[WN] Probleemgevallen 3 lage hielen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Probleemgevallen 3 lage hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:35

DubbelDun schreef:
@promptertje: heb je die andere foto's ergens staan om te plaatsen (of linkjes). Ben er wel benieuwd naar. Ik wist niet dat deze getruct was. Als dat zo is vind ik dat een slechte zaak voor HN eigenlijk.

Als die foto zou kloppen, dan kun je de dierenarts kunnen gaan bellen voor een amputatie, want dan is het been afgestorven.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:39

Merkbare verschillen in temperatuur tussen de verschillende voeten van het paard is altijd reden om je aandacht op die voeten te richten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:53

Hm, ik voelde wel degelijk dat de voeten van mijn paard met ijzers kouder waren dan de voeten van een paard zonder ijzers. Nu de ijzers eraf zijn, zijn ze ook warmer geworden. Om hoeveel graden het dan gaat weet ik niet, maar met de handen wel waarneembaar...

Dat een voet die meer doorbloed raakt, meer gaat voelen, kan ik me iets bij voorstellen.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:55

Cer schreef:
Hm, ik voelde wel degelijk dat de voeten van mijn paard met ijzers kouder waren dan de voeten van een paard zonder ijzers. Nu de ijzers eraf zijn, zijn ze ook warmer geworden. Om hoeveel graden het dan gaat weet ik niet, maar met de handen wel waarneembaar...

Dat een voet die meer doorbloed raakt, meer gaat voelen, kan ik me iets bij voorstellen.

Typisch,
Bij mijn paarden merk ik geen enkel verschil.
Ik heb ze met en zonder ijzers staan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:56

ja idd typisch...
Dat wordt strakjes weer voetjes-voelen Haha!
*raaaare sport, dat paardrijden* Knipoog

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:03

Cer schreef:
ja idd typisch...
Dat wordt strakjes weer voetjes-voelen Haha!
*raaaare sport, dat paardrijden* Knipoog

Zou het nog verschil uitmaken of je de hoeven voelt van een paard dat op stal staat of een paard wat 24 uur per dag buiten staat? Haha! Haha! Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:04

Ik voel elke avond de voetjes, want dan krab ik ze uit als ze op stal staan Lachen
En alle voetje zijn elke keer wisselend qua warmte, maar nooit koud (misschien nu het 0 graden is Lachen )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:04

Dat zou kunnen, maar als je voeten voelt van paarden die beiden hetzelfde doen (binnen, dan wel buiten staan) zou je daar misschien een soort van conclusie uit kunnen trekken...?

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:05

Cer schreef:
Dat zou kunnen, maar als je voeten voelt van paarden die beiden hetzelfde doen (binnen, dan wel buiten staan) zou je daar misschien een soort van conclusie uit kunnen trekken...?

Ik heb gewoon een hele goede hoefsmid.
Dat is mijn geheim. Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:07

Hmmm Sim staat voor op ijzers, achter zonder en ik voel helemaal geen verschil?? Ik heb ook een goede smid! Haha!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:09

Over die dr Strasser en haar methode heb ik maar 1 opmerking waar mensen die er zo mee weg lopen maar eens over na moeten denken.

"Hoe veel mensen hier laten hun paard beslaan door hun dierenarts??????????????"

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:52

Adrienne schreef:
Over die dr Strasser en haar methode heb ik maar 1 opmerking waar mensen die er zo mee weg lopen maar eens over na moeten denken.

"Hoe veel mensen hier laten hun paard beslaan door hun dierenarts??????????????"

Heb jij haar boeken wel gelezen?

Makkelijk om zo een oordeel te vormen Clown

Ik heb liever een VA die naar de hoeven van mijn paard kijkt dan een hoefsmid.

Ik dacht destijds nog negatiever over strasser dan jij en om te kijken wat ze nou éigenlijk te melden had ben ik haar boeken gaan lezen. Toen las ik wat ze écht bedoelde, ipv het eeuwig gerecyclde zinnetje 'strasser zet de hielen laag en paarden leiden pijn'.

Wat zíj beschrijft is zo indrukwekkend en zó goed onderbouwd en tegelijkertijd zo verschrikkelijk wat hoefijzers allemaal met een paardenhoef doen Ziek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:40

Ik ken ook een aantal paarden die voor ijzers hebben en achter niet.. maar ik voel dus geen warmteverschil tussen voor- en achterbenen. Bij geen van allen.
De foto lijkt mij overigens sowieso trucage, want als het gehele been zo weinig warmte meer heeft, lijkt mij dat er helemaal amper/geen doorbloeding meer is, en is het volgens mij inderdaad afgestorven zoals Waratje al zegt Nagelbijten / Gniffelen

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 02:11

Arabesk schreef:
Wat zíj beschrijft is zo indrukwekkend en zó goed onderbouwd en tegelijkertijd zo verschrikkelijk wat hoefijzers allemaal met een paardenhoef doen Ziek

Wat ik zo bijzonder vind is dat een persoon, Strasser, een bewering doet waar de rest van de paardenkenners wereldwijd totaal niet achter staat, maar toch geloof je in die Strasser, iemand die al een paar keer betrokken is bij rechtzaken wegens dierenmishandeling. Heel bizar. En waarom? Alleen omdat ze een goed boek geschreven heeft? Ik ken nog een goed boek, The Lord Of The Rings van Tolkien, super geschreven, goed onderbouwd, goed onderzocht, maar toch een sprookje.
Het begint haast groupy neigingen te krijgen dit.

Doet me ook denken aan heel het aloe-vera verhaal. Misschien ken je dat? Als smeerseltje of in toiletpapier niets mis mee, maar de verkopers van dat spul promoten het ook te drinken. Ze beweren dat het helpt tegen alles, van ingegroeide teennagel tot aids. Ook voor mensen met darmproblemen, zoals de ziekte van Crohn, zou het de oplossing zijn. Alles super omschreven, super onderbouwd, maar laten ze nou niet vermelden dat het een sterk laxeermiddel is (vandaar dat het denk ik ook in afslankproducten zit Knipoog ) en dat het dus enorm gevaarlijk is voor mensen met darmklachten (aldus ook de maag en darmstichting). Maar ja het is zo super beschreven door de leverancier, dat moet wel waar zijn. Dus mensen, ooit wordt het beter, even doorzetten... Duh!!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 02:25

Jolande schreef:
Wat ik zo bijzonder vind is dat een persoon, Strasser, een bewering doet waar de rest van de paardenkenners wereldwijd totaal niet achter staat, maar toch geloof je in die Strasser, iemand die al een paar keer betrokken is bij rechtzaken wegens dierenmishandeling. Heel bizar. En waarom? Alleen omdat ze een goed boek geschreven heeft?

Met de bekapmethode heb ik niets, maar het boek A lifetime of soundness is een echte aanrader. Het bevat heel wat basisinformatie over het paard waar elke paardeneigenaar op de hoogte van zou moeten zijn. Oordeel pas wanneer je dit boek gelezen hebt. Je zult merken dat het absoluut geen sprookje is.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:32

Aloe Vera heeft geen enkele wetenschappelijke onderbouwing. Strasser wel.

Strasser is helemaal niet zo anders als wordt gezegd. Ze zegt wat iedereen al weet, maar niet wil weten.

Het 'noodzakelijke' kwaad (ijzers) werd voorheen geaccepteerd omdat het nu eenmaal handiger is als paarden op stal staan. Strasser heeft dat onderzocht en wijst er op dat je op die manier te veel inlevert op het welzijn van je paard.
Er wordt wel van alles over haar geroepen, maar degenen die het hardste roepen hebben het minste van haar gelezen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:56

arno8 schreef:
Aloe Vera heeft geen enkele wetenschappelijke onderbouwing. Strasser wel.

Met het eerste ben ik volkomen eens, met de tweede niet. Ik kan geen enkele wetenschappelijke onderbouwing vinden van deze kap-methode. Leuke kanttekening is dat mensen die Aloe-Vera promoten ook beweren wetenschappelijk onderbouwd te zijn Knipoog

Ik kan op internet alleen maar positieve dingen over strasser vinden door sites die min of meer gesponsord worden door strasser, de aanhangers dus. Over aloe vera vind je ook niet veel goeds (de inneembare versie dus) buiten de eigen promotie sites.
Ik kwam nog wel een interessant verhaal tegen van een onafhankelijk onderzoek uit anvil-magazine. Helaas weer in het engels, maar ik wil toch een heel klein stukje eruit tillen dat uit een strasserboek komt wat alles zegt waarom ik geen behoefte heb dat boek te lezen.

Anvil Magazine schreef:
Dr. Strasser's says in her text that after beginning the Strasser trim: "It is possible that, in some cases, although the hooves are coming along well, the heart is no longer strong enough to support the task of healing.

Letterlijke vertaling:
Citaat:
Dr. Strasser zegt in haar tekst na het beginnen van de Strasser kapmethode: "Het is mogelijk dat in sommige gevallen, dat hoewel de hoeven prima verbeteren, het hart het niet langer aankan om de taak van genezing aan te kunnen.

Een ding komt dan maar in mij op: een paard gaat zo veel pijn lijden dat het het niet meer aan kan en letterlijk van pijn dood gaat.
Wie het hele artikel wil lezen kan hier terecht: http://www.anvilmag.com/farrier/207f2.htm De auteur gaat met open blik kijken naar de (on) waarheden van de Strasser methode, hij leest, kijkt, gaat naar lezingen, demo's enz enz. In de uiteindelijke conclusie staat dat hij wel 'testimonials' heeft gezien van succes en mislukte ervaringen. (Testimonials zijn geschreven beweringen, getuigschriften, huldeblijkingen). Wel heeft hij zelf de mislukkingen gezien en gezocht naar successen en niet gevonden. Tot slot schrijft hij dit:
Anvil Magazine schreef:
Unless and until repeatable evidence of the safety and benefits of the method (rather than just testimonials) is demonstrated by the proponents it seems that the parts of the method that differ from currently accepted practices are far too risky to recommend-particularly when done by anyone with less than 4 years of experience in the method.

of te wel:
Citaat:
Behalve en tot herhaaldelijk bewijs van de veiligheid en de voordelen van de methode (dus liever dan alleen maar testimonials) worden getoond door de voorstanders, lijkt het erop dat de onderdelen van de methode die afwijken van de huidige geaccepteerde werkmethodes veel te riskant zijn om aangeraden te worden - vooral als ze gedaan worden door iemand die minder dan 4 jaar ervaring heeft met de methode.

Maar de vraag is nu dus: waar heb jij dat wetenschappelijk bewijs gezien buiten de 'Strasser' sites. Ik bedoel dan op sites als horseshoes waar vele smeden en artsen over de hele wereld komen en elkaar tips geven, of PubMed een echte wetenschappelijke site. Je bedoeld met wetenschappelijk bewijs hopelijk niet soortgelijke dingen als die warmte foto die hier al geplaatst is van dat afgestorven been. Die foto is duidelijk bewerkt of dat paard is op weg naar het slachthuis.

Ik promoot overigens niet onnodig beslag. Mijn paarden staan ook op blote voeten (buiten de glij-ijzers maar dat heeft een andere reden). Het gaat om hoe het paard het beste vooruit kan met of zonder ijzers waarbij problemen in beenstand ed opgelost kunnen worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:29

@Jolande: de Strasser-methode houdt meer in dan alleen maar heel erg hoefbevangen paarden nog een laatste kans geven.
Geen wonder dat sommige paarden het dus niet meer zien zitten, die hebben al een achtergrond van heel veel pijn vóór ze bij Strasser terecht kwamen.
In dat licht moet je die uitspraak ook zien.

Er zijn wel meer omstreden methodes; voor sommigen werken ze, voor anderen niet. Daarom hoeft de methode an sich niet slecht te zijn.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:46

Er is meer dan internet! Kom nou! Jij baseert je dus op 1 iemand die misschien niet eens een van haar boeken heeft gelezen. Ik ga hier niet het boek overtikken omdat jij te lui bent om het zelf te lezen. Voordat je ook nog maar 1 ding over strasser zegt, zou je toch op z'n allerminst een van haar boeken moeten lezen, nu baseer je je op een heel klein stukje tekst dat iemand uit haar boek heeft geplukt.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:00

Citaat:
Er is meer dan internet! Kom nou! Jij baseert je dus op 1 iemand die misschien niet eens een van haar boeken heeft gelezen. Ik ga hier niet het boek overtikken omdat jij te lui bent om het zelf te lezen. Voordat je ook nog maar 1 ding over strasser zegt, zou je toch op z'n allerminst een van haar boeken moeten lezen, nu baseer je je op een heel klein stukje tekst dat iemand uit haar boek heeft geplukt.

Er is zeker meer dan internet. Maar hoe ben jij dan zo anders. Er is 1 iemand die beweerd dat je een paard dusdanig moet bekappen en dat hoefbeslag slecht is. Die persoon schrijft een boek over haar mening en dan is dat ineens de waarheid? Kom op zeg! Het is niet voor niets dat ze aangeklaagd wordt (en mensen die haar methodes toepassen), het is niet voor niets dat het zo'n negatief imago in de wereld heeft. Ik ga haar boek niet lezen, heb er geen behoefte aan om een boek te lezen van iemand die het normaal vind een paard maanden zo niet jaren onbeschrijfelijk veel pijn te laten lijden voor het hele kleine kansje het weer op de been te kunnen helpen. Ik baseer me bovendien niet op dat kleine stukje maar op meerdere onderzoeken en ook op het volledige verhaaltje wat bij die link staat. En daarin kun je lezen als je de moeite had genomen, dat die schrijver met een open blik is gaan onderzoeken naar de voordelen van de methode maar ze niet heeft kunnen vinden. De schijver heeft het boek gelezen en de nodige research en discussies enz. gedaan. Ik krijg eerder het gevoel dat strasser aanhangers de negatieve berichten over te methode niet willen lezen en liefst negeren.
maar je hoeft haar boek niet over te tikken, zonde van je tijd.

Maar ondertussen zit ik nog steeds te wachten op die wetenschappelijke onderbouwing dat het werkt......
Laatst bijgewerkt door Jolande op 28-12-06 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:01

Er zijn heel veel boeken over hoe slecht ijzers wel niet zijn. Strasser, Ramey, Jackson, Jamey, Rooney etc

Dus..... 1 persoon? Nee een groeiend aantal mensen ziet in dat ijzers niet alleen onnodig zijn, maar ook zeer schadelijk voor de gezondheid van de hoef én het paard.

Zelfs onze grote hoefsmid van Nassau zegt het volgende in zijn boek:

Ik citeer bladzijde 53

Nadelen van hoefbeslag:

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:04

Jolande schreef:
Citaat:

Er is zeker meer dan internet. Maar hoe ben jij dan zo anders. Er is 1 iemand die beweerd dat je een paard dusdanig moet bekappen en dat hoefbeslag slecht is. Die persoon schrijft een boek over haar mening en dan is dat ineens de waarheid? Kom op zeg! Het is niet voor niets dat ze aangeklaagd wordt (en mensen die haar methodes toepassen), het is niet voor niets dat het zo'n negatief imago in de wereld heeft. Ik ga haar boek niet lezen, heb er geen behoefte aan om een boek te lezen van iemand die het normaal vind een paard maanden zo niet jaren onbeschrijfelijk veel pijn te laten lijden voor het hele kleine kansje het weer op de been te kunnen helpen. Ik baseer me bovendien niet op dat kleine stukje maar op meerdere onderzoeken en ook op het volledige verhaaltje wat bij die link staat. En daarin kun je lezen als je de moeite had genomen, dat die schrijver met een open blik is gaan onderzoeken naar de voordelen van de methode maar ze niet heeft kunnen vinden. De schijver heeft het boek gelezen en de nodige research en discussies enz. gedaan.
Dus je hoeft haar boek ook niet over te tikken, zonde van je tijd.

Maar ondertussen zit ik nog steeds te wachten op die wetenschappelijke onderbouwing dat het werkt......

Strasser zegt niet dat je je paard jarenlang pijn moet laten lijden. ALS je het boek had gelezen, zou je zoiets doms niet zeggen.
Strasser zegt: Als je de schade die door hoefijzers is toegebracht wil herstellen, moet je je wel realiseren dat het nodig kan zijn dat je een jaar of langer geen buitenrit kan maken, omdat je paard dan gevoelig op het harde zou lopen en dat willen we hem niet aandoen. Ook stelt ze voor hoefschoenen te gebruiken ter verlichting van de pijn.

Maar ja, jij praat misschien liever de geruchten na zonder het boek te lezen. Kun je ook doen...

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:07

Arabesk schreef:
Er zijn heel veel boeken over hoe slecht ijzers wel niet zijn. Strasser, Ramey, Jackson, Jamey, Rooney etc

Dus..... 1 persoon? Nee een groeiend aantal mensen ziet in dat ijzers niet alleen onnodig zijn, maar ook zeer schadelijk voor de gezondheid van de hoef én het paard.

Het gaat me niet over de voor of nadelen van ijzers, het gaat me over een bekappingsmethode waar ze letterlijk bij over lijken gaan. Waar het welzijn van het paard enorm ondergeschikt raakt aan het proberen te bewijzen van een mening. Waar mensen een eendagscursus voor gaan volgen en vervolgens zelf met die methode aan de slag gaan. Terwijl ze veel te weinig ervaring hebben met paardenhoeven en alles wat er bij hoort. Daar gaat het me om. Er is niet voor niets een beroep, een specialisatie voor in het leven geroepen: een hoefsmid. Net als een tandarts, of een oogarts of een oorarts. Allemaal mensen met een bepaalde tak waarin ze kennis hebben opgebouwd omdat het hun werk is.
Een ijzer zal heus nadelen hebben, maar in een aantal gevallen kom je er gewoon niet om heen hoe je het ook draaid of keert, of je het nu leuk vind of niet. Het kan zelfs een tussenoplossing zijn, een probleem oplossen door een ijzertje eronder en is het probleem opgelost, ijzertje weer weg. Prima toch!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:09

arno8 schreef:
Maar ja, jij praat misschien liever de geruchten na zonder het boek te lezen. Kun je ook doen...

En jij blijft die ene schrijver van een boek maar als de brenger van de enige waarheid beschouwen. Geef me nou eens (wetenschappelijk) bewijs van een andere bron dan de Strasser bron. Dat zou je ook kunnen doen....

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:11

Jolande schreef:
Arabesk schreef:

Het gaat me niet over de voor of nadelen van ijzers, het gaat me over een bekappingsmethode waar ze letterlijk bij over lijken gaan. Waar het welzijn van het paard enorm ondergeschikt raakt aan het proberen te bewijzen van een mening. Waar mensen een eendagscursus voor gaan volgen en vervolgens zelf met die methode aan de slag gaan. Terwijl ze veel te weinig ervaring hebben met paardenhoeven en alles wat er bij hoort. Daar gaat het me om. Er is niet voor niets een beroep, een specialisatie voor in het leven geroepen: een hoefsmid. Net als een tandarts, of een oogarts of een oorarts. Allemaal mensen met een bepaalde tak waarin ze kennis hebben opgebouwd omdat het hun werk is.
Een ijzer zal heus nadelen hebben, maar in een aantal gevallen kom je er gewoon niet om heen hoe je het ook draaid of keert, of je het nu leuk vind of niet. Het kan zelfs een tussenoplossing zijn, een probleem oplossen door een ijzertje eronder en is het probleem opgelost, ijzertje weer weg. Prima toch!

De hoefsmid is heel lang geleden in het leven geroepen omdat we toen nog andere eisen aan paarden stelden.
Wat wil je eigenlijk zeggen: er is nu een hoefsmid, dus verder mag niemand ooit nog over hoeven nadenken?
De aarde is plat, dus niemand mag ooit nog nadenken of het misschien anders zit?
Dat Strasser over lijken gaat, is helemaal klinkklare onzin. Kom maar eens met een concreet geval in plaats van al die verhaaltjes die je ergens hebt gehoord.