[WN] Wennen aan western rijden na jarenlang Engels rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

10y

Re: Wennen aan western rijden na jarenlang Engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:51

Bittle schreef:
@CJvR...heb net je site gezien, mooie paarden...enne ik woon vlak bij jou in de buurt, ongeveer 10 km....keertje koffie drinken??

Natuurlijk joh, kom maar langs hoor, geef me dan even een mailtje als je wilt. Ik ben er namelijk niet altijd.

@Anya: dat ze er gek over doen is omgekeerd ook het geval. Las ik gisteren namelijk op W"rtelsberge. Iemand die niet meer kon rijden wilde haar reiningpaardje aan een meisje van 11 ter beschikking stellen. Kind rijdt echter dressuur. Of het mogelijk was om te stellen. Antwoord: dressuur is absoluut stom, laat het kind western rijden. Zo is er altijd wel wat. Niks van aantrekken dus.

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:22

@Anya,,, alert houden...ja daar zeg je wat...ik heb een merrie maar op wedstrijden verandert ze in een hengst...ze zet dan een hele dikke puntlip op, de hals komt er op en ze maakt zich groot, (uh mega groot) maar ze is heel gemakkelijk te rijden ... Reining valt voor ons al af omdat ze vrij zwaar is qua bouw...de pijpomvang is 25 cm dus je kunt je voorstellen dat dit niet een paard is voor een sliding tenzij je de schaal van Richter wilt zien bewegen...haha...
Wat ze wel leuk kan is de jog of jag of hoe je het ook schrijven moet....dit duurde nog geen week en toen snapte ze dit lekker-zitten-voor-uren-gangetje. De oefeningen zijn bij ons in nog een begin-stadium zoals het wenden dmv je zit en zo weinig mogelijk been...stemhulpen doen we niet aan..zoals kusjes geven..het paard hoort aan het been te zijn..
En voor de rest...regelmatig oefenen met pionnen in de bak...dan zie ik haar al denken "wat gaan we nu weer doen"??
De overige onderdelen zouden wel voor haar geschikt zijn zoals Halter, Horsemanship, Trail en Pleasure. Bij die laatste moet ik mn paard nog leren dat andere paarden toch echt niet eng zijn...(Oorzaak:trap van een ander paard en zij zat shocking-klem samen met mij aan de bakrand) Hoewel het gaat beter... Volgens een vriendin van mij worden de balken in een wedstrijd anders neergelegd als je met een groter paard komt...weet niet of dit waar is...Maar ondertussen ben ik nog steeds blij met mn keuze en is mn kijk in de paardenwereld weer wat groter en wordt het steeds leuker en leuker...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:24

Bittle schreef:
Volgens een vriendin van mij worden de balken in een wedstrijd anders neergelegd als je met een groter paard komt...weet niet of dit waar is.....

Klinkt hartstikke leuk joh.

en het is jog.

en NEE die balken worden absoluut niet anders gelegd als je met een groter paard komt Clown

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:28

Oeps...dat wordt oefenen en oefenen...enz enz...maar hoe gaat het nu met jouw topper???

7seas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:18

heeeej,

Bij ons op stal gaan steeds meer western ruiters, dressuur rijden wel grappih haha Haha!

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:10

@7seas,,,,wat grappig...ik wens ze veel succes en een hoop lol toe...want ik ben dan overgestapt van engels naar western en vorige week moest ik een verrichtingsproef rijden met een dressuurzadel en jeetje wat zit dat onwennig.. je benen zwaaien weer alle kanten op, je balans is net zo ver te zoeken als een weegschaal met een paard erop en ga zo maar door....

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:21

waar is iedereen gebleven...het werd net zo gezellig met de overstappers???????

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 09:01

Deze "overstapper" is er nog hoor! Maar de afgelopen week helaas nauwelijks gereden, dus eigenlijk niks te melden!
Hoewel: afgelopen zondag in de buitenbak gereden (op westernpaard) en ik durfde en kon doodgemakkelijk op haar op ons dooie akkertje weer terug naar de stal het terrein over. Dat hoef ik met mijn KWPN-merrie niet te doen, deze paint is zo cool!!! Haha!
Overigens is mijn (eigen) paard niet degene die overstapt, maar ik zelf! Ik rijd een paint bij en heb zelf dus een dressuurgereden paard, dat aan het pensioneren is (maar waar ik nog wel dingen mee doe, zoals longeren, grondwerk etc.).

_steffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:11

Ik ben de afgelopen week goed bezig geweest!! na weer een keer een les op onze kanjer, kan ik weer vooruit met de tips van het baasje! Haha! HiHa! of we go again!! Tong uitsteken

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:02

simodi schreef:
Citaat:
Ik heb de afgelopen 8 jaar Engels gereden (heb een KWPN-merrie) en ben nu begonnen met Westernles. Reed dat 10 jaar gelden ook gedurende een jaar, maar vond dat toen best moeilijk. Engels rijden gaat prima, terwijl ik absoluut geen harde hand heb (tegendeel) en niet aan de teugels hang om me vast te houden. Toch merk ik dat ik veel onstabieler zit op een westernzadel dan op mijn Engelse zadel en begrijp daar eigenlijk niks van. Na 8 jaar lekker rijden lijkt het wel of ik opnieuw begin nu ik op een westernzadel zit! Hebben anderen dat ook gehad bij de overschakeling van Engels rijden naar western? En hebben jullie nog tips om wat beter te leren zitten? Want ik vind het western juist erg leuk, mn de pleasure, trail en horsemanship, maar dan moet ik wel op mijn paardje kunnen blijven zitten!
Ik had juist het omgekeerde. Ik rij engels maar ik rij af en toe op de paarden van stalgenoten die western rijden. Ik zit op een westernzadel juist zo muurvast dat ik iets heb van kom maar op met je driedubbele salto mortale met back-flip. Haha!

Moet ik wel bijzeggen dat ik een vrij spartaans dressuurzadel heb met een vlakke zit.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:15

Ik rijd met IJslander en ik heb laatst is een westernles genomen voor de lol. Vind het super leuk maar het was wel een omschakeling zeg haha. Wel leuk om eens te voelen hoe dat nou precies gaat. Lachen

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:10

@simodi..wauw wat goed hee....geen last van bibberititus toen je terug stapte...COOL!! ik ben nog steeds aan het longeren...nog ff geduld en dan komt de paarden-tandarts...en yes dan kunnen we weer...niet dat ze nu stil staat (conditie training met balkjes, dubbele lijnen, enz..) (allemaal aan het halster..) is alleen lastig als ze de andere kant opgaat en je hakken in het zand moet zetten dan is het net of er een zware trekker door de bak heen is geweest...hihi Haha!

@Ymmik....Ga je nu doorzetten dan????het is echt hartstikke leuk...weet niet wat je verder met je IJslander doet maar wie weet ideetje voor de toekomst?

@Saar4...weet je hoe je ook muurvast in het zadel kan zitten??? Neem een flinke dosis zadelzeep niet uitwrijven en dan met een spijkerbroek of rijbroek gaan rijden dan zit je echt helemaal shocking-proof....
Nagelbijten / Gniffelen
@Basma...hoever ben je al met je lessen??? ik heb voor dat mijn paard in de Ziektewet kwam, geleerd om door een poortje met een longeerlijn ertussen te rijden en ook weer vast te maken...geeft een heleboel lol, lachbuien, paard die er niks van begrijpt, enz...Ben benieuwd!! Haha! @simodi..wauw wat goed hee....geen last van bibberititus toen je terug stapte...COOL!! ik ben nog steeds aan het longeren...nog ff geduld en dan komt de paarden-tandarts...en yes dan kunnen we weer...niet dat ze nu stil staat (conditie training met balkjes, dubbele lijnen, enz..) (allemaal aan het halster..) is alleen lastig als ze de andere kant opgaat en je hakken in het zand moet zetten dan is het net of er een zware trekker door de bak heen is geweest...hihi Pling

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:11

uhh...geloof dat mn reactie beetje raar in beeld staat...OEPS I did it again....sorry

_steffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:37

Ik ben nog met de basis dingetjes bezig. Zit nog in de begin fase.. Tong uitsteken en het paard waarop ik rij moet ook nog van alles aanleren. Ze is nog vrij jong, dus als het baasje haar iets nieuws leert kan zij mij daarna vertellen hoe het gaat. Met hier en daar soms nog wat gestuntel kom ik er wel! Dat geeft niet als je er maar lol in hebt! Knipoog
Op het moment zijn we aan het werken aan de spin! Haha! En @bittle als we het over de trail soort dingen hebben hou ik het nog bij het slalommen om bomen heen enz. tijdens buitenritten hahaha!!

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:06

Ik heb vandaag ons boomloos westernzadel uitgetest! Het ging reuze! En wat nog leuker is het zit nog veel aangenamer dan een westernzadel.
Het was natuurlijk wel wat wennen omdat je iets minder steun hebt maar ik ben er helemaal weg van. Nu zijn we helemaal echt aan het worden.

Ook Aedan vond het geweldig veel meer plaats, er zat geen zadel meer in zijn weg....
en heb jullie raad opgevold om op de zakken van je broek te gaan zitten en dat helpt echt inderdaad heel goed Haha!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:56

@Ymmik....Ga je nu doorzetten dan????het is echt hartstikke leuk...weet niet wat je verder met je IJslander doet maar wie weet ideetje voor de toekomst?

Nee ik ga niet doorzetten! Knipoog Ik vond het erg leuk maar het IJslander rijden vind ik toch leuker, het is meer mijn ding! Lachen Misschien dat het wel nog eens voor herhaling vatbaar is.

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 10:44

weet je wat nou zo raar is....als je al die tijd engels hebt gereden en je kijkt naar ruiters/amazones in complete outfit dat je dan niet kunt voorstellen dat je datzelf ook hebt gedaan....zeker niet als je staat te kijken met je spijkerbroek en bergschoenen aan in de wetenschap dat je zo op je paard kunt stappen en daarna bijv. in de tuin werken....noem maar wat.....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 10:51

Ehm, ik weet niet, maar ik ga echt niet in mijn showkleding in de tuin hoor Knipoog
En al helemaal niet met bergschoenen op mijn paard! (engels of western)

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:05

Bittle, ik begrijp wat je bedoelt. Kom net terug van de manege.
Nu heb ik eigenlijk nooit meegedaan aan die shows maar nu is het toch ook gewoon met jeans en bottine... Haha!

En die waarover je het hebt zijn die setjes, waar hier op bokt ook zoveel om te doen is, en dat is dus ook geen wedstrijd outfit ( he, romkabouter).

@romkabouter: hoe werk jij dan in de tuin Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:11

Met groene rubbren laarzen en van die mooie gele rubberen handschoenen Tong uitsteken Clown

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:14

runningkawa schreef:
Met groene rubbren laarzen en van die mooie gele rubberen handschoenen Tong uitsteken Clown

*LOL* geweldig!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:47

Zeg, dat soort inside information zou toch geheim blijven Nors opkijken

En dat van een mede RK Tong uitsteken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:56

Volgens mij doe ik iets niet goed. Ik reed vroeger al engels met spijkerbroek en stevige schoenen. En zo zit ik ook westernstijl nog steeds op mijn paard Haha!

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:25

Romkabouter schreef:
Zeg, dat soort inside information zou toch geheim blijven Nors opkijken

En dat van een mede RK Tong uitsteken

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:15

Oeps...dacht dat ik de roze regenjas niet mocht melden, maar de gele handschoenen wel...