[WN] NK-gangers: wat zagen jullie wat ik niet zag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bleuberta

Re: NK-gangers: wat zagen jullie wat ik niet zag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:04

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:21

Wranglerbutt schreef:
..... Kasbergen (heb 'm volgens mij wel rond zien lopen?) ....

Rond zien lopen en of rijden heb ik hem niet, wel gehoord, zien zitten en dansen, hij was luid en duidelijk aanwezig onder het publiek, wat een opmerkingen Clown Haha! Nagelbijten / Gniffelen Goh wat heb ik gelachen en velen met mij, wist ik veel dat dit hem was. Dacht dat het iemand uit de plaatselijke omgeving was Bloos Totdat de discjockey hem aankondigde, toen heb ik maar eventjes navraag gedaan Blond .

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:20

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 00:47

Hmmmmmmmmmm... Op dinsdag heb juist ook veel nette runs gezien Scheve mond (is ook te zien op de foto's)

wvg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 03:45

sonja wat ik me afvraag, je zegt in een andere topic dat 7x per dag starten misschien wel veel is.

Even voor alle duidelijkheid, dat vraag ik me niet af. Ik weet gewoon dat het veel teveel is voor 1 paard. 2x is meer dan genoeg.

Over de opdracht van de jury, die ook iemand zich afvraagd, nee volgens mij heeft de jury alleen tot taak het jureren en bepaald de organisatie van een wedstrijd wie er door gaat. Staat volgens mij ook in het WRAN en andere regelboek. Zit 1 avond minder op bokt, en lees een aantal pagina's van de regelboeken. Gaat voor heel wat mensen een geheel nieuwe wereld open.

Dropje, Ik wacht met spanning af wanneer jij bent geslaagd voor de jury cursus en in de bak staat en uiteraard niks mist. Overigens heet, wat jij noemt het Pleasure gedeelte van de Western Horsemanship, volgens mij het Railwork. En dat er dingen gebeuren in de arena die jij wel ziet, maar een jury niet, is vrij logisch. Of zie jij constant wat er achter jouw op de tribune gebeurt. Of links en rechts tegelijk.

Spatter, de ringmeester, schrijver heet het bij de NRHA, heeft tot de taak het werk van de jury te verlichten, dus zorgen dat de combinaties in de juiste volgorde in de bak staan, doorgeven als er een andere gang wordt gevraagd, zorgen dat het trail parcours ligt zoals het op papier staat, etc. Wat de ringmeester absoluut niet mag doen is zich bemoeien met het jureren. Sterker nog, als hij/zij het doet kan de jury om een andere ringmeester vragen.

Ik las ergens een opmerking over beinvloeden van de jury door gejoel of wat dan ook van het publiek. Naar mijn ervaring laat de jury zich niet beinvloeden. Sterker nog een spectaculaire proef, is vaker naar beneden beoordeeld, niet omdat het niet spectaculair was, maar omdat het technisch niet goed was. Dat is het risico wat de ruiter neemt, ga ik voluit of doe ik het technisch hoog maar stukken minder spectaculair.

Ik vind het jammer, dat er teveel negatief gebokt wordt, zal wel aan de naam van bokt liggen. Opmerkingen als het is bedroevend laag het niveau, of er is weinig veranderd in 20 jaar, dit soort zaken helpt de Western sport niet vooruit, maar eerder achteruit.

Iemand citeerd ook nog een gedeelte uit een Amerikaans regelboek.

Wat het eigenlijk moet zijn is
A. General

To rein a horse is not only to guide him, but also to control his every movement. The best reined horse should be willingly guided or controlled with little or no apparent resistance and dictated to completely.

Jim Willoughby, NRHA Hall of Fame Inductee.

Of typ de gehele tekst van pagina 69 van het NRHA rulebook over.

6 dagen lang heeft het NK 2006 geduurd, heel veel onderdelen van de Westernsport zijn aanbod geweest, ruiters hebben slapeloze nachten gehad omdat ze op het NK gingen/mochten starten, zeur niet over een paar wat minder mooie momenten, in jouw ogen, maar bedank alle deelnemers voor de mooie dingen die je gezien hebt. En neem je niet voor ik ga trainen voor volgend jaar om mee te doen, maar zorg dat je zo geod bent, dat de "slechte" niet meer in de finale komen.
Wat je onder slechte verstaat mag je zelf invullen, wat voor mij goed is, kan een ander heel slecht vinden.

Aan alle deelnemers van het NK 2006, bedankt voor de fijne en mooie dagen, die wederom laten zien dat de Westernsport geen jippieajee sport meer is.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:00

Cer schreef:
Is daar wat over te zeggen?

Natuurlijk, hier is alles over te zeggen.
Op het moment dat er één open ruiter, ook maar iets gezegd zou hebben, was voor mij of een ander van de organisatie er één oproep naar John genoeg voor geweest dat te bewerkstellingen.
Geen van de open ruiters heb ik er ook maar iets over horen zeggen, dus hadden wij geen rede om er ook maar iets van te zeggen.

Dus nog van af de kant van de jury, ringmeesters, open ruiters, en ook maar iemand van de organisatie, heeft zich aan het feit gestoord, sterker nog, wij vonden het plubliek geweldig.
Dat een eventueel gehouden wave, stampen op de banken, aanhang betrof van de rijdende ruiter, blijkt dus van dat niemand zich geroepen voelde om daar ook maar iets van te zeggen.

Dat er natuurlijk een verdwaalde ruiter tussen zit (heb het niet gehoord) die het als mislukken van zijn of haar proef als excuus gebuikt dat er teveel lawaai was, tja, dat vind ik nou heel menselijk. Cool

Ons experiment met drie in rij bakken, was een zeer geslaagde insteek, die na jaren eindelijk gehoor gekregen heeft. Het zoveel als mogelijk scheiden van de zogeheten langzame en snelle onderdelen, zou de insteek kunnen zijn om met de stille en rumoerige bankridders om te gaan.
Een groot video scherm ergens op een plein in Marieenheen zonder geluid zou een optie kunnen zijn en dan huren wij Jan van Veen in, die bij kaarslicht de gehouden open reining proeven van commentaar voorzien kan. Een vierde kleur polsbandje zal wel het gevolg zijn om het één en ander te kunnen bekostigen, maar in ruil daarvoor heb je wel weer als voordeel dat je tijdens het slepen van de bak, de herhalingen kan zien.
Wij gaan eerdaags evalueren, dus als deze optie de groep in moet, make my day Clown Haha! Clown Haha!
Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Goede morgen allemaal trouwens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:05

Nou, duidelijk antwoord Ja

Joelen (en jippieayee roepen Haha! )hoort er gewoon bij.
Zolang ruiters niet aangeven er last van te hebben, maakt het idd niet uit.

Dus OF bij de volgende keer moeten de ruiters via hun grooms oid door laten geven dat het rustiger moet (ik vraag me af of dat werkt trouwens), OF na afloop moet het publiek idd niet zeuren. Als het je te luid wordt, is weggaan altijd nog een optie toch?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:20

Goedemorgen. Wat een lappen tekst hier. Ik denk dat WVG gelijk heeft als er relatief weinig staat over de prachtige proeven die we op het NK ook hebben gezien. Die sneeuwen altijd een beetje onder in dit soort topics. Toch is dat ook gezegd. Op meerdere plekken. En het hoort nu eenmaal bij Nederlanders vooral de nadruk te leggen op wat ze minder leuk vinden.

Dus dan ook maar even in dit topic. Ik heb prachtige proeven gezien, prachtige momenten ook. En helaas ook een paar minder prachtige. Gelukkig was de verhouding "prachtig" - "niet prachtig" in het voordeel van "prachtig"

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:22

Quote ik mezelf maar weer even
Citaat:
heb ik even snel zitten turven, en tot nu toe zijn de neutrale posts in dit topic in de meerderheid. Die dus niet gaan over de kwaliteit van het NK, maar over het nut van joelen en overige zaken.

Dan op de tweede plaats wordt het NK positief benoemd, en op de derde plaats worden er negatieve kanttekeningen geplaatst.

Wat sneeuwt nu onder met wat?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:40

Ik heb gisteravond een aantal open reining-ruiters gesproken en ook hierna gevraagd.

hoe was het WRAN NK? "super, hartstikke gezellig, goed georganiseerd"
Hadden jullie last van het rumoerige publiek? "nee, we joelden zelf ook, harstikke gezellig!"
Hadden de paarden, jullie paarden of mijn paard hier last van in de ring? "niks van gemerkt, als dingen minder gingen, had dat een andere oorzaak".

Ik heb dat maar even hierneergezet, onlangs weet ik nu dat er echt heeeel veeel mensen vanuit de westernwereld (dagelijks) meelezen , waar je het niet van verwacht,........... Knipoog (meepraten mag hoor!)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:42

JJ, je weet toch wel dat schrijven op bokt eigenlijk erg 'not-done' is... Knipoog Dan hoor je 'er' gelijk bij hoor!! Haha!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:51

Tja, er is best veel veranderd zo door de jaren heen Cer, vind dat je dit breder moet zien, en niet zoals jij het stelt op dit éne topic moet betrekken. Geef hiermee meteen aan waarom ontwikkeling binnen onze sport soms zo tergend langzaam gaan, en niet in de laatste plaats wat een internet medium als bokt voor betekenis kan hebben voor de doorontwikkeling van onze sport. Ik ben er achter gekomen dat mensen die zeggen dat deze bokt niet lezen, maar bestuurlijk wel aanwezig zijn binnen één van ons raak vlak hebbende western gemeenschap, dit soort van signalen misbruiken te kosten van de ontwikkeling van de sport.
De elektronische snel weg betekend uiteindelijk veel meer dan de meest überhaupt kunnen overzien, door dit soort van topics speel je de verkeerde in de kaart, …..en geloof mij, ik heb het niet verzonnen, uiteindelijk zal het belang wat daar achter schuilt, niet het belang zijn van de gemiddelde bokker/lid die wel in grote getale schrijft.
Verkwansel jullie sport niet door altijd maar de open ruiters te kijk te zetten op forum. Het enthousiasme juist uit deze groep die de organisatie heeft mogen ontvangen, daarvan zou het wel eens kunnen zijn, dat volgend jaar IEDEREEN zijn ding weer kan doen op dit prachtige NK.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:55

Ik geloof niet dat je me helemaal snapt PeterV....
Ik probeer het echt in het positieve te trekken, maar je blijft de aandacht op het negatieve vestigen Verward

En dat anderen de signalen misbruiken zegt meer over de anderen, lijkt me..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:11

Peter, ik sluit me bij Cer aan.
Ik denk dat je zelf een beetje te ver doordraaft nu.
Bovendien is er (ook cq zeker) op Bokt heeeeeeel veel (terechte) lofzang op het NK (ook door de kritische posters in dit topic!!!), en daar ga je me nu toch wat te makkelijk aan voorbij.

Bovendien, om maar even in te gaan op wat je nu allemaal aan het schrijven bent: als er ALLEEN MAAR positieve noten op internet verschijnen, kun je ook op je vingers natellen dat er iets niet klopt, dat er iets verzwegen wordt, of dat er een bepaalde censuur toegepast wordt. Ik denk dat die sponsoren ea niet zo dom zijn hoor Knipoog

Ik kan de moderator anders vragen om dit topic te sluiten? Er loopt immers nog een ander NK-topic waarin teruggekeken kan worden, op het wedstrijdforum van Western.

Wat mij betreft is dit door mij gestarte topic wel klaar. Ik heb m'n zegje gedaan over het publiek, en het gaat me nu veel te ver door over pro's en hun rijden, wat in den beginne al niet het onderwerp van dit topic was.
Ik zal zelf TEMmen en verzoeken om dit topic te sluiten, zodat het vanzelf naar beneden zakt.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:33

was het niet zo dan, dat toch ietsje pietsje de open klasse ermee bedoeld werd?
als dat niet zo is, sorry dan, dan heb ik het topic verkeerd begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:31

Peter, als je nou zelf ook even zo volwassen en verstandig bent om niet meer te reageren, dan komt er straks vanzelf een Mod langs die dit topic op slot kan gooien.
Je blijft nu ZELF negatief doorzagen....
(en nee, door mij in ieder geval niet. Als ik over de open klasse wil zeiken dan doe ik dat wel gewoon hoor Knipoog Het ging mij om het gedrag van publiek. Geeft niet hoor, heb ik pas 20x geprobeerd uit te leggen. Ik ben wat onduidelijk in mijn communicatie soms...)

Verzoek is ingediend, maar Rom mag niet als Moddie optreden omdat hij zelf in dit topic gepost heeft. We moeten dus heel even op een collegaModdie van hem wachten.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:44

Nou bied ik mijn excuus aan, dat ik het verkeerd gesnapt hebt, is dat ook weer niet goed.
Ga dit toch echt geen 20 keer proberen hoor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 07:31

dan lijkt een slotje me nu wel redelijk