[WN] na dressuur western gaan rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: na dressuur western gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:33

@Adrienne: Dat heeft er alles mee te maken Ja
Want als ik jou goed begrijp is western en dressuur net zo verschillend als zwart en wit. Dus een aantal verschillen moeten wel aan te geven zijn.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 12:51

deze discussie gaat nergens over, ik ben geen western gaan rijden omdat het dressuurmatig niet lukt ofzo. Maar gewoon omdat ik eens wat anders wilde. Of je zelf grote verschillen ziet of niet, moet ieder maar voor zich uitmaken. Wat me wel leuk lijkt is hier ervaringen van mensen lezen die ook gewisseld zijn van het een naar het ander. En wat ze daardoor anders zijn gaan doen. De een doet alleen wat meer franje aan de kleding, de ander galoppeerd meer aan met buitenbeen dan binnenbeen. Ieders persoonlijke ervaring graag en de discussie die nu is wint toch niemand.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:58

@ Adrienne;
Je blijft verbazen hoor Ja

Nu zeg je dat je eigenlijk niet voor je mening mag uitkomen omdat men het niet met je eens is?!
Maar zolang jij niet kunt (of wilt Haha! ) aangeven waarom jij het zo anders ziet, kun je van niemand verwachten dat ze ineens roepen "Oh ja, Adrienne, je hebt helemaal gelijk!"
En misschien zou je zelf ook eens kunnen nadenken over een "leermoment" want tot nu toe doe je niks anders dan van je afbijten zonder concreet te zijn.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:15

Ik ben wel het wel met Adrienne eens: als paardrijden niet lukt moet je goed les nemen Knipoog Haha! Dat weet toch iedereen?

thorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:31

ja.. klopt.. maar wat IS goed les nemen, als paardrijden niet lukt. Als beginnen ruiter wil ik dan wel ff antwoord op die vraag.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:44

Roos1 dat hoort iedereen wel te weten natuurlijk, maar je hebt er ook van die mensen tussen die het niet willen weten

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:04

Roos1 schreef:
Ik ben wel het wel met Adrienne eens: als paardrijden niet lukt moet je goed les nemen Knipoog Haha! Dat weet toch iedereen?

Maar Adrienne heeft het over "westernles" en "" engelseles", aangezien je volgens haar beroerd les krijgt als je tijdens je "westernles", naar een "engelse" methode moet teruggrijpen.

Nu wil ik toch wel een keer weten wat, volgens Adrienne, nou het verschil is tussen "westernles" en "engelse les". Even voor alle duidelijkheid, dan heb ik het over een rijtechnisch verschil in de basis-onderdelen zoals verzameld lopen, aandraven, aangalloperen, stoppen, zijwaartse gangen etc.

Mijn mening; wie zit daarop te wachten Cool. Het grootste verschil is het harnachement wat wordt gebruikt.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:58

Sjonge jonge wel erg hard koppen hier hoor. Haha!

Maar ik schrijf het nog een keer op.
Ik zeg dat, als je western rijdt en lessen krijgt en je er achter komt dat je terug moet grijpen op de dressuur, je slecht western les krijgt.

Het gaat er niet om het hoe of wat of waarom of dat je achterste voren op je paard zit.

Het gaat er om dat gesuggereerd wordt dat je een paard met de instructie die je in de westernsport krijgt niet fijn (genoeg) kun laten lopen, dat je daar (denkt) de dressuur voor nodig te hebben.

Als je dat denkt dan schort er iets in je westernlessen dus zijn die rijtechnisch slecht. Als je goed les kreeg dan zou je daar niet eens over na denken en zou je paard net zo fijn moeten kunnen lopen.
Als je zo iets schrijf als "ik grijp steeds meer terug op de dressuur omdat mijn paard dan gewoon lekkerder loopt" dan is er gewoon iets mis met je instructie.

Ik heb geen idee waarom er steeds op de verschillen die ik zie wordt gevraagt? Ik heb het niet over de verschillen. Het zelfde geld tenslotte ook voor western les en westernles of dressuur les en dressuurles. Of ben ik nu weer iedereen kwijt. Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:03

Ik denk niet dat de basis echt heel veel anders is.
Maar ik laat mijn tinker gewoon op het binnenbeen aanspringen. Ik zie geen reden om dit af te leren als dit gewoon goed gaat. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:09

Ik denk dat je hier eeuwig over door kunt zaniken (en Bokt kennende gebeurt dat ook Haha! ) maar dat je er nooit uitkomt als je niet eerst helder hebt wat iedereen verstaat onder "westernrijden" en "dressuurrijden".

Voor mij is dressuurrijden niet meer of minder dan het voldoen aan het Heilige Rijtje Tong uitsteken
Jaaaaaaa komt 'ie nog 1 x voor de liefhebbers....

Takt
Losgelassenheit
Anlehnung
Schwung
Geraderichtung
Versammlung

Waar wat mij betreft de meeste ruiters de mist in gaan bij Geraderichtung, het rechtrichten. En waarom? Inderdaad, omdat ze geen dressuurmatige kennis en ervaring hebben!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:12

adrienne stook je nu gewoon graag, hou je je zo dom of ben je dat ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:14

Is dat een meerkeuzevraag die beantwoord mag worden? En mag je ook gaan voor een combinatie van A, B EN C ? Tong uitsteken

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:23

Ik denk dat wat Adrienne wil zeggen het volgende is:
Als je les krijgt van een westerninstructeur (en ik laat volledig in het midden wie wat waar) en je krijgt een probleem totaal niet op gelost bij die instructeur en je voelt je daarom genoodzaakt naar dat te grijpen wat je ooit in de dressuur hebt geleerd en wat wel werkt, zou je kunnen stellen dat de instructie te kort schiet. Dit wil niet zeggen dat de westernoplossing niet exact het zelfde zou kunnen zijn dan wanneer je dressuur zou rijden, of te wel oplossing in beide stijlen kan natuurlijk, maar hoeft niet, het zelfde zijn. Het wil gewoon zeggen dat de kennis van die instructie niet voldoende is.
Al die duitsche sh*t zegt me niets, klinkt alleen interessant, maar komt gewoon neer op goed paardrijden. Wat het rechtrichten betreft, de Bodt is ooit eens bij ons op stal geweest (koning van het dressuurmatig rechtrichten) en gaf een compliment vanwege het enorm rechtgericht lopen van ons westernpaard, waar nog nooit een dressuurzadel opgelegen heeft, gereden door een ruiter waarvan de dressuurervaring al tig jaar in het verleden ligt. Ons paard wordt op de westernmanier rechtgericht, maar ja dat kun je natuurlijk ook westerndressuur noemen Cool En wie weet, denkt men dat dat rechtrichten overeen komt met de dressuur manier, maar als ik de dressuurruiters bij ons zie rechtrichten, kan ik die conclusie niet trekken... Maar dat is weer een ander topic Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:25

Sonja schreef:
Ik denk dat je hier eeuwig over door kunt zaniken (en Bokt kennende gebeurt dat ook Haha! ) maar dat je er nooit uitkomt als je niet eerst helder hebt wat iedereen verstaat onder "westernrijden" en "dressuurrijden".

Voor mij is dressuurrijden niet meer of minder dan het voldoen aan het Heilige Rijtje Tong uitsteken

Maar wat is dan voor jou het "westernrijden"? Klinkt alsof het paard dan niet lekker door het lijf hoeft te gaan. Als ik jou zo inschat wil jij je western-paarden ook lekker door het lijf hebben....
Ik geloof dat ik me zeer goed kan vinden in dat "fusionrijden" wat laatst iemand suggereerde Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:29

Voor mij was, is en blijft dat rijtje heilig Waratje. Ik ben ook een van die gekken die zegt dat er zonder "dressuur" geen western is Haha!

Ik wil alleen een ander eindplaatje zien in mijn rijden.
In plaats van een paard dat opgericht loopt, wil ik een paard met een natuurlijke halshouding. En in plaats van heel dynamische gangen, wil ik relaxte gangen. Maar daar houden de verschillen verder wel op. Behalve al die leuke verschillende disciplines dan he!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-06 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:31

Mooi, dan zitten we redelijk goed op één lijn Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:32

@Sonja: ik denk dat je dat rijtje Duits even moet vertalen naar het Engels (de taal dan Knipoog ), misschien dat dan bij een hoop westernruiters het kwartje gaat vallen (of niet natuurlijk). Als dat niet het geval is dan moeten ze idd op zoek naar een andere instructeur zoals Jolande/Adrienne zeggen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:23

Adrienne nou heb je nog steeds niet de vragen van Anya beantwoord

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:02

Adrienne schreef:
Nee Rom dat wordt er hier van gemaakt. Ik heb alleen gezegt dat als iemand naar de dressuur moet terug grijpen dat je dan niet goed les krijgt. Ik ben niet begonnen over de daadwerkelijke verschillen dat wordt door de dames en heren hier zo gelezen.

Heb je gelijk in, maar dat levert bij mij wel de vraag op wat dan de verschillen zijn volgens jou.
Zoals altijd, en zoals altijd krijg ik OF geen antwoord, OF het blijkt dat ik bijna alles hetzelfde doe.
Niet alles natuurlijk Knipoog

Citaat:
Lezen is erg moeilijk hier. Het wordt blijkbaar weer direct als een aanval gezien of zo iets.

Ik zie het niet als aanval ofzo, het maakt me alleen nieuwsgierig. Zoals elke keer als deze discussie weer ter sprake komt.

Citaat:
Het kan dan misschien niets toevoegen volgens sommigen hier, maar het wordt wel als normaal gevonden dat dit het eerste is wat iedere ander leek hier, en vooral vaak door jou Rom, voor de voeten geslingerd krijgt.
Geloof je dat niet?? Nou dan ga je eigen reacties maar eens na lezen op mensen die van de dressuur over gaan naar de western en het "lef" hebben te zeggen dat hun paard beter en fijner gaat lopen! Wat is dan jou bijna instinktieve reactie ???? NOU?????

Vooral door mij idd, omdat ik het tegendeel nog niet voorbij heb zien komen.
De meesten zeggen niet dat hun paard beter gaat lopen, maar dat ze alles plotseling zo anders moeten doen en hun paard zo ontspannen loopt. En als ik dan vraag wat ze dan anders doen blijkt 9 van de 10 keer dat ze nu zo western rijden als ik altijd engels heb geleerd. Met wat detailverschillen. En blijkt dat ze vaak alleen maar trek-hem-in-de-krul engels hebben gereden. Raar he, dat het paard dan nu wel ontspant.

Geen wonder dat paard dan beter en ontspannener gaat lopen Haha!
Het wordt nu eindelijk goed gereden (engels of western gelijk)

Ik vind het alleen maar goed dat mensen dat meemaken hoor, daar niet van, maar schaar het niet onder engels of western.
Komt nog bij dat het paard vaak niet eens aan het werk hoeft en dat ze dat western rijden noemen, nou, als iets een misvatting is, is het dat wel!

Dus ik wel best aanvaarden dat er verchillen zijn, maar dan moet ik wel dingen tegenkomen die ECHT verschillen. Zelfhouding is er bv 1 van.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:26

Volgens mij zit hier niemand op de kast, maar wil de meerderheid nog steeds weten wat het grote verschil nou is tussen western en dressuur rijden als je er zulke specifieke andere hulpen voor nodig zou hebben? Met het grootste deel van het rijden wil de hele paardensport toch hetzelfde bereiken: een paard dat soepel is en lekker loopt op een manier die de ruiter vraagt. Pas daarna komen er specifieke oefeningen kijken bij de verschillende disciplines waarvoor hulpen 'bedacht' moeten worden die specifiek zijn voor die discipline.

Ik heb zelf een tijdje les gehad van iemand die vrijheidsdressuur trainde (soort hogeschool training) en dat ging super, ik heb les gehad van westerninstructeurs en dat ging verschrikkelijk, ik heb nu les van een dame die kijkt naar het paard en me leert hoe ik haar zo kan laten lopen als ik wil: hoe we dat voor elkaar krijgen is feitelijk van ondergeschikt belang. Maar het uiteindelijk doel is het rijden van westernwedstrijden, dus gaan we trainen richting dat doel...

Geen idee waarom ik reageer, want ik heb het idee dat er 1 persoon bijzit die echt niet begrijpt wat vele anderen proberen te zeggen: grappigste is nog dat zij denkt dat het andersom is
Nagelbijten / Gniffelen

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:51

Citaat:
Waar wat mij betreft de meeste ruiters de mist in gaan bij Geraderichtung, het rechtrichten. En waarom? Inderdaad, omdat ze geen dressuurmatige kennis en ervaring hebben!

En hoe komt het dat ik in de ruim 10 jaar engelse les ik het rechtrichten nooit gehoord heb en nadat ik de switch maakte naar western en zelf mijn paard inreed en vervolgens les kreeg van een WESTERN instrusctrice mij gezegd werd dat mijn paard scheef was en ik nu les krijg in het rechtrichten van die westerninstructrice. de reden dat mijn paard scheef is is omdat ik er geen aandacht aan schonk in de basis (en ja ik had toen gelijk les moeten nemen maar ik ben geen heilig boontje)
de reden dat ik er geen aandacht aan schonk was omdat ik dat tijdens mijn engelse lessen ook niet kreeg. mijn paard is dan ook niet western of engels ingereden maar op mijn eigen manier en ik rij nu western en ik begin nu pas te begrijpen wat aan het been, takt, schwung, rechtrijden etc is. dat wist ik in theorie wel maar dat kan ik nu ook voelen.

Het ligt er dus weer helemaal aan van wie je les hebt, hoe je hebt leren rijden vroeger en hoe je dat nu toepast en of je huidige instructie zich daar wel of niet in kan vinden. zolang mensen verschillend zijn en paarden verschillend zijn blijf je dat houden (gelukkig maar anders wordt het zo saai)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:00

Brendageene schreef:
Citaat:

En hoe komt het dat ik in de ruim 10 jaar engelse les ik het rechtrichten nooit gehoord heb en nadat ik de switch maakte naar western en zelf mijn paard inreed en vervolgens les kreeg van een WESTERN instrusctrice mij gezegd werd dat mijn paard scheef was en ik nu les krijg in het rechtrichten van die westerninstructrice. de reden dat mijn paard scheef is is omdat ik er geen aandacht aan schonk in de basis (en ja ik had toen gelijk les moeten nemen maar ik ben geen heilig boontje)
de reden dat ik er geen aandacht aan schonk was omdat ik dat tijdens mijn engelse lessen ook niet kreeg. mijn paard is dan ook niet western of engels ingereden maar op mijn eigen manier en ik rij nu western en ik begin nu pas te begrijpen wat aan het been, takt, schwung, rechtrijden etc is. dat wist ik in theorie wel maar dat kan ik nu ook voelen.

Het ligt er dus weer helemaal aan van wie je les hebt, hoe je hebt leren rijden vroeger en hoe je dat nu toepast en of je huidige instructie zich daar wel of niet in kan vinden. zolang mensen verschillend zijn en paarden verschillend zijn blijf je dat houden (gelukkig maar anders wordt het zo saai)

Nou dan heeft jouw "engelse" les dus óók niet gedeugd, dat is dus duidelijk.
Maar ik ken ook western-lesgeefmensen die hun leerlingen dingen leren die nergens over gaan. Het resultaat heb ik op stal staan............

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:50

ikke schreef:
Het resultaat heb ik op stal staan............
Je eigen paard of van iemand anders ??

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:32

Ik trek de voorzichtige conclusie dat eigenlijk iedereen hetzelfde bedoelt, maar dat een aantal zo erg niet willen luisteren naar de ander, dat ze dat niet lezen....

Er bestaan veel prut-instructeurs, zowel engels als western, en die zijn in basis beperkt in hun kunnen. Daar gaat t mis. Een echt kundige engelse en een echt kundige western instructeur zullen in basis hetzelfde zeggen.

Zodat je dus bij je westerninstructeur niet terug hoeft te grijpen naar je 'engelse' achtergrond maar die aanwijzingen van je westerninstructeur krijgt.

EN (!!) zodat je als engelse ruiter niet naar een westerninstructeur hoeft te gaan om je paard te verbeteren.

Ja toch?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:00

Dank je wel Cer. Eindelijk iemand die het begrijpt ! OK dan!