[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

anika

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:34

Oke de Kern heeft minder zetmelen maar meer suiker dan de Western. Is de Kern dan beter?

Ik snap er even helemaal niks meer van!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 23:47

De kern is een extra geconcentreerd voer om bij te voeren bij bijv. granen. Zou je net zoveel Kern voeren in vergelijk tot Western, dan zou je paard méér suikers binnen krijgen en als gevolg daarvan meer direkt te verbranden energie. Om die energie kwijt te raken zal hij dus óf meer getrained moeten worden óf hij zal 'heet' worden.

't Een is niet beter of slechter dan het ander, het is maar wat je paard nódig heeft. Een reiner die straf getrained wordt en veel geshowed heeft die zetmelen en suikers hard nodig om die explosieve energieuitbarstingen te kunnen geven. Wordt'ie minder getrained (gewoon normaal zeg maar) of niet geshowed, dan heeft een reiner niet veel meer nodig dan bijv. een Pleasurepaard wat flink getrained wordt. Heb je een paard dat van nature al vrij makkelijk heet of opgefokt wordt, dan wil je dus minder suikers/zetmeel, omdat dat dat direct verbrand moet worden en hij dus nog sneller heet zal worden. Een van nature loom/rustig paard, dus juist wel wat extra suikers/zetmeel gebruiken, om iets voorwaardser te worden.

Vera, als je nog mee leest... i.p.v. over stappen op Havens had je dus bijv. ook binnen het Marstall assortiment naar een voer kunnen kijken met een wat hogere energiewaarde (meer suikers en zetmelen dus)... de E is wat dat betreft juist een voer met een wat lagere energiewaarde tw 900 VEP, waar bijv. de Champion 1050 heeft.
Marstall heeft nu ook een voer met een hoog vetgehalte, de Marstal M (Multi Energy) met 12% vet en een VEP van 1080. Nog iets meer energie dus, maar meer 'langzame' energie (hoewel ze op hun site zeggen dat er snel meer energie beschikbaar is... da's dus in verhouding met veel suikers niet zo, 't vet wordt alleen beter opgeslagen voor latere inspanning, suikers moeten direct verbrand worden en worden minder goed opgeslagen).

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:39

Ik vind overigens Luzerne (van Hartog kan dat??) slecht spul.
Ik heb het Blondy enige tijd gegeven in de winter en daar werdt ze dus wel dik van... en ik in de veronderstelling dat het zoiets was als Alfalfa hay maar dan met Melasse (suiker) gemengd..

Anyway, ik voer het haar niet meer.

Heeft iemand tips voor mij want ik wil dat mijn Haf wel genoeg eiwitten binnen krijgt (mag best veel zijn) voor haar spieren maar ik wil geen extra energie want ze is af en toe best vurig.
Ik geef haar nu dan sinds kort die Pavo Summerfit blokken (1 per dag) en op de verpakking staat 'Low energy'....prima! Maar volgens mij zitten er ook amper eiwitten in en ik wil niet dat haar spieren gaan verslappen of dat ze pezig gaat worden.
Iemand tips?????

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:59

Francis; ik heb je ge-pbt Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:55

Majella001 schreef:
... en ik in de veronderstelling dat het zoiets was als Alfalfa hay maar dan met Melasse (suiker) gemengd..

Is het ook.
Je zou ook Lucerne brok kunnen proberen...

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:25

anika schreef:
Oke de Kern heeft minder zetmelen maar meer suiker dan de Western. Is de Kern dan beter?

Ik snap er even helemaal niks meer van!

kwa zetmeel/suikers zijn he eigenlijk minieme verschillen.
Kern vind ik beter wegens de hogere dosering vit E/selenium, dit als aanvulling bij veel goed ruwvoer.
Vit E is belangerijk voor de spierstofwisseling, dus helpt spierverzuring voorkomen.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:38

Er staat dat je minimaal 1,5 kilo moet voeren als bijvoeder hoe doe jij dat met de paarden jessiejanes? En lurcene geef jij toch ook?

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:54

@ El cid: Heb je de balen alfalfa al gehaald? En waar in Holten? Ben benieuwd hoe het bevalt. En wat zijn de afmetingen van een baal van 400 kilo?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:59

geen luzerne, alleen hooi/voordroog/kuil of gewoon echt gras! OK dan!

het meeste wat ik krachtvoer geef is op dit moment is aan de grote volwassen hengst , die alleen aan de vrouwen denkt op dit moment, en dat is 2 bakken 2 keer daags.(zoveel heb ik nog geen enkele gevoerd!)

een lacteerde merrie geef ik de eerste weken 1,5 bak 2 keer daags, als het veulen begint mee te eten wordt dat 1 bak, waar het veulen van mee-eet.

trainingspaard/rijpaard 0,5 tot 1 bak ,2 keer daags.

s'winters heb ik wel eens paarden binnen , die worden al dik van de lucht, die krijgen alleen een handje muesli, voor het idee dat ze ook wat in de bak hebben!(wel 1 keer per week extra vit/min)
s'zomers:paarden op een vette wei krijgen niet dagelijks krachtvoer , alleen als ze binnenkomen om te werken(trainingspaarden) of 1 keer per week om de extra vit/min bij te kunnen voeren (Marstal force)

over het algemeen voer ik dus weinig krachtvoer.
Wat ze zeggen bij voedingsadviezen was voor mij altijd veelst te veel.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:00

henla_tent schreef:
@ El cid: Heb je de balen alfalfa al gehaald? En waar in Holten? Ben benieuwd hoe het bevalt. En wat zijn de afmetingen van een baal van 400 kilo?

??????.hoe wat waar? foto? Haha! Tong uitsteken

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:19

Wij in Belgie hebben quarter van Equifit, wat er zo speciaal aan is weet ik niet maar t schijtn dat ze er wel bommetjes van worden dus voor paarden die onder redelijk zware training staan

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 15:30

henla_tent schreef:

Ik ben afgelopen week wezen kijken. De afmetingen van eenbaal zijn ca. 1 x 1 meter, dus het zijn flinke balen. We zijn nu aan het bedenken hoe ze te vervoeren/ op te slaan. Nadeel is dat de alfalfa/ lucerne net zo fijn is gemalen als die van Hartog. De balen worden d.m.v. een net bijelkaar gehouden, maar als je het net kapot maakt of eruit gaat scheppen valt de heel voel in een grote berg uit elkaar.
Nu gaan we dus iets bedenken, we zitten aan een heel groot gesloten houten krat te denken om het in op te slaan.
Ik ga eerst nog eens proberen of ik niet toch, bijv. in Frankrijk het grofstengelige spul kan vinden, dat is eigenlijk wat ik hebben wil, maat bij gebrek aan beter zal het misschien toch het gehakselde spul moeten worden. Er zit in ieder geval geen melasse doorheen, dat is al een hele grote stap in de richting Haha! .
Hier ben ik geweest:
http://www.bieleman.nl/index.html

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:44

Of een IBC vat kan ook Francis

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:05

@elCid: Wat kosten die balen lucerne bij Bieleman, hebben ze dat ook verteld?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:55

180 euro per ton, dat komt op ca. 65 a 70 euro per baal.
Stuk goedkoper dan de Lucerne van Hartog, 20 kg kost dan ca. 8,-. Omgerekend komt het spul van Bieleman op ca. 3,60 per 20 kg!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:03

Zou 't nou nergens in wat kleinere baaltjes te krijgen zijn? 'k Betaal nu ook 3.50 voor m'n gewone hooi (die blijkbaar inmiddels van mindere kwaliteit wordt want Dot krijgt een buik. Volgende levering is wel weer nieuw hooi en weer iets goedkoper, maar dan nog...)
Ik kan zo'n grote baal zeker niet ophalen en ook moeilijk kwijt. (Wat zijn de afmetingen van zo'n baal eigenlijk? Issie vierkant of langwerpig?)
Iemand enig idee of er in Lucerne brok ook melasse zit? Heb hier nog geen leverancier kunnen vinden die het heeft, dus ook nog niet op zakken kunnen kijken en via internet wordt ik ook al niet wijzer...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:28

Bij Bieleman verkopen ze ook Lucernebrok, ik weet niet of ze daar melasse in verwerken.
De balen zijn iets langer dan ze breed zijn.
Via mijn vader ,die in Franktijk woont, gaan we uitzoeken of we de in Nrd. Fr. verbouwde Lucerne hier kunnen krijgen en hoe die "verpakt" wordt, of die gehakseld wordt of niet, etc.
Zo gauw ik meer weet, zet ik het hiet neer.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:38

OH, dat zou mooi zijn, misschien met een aantal mensen een vracht kleine baaltjes vanuit Frankrijk laten komen. Ken genoeg mensen die zo hun hooi uit Duitsland halen. Als je wat laat komen doe ik in íeder geval mee. Dot heeft een grasbuik van't oude hooi wat ik nu nog heb en heeft echt weer wat extra eiwitjes nodig nu ik haar aan't rijden ben.
Oh, ElCid, nog even over die granen... voer ik nu dus ook, maar viel me laatst op dat bijv. Marstall in geen enkel voer tarwe heeft. Hoe ben jij aan die combi gekomen van haver, tarwe, gerst en mais en die mengverhouding. Waar is dat op gebaseerd? Ik weet dat je DA het zo gezegd heeft, maar heeft hij ook uitgelegd hoezo? Ik overweeg ook om volgende keer zwarte haver te nemen, die schijnt nog iets vetter te zijn van nature dan blanke haver..
't Bevalt overigens best tot nu toe, Dot eet het (na een paar daagjes wennen) erg goed en ze glanst je tegemoet. Ze is (helaas) iets minder rond nu dan ze was door het rijden, vandaar dat ik dus wat extra's wil gaan geven, om toch een beetje die Halterlook te kunnen behouden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:42

In 1e instantie voeren we ook een combi van zwarte haver. geplette haver, gebroken mais en gerst. Dat beviel erg goed. Tja, de mengverhouding is enigzins proefondervindelijk waarbij we 1 op 1 zijn gaan mengen. Omdat de resultaten goed waren, hebben we dat zo gehouden. Verder geen uitleg gehad van de DA erover maar die heeft het ons wel zo aanbevolen.
De tarwe die we nu voeren is niet helemaal vrije keus. Omdat de paarden tijdelijk in pension zijn gegaan, de pensionhouders connecties hadden met iemand die dit voer zo mengde hebben wij het ook geprobeerd. Dat beviel erg goed, dus hebben we het zo gehouden. Ik zal de eigenschappen van tarwe eens op moeten zoeken maar ik denk dat het vetter is dan haver, tarwe bevatten gluten
( =een amorf eiwit, ik weet niet wat dat is, gaan we nog opzoeken Knipoog . Het voelt minder "droog" aan.
Overigens moet je een beetje oppassen met zwarte haver. Als ik weer zelf zou gaan mengen zou ik dat tot ca. 1/3 of 1/4 terugbrengen, omdat de paarden daar snel pittiger van worden

Maar het megsel wat we nu voeren bevalt erg goed, komt van onbespoten teelt. De paarden die het eten zien er allemaal fantastisch uit.
2 in het oog springende voor beelden zijn een 21 jarige ruin, die nu weer mooi rond word en een 12 jarige KWPN'r van 1.88m!, die echt te mager bleef op biks/ muesli die nu weer mooi rond wordt.
Het meest opvallende is wel de prachtige glans van alle paarden, en hun levendigheid.
Voor mijn nieuwe aanwinst Spot is het dagelijkse kost, in Amerika alleen haver dan, maar nu i.c.m. de andere granen en vetten zie we hem bijna groeien en gaan glanzen, in een week tijd!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:00

Ik voerde Dot nog maar 3 x ½ schep per dag, dus heb't weer ietsje omhoog gebracht, maar nog steeds voer ik beduidend minder dan de muesli, dus dat vind ik al een positief ding. 't Is ook niet dat ze 'mager' begint te worden hoor, kan voornl. op d'r rug verschil zien met een paar weken geleden, die 'gleuf' die ze had begint te verdwijnen en die vond ik nou juist zo lekker.. voor de Halter mag dat ronde er nog wel ff aan blijven van mij. Maar een beetje extra eiwitten in de vorm van lucerne kan nu ook geen kwaad.
Ok, dat ze van zwarte haver heter worden dan van gewone wist ik niet... las ergens dat zwart vetter is dan wit, dat leek me gunstig. Dan houden we't maar ff bij blank...
Levendigheid had Dot al wel, wat dat betreft merk ik niet echt veel verschil. Ze glanst mooi, dat zeker, maar ook dat deed ze al wel... denk wel dat ze nu nog iets meer glanst. Mij ging het vooral om het 'pure' en de minder suikers (melasse).

Wat betreft die gluten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gluten

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:32

Is er ook iemand die ervaring heeft met Pavo Graanvit?
Ik voer nu Fyto gold, maar ben er niet helemaal tevreden over. Het lijkt of Roshni wat minder energie heeft en hoe het bij Impact gebalt onder het zadel kan ik helaas niet testen....Dus maar op zoek naar iets anders.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:14

Even soort van on-topic:
Afbeelding
Ik vond 'm wel leuk Bloos Haha! ...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:25

Erg leuk en een waarheid als een koe Haha! Huilen , in veel gevallen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:18

Even een update over het nieuwe voer voor Digger;
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik heel veel verschil zie en merk!
Digger glimt als een spiegel, is veranderd van een enigszins down-paard in een vrolijk en blij paard en hij ziet er overall gewoon beter uit.
Nu krijgt hij 3/4 schep Havens Derbybrok en 20 ml. Noni. Verder staat hij overdag op het land en 's nachts in de paddock.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:50

Ik kreeg vandaag een informatiepakket van Subli binnen en zag dat die tegenwoordig ook lucerne hebben, maar dan zonder melasse. Hun lucerne is bereidt met soja olie. Misschien een goed alternatief?