aan te brengen is wedstrijden rijden zodat hij (en ik uiteraard ook) leert omgaan met de line-up en het bewaren van de rust hierbij. In de reining heeft hij daar geen last van omdat hij dan alleen in de westrijdbak is en niet hoeft stil te staan voordat hij aan de beurt is (bij deze laatste wedstrijd was ik enalaatste in de lineup van een vrij grote groep).
Wat Adrienne aangeeft is voor mij dus echt een probleem. Ik wil graag horsemanship en pleasure rijden met hem op wedstrijden, wat thuis ook geen enkel probleem is, maar door de wedstrijdsetting en spanning wel. Voor mij is er geen lol aan als ik op een wedstrijd geen reining kan rijden, dan kan ik net zo goed stoppen met wedstrijden omdat ik anders toch altijd maar laatste wordt. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik een wilde arabier heb die alleen maar door de bak kan racen. Ik zou mezelf dus inschalen op L3 alleen vanwege de reining, maar zou voor de pleasure en horsemanship op L5/L4 ingeschaald willen worden, ook met het oog op de andere ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:49

Kaunos schreef:
[...... Ik zou mezelf dus inschalen op L3 alleen vanwege de reining, maar zou voor de pleasure en horsemanship op L5/L4 ingeschaald willen worden, ook met het oog op de andere ruiters.

Kan je ook anders zien.
Als jij goed genoeg bent om reining te rijden, dan pas je wat de rest betreft ook in de L3 denk ik. Misschien (nog) niet lintjes-waardig, maar om gewoon deel te nemen wel. Jouw paard kan beter ervaring opdoen in een klasse waar men de andere paarden goed onder controle heeft, dan in een veldje waarbij men de galop nog onvoldoende beheerst. Toch?
Overigens, voor straks de "echte" indeling: jij bent al gestart geweest met je paard, dus mag zelf je klassering noemen.

Maar (verder algemene opmerking, niet gericht op Kaunos) voor iedere nieuw startende combi geldt dat hoger dan L5 begonnen mag worden, mits het niveau aangetoond kan worden. Daar komt echt nog wel een "finetuning" op denk ik zo.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:55

Sonja schreef:
Kaunos schreef:
[...... Ik zou mezelf dus inschalen op L3 alleen vanwege de reining, maar zou voor de pleasure en horsemanship op L5/L4 ingeschaald willen worden, ook met het oog op de andere ruiters.

Kan je ook anders zien.
Als jij goed genoeg bent om reining te rijden, dan pas je wat de rest betreft ook in de L3 denk ik. Misschien (nog) niet lintjes-waardig, maar om gewoon deel te nemen wel. Jouw paard kan beter ervaring opdoen in een klasse waar men de andere paarden goed onder controle heeft, dan in een veldje waarbij men de galop nog onvoldoende beheerst. Toch?
Overigens, voor straks de "echte" indeling: jij bent al gestart geweest met je paard, dus mag zelf je klassering noemen.

Maar (verder algemene opmerking, niet gericht op Kaunos) voor iedere nieuw startende combi geldt dat hoger dan L5 begonnen mag worden, mits het niveau aangetoond kan worden. Daar komt echt nog wel een "finetuning" op denk ik zo.

Sonja, daar heb je gelijk in, maar ik heb dan het gevoel dat ik de wedstrijd loop te verzieken voor de andere deelnemers, van wie de paarden wel rustig blijven staan.
Maar misschien heeft het op wedstrijden idd ook wel een positieve invloed op Kaunos.
Over twee weken ga ik in ieder geval meedoen met de wedstrijdclinic van de DAWRA, speciaal gericht op pleasure en horsemanship. Mijn voornaamste doel voor die dag: rust krijgen in de line-up. Als ik dat voor elkaar heb, dan zal de rest ook geen probleem zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:01

Tja, zoals je zelf al zegt: ervaring zal je toch echt op moeten doen. Natuurlijk probeer je anderen zo weinig mogelijk te hinderen. Desnoods neem je wat meer afstand in de line-up. En indien het echt niet gaat, tja, dan moet je eruit.

Weet je hoe bv Anya dat opgelost heeft? Haar paard besloot zich vanaf een bepaald moment ook te gaan misdragen in de line-up. Zijn we gewoon op een zondag met een heel stel bij elkaar gekomen op een manege, en zijn we daar gaan oefenen. Brave paarden voor gebruikt die niet onder de indruk kwamen, en daar het betreffende paard goed en consequent opgelost. Probleem verholpen. In een middagje tijd. Misschien voor jou ook een idee?

De DAWRA-oefendag is dan ook een hele goede voor je. Daar helpen ze je wel. Kom je ook naar Stuifzand? Want dan komen we elkaar ongetwijfeld tegen. Leuk!

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:04

Ik hoop inderdaad op de clinic ruimte hieraan te kunnen gaan werken. Ik kom niet naar Stuifzand, maar naar Krimpen (is al ver genoeg vanuit Zuid-Limburg).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:27

Jammer, had je paardje wel willen zien.

Probeer anders eens een trainingsgroepje bij elkaar te krijgen om eens samen te trainen. Is leuk, gezellig en hartstikke leerzaam.

Succes he!