Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
vraag?Citaat:RichardK:Oorspronkelijk stond er in de regelgeving dat het ten allen tijde verboden was om met een schaar op twee handen te rijden. Tijdens onze Algemene Ledenvergadering afgelopen juni is door de leden naar voren gebracht dat het in bepaalde situaties diervriendelijker is om even de tweede hand er bij te pakken dan noodgedwongen op een hand te blijven rijden. Uitsluitend om deze reden is unaniem door de vergadering besloten de regel te laten vervallen, zonder expliciet in de regelgeving op te nemen dat er wel op twee handen gereden mag worden met een schaar.
Frayba schreef:PeppySan schreef:Ik denk dat als de DTA met de regel dat 2 handen aan de shank en neusriem mogen starten op de NK er heel veel uit te leggen is aan de mensen die zien gebeuren dat de paarden erg aan de shank getrokken worden en niets meer geloven van onze verhalen dat westernrijden zo paardvriendelijk is.
Hoewel ik oorspronkelijk ook tot de westernsport was aangetrokken door de paardvriendelijke verhalen, kwam ik er na korte tijd achter dat dat helemaal niet zo is. Westernrijden is niet paardvriendelijker dan bv klassieke dressuur, en bij beide sporten zijn er in de uitvoering van de sport "goeden" en "kwaden". De verhalen dat westernrijden zo paardvriendelijk is, zijn dus met recht "verhalen", niet berustend op enige grond van waarheid.
Maar wat ik nou niet begrijp: als iemand zo'n "verhaal" de wereld in helpt, waarom moet de DTA dan dan nu wat uitleggen? Ik zou zeggen: degene die het "verhaal" de wereld in geholpen heeft, heeft wat uit te leggen, namelijk dat de westernsport ook een "gewone" paardensport is die net zo goed en slecht is als de andere paardensporten.
Als je van nabij weet wat er allemaal gebeurt in de westernsport (oa deze DTA regelaanpassing, maar ook de trainingsmethoden, de hulpmiddelen als bv een gag-bitje) is het zelfs hypocriet om te beweren dat de westernsport paardvriendelijker is dan de andere sporten.
Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen, Peppysan!
Groeten,
Chris.
CJvR schreef:Na alles nog een doorgelezen te hebben, lijkt de oplossing simpel, twee handen en een trensje.
" CJvR schreef:Tsjongejonge...! Diervriendelijker, en dat gelooft het bestuur écht zelf?
Zou natuurlijk kunnen zijn.
Citaat:Daarmee komt de verantwoordelijkheid deels bij de jury te liggen, wij hebben immers wel expliciet in onze regels opgenomen dat de jury in kan grijpen indien zij vindt dat er onnodig ruw wordt omgegaan met paard of koe. Omdat ook DTA, net als vele paardesportliefhebbers met ons, diervriendelijkheid zeer hoog in het vaandel heeft staan kunnen we deze regel feitelijk als de gulden regel beschouwen: ongeacht uitrusting, kunde en ervaring van paard en ruiter zal er onherroepelijk een officiele waarschuwing of diskwalificatie volgen op het moment dat er op een dieronvriendelijke manier met paard en/of koe wordt omgesprongen.
PeppySan schreef:Verder hoop ik dat er meer tegenstanders dan voorstanders zijn voor het voorstel van 2 handen aan een shank en neusriem zodat deze regel alsnog niet ingevoerd wordt en de paardjes daar baat bij hebben.
Citaat:wij hebben immers wel expliciet in onze regels opgenomen dat de jury in kan grijpen indien zij vindt dat er onnodig ruw wordt omgegaan met paard of koe. Omdat ook DTA, net als
CJvR schreef:@Iski:
wat me ook stoort is het volgende (zal wel aan mij liggen):Citaat:wij hebben immers wel expliciet in onze regels opgenomen dat de jury in kan grijpen indien zij vindt dat er onnodig ruw wordt omgegaan met paard of koe. Omdat ook DTA, net als
Kan dus hoeft niet of moet juist? Als je dan al zulke regels opstelt, zul je ook moeten omschrijven wat onder bijv. het "onnodig ruw" wordt verstaan.

Broncoyboy schreef:denk dat er bedoeld wordt, paard reageerd niet zoals het moet, even een hand erbij, dan verder op een hand, uiteindelijk ben je gestart met snaffel with shank op een hand.
Wat nou DQ.. Broncoyboy schreef:denk dat er bedoeld wordt, paard reageerd niet zoals het moet, even een hand erbij, dan verder op een hand, uiteindelijk ben je gestart met snaffel with shank op een hand. blijven ze doortrekken op twee handen beoordeling bij de jury die beslist D,Q to be or not to be that is the question

Romkabouter schreef:Ik denk niet dat het nodig is om hier foto's te plaatsen. De meesten hier weten wel hoe e.e.a. eruit zit en het draagt ook niet echt bij tot de discussie
CJvR schreef:Rom je was me voor.
Het met koeien werken rechvaardigt dus je paard, ik kan het niet netter zeggen sorry, mishandelen dus.
Dat vergoeilijken door te zeggen dat het anders is als ander disciplines snijdt echt geen hout. Knop vastpakken vanwege een glad zadel is nu wel héél wat anders, dan je paard de kiezen uit z'n mond trekken etc. etc. etc. Dat vergelijk houdt dus niet stand.
)