Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
InekeP schreef:Maar ik moet eerlijk bekennen; deze stelling heeft me wel aan het denken gezet. Er zitten natuurlijk wel voordelen aan een Engels zadel. het weegt niet zo zwaar; is makkelijker op te bergen ;ook voor de paardenrug natuurlijk een stukje vriendelijker; verder is het ook goed voor mijn rug; want al dat gesjouw met die zware zadels doen ook mijn rug geen goed. En is eenvoudig schoon te maken. Nu sta je ooit een halve dag te poetsen op je zadel. Maar ik moet er niet aan denken om met een engels zadel een reiningproefje (ook niet voor de leut) te rijden. Zo dat is mijn mening!![]()
![]()
storrum schreef:Wat is eigenlijk het nut van deze discussie?
Zometeen komen we er dus achter dat het wel of niet kan.... en dan?
Roos1 schreef:Een dressuurzadel zorgt ervoor dat je makkelijk rechtop zit met een redelijke holle rug,
Roos1 schreef:@ CJvR: Ja ik heb geleerd door middel van juiste stand van het bekken en je rug een juiste en goede stop te maken. Maar ik was misschien dan ook bevoorrecht om dit eerst op zeer goede doorgetrainde reiners te leren en het me eigen te maken voordat ik zelf dit aan paarden ging leren. En mijn ervaring is dat dat beter werkt dan aan de teugels trekken, plat achterover gaan liggen, heel hard hoooo roepen of wat dan ook. Duidelijk zijn met je zit is het allerbelangrijkste en uiteindelijk levert dat het mooiste beeld op als je deze hulp subtiel en zuiver kan geven.
Waratje schreef:InekeP schreef:Maar ik moet eerlijk bekennen; deze stelling heeft me wel aan het denken gezet. Er zitten natuurlijk wel voordelen aan een Engels zadel. het weegt niet zo zwaar; is makkelijker op te bergen ;ook voor de paardenrug natuurlijk een stukje vriendelijker; verder is het ook goed voor mijn rug; want al dat gesjouw met die zware zadels doen ook mijn rug geen goed. En is eenvoudig schoon te maken. Nu sta je ooit een halve dag te poetsen op je zadel. Maar ik moet er niet aan denken om met een engels zadel een reiningproefje (ook niet voor de leut) te rijden. Zo dat is mijn mening!![]()
![]()
Beste InekeP, ik zal de laatste zijn om iemand te dwingen een reiningproefje op wat voor zadel dan ook te laten uitvoeren (of zonder), waar het mij om ging is of het al dan niet "onmogelijk" is. Het gaat mij dus niet om iemands mening erover, maar of het rijtechnisch een probleem is. Als ik dan lees dat een (kennelijk nogal goede) amazone het zelfs zonder zadel kan (zou ik van m'n leven niet verzinnen), dan neig ik naar de conclusie dat het dus wel KAN, maar dat het hoogstens niet iemands smaak is. Dit is tenminste ook wat ik proef uit de post van CJvR, die mij zeer overwogen overkomen.
InekeP schreef:meningen gevraagd n.a.v. een stelling
Ben ik nou gek?????