[WN] meningen gevraagd n.a.v. een stelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: meningen gevraagd n.a.v. een stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 10:00

Tuurlijk maakt dat niet uit. Is gewoon nieuwsgierigheid Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:16

InekeP schreef:
Maar ik moet eerlijk bekennen; deze stelling heeft me wel aan het denken gezet. Er zitten natuurlijk wel voordelen aan een Engels zadel. het weegt niet zo zwaar; is makkelijker op te bergen ;ook voor de paardenrug natuurlijk een stukje vriendelijker; verder is het ook goed voor mijn rug; want al dat gesjouw met die zware zadels doen ook mijn rug geen goed. En is eenvoudig schoon te maken. Nu sta je ooit een halve dag te poetsen op je zadel. Maar ik moet er niet aan denken om met een engels zadel een reiningproefje (ook niet voor de leut) te rijden. Zo dat is mijn mening! Haha! Haha! Haha!

Beste InekeP, ik zal de laatste zijn om iemand te dwingen een reiningproefje op wat voor zadel dan ook te laten uitvoeren (of zonder), waar het mij om ging is of het al dan niet "onmogelijk" is. Het gaat mij dus niet om iemands mening erover, maar of het rijtechnisch een probleem is. Als ik dan lees dat een (kennelijk nogal goede) amazone het zelfs zonder zadel kan (zou ik van m'n leven niet verzinnen), dan neig ik naar de conclusie dat het dus wel KAN, maar dat het hoogstens niet iemands smaak is. Dit is tenminste ook wat ik proef uit de post van CJvR, die mij zeer overwogen overkomen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:20

ik kan dus niet zitten in een engels zadel
veelzeidigheids is een ramp, dressuur gaat redelijk maar niet comfortabel
dat bleek dus aan mijn bekken te liggen, kwam ik achter vlak voor de bevalling van de mijn eerste
ik kan wel heerlijk zitten in een westernzadel, juist omdat je bekken dan iets anders in het zadel zit en dat zegt op zich weer niets over het feit dat je je hakken niet in lijn met je bekken en schouder kan houden want dat kan best

los van het feit of de ruiter nu een reiningproef kan uitzitten in een engels zadel vraag ik me af of een paard het prettig vind en dan ga ik natuurlijk uit van een echte proef en niet een zondagochtend pantoffelproefje

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:21

storrum schreef:
Wat is eigenlijk het nut van deze discussie?
Zometeen komen we er dus achter dat het wel of niet kan.... en dan?

Het nut van deze (en andere) discussie is dat een aantal mensen gaan nadenken over het hoe en waarom van hun keuzes. Wat daarvan het resultaat (hun conclusie) is, is totaal niet belangrijk, het feit dat je over je rijden nadenkt is dat (naar mijn mening) WEL.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:40

Roos1 schreef:
Een dressuurzadel zorgt ervoor dat je makkelijk rechtop zit met een redelijke holle rug,

Rechtop ja, holle rug nee. Een zadel dat je neerzet met een holle rug (of Donald Duck-kontje, zo je wilt) is niet een geschikt zadel voor je. Dan moet je op zoek naar een ander zadel, waar je beter in kunt zitten (been there, done that, maar niet met dressuurzadels)
Lees Centered Riding van Sally Swift er eens op na of het boek Basis Rijkunst van Anne Muller, dan krijg je heel duidelijk uitgelegd hoe een correcte houding in elkaar zit.

Roos1 schreef:
@ CJvR: Ja ik heb geleerd door middel van juiste stand van het bekken en je rug een juiste en goede stop te maken. Maar ik was misschien dan ook bevoorrecht om dit eerst op zeer goede doorgetrainde reiners te leren en het me eigen te maken voordat ik zelf dit aan paarden ging leren. En mijn ervaring is dat dat beter werkt dan aan de teugels trekken, plat achterover gaan liggen, heel hard hoooo roepen of wat dan ook. Duidelijk zijn met je zit is het allerbelangrijkste en uiteindelijk levert dat het mooiste beeld op als je deze hulp subtiel en zuiver kan geven.

Ahh, maar zithulpen moeten altijd de basis zijn van je rijden, maakt niet uit wat voor stijllabel je er dan aanhangt. Je bekken onafhankelijk kunnen bewegen is eigenlijk essentieel voor een correct gereden paard, zowel in de klassieke dressuur, de wedstrijd dressuur (de goede dan, hè), doma vaquera of western stijl. En daar waar een zadel jouw beweging van het bekken beperkt waar het niet gewenst is, zul je een ander zadel moeten zoeken.

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:39

Waratje schreef:
InekeP schreef:
Maar ik moet eerlijk bekennen; deze stelling heeft me wel aan het denken gezet. Er zitten natuurlijk wel voordelen aan een Engels zadel. het weegt niet zo zwaar; is makkelijker op te bergen ;ook voor de paardenrug natuurlijk een stukje vriendelijker; verder is het ook goed voor mijn rug; want al dat gesjouw met die zware zadels doen ook mijn rug geen goed. En is eenvoudig schoon te maken. Nu sta je ooit een halve dag te poetsen op je zadel. Maar ik moet er niet aan denken om met een engels zadel een reiningproefje (ook niet voor de leut) te rijden. Zo dat is mijn mening! Haha! Haha! Haha!

Beste InekeP, ik zal de laatste zijn om iemand te dwingen een reiningproefje op wat voor zadel dan ook te laten uitvoeren (of zonder), waar het mij om ging is of het al dan niet "onmogelijk" is. Het gaat mij dus niet om iemands mening erover, maar of het rijtechnisch een probleem is. Als ik dan lees dat een (kennelijk nogal goede) amazone het zelfs zonder zadel kan (zou ik van m'n leven niet verzinnen), dan neig ik naar de conclusie dat het dus wel KAN, maar dat het hoogstens niet iemands smaak is. Dit is tenminste ook wat ik proef uit de post van CJvR, die mij zeer overwogen overkomen.

meningen gevraagd n.a.v. een stelling

Ben ik nou gek????? Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 12:47

Hm die vat ik ook niet zo.
Even kijken... Ik kan natuurlijk op hoge hakken van Twente naar Amsterdam lopen. Waarschijnlijk kom ik uiteindelijk daar nog wel aan ook. Maar het is mijn persoonlijke mening dat speciaal voor afstand lopen ontwikkeld schoeisel toch beter zit en ik waarschijnlijk fijner in Amsterdam aankom. En nog sneller ook. Dit is mijn persoonlijke mening. Hoge hakken hebben een ander doel en zijn voor een ander doel ontwikkeld. Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:53

InekeP schreef:
meningen gevraagd n.a.v. een stelling

Ben ik nou gek????? Haha!

Misschien wel, maar daar doe ik geen uitspraken over Clown
Anya vroeg als TS de meningen, maar de stelling komt van mij en ik vroeg niet naar een mening, maar naar een reden. Zo weer duidelijk?
En Anya, als je op hoge hakken van Twente naar Amsterdam loopt, dan toon je dus aan dat het KAN. Mijn stelling ging erover of het KAN (of niet), niet of het optimaal is. Kijk, als de kerels na een stop opeens sopraan gaan zingen, dan zie ik dat ook als een reden om te zeggen dat het niet optimaal is, maar het KAN wel (het is alleen een verlies voor het zangkoortje dat altijd bassen tekort komt). Zie het wel als een reden om het dan misschien toch maar niet meer te proberen. Tong uitsteken