[WN] Bitloos voor seniorpaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bitloos met seniorpaarden

Ja graag
133 (73%)
Nee van mij hoeft het niet
48 (26%)

Totaal aantal stemmen: 181

vrolijk

Re: Bitloos voor seniorpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:59

heb voor gestemd Ja

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:07

je kunt nu hier http://www.rh-video.de/rh_player.htm de finale van Maillorca western festival zien.
deze paarden hebben al een lang seizoen achter de rug en anticiperen hier en daar. let op hoe hard er al dan niet getrokken wordt aan het bit (niet dus, de uitzonderingen daargelaten). toch zie ik dit nivo bitloos nog niet gehaald worden

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 07:11

Dofuzz, het gaat niet om "nivo". Het gaat erom dat er mensen zijn die om wat voor reden ook (nog) geen (stang) bit willen gebruiken op hun 6 jarige of oudere paarden. En er zijn mensen die uberhaubt geen (stang)bit willen gebruiken. Gezien de het in de westernsport al heel normaal is om bitloos te starten op een junior paard, vraag ik me gewoon af waarom niet op een senior paard? Gewoon op normaal nivo. Lekker hier in Nederland op WRAN wedstrijden.

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 09:54

Ik ben het helemaal met je eens jeddah!!! Mijn oude merrie is niet te rijden op een trens die neemt ze tussen dr kiezen en hup weg ponnie, maar met een bosalletje of een halstertje is ze prima te sturen en hoef ik me ook niet het ongans te trekken. Dus wat mij betreft...invoeren die hap!!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:59

Ik snap overigens even de discussie niet over het beoordelen door de jury, die moeite zou hebben met onderscheid. Maar als je gewoon twee soorten klasses hebt, junior waarbij altijd 2-handig wordt gereden op snaffle of bosal (tot 5 jaar als ik het goed heb, of was het tot en met?), en je hebt senior klasses waarin altijd 1 handig wordt gereden, op shank, snaffle of bosal (die laatste 2 dus indien dit ingevoerd zijn worden) dan is er toch geen probleem met de beoordeling? Iedereen rijdt óf 1 handig rond, bit of geen bit, óf 2-handig rond, en dan mag er geen shank inhangen. En hoe oud het paard dan daadwerkelijk is, maakt niet uit. Voor mijn part schrijft iemand die 1-handig wil rijden een 3-jarige in voor een senior klas, al dan niet met shank.

Op deze wijze cover je toch alle mogelijkheden? Er worden nu toch geen gemengde klasses gereden, 2-handig op snaffle of bosal gemengd met oudere paarden 1-handig op shank? Of is dat wel het geval? Want dat is natuurlijk ook 'concurrentievervalsing', er vanuit gaande dat de overstap naar shank net als bij de klassieke dressuur een hogere africhtingsgraad betekent.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:27

dofuzz schreef:
toch zie ik dit nivo bitloos nog niet gehaald worden

Wat is nou toch dat ge-emmer over niveau?

het maakt toch juist niet uit als de tegenstander bitloos gaat rijden en zo dus minder hoog 'niveau' zou halen? Schept voor de bitrijders alleen maar meer kans om te winnen Clown Zou ik het juist aanmoedigen Knipoog

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:16

Cer schreef:
Wat is nou toch dat ge-emmer over niveau?

het maakt toch juist niet uit als de tegenstander bitloos gaat rijden en zo dus minder hoog 'niveau' zou halen?

Daar zijn nu de beginners klasses voor uitgevonden Cool

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:47

Ik heb ook voor gestemd.
Zodra ik mijn merrie een bit in doe, veranderd ze in een vervelend beest, dat alleen maar met dat bit bezig is, en niet meer op mij let. Ze gaat er als een bezetene op kauwen, alsof ze probeerd het door te kauwen om er vanaf te zijn, en heeft geen enkele aandacht meer voor iets anders. Geduld helpt niet, kwaad worden al helemaal niet. Tanden zijn nagekeken, niks mis mee. Ik heb zo'n beetje elk bit getest, zonder succes (en nee, niet 1 keer rijden, volgende bit, ben meer dan anderhalf jaar bezig geweest). Omdat we toen niet meer wisten wat we met haar aan moesten vangen, hebben we als laatste poging een bosal getest. Ik wist niet wat me overkwam, ik had ineens een kalm, braaf en oplettend paard, wat heel graag voor me wil werken. Ze is nu bijna 10, en ik zou het dus erg fijn vinden als ik bitloos mocht starten.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:03

Wat is er dan zo erg aan een bit dan?
Een Hackamore en Snaffle bit zijn voorbereiding naar een bridle.
Dus waar om terug i.p.v vooruit?
Ik zie Inge de Bruin al met zwembandjes en Lance Armstrong met zij-wieltjes.
Snaffle bit/Hackamore klassen zijn om junior paarden nog op twee handen te rijden.
Met Hackamore of Snaffle hoor je niet op een hand te rijden,
werkt ook niet zo als het hoort.
Als je paard toch neckreining aan kan finish hem dan, zo dat je wel netjes met een bridlebit kan rijden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:06

sonita schreef:
Een Hackamore en Snaffle bit zijn voorbereiding naar een bridle.

Ik neem aan dat je met bridle een shank bedoeld Knipoog

Maar een hackamore of snaffle zijn absoluut geen voorbereiding naar een shank hoor Haha!

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:21

mooi dan hang ik morgen eens een shank in de twee jarigen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:05

Blaze schreef:
Daar zijn nu de beginners klasses voor uitgevonden Cool

Ik zou het toch wel erg genant vinden als ik met een senior paard op 1 hand met bosal of whatever, tussen de beginners zou komen te rijden. Ik kan niet zo heel goed rijden, maar dat zou ik toch niet zo snel willen, denk ik ....

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 06:21

jeddah schreef:
Lekker hier in Nederland op WRAN wedstrijden.

Waarom lekker op WRAN wedstrijden? Je kan toch ook gewoon de BLBRAN oprichten!
Bit Loos blije ruiter associatie Nederland.
Of BLBRAB.
Bit loos blije ruiter associatie Benelux, pak je het meteen wat breder aan en vraag je dofuzz of deze de ambassadeur hiervoor wil zijn in het Belgische.

Ik zelf zal het nog breder aanpakken door er meteen een BLZVBRAB op te richten.
Bit loos Zadel vrij blije ruiter associatie Benelux.

Dit is geen grapje hoor van mij, bekijk het een beetje zakelijk zodat je het voor de organisatoren ook wat aantrekkelijker maakt, dat je dan ook een dagvullend programma kan aan bieden.

Onderdelen zou je als volgt kunnen doen, uitvoeren,
Bij de beginners zou ik een halster met touw toestaan, en als deze bij het paard op gaatje zes BV strak om het hoofd zit bij het paard, dat deze vier gaatjes terug gezet moet gaan worden (vergeet daarbij niet de afstand van de gaatjes in het halster te benoemen)
Bit loos rijden behoeft namelijk niet vriendelijker te zijn, dus laat je beginner niet meteen met een hackamore of een bosal aan de gang gaan toch?

In de amateur en open klasse gooi je dan ook het zadel loos rijden er tegen aan, van deze mag je aan nemen dat het over gevorderde ruiter gaat, dus mag je daar ook wat van verwachten.
Of je kan de klasse zo indelen dat er een opbouw is qua moeilijkheidsgraad.
Bit Loos met Zadel.
Zadel loos met Bit
Bit loos Zadel Loos, de zogenaamde naakte klasse.

Nu ik het zo een beetje op papier zet op deze Zondag ochtend waarop ik vroeg uit de veren moest omdat het alarm op de zaak af ging, denk ik dat je een wereld attractie in huis hebt, en er ingrediënten genoeg voor handen zijn om een nieuwe vereniging op te richten. Clown Haha!

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 09:31

Ik ben voor de keuze om ook bitloos te mogen rijden.
Niet omdat het vriendelijker of beter zou zijn per definitie.
Maar omdat ik denk dat het beter is voor mijn paard, Ze heeft een hele kleine smalle mond en met een bit in haar mond wordt ze gewoon echt benauwd. vaak liep ze met een piepende aanhaling rond en jah mensen de teugels waren gewoon netjes los en het was geen geruk en gepluk. ik heb het toen een keer geprobeerd bij mijn merrie om bitloos te rijden en welke soort ik ook gebruik ze doet het met bitloos rijden helemaal niet.
ze kan dus wel op bit gereden worden maar het is voor haar niet prettig.
Ik vind het daarbij zelf gewoon prettig om bitloos te rijden met mijn paarden en ik train ze bitloos

Volgens blaze zou ik dan maar eeuwig bij de beginners moeten rijden.

Blaze onderbouw je reden eens waarom het absoluut voor iedereen onzin zou zijn en waarom het zo ontzettend erg zou zijn als er mensen bitloos meerijden in bepaalde klasses.
Ik bedoel iemand die amateur of open start verwacht je toch van dat ze wel een beetje fatsoenlijk kunnen rijden?? of kunnen al die bitrijders in de amateur dat niet zo goed omdat ze zo anti bitloos rijden zijn????

Er wordt gezegd jah maar zo is de training vroeger ontstaan bosal snaffle shanks tja maar waarom moet iedereen zich daar aan houden als iedereen van een flat afspringt gaat iedereen dan mee?

Er zijn best wel wat mensen die wel bitloos zouden willen rijden op wedstrijden maar die het niet mogen.
Mijn andere paard pakt zijn bit vast tja het ligt aan de ruiter dat een paard een bit vast gaat pakken helaas heb ik hem pas op latere leeftijd gekocht en heb ik hem nu zover dat hij het niet meer altijd doet. en dat ik hem redelijk goed op bit kan rijden
Met de nodige training en tijd zal hij ook zeker wel ooit heel erg goed weer op bit kunnen rijden met een los teugeltje. Maar een bit vind hij ook niet prettig hij is dan onrustig met rijden ook bij iemand anders op zijn rug die een rustigere hand zou kunnen hebben als ik. Met bitloos rijden is hij rustig en kalm.

Mijn paarden geven mij aan wat ze prettiger vinden of dat nu wel of niet aan mijn rijstijl zou liggen is dan nog tot daaraan toe.
Maar ik vind dat ik de keus wel zou moeten mogen maken ook al was het tot nog toe nooit op wedstrijden mogelijk.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 10:37

fabske schreef:

Blaze onderbouw je reden eens waarom het absoluut voor iedereen onzin zou zijn en waarom het zo ontzettend erg zou zijn als er mensen bitloos meerijden in bepaalde klasses.

Onderbouwen,hmmm hoe onderbouw je iets wat gevoelsmatig gewoon niet lekker is??
Soms hoef je iets niet te onderbouwen ,it just don't feels good

Ik bedoel iemand die amateur of open start verwacht je toch van dat ze wel een beetje fatsoenlijk kunnen rijden?? of kunnen al die bitrijders in de amateur dat niet zo goed omdat ze zo anti bitloos rijden zijn????

Deze categorie is net de groep die het wel zou kunnen en het nut er niet van inziet(vooral omdat ze weten dat ze het kunnen)
Mijn eigen voorbeeld:
Wij starten net zo makkelijk met als zonder bit of zonder hoofdstel of zonder zadel.
Met kerstbomen of in een grote groep het maakt allemaal niets uit.
We doen dan lekker thuis dat *kunstje* gewoon voor de lol.
Gewoon allemaal het hoofdstel uit en lekker klooien.
Dat is leuk en gezellig.
Op een show doen we het anders,waarom!!!! omdat het zo hoort en het goed is zo.

Er zijn best wel wat mensen die wel bitloos zouden willen rijden op wedstrijden maar die het niet mogen.

Wie dan?? waar dan?? hoeveel dan??
Hoeveel denk je er te vinden die alleen zonder bit kunnen/willen (en daardoor nu geen shows rijden) rijden en belangrijker nog waarom willen ze dat??
Omdat hun paard niet tegen een bit kan,vraag je dan eens af waar dat door komt.
Omdat men principieel tegen een bit is??? prima start dan geen shows en rij lekker buiten.
Hoe je het ook went of keert het zijn de uitzonderingen die hier schreeuwen om bitloos te mogen starten op een ouder paard,en tussen die uitzonderingen zijn de mensen met een legitieme rede ook weer de uitzonderingen.
Voor de rest ach voor de rest weet je wel wat ik denk dat het zijn Cool

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:24

fabske schreef:

Er wordt gezegd jah maar zo is de training vroeger ontstaan bosal snaffle shanks tja maar waarom moet iedereen zich daar aan houden als iedereen van een flat afspringt gaat iedereen dan mee?

Als je de KNVB vraagt om voortaan met 22 man te mogen spelen in plaats van 11 en af en toe ook de bal in de handen te mogen nemen, dit om voetbal ook bereikbaar te maken voor dikkertjes met een slechte conditie.

Antwoord KNVB: Verzin een nieuwe sport begin je eigen vereeniging en competitie, veel geluk en plezier.

Ik ben in ieder geval tegen, sommige hebben zeker een legetieme reden zoals Blaze al beschrijft.
Maar voor vele zal het een reden hebben van zielig, terwijl anderen weer een hypogonder probleem hebben.

Deze laatste groep denkt altijd dat er een externe omstandigheid is waarom hun paard iets niet meer wil, zoals bit, zadel, beslag, voeding, te dikke of te dunne deken etc., dat dit in veel gevallen een dominantieprobleem is komt niet in ze op.

Als een paard doet alsof iets ongemakkelijk is dan is de oplossing altijd dat het paard dit voortaan niet meer hoeft te doen. Resultaat een onopgevoed kreng wat uiteindelijk naar alles schopt en bijt wat er in de buurt komt.

Iedereen moet doen wat hem goed lijkt en als de regels van een vereniging je niet bevallen, gewoon niet meer aan meedoen is dan het beste.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:37

sonita schreef:
mooi dan hang ik morgen eens een shank in de twee jarigen

Ik bedoelde dus dat je na een snaffle niet perse op shank hoeft he Knipoog

Lezen is ook een vak Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:38

Blaze schreef:
omdat het zo hoort en het goed is zo.

Sinds wanneer doe jij iets omdat het zo hoort Tong uitsteken

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:22

wat je bedoelde, kan ik niet lezen,dat zit in jou hoofd.
het gaat er hier toch om of men op een bit gaat starten of met een lege mond.
en webeleren een jong paard toch eerst met snaffle en/of hackamore to progress them into the bridle.
en ik heb ook nog nooit van "shankhorse" gehoord wel van een
"bridlehorse''.
lezen is geen ''vak'' , dat leer je gewoon op school.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:29

Maar je _hoeft_niet naar een shank en daarmee is een snaffle niet _perse_ een voorbereiding naar een shank en zo deed je het wel overkomen Knipoog

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:46

ik deed het overkomen in de context van het topic ''bit loos voor seniorpaarden''.
staat boven elke post in dit topic,...lezen?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:18

peter V

waarom zou ik ambassadeur moeten worden voor een bult opgewarmde lucht waar ik helemaal niet achter sta.

het wordt me nu weer heel duidelijk dat de afwijkende regeltjes van de WRAN (van de internationale organisaties zoals NSBA,NRHA AQHA,etc.) zoals ik vroeger al aangaf voor veel verwarring zorgen. maak overal de regels gelijk zodat je eender waar ter wereld volgens dezelfde normen en regels kunt showen. maar nee, nu wil men discussieren over bitloos en weer een nederlandse uitzondering voorstellen en nog meer verwarring starten.

trouwens peter, ik denk niet dat ik in belgie mensen zou vinden die voor een dergelijk idee te vinden zijn. ze zijn daar wel slimmer en moeten niet zonodig de wereld veranderen. halloway woont niet zo ver van belgie vandaan dus zou het mij niks verbazen dat zijn post, die de nagel op de kop slaat, door de Belgische mentaliteit geinspireerd is.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:49

dofuzz schreef:
ze zijn daar wel slimmer

Huh? Belgen waren toch uh.....

Volgens mij bedoelt PeterV het ironisch. Toch?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:50

PeterV schreef:
de zogenaamde naakte klasse.

En mijn bling bling dan? Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:54

ALs je de regels overal gelijk maakt volgens bijv. de NRHA, dan mag je een seniorpaard op 1 hand bitloos rijden... Ja
No problemo..

De nederlandse ondernemende nieuwsgierige vooruitstrevende mentaliteit is hier niet aanwezig iig. Het is meer de amerikaanse conservatieve gedachte die heerst (en dat terwijl het dus bij de NRHA wel mogelijk is)... soms steekt t raar in elkaar Haha!