[WN] Verzekering en het dragen van een hoed in de klasse L1 en L2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Re: Verzekering en het dragen van een hoed in de klasse L1 en L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:04

Vreemd dat de uitvinders uit het land van het westernrijden daar zelf anders over denken..... Knipoog
Ik vind het nogal een tegenstelling. Aan de ene kant is men van mening dat alle rassen mee moeten kunnen doen, en aan de andere kant is men zo traditioneel als tientallen jaren voor de tijd van de computer. En dan gaat het nog steeds alleen om het toestaan, dus vrijlaten.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:50

Margee schreef:
Vreemd dat de uitvinders uit het land van het westernrijden daar zelf anders over denken..... Knipoog
Ik vind het nogal een tegenstelling. Aan de ene kant is men van mening dat alle rassen mee moeten kunnen doen, en aan de andere kant is men zo traditioneel als tientallen jaren voor de tijd van de computer. En dan gaat het nog steeds alleen om het toestaan, dus vrijlaten.

Heel goed verwoord, alle rassen mogen meedoen bij deze ruitervereniging, alle bedenkbare onderdelen helaas niet.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:51

Hoezo vreemd????? De aqha etc hebben hunter in hun pakket zitten om de veelzijdigheid van het ras te tonen.
De wran is een ruiter vereniging die zich toespits op het western riding met alle rassen en hunter is geen western riding.

Maarja dat is meestal bij dit soort discussies dat er vanalles wordt bij gehaald wat weinig of niets met het eigelijke probleem te maken heeft. Cool
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 27-02-07 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:54

Beide heren gaan voorbij aan de tegenstelling van vrijheid van ras en traditioneel (dus geen vrijheid van verandering= meegaan met je tijd).

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:55

DubbelDun schreef:
Een helm is een hard hat, dus een cap Knipoog

Als dat wat je schrijft als waarheid wordt gezien dan zijn we eruit en hoeft niemand waar dan ook voor of tegen te stemmen. Cool
Hardhat

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:00

Natuurlijk kan die helm gebruikt worden door ruiters, maar hij is er niet voor bedoeld. Hij is ontworpen voor de bouw; dus voor vallende objecten van boven. Niet voor ruiters die van hun paard vallen en zijdelings/plat met het hoofd op de grond komen.
Overigens is dat ook precies de reden dat veel caps tegenwoordig met een zachte klep zijn uitgerust, om de neus te beschermen.
Maar in vergelijking met een 'zachte' hoed is het allicht veiliger en ziet er 'western' uit.
Dat ben ik wel met je eens.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:01

Margee schreef:
Beide heren gaan voorbij aan de tegenstelling van vrijheid van ras en traditioneel (dus geen vrijheid van verandering= meegaan met je tijd).

Beide heren zijn al op leeftijd en dus is traditie wel belangrijk Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:04

En heeft dat dan met het leeftijd- of met het heren-gedeelte te maken Knipoog , want de leeftijd heb ik ook maar voel me toch echt niet aangesproken Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:05

DubbelDun schreef:
Natuurlijk kan die helm gebruikt worden door ruiters, maar hij is er niet voor bedoeld. Hij is ontworpen voor de bouw; dus voor vallende objecten van boven. Niet voor ruiters die van hun paard vallen en zijdelings/plat met het hoofd op de grond komen.
Overigens is dat ook precies de reden dat veel caps tegenwoordig met een zachte klep zijn uitgerust, om de neus te beschermen.
Maar in vergelijking met een 'zachte' hoed is het allicht veiliger en ziet er 'western' uit.
Dat ben ik wel met je eens.

Ze zijn ook te krijgen als los *binnenwerk*ook gekeurd dus alles wat je nodig hebt is een GROTE hoed die er overheen past.Dan heb je ook je zachte klep.(brim)
Dus wat is dan nu nog het probleem?????
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 27-02-07 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:07

Zie je zo komen we er wel Haha!.
Maar je begrijpt toch wel dat er mensen zijn die hun Troxel zo lekker vinden zitten (en passend bij de outfit) dat dat gewoon ook moet kunnen
*duikt weg* Clown

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:09

Wat is nu belangrijk????? De troxel cap die bij je outfit past of de veiligheid????
Wel ff duidelijk zijn nu Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:10

Troxel is sowieso veilig én hij past bij de outfit.
Maar ik heb ook een hoef hoor.
Nu nog starten bij de WRAN Knipoog

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:42

PeterV schreef:
Dat de andere organisaties dan de Wran, de cap toestaan, kan ik begrijpen, dit vanuit het punt gezien dat deze niet echt hun ruiters kunnen kwalificeren, en dat is wat wij als Wran straks wel kunnen, en ook gaan doen, nu de nieuwe regels goed gekeurd zijn.

Peter nou wil ik niet l*lig iemand voor zn schenen schoppen maar deze uitspraak slaat naar mijn mening helemaal nergens op. Waar heeft "onze" WRAN zijn regels van afgekeken. Lees als guidline gebruikt voor het nieuwe systeem???????
Jup idd de EWU in Duitsland. En nu wil je ons vertellen dat deze niet in staat zijn hun ruiters kunnen kwalificeren????????????????????????????????????????????????????????? Ahum ik denk dat je effe terug moet naar de tekentafel dan. Hun regelsysteem is DE basis van de onze, zij maken al een paar jaar gebruik van dit systeem en hebben ook hun ruiters in klasses geregistreeerd.

En dan dus even terug naar hetgene ik al geschreven heb.......
rina schreef:
Overigens net nagekeken (als we al de andere clubs erbij gaan trekken ) bij de EWU, de Duitse tegenhanger van de WRAN, is OOK in LK1 en LK2 een helm toegestaan!!!

Maw de EWU staat het wel toe (het MOGEN dragen van een helm), en onze WRAN staat het niet toe. *Snapt het effe niet meer modus hoor* Ik trek al express niet de AQHA/APHA en de APHC erbij. das zijn rassenvereningen dat staat voor mij geheel los van de WRAN of EWU. Maar dat de EWU geen zusterorganisatie (let wel ik zeg al express geen moederorganisatie want dat is ze niet) is hmmmm die uitspraak zullen ze blij mee zijn daar in Duitsland.

PeterV schreef:
dit heeft alles te maken met een stukje cultuur behoud dat onze sport siert, en kenmerkend herkenbaar maakt.

margee schreef:
Als de hoed het kenmerk van het westernrijden is, is het dan niet meer een verkleedpartij? Het is toch de stijl van rijden en het zadel wat het westernrijden bepaald?

Margee ik ben het hierin helemaal met je eens. Wat een flauwekul zeg. de hoed die onze sport herkenbaar maakt. Im sorry maar voor mij is western toch wel even iets anders dan een hoed op je kop. Maar ja zo zie je maar weer hoe dat fijne beeld van de cowboy blijft bestaan voor de outsider.......de hoed das het kenmerk.

Maar gezien hoe de WRAN blijkbaar hierover denkt................... Ga ik mijn lidmaatschap WRAN maar opzeggen en me maar eens aanmelden bij de EWU. En in Duitsland wedstrijden rijden. Blijkbaar veel veiliger voor je dan in Nederland te rijden.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 08:23

rina schreef:
Maar gezien hoe de WRAN blijkbaar hierover denkt................... Ga ik mijn lidmaatschap WRAN maar opzeggen en me maar eens aanmelden bij de EWU. En in Duitsland wedstrijden rijden. Blijkbaar veel veiliger voor je dan in Nederland te rijden.

Wat was ook al weer je favoriete emoticon!!!! deze toch Dromen
Bovenstaande quote is inderdaad het makkelijkste Dromen

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:17

Citaat:
Maar ja zo zie je maar weer hoe dat fijne beeld van de cowboy blijft bestaan voor de outsider.......de hoed das het kenmerk.

Met de sporen... en de spijkerbroek... en de knop op het zadel... dat maakt het cowboybeeld Haha! Het is niet ALLEEN de hoed Tong uitsteken

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:18

Nou, het is idd opvallend hoeveel ruiters er in de beginners al met sporen rijden. Daar mag eigenlijk ook wel iets aan gedaan worden, want de meesten kunnen er niet mee omgaan.

Dit geldt ook voor een groot aantal amateurs trouwens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:29

En alle OPEN ruiters weten dat wel... Cool

Overigens ben ik het eens dat beginners geen sporen om zouden mogen op wedstrijden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:34

ik niet, moet je ze dan met zweepje laten rijden, vind ik ook niets
wel zouden de jury's van mij heel streng mogen zijn bij wangebruik en ook letten op wat voor een spoor ruiters om hebben
eerlijk gezegd heb ik meer moeite met beginners die er een shank inhangen, op één hand gaan rijden en dan maar in die mond hangen omdat het paardje er tussen uit probeert te knallen of de bocht niet om wil
maar bij de nieuwe regels mag dat geloof ik niet meer

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:38

Waarom dan een zweep Verward
Een beetje paard kan echt wel normaal zonder sporen of zweep de standaard gangen laten zien hoor. Wangebruik is bijna niet te meten, met of zonder sporen is wel een meetbaar gegeven.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:40

Ik ga helemaal met Rom mee. Ik vind stang en sporen niet passen in de beginners klasses. Ik denk dat mensen beter zullen leren rijden wanneer ze níet de mogelijkheid hebben naar hulpmidelen te grijpen en op die manier zal ook het nivo weer omhoog gaan in de Amateurs en Open. Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:41

Overigens zie ik hetzelfde fenomeen bij het springen hoor. Zodra je in de M komt zie je zowat alleen maar lui met een martingaal en sporen. Ontgaat mij ook het nut van, maar dit geheel terzijde Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:22

Sorry maar dit vind ik wel een flauwekluldiscussie. Geef liever een beginnende ruiter een zweepje of lichte spoortjes en leer ze ermee omgaan.

Ik ken paarden zat die precies weten of ruiter wel of geen zweepje bij zich heeft of spoortjes draagt. Het is bij die paarden dan net het verschil tussen wel of niet lopen. En paarden die rondlopen met "jij hebt lekker geen zweepje" nodigen uit tot harder schoppen en uiteindelijk een paard dat niet vooruit te krijgen is. Alsof dat ruiterkunst bevordert.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:35

Dan is dat geen beginnerspaard imo Knipoog
Geef ze eerst een goed paard zodat ze leren rijden.

Maar op zich heb je gelijk dat deze discussie niet echt hier thuishoort.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:51

Sorry Rina, maar ik bedoelde met andere organisaties dan de Wran, de moederorganisaties in het Nederlandse en niet de EWU.

En wat je met Margee eens bent, dus flauwekul vind, mag, net zo als ik dat ook vind maar dit dan de andere zijde op.
Wij praten hierover een veiligheidsmiddel waarover te twisten valt, maar die wel uiteindelijk beeld bepalend is voor onze sport.
Ik zelf ben van meerdere verenigingen lid, zo ook van een vereniging die tweemaal per jaar een soort van bal organiseert waarbij een kleding voorschrift wordt uitgegeven, en deze kan per bal verschillen.
Ik dacht dat ik mijn uitnodiging goed gelezen had, maar verscheen achteraf met de verkeerde das, waardoor ik niet mocht deelnemen dus ook niet mocht aan schuiven aan het buffet.

Dit was een afspraak die onder leden gemaakt was, en dit is ook zo over het middel waar wij het in dit gaande topic over hebben.

Het middel wat nu in twijfel getrokken wordt, is ooit bij meerderheid gekozen, en daar volgt nu een onderzoek naar, waarvan ik aangeef deze te willen afwachten. Laat duidelijk zijn dat uw Wran bestuur gewoon weg geen verantwoording mag en kan nemen voor een veiligheidsmiddel dat niet erkent wordt, en als blijkt dat het voorgeschreven middel ook niet erkend wordt, meteen bakzeil zal gaan halen, en dit ivm de aansprakelijkheid.

Voor de ALV geeft ik dus aan naar aanleiding van dit topic, onderzoek te doen op het geen wat hier in dit topic beweert wordt, dus neem mijn verantwoordelijkheid, en ga serieus met de gegeven feiten aan de gang, omdat ik gewoonweg niet kan toestaan dat regelverandering gaan plaats vinden op geruchte, verwijzingen e.d. dus heb ik het bij de instanties neergelegd, die zeker een uitspraak hierover zullen maar ook gaan doen.

Als veranderingen nodig zijn, omdat genomen besluiten achterhaald, ondeugdelijk, of niet veilig zijn, heb je ook wat dat een stemming moet billijken.
Stemming uitroepen over een onderwerp waar een proces over gaande is, waaruit moet gaan blijken dat een bij meerderheid genomen besluit niet te handhaven is, zal ook meteen een soort van motie van wantrouwen zijn dat bestuurders hun werkt op voor hand dus niet goed aan het doen zijn. Zo denk ik eroever.

Peter

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:04

@PV: Een onveilige situatie laten voortbestaan puur omdat het bestuur anders gezicht verliest is wel een erg zwakke reden.
Gedegen onderzoek doen en eventueel terugkomen op verkeerd genomen besluiten getuigd van kracht en oogst meer respekt.