[WN] Even wat vraagjes over western.. is dit normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 16:53

Helaas ook dat artikel heeft niks geholpen..
Ik kan nou ook niet meer zeggen dat de eigenaar zelf niet beter weet, heb haar ja zelf aan andere informatie geholpen.
Het " veulen " heeft sinds gister een zomerdeken op liggen, commetaar was erbij dat ze sinds vandaag een jaar was en dan kon dat makkelijk, bovendien kon die zo niet zo snel wondjes oplopen op de wei.. en ook werd ze vandaag weer vrolijk gelongeerd..
Het lijkt me ook niet goed om nou nog een deken te gaan opleggen ( zonder het idee dat het een veulen is en het zowiezo niet hoort ) maar ze heeft toch al haar eigen vacht dan is zo'n deken toch allemaal extra warm en gaat de werking van haar eigen vacht tegen? Bovendien word de deken gewoon opgegooit na het longeren, ze word wel op adem gestapt maar niet droog gestapt maar de deken word er wel gewoon opgegooid, terwijl ze echt nog nat is ( logisch met zo'n wintervacht ). Ik weet het ondertussen ook niet meer wat er eraan moet doen..

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:05

Je hebt gedaan wat je kon doen Twinducklin.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:16

Op zich hoeft een deken niet zo'n probleem te zijn, mijn paard heeft ook vanaf jaarling leeftijd een deken op. Om em nu nog op te doen kán op zich wel, maar wel met beleid. Je kunt dat doen om je paard sneller door de wintervacht te helpen, maar zoals gezegd, dan moet je dat wel met beleid doen en zoals ze verder met dit veulen omgaan zal't met die deken dus al wel niet anders zijn.
Jammer, jij hebt in ieder geval je best gedaan, je zou nog eens kunnen kijken of je bijv. de staleigenaar zover kunt krijgen dat die eens een woordje met ze spreekt ofzo, of een ander persoon waar ze wat meer tegen op kijken. Verder kun je er helaas weinig aan doen...

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:23

Francis schreef:
....., of een ander persoon waar ze wat meer tegen op kijken. ...

Moet je mij sturen...ik ben 172 cm....

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 19:47

Francis schreef:
Op zich hoeft een deken niet zo'n probleem te zijn, mijn paard heeft ook vanaf jaarling leeftijd een deken op. Om em nu nog op te doen kán op zich wel, maar wel met beleid. Je kunt dat doen om je paard sneller door de wintervacht te helpen, maar zoals gezegd, dan moet je dat wel met beleid doen en zoals ze verder met dit veulen omgaan zal't met die deken dus al wel niet anders zijn.
Jammer, jij hebt in ieder geval je best gedaan, je zou nog eens kunnen kijken of je bijv. de staleigenaar zover kunt krijgen dat die eens een woordje met ze spreekt ofzo, of een ander persoon waar ze wat meer tegen op kijken. Verder kun je er helaas weinig aan doen...

De enige naar wie ze luisterd is de vrouw die haar " helpt ".
Verder wordt iedereen bestempeld als onwetend, zelfs de enige op stal die ook western rijd alleen een paint heeft ipv een quarterhorse..

De staleigenaar en ook verschillende mensen op stal hebben er al wat van gezegd, de staleigenaar heeft zelfs in begin toen het veulen niet mee de wei op mocht overdag ieders keer met hem " gewandeld " op het erf omdat hij het niet vond kunnen om zo'n jong paard alleen maar op stal te zetten. De eigenaar kreeg hem zelf toen niet uit de stal omdat het veulen zo " vervelend " was en dus werd ze toen alleen in de stal " gelongeerd " ( lees opgejaagd zodat ze rondjes in de stal deed rennen, onder het motto de stal is groot zat ).

Ik weet het niet meer.. Ik heb echt zo'n medelijden met het beestje, ben zelfs aan het denken om een andere stal voor mijn paardje zodat ik dit niet meer dagelijks hoef mee te maken, helaas is het vinden ervan niet zo makkelijk omdat ik mijn paardje zoveel mogelijk buiten wil hebben en er niet veel stallen zijn waar ze ook de winter naar buiten ( al dan niet in een paddock ) kunnen.

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 19:52

Francis schreef:

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:56

De staleigenaar zou ze kunnen dwingen het dier in ieder geval naar buiten te laten gaan. Nieuwe stalregels: Alle paarden gaan minimaal zoveel uur naar buiten per dag. Bevalt die nieuwe regel je niet zoek je maar een andere stal...

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:00

Ik weet het, je mag geen namen noemen maar vraag mij toch wel af wie haar dit allemaal heeft wijsgemaakt.. en in dit geval dus wie dat familielid deze instructies heeft gegeven..

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:11

Ja PM, daarin ben je niet de enige, ben ook ernstig benieuwd...

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 20:17

@ pocomiss; Ik weet de naam ook niet van de persoon zelf ( mij bekend als schoonzus ) weet wel waar ze gewerkt heeft, weet niet wat voor werkzaamheden ze daar uitgevoerd heeft.

Verder heeft ze naar mijn inziens niet veel verstand van paarden.. De eigenaar is namelijk laatst een weekend weg geweest en toen zou zij de paarden s'avonds voeren ( omdat onze paarden naast elkaar staan en mijne anders door het stalluikje en dan door het voergaatje probeert aan het voer van het veulen te komen, volgen jullie het nog dus krijgen ze gewoon tegelijk eten, probleem opgelost. ) Nu kon ze zo snel mijn voer niet vinden vertelde ze achteraf dus had ze maar het emmertje "voer" erin gegooid wat in mijn ton stond. Dit was dus een emmertje vol met paardensnoepje.. Dit had ze nieteens gemerkt :S en toen ik haar dit achteraf vertelde zei ze achja heeft pompano ook een goede dag gehad. Dus ik heb haar verteld dat ik hier niet zo kapot van was aangezien mijn paard een dag aan de dunne is geweest en nog zeker 5 dagen hier last van gehad heeft. 4 kg kruidensnoepjes is niet wat ze binnen horen te krijgen en zowiezo iemand die een beetje verstand van paarden heeft gaat een paard toch ( e-pony arabier x draver ) toch geen volle emmer van 4 kg s'avonds geven?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:24

Francis en pocomiss, die vraag had ik al eerder gesteld maar ik heb (helaas) nog geen antwoord gehad, ik word ook met de dag nieuwsgieriger naar dit persoon (en dan niet positief bedoeld ).

Twinducklin je weet toch waar ze werkt(e)? kun je dat niet via PM laten weten? dan kunnen we misschien haar hierop aan spreken of even opzoeken en wat gezond verstand in een donker gaatje steken?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:46

Heb PM gehad met bewuste 'ranch'/'stal', ken er helaas niemand van. Ik wil serieus wel een keer bij twinducklin langsgaan met wat mede western ruiters/quarter eigenaars om wat gezondere dingen dingen aan te gaan praten, want er gebeuren nou rare dingen met dat arme dier puur uit onwetenheid. Vrijwilligers?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:49

Nou, een soort knokploeg lijkt me ook wat overdreven

En dan zijn er nog wel wat stallen waar je langs moet....

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:01

Kom op Cer, niet te moeilijk die gaan we dan ook gelijk even allemaal langs.. Nemen we Iski mee met een grote vrachtwagen.. "Het Quarter Rescue Team!!" Let's go!!!

Skuye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:10

een "clinic" hoe ga ik met jonge paarden om ??

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:26

PocoMisss schreef:
Kom op Cer, niet te moeilijk die gaan we dan ook gelijk even allemaal langs.. Nemen we Iski mee met een grote vrachtwagen.. "Het Quarter Rescue Team!!" Let's go!!!

Hoezo een grote vrachtwagen...moeten alle paarden daar nu ineens weg...hahaha.. Ik dacht alleen zo'n klein jong ding....een emmer met een speen eraan en het loopt je vrijwilig achterna...helemaal tot bij mij in de wei.....goh...da's nou toevallig

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:30

Cer schreef:

Iski, ik doelde op die andere stallen... Die gaan we dan ook gelijk allemaal af

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:55

PocoMisss schreef:
Cer schreef:

Iski, ik doelde op die andere stallen... Die gaan we dan ook gelijk allemaal af

Oh jee....dat wordt routeplanner meenemen dus....en even contacten met het buitenland aanhalen...ik heb slechts plaats voor 2 asielzoekers..."Mw Verdonk...heb u effe...."

Sandra91

Re: Even wat vraagjes over western.. is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:04

Hi,

Dit is niet normaal!
Elk paard is hetzelfde en je kan niet op de leeftijd 1.5 jr. al beginnen
met inrijden dat kan gewoon niet.
Je hebt kans dat het paard rugklachten later krijgt en dus vervroegd
met pensioen zal gaan (als de eigenaar niet om hem/haar geeft naar
de slacht, dat is welles gebeurt).
Ook loop je kans dat de rug van het paard heel erg hol wordt, en dat
als gevolg is dus weer rugklachten.
Misschien kun je een keer iemand anders vragen die wel van de
western sport verstand heeft en misschien met de mensen kan praten
(een ouder iemand ofzo).
Als niemand diegene kan ompraten en denkt dat later het paard
eronder kan gaan leiden licht je van mijn part de dierenbescherming
in of mensen die zelf ook in de western sport bezig zijn.
Maar voor de duidelijkheid elk paard mag maar op zijn 3e worden
ingereden, en daarvoor kan je natuurlijk al beginnen met oefenen etc.
Maar sowieso moet het veulen ook een beetje van zijn/haar jeugd
genieten, en ook veel in het weiland staan, eerst met moeder en
daarna zonder moeder en met andere veulens o paarden.
Ik zou wel iemand inlichten als ik jou was, ik hoop dat je ze kan
ompraten want het zou sneu wezen als het paard eronder ging leiden.
Btw western is wel leuk om te doen is weer 's wat nieuws in 1 week
heb ik wel hele hoop leuke dingen geleerd etc. in die sport.
Groetjes.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:20

Skuye schreef:
een "clinic" hoe ga ik met jonge paarden om ??

Dat is een heel goed idee.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:24

IkhouvanChey schreef:
Hi,

Als niemand diegene kan ompraten en denkt dat later het paard
eronder kan gaan leiden licht je van mijn part de dierenbescherming
in

Volgens mij kunnen die er niks aan doen, er zijn toch geen regels voor de leeftijd van het zadelmak maken?

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:44

Iedereen weet dat je het beste op de leeftijd 3 jr. kunt gaan beleren.

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:44

En dan is het ook het beste voor de rug etc.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:45

IkhouvanChey schreef:
Iedereen weet dat je het beste op de leeftijd 3 jr. kunt gaan beleren.

Oh ja? Waarom dan?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:53

Kinders... dit is een heel oud topic...

*is ondertussen wel nieuwsgierig hoe het met het arme dier gaat*