[WN] Sport/Hobby en de Kosten daarvan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dofuzz

Re: Sport/Hobby en de Kosten daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:26

@blaze

nooit echt goede cijfers gehaald op school voor lezen ? of waren de slechte cijfers enkel voor begrijpend lezen ?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:31

Ik ben bang dat jij niet erg begrijpend kunt lezen anders had je antwoord moeten zijn.

dofuzz schreef:
@blaze

Maar wat je nu schrijft doet de wran toch eigenlijk al

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:40

@Blaze: Was wel een combinatie, in principe menen we denk ik wel het zelfde.

@PeterV: Is even te veel om alweer te quoten, dus probeer ik maar zo een antwoord te formuleren.

Nee het ligt niet aan je ogen hoor, maar iedere organisatie houdt er regels op na, die bij andere organisaties niet vanzelfsprekend zijn. Maar de overeenkomsten liggen in de grote lijnen en om het bij reining te houden (eventjes maar Iski, ik kon ook pleasure noemen) het pattern ziet er bij de ene organisatie niet erg veel anders uit als bij de andere. Of ik moest wat aan mijn ogen mankeren.

Ik doelde dus niet op de WRAN vanwege samenwerking en dat weet je donders goed.

Het organiseren van wedstrijden bijv. Marienheem heeft de WRAN toch aan de Federatie overgelaten??? (of wil je nu niet begrijpen wat ik bedoel)

Okay we zitten weer op één lijn

Toch begrepen, hèhè.
Vooruit lopen [ hardlopen (hihi)], daar moet inderdaad nog heel erg over vergaderd worden.

Há, ik kan je zelfs vertellen dat ik niet eens les WIL hebben van Flarida en dat hij van mij ook nooit een paard te rijden zou krijgen, al wordt hij nog 100 keer weet ik veel kampioen en vinden de mensen die hem zien rijden op dergelijke wedstrijden enorm bekwaam. Dat is namelijk het plaatje wat je dán ziet. De rest weiger ik hier op te schrijven.

Dat sommige lesklanten te hoog grijpen is gedeeltelijk waar en gedeeltelijk niet waar. Een ruiter die talent genoeg bezit, een redelijk goed paard onder z’n kont heeft en met een beetje geluk en een goed oog kan dat wel, maar nog niet zo ver is om Europees kampioen te worden, kan wel degelijk door een toptrainer naar een goed niveau worden gebracht. Ook de toptrainers/ruiters moeten het niet alleen hebben van diegenen die al op een hoger/het hoogste niveau rijden. Anders zouden ze geen droog brood kunnen eten. Als men zo gaat denken vind ik dat persoonlijk behoorlijk arrogant.

En daar je nu mij aanspreekt over Flarida, kan ik je aanhand van een ander voorbeeld het volgende zeggen. Als de Duitse Bondstrainer toentertijd een dergelijke instelling had gehad, of dat je vindt dat ik met zulke trainers te hoog grijp, was ik nooit in de dressuur van een simpel Z proefje op Grand Prix niveau gekomen. Ik had daarbij tevens het geluk tegen het juiste paard aan te lopen en dat ook te kunnen kopen en ik had geluk dat er een plekje voor mijn paard en mij in Warendorf op het Olymp. Comm. was.

De ruiter die te hoog grijpt in zulke gevallen, is de ruiter die wel graag zou willen, maar niet het talent heeft paard te rijden. Dat is dan triest en dan mag je hopen dat iemand deze ruiter dat op een fatsoenlijke manier aan z’n verstand kan peuteren en dat deze ruiter het dan ook inziet en een ander hobby gaat zoeken. Waar ik met mijn paarden vroeger stond, werd zoiets wel degelijk gezegd. Dat was niet altijd leuk. Maar altijd nog beter steeds weer met veel frust bij ruiter en trainer blijven aanmodderen.

Ik moet je eerlijk zeggen, dat ik tegenwoordig ook liever een dak boven mijn hoofd heb en muren om me heen, dus in een rijhal kan rijden, zeker bij beroerd weer. Gelukkig heb ik er eentje op de hoek, dus het valt allemaal wel mee.

Okay ben ik met je eens, maar dit geld ook voor de mensen waarvan soms maar wordt aangenomen dat deze wel een geldboom in de tuin hebben. Althans, ik vind dat dit vaak ten onrechte wordt aangedragen door de zich beklagende niet geld boom bezitters.
Weet je hoeveel pijn het gedaan heeft, dat ik mijn boot heb moeten verkopen om de paarden sport binnen het gezin draaiende te houden?

Dat ben ik met je eens Peter, bij mij was het wel geen boot, maar andere dingen die voor mij ook een grote waarde bezaten. Het was het een of het ander.

Okay, ik weet wat je denk, jij hebt tenminste nog een boot om te verkopen.

Nou nee, eigenlijk niet hoor.

In de dressuur Peter is in tegenstelling tot de springsport geen rooie cent te verdienen. Een gewonnen Grand Prix brengt je geen geld op. Een gewonnen springen wel. Het kost je heel veel pinkies als je bovenaan mee wilt draaien. Het is voor weinigen weggelegd een sponsor te vinden. Als je bekijkt wie er dan bovenin meedraaien, die het zich kunnen veroorloven, dan kom je toch weer op de geldboompjes uit, figuurlijk dan wel te verstaan. En die krijgen ook de nodige sponsoring wel voor elkaar. Mijn oma zei altijd: de duivel
s c h e i t nooit op een kleine hoop.

Ik ga me ook niet beklagen in die zin dat er dingen zijn die ik me gewoonweg niet of niet meer kan veroorloven. Dat noem ik de realiteit onder ogen zien.
Maar het is gewoon een feit dat veel dingen zoals kwalitatief goede lessen voor een relatief normale prijs een erg schaars artikel is.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:48

@Dofuzz. Ik zou werkelijk nog steeds niet weten waarom de regels van alle westernverengingen die van de pakweg AQHA zouden moeten zijn. Dat vind ik geen uptopie, maar eerder een gruwel. Ingewikkelde leasecontructies voor mensen die op het paard van een ander willen starten bijvoorbeeld. Of een hele club beginners om die reden in de Open. Dankjewel liever niet. Bovendien zijn er legio mensen die de AQHA helemaal niet als de organisatie zien om naartoe door te stromen.

Omdat ze bijvoorbeeld heel tevreden zijn met de niet-qpa waar ze over beschikken. Ervoor kiezen een zo goed mogelijke basisruiter te zijn dus. En soms hebben die mensen zelfs een quarterhorse.

Maar wellicht is dit een denkfout jouwerzijds. Ik kan me herinneren dat je eerder in dit topic al hebt geschreven dat mensen met een paard waarop ze wat minder presteren dat paard gewoon weg moeten doen en een beter paard moeten kopen.

Welnu: ik vind dat persoonlijk een enge stelling. En ik weet vrij zeker dat een groot aantal van deze basisruiters datzelfde vindt. Dit zijn ruiters die helemaal geen belang hebben bij de AQHA. En al helemaal geen belang hebben bij het exact volgens de regels van de AQHA te rijden.

En mocht het zo zijn dat uit deze groep een aantal behoorlijke talenten tevoorschijn komen, dan zijn de regels van de AQHA nu ook weer niet zo ingewikkeld. Die kun je gewoon lezen.

Tot die tijd ben ik blij dat organisaties als WRAN en EWU zich juist inzetten voor deze basisruiters. En regels maken die aan de ene kant de sport niet verloochenen en aan de andere kant ruimte bieden om te rijden en te groeien als ruiter.

Dan schrijf je nog dat samenwerken een utopie is vanwege verschillende missies en doelen.

Dat vind ik nu weer klets. In het bedrijfsleven vindt je legio voorbeelden van samenwerkende bedrijven met een heel verschillende doelstelling en missie. Je moet alleen zoeken naar de win-win situatie voor beide organisaties.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:18

@anya

ik had het helemaal niet over de "randvoorwaarden" maar over de manier waarop klassen gejureerd worden. die horen op 1 lijn te komen. die randvoorwaarden, met name van een basisvereniging, moeten inderdaad per regio of land kunnen bekeken worden. en er is echt wel verschil in het showen hoor.

neem nou bv de trail. bij de WRAN is het een regel dat wanneer je met split reins op bit rijdt en wanneer je verandert van hand bij de poort , je ook de reintails van kant moet veranderen. iedereen in Nederland doet dat ook. ik weet nu van heel wat NSBA en AQHA jury's dat zij dat enorm storend vinden omdat dat helemaal geen AQHA/NSBA regel is,en daar de maneuverscore voor verminderen. een WRAN ruiter die dan bv. ook NSBA gaat showen kan op die manier heel wat eurotjes added money mislopen. en dit is maar 1 voorbeeld.

over wat je volgende punt betreft, zeg ik niet dat je geen eten hoeft te duwen in een minder paard. als dat jouw keuze is , is dat prima. alleen moet je niet de mensen lopen afzeiken die wel kiezen voor (top)competitie en daar de nodige, ook emotionele, offers voor brengen. het is toch van de pot gerukt dat je de regels van de "trekker trek" wil laten veranderen omdat je zonodig met je Corvette wil meedoen.

verder lijkt het mij dat wanneer er over de WRAN gesproken wordt , vooral als het gaat over een imperfectie, er blijkbaar heel wat lange en gevoelige tenen zijn.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:31

Tja dat trailregeltje kan ik geen antwoord op geven. Ik rij geen trail. Ik heb een erg groot paard. Overigens geen minder paard voor de duidelijkheid. Maar een goed dressuurpaard waar ik toevallig western mee ben gaan rijden omdat ik dat leuker vind. Persoonlijke keus. En ook voor dat goede paard moet ik heel veel laten. Ik kies er alleen voor om dat paard niet weg te doen. Verder kan ik me niet herinneren dat ik of andere mensen hier iemand hebben afgezeken omdat ze geld stoppen in een toppaard. Ik zeik hooguit mensen af als ik vind dat ze niet goed omgaan met dat toppaard of die boerenknol van de hoek. Mij om het even.

En neem me niet kwalijk maar als ik bij de EWU startt ga ik even kijken welke regels daar anders zijn. Niet zo heel ingewikkeld. Dus dat aspect zou ik graag willen terugwijzen naar 'eigen verantwoordelijkheid van de ruiter". Los daarvan kan ik niet zo heel veel regels vinden die niet vooral de organisatie betreffen. De proeven zijn gelijk, de jurering ook. Anders zou een aqha-jury geen wran-nk kunnen jureren.

Ik heb persoonlijk geen lange tenen (klein maatje schoen). Maar ik heb wel de stellige indruk dat jouw missie is van de wran een aqha voor alle rassen te maken. En dat vind ik een verkeerde missie.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:43

dofuzz schreef:
ik had het helemaal niet over de "randvoorwaarden" maar over de manier waarop klassen gejureerd worden. die horen op 1 lijn te komen. die randvoorwaarden, met name van een basisvereniging, moeten inderdaad per regio of land kunnen bekeken worden. en er is echt wel verschil in het showen hoor.

Volgens mij zitten die op een lijn,cq althans op papier.Dat bv de aqha en de nsba niet jureert zoals op papier staat ligt niet aan de wran.
Er zijn hele mooie filmpjes van hoe bv de pleasure gejureert zou moeten worden en nog meer filmpjes die aantonen dat dat nog niet gebeurt.

dofuzz schreef:
neem nou bv de trail. bij de WRAN is het een regel dat wanneer je met split reins op bit rijdt en wanneer je verandert van hand bij de poort .

Hmm welke regel is dat dan???

dofuzz schreef:

over wat je volgende punt betreft, zeg ik niet dat je geen eten hoeft te duwen in een minder paard. als dat jouw keuze is , is dat prima. alleen moet je niet de mensen lopen afzeiken die wel kiezen voor (top)competitie en daar de nodige, ook emotionele, offers voor brengen.

Ik zie niemand die wie dan ook afzeikt

dofuzz schreef:

verder lijkt het mij dat wanneer er over de WRAN gesproken wordt , vooral als het gaat over een imperfectie, er blijkbaar heel wat lange en gevoelige tenen zijn.

Zolang je niet wil begrijpen wat de wran doet en waarvoor ze staan zul je altijd die verkeerde indruk houden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 10:08

dofuzz schreef:
@Peter Vet

Laat ik eens proberen mijn standpunt zo duidelijk mogelijk te maken.

zoals in een eerder topic vind ik persoonlijk (en anderen met mij) dat het hele western gebeuren al meer dan complex genoeg is. Vandaar pleit ik voor eenvoud. De makkelijkste manier om eenvoud en structuur te geven is doen wat AQHA, APHA e.a. doen namelijk :

NRHA : wordt ook door FEI trouwens erkend als de "world's governing body for reining". Deze mensen houden zich met niks anders bezig dan reining en willen echt deze sport wereldwijd promoten en verbeteren.

NSBA : zet de toon vwb Western Pleasure en Hunter Under Saddle en maakt regelementen. Het was ook NSBA die als eerste aan de bel trok ivm "artificial movement" (ik merk hierbij op dat wanneer een reiner een proef wint met 48 dan was hij die dag/die proef de beste maar het leek nergens op. in een pleasure klas moet een jury een winnaar vinden ongeacht hoe slecht deze paarden liepen)

NCHA : bepaalt de cutting regelementen

NRCHA : bepaalt de cowhorse regelementen

etc.

als de WRAN dus het systeem AQHA/APHA/e.a. overneemt bv. rijd elke pleasure ruiter over heel de wereld en bij eender welke vereniging volgens dezelfde standaard.

organisaties zoals WRAN, EWU, VFAR, e.a. hebben een zeer belangrijke functie. in de wedstrijden die zij uitschrijven kan iedereen met welk (ras) paard dan ook van heel wat verschillende western discplines proeven. zij hebben dus vooral een basisfunctie.

indien deze organisaties dit werk naar behoren doen en daarbovenop ook nog eens doorstroming naar event-associations of breed-associations (wat makkelijk kan als de regels hetzelfde zijn) promoten, horen ze m.i. niet enkel steun te krijgen van breed- en event-associations maar zelfs financiele ondersteuning. ik stel vast dat in Duitsland hard aan de weg getimmerd word en resultaten niet uitblijven. in de rest van europa is het meestal een gekanker op mekaar omdat de WRAN-verwanten helemaal geen doorstroming willen want dat scheelt nogal wat in hun eigen portemonnee.

Als we over Marcel en Viviane Vangenechten praten, hij is zeker niet mijn beste vriend. toch neem ik mijn petje voor ze af. wat hij gerealiseerd heeft deed niemand hem voor. just for the record : Marcel kwam in het PRAB bestuur en toen bleek dat de rest van het bestuur niet in en internationale structuur wilde stappen werd na veel gebakkelei NSBA Belgium opgericht (waarvan een derde van de leden Nederlanders zijn). na het virtuele failliet van BQHA heeft hij die vereniging weer gezond en bloeiend bemaakt >>>RESPECT

alle western verenigingen samenwerken ?
mij lijkt dit een Utopie daar elke vereniging zijn eigen mission statement heeft en werk binnen een internationale structuur. waar wel nood aan is , is dialoog en overleg. in Duitsland en Belgie begint dit meer en meer te werken en het werpt zijn vruchten af.

Dag, Dofuzz,

De WRAN wijkt wat betreft regelgeving (jurering) van de diverse disciplines niet af van de regels van de AQHA.
Het verschil zit hem in de organisatie regels. Regels wat betreft inschrijven e.d. bijvoorbeeld heeft de AQHA niet in z'n regelboek.
Maar nogmaals, de jurering van de diverse disciplines is gelijk aan AQHA etc. Je krijgt bij de reining dezelfde penalty’s als bij de AQHA,NRHA etc.

Verder zitten er natuurlijk wat verschillen in de beoordeling van bepaalde disciplines vanwege het feit, dat niet alle rassen gelijk zijn.
Het eigen jury corps is daar natuurlijk heel goed op de hoogte van, en als er jury’s uit een ander land komt jureren met wat voor een jury kaart dan ook, is het dus gebruikelijk dat er een Nederlandse ringsteward naast plaats neemt, om deze kleine verschillen die er zijn, uitleg aan te geven.

Samenwerking tussen verenigingen is wel mogelijk, de federatie bewijst dat.

De Federatie heeft als doel waar mogelijk de samenwerking tussen de diverse westernverenigingen te coördineren en minimaal te verbeteren op de volgende punten:
-1Centrale registratiestatus van deelnemers aan westernwedstrijden. Startnummer uitgifte (secretariaat)
-2Algemene regelgeving voor wedstrijden. ( riderscommissie)
-3Verschillen in regelgeving tussen de diverse ras en open verenigingen in beeld brengen. (riderscommissie)
-4Coordinatie tussen de verenigingen inzake evenementen en activiteiten
-5Opleidingen met certificering voor de westernsport
-6Manege certificaat “erkende rijschool”

Bij de FNW zijn diverse verenigingen aangesloten die hun eigen identiteit blijven behouden. Door " de krachten te bundelen" is het de bedoeling om het western rijden nog bekender te maken. Of dat nu op topsportniveau is of recreatief, alle facetten van de westernsport tellen hierin mee. Uiteraard staat hierbij het welzijn van het paard voorop.

De verenigingen die nu zijn aangesloten bij de FNW zijn:
1. AAHCH: American Appaloosa Horse Club Holland
2. DAWRA: Dutch Arabian Western Riding Association
3. DPHC: Dutch Paint Horse Club.
4. DRHA: Dutch Reining Horse Association.
5. WRAN: Western Riding Association Nederland.
6. DTA: Dutch Teampenning Association

Vind het een beetje raar om te lezen dat jij wel vind dat er met name in Duitsland en Belgie , het één en ander wel zijn vruchten begint af te werpen. Natuurlijk blijven er altijd punten, waar geen dialoog voor te vinden zal zijn, maar het is echt een utopie om dan maar uit te sluiten dat je dan maar niet aan de overleg tafel hoeft aan te schuiven.
Dus wie is er hier nou uiteindelijk bang voor de eigen portemonnee? De Wran verwanten?
Tjonge jonge zeg, je maakt mijn eigelijk best wel aan het lachen.
Domweg regelgeving en of organisatieregels over nemen uit een land, met een andere structuur, en cultuur, waar ook regelgeving tot stand komt, dat binnen het toelaatbare van de wetgeving uit het land van herkomst gemaakt wordt, dat is een utopie, omdat maar klakkeloos over te nemen, en je ogen te sluiten, wat er in je eigen werelddeel leeft, laat staan wat je eigen land toelaatbaar zal of gaat achten.
Juist om met elkaar een vuist te maken, dus de krachten te bundellen, kunnen de westernorganisaties invloed uit oefenen, dat regels op wat voor een front dan ook, gehandhaafd blijven, zoals wij die graag willen hebben, en dat BV verzekeringsmaatschappijen niet gaan zeggen wat wij moeten.
Tja, en dat dan juist de WRAN of EWU of VFAR daarin een belangrijke functie vervullen, misschien zijn die verenigingen zich dat zich wel juist dubbel bewust. Dat zie jij goed!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:44

Om even terug te komen op het wisselen van je resterende teugels... Ik heb van Chris begrepen dat het helemaal niet verplicht is en dat idd sommige juryleden het storend vinden. Ik denk dat het gewoon zo'n gewoonte is geworden, maar er staat nergens in de regels volgens mij dat je de uiteindes ook moet wisselen...

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 11:35

dofuzz schreef:
het is toch van de pot gerukt dat je de regels van de "trekker trek" wil laten veranderen omdat je zonodig met je Corvette wil meedoen.

Tja, maar in mijn ogen ben je van de pot gerukt, als je de regels van de Corvette rijdens, wilt handhaven voor die trekker trek rijders.

dofuzz schreef:

Jeetje zeg, ik heb bij iemand op bokt nog nooit zovaak het woordenboek er bij moeten pakken, maar mij krijg je niet gek.
Waarschijnlijk komen deze lange tenen voor uit het feit, omdat het soms zo verschrikkelijk moeilijk is, ik zou haast zeggen, impermeabel is, om maar af te komen dat een eventueel imperialistische gedachten gang, ten grondslag ligt, aan het geen wat jij aankaart.

Elk jaar komt het jury corps bij één, om nieuwe regelgeving uit welke hoek dan ook, zo in te passen, dat het doel daarvan onze vele met een ander ras rijdende ruiters zal billikken.
Bedenk nou eens, dat als onze zeer bekwame jury leden dit niet zouden doen, wat dat voor een eventueel gevolg dat zal hebben, voor westernrijdend Nederland.

Van het geen waar jij de Wran van beticht, zie ik dus duidelijk anders, want deze draagt juist bij dat een zeer grote groep, uiteindelijk wel zal door stromen, naar juist die vereniging die jij aan het promoten bent als het ware.

Maar Dofuzz, even goede vrienden hoor, ik blijk het wel vaker bij het verkeerde einde te hebben. Maar het is toch wel gek, dat het juist aan de Wran te danken is, dat wij als familie voor het western gaan. Bakken met geld, gaat er nu ook jaarlijks naar die verenigingen waar jou hart naar uit gaat, maar waar wij waarschijnlijk nooit bij gereden zouden hebben, dat wat een vereniging als de Wran, voor mijn dochter, heeft mogelijk gemaakt.

Ik kan als geen ander toetsen, hoe het geweest zou zijn, als wij vanuit het niets hadden moeten instromen bij een door jou aangehaalde vereniging.
Onze eerste knolletje Shari, een Duhts Appaloosa, in pippilangkous uitvoering, is het feit, dat zij nu 8 x Qh, 2 x paint, en 1 x BS rijd.
Het is dus als het ware zo, dat mijn dochter met dit vrij niets zeggen de paard, dat de Wran het er naar gemaakt heeft, dat vele die ooit ook zo begonnen zijn, nu nog steeds western rijden.

En dit dan vaak ook nog bij de door jou aangehaalde verenigingen, waarvan ik vind, strikt persoonlijk dan, dat de eer van menig talent wat er in het Nederlandse rond rijd, het uiteindelijk aan de Wran is om die op te strijken, omdat die daarvan aan de basis heeft gestaan.

Jammer is het des te meer, dat sommige, van de door jou aangehaalde organisaties, zich imagineren, dat zij aan de basis hebben gestaan, van menig ruiter die nu in de ronde rijd.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:48

Citaat:
PeterV:

Jammer is het des te meer, dat sommige, van de door jou aangehaalde organisaties, zich imagineren, dat zij aan de basis hebben gestaan, van menig ruiter die nu in de ronde rijd.

Leg eens uit Peter hoe je dat bedoelt. Ja, ik heb gelezen wat er staat hoor.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 12:27

Dance schreef:
Leg eens uit Peter hoe je dat bedoelt. Ja, ik heb gelezen wat er staat hoor.

Dance, ik erger mijn regelmatig aan het feit, over hoe er best wel vaak tegen de Wran wordt aangekeken, en dit best wel weer vaak, wanneer een ruiter vind dat deze hoger is gaan rijden, daar deze dan meestal voor een discipline gekozen heeft, of met een ras werden te gaan.

Soms hoor ik wel eens de jeukende tekst, ach het is maar Wran, en dit dan meestal van zo’n loesser,(loesser = iemand die zijn roots verlogend)

Ineens mankeert er van alles aan de Wran, en dat kan ik gewoonweg niet begrijpen.

Kijk, als je nou niet voor de sokken wil gereden worden door een niet QPAér, kan ik mijn best wel voorstellen. Maar de vraag is, waarom zijn het dan vaak die ineens QPA rijders, waarvan ik dit soort van teksten net weer even te vaak heb mogen horen.

Ik heb ook onder tussen mijn pappenheimers leren kennen, en dit wel op het gebied van de diverse invalshoeken waar deze laagdunkende kijk op de Wran, vandaan zou kunnen komen, dan wel niet instant gehouden wordt.

Dit nota bene nog vaak uit andere redenen dan het uiteindelijk wel is, met de sport te maken zou kunnen hebben, dus tot het zielige aan toe dus, dan wel niet op het persoonlijken vlak.

Ik denk dat jij wel weet, waar ik op doel, omdat jij eraan heeft, en ik nu bloot aan sta.
Het ermee omgaan, mag eigelijk nooit het te bereiken doel in de weg staan, maar persoonlijken gevoelens moeten juist onder geschikt gemaakt worden, aan een te bereiken doel, wat ons allemaal, en de sport uiteindelijk zou kunnen gaan billikken.

Dus wat ik er eigelijk mee bedoel, dat sommige zich inbeelden, dat zij goed voor de sport bezig zijn, meer dan dat is het eigelijk niet.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:40

ik promoot helemaal niks en ik heb niks tegen de WRAN. ik meen trouwens aangegeven te hebben dat er voor WRAN & co een zeer belangrijke plaats is in de western wereld.

alleen neem ik hier en daar navelstaren waar( zal daar best ook zelf last van hebben).

excuses owv de statement dat verenigingen niet zouden kunnen samenwerken. natuurlijk kan (en moet) dat . alleen ben ik niet gecharmeerd van laat ik het maar noemen "samensmelten". ik zie te veel dat die "onder 1 koepel idee" misbruikt wordt omdat zonodig iedereen inspraak wil in bv het hele FEI/NF reining gebeuren in zijn land.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:49

@Peter: iemand met een niet-QPA is verplicht om WRAN te starten, iemand met een QPA mag AQHA én WRAN starten (ik beperk het even tot deze 2 clubs).
Als een QPA'er dus geen zin heeft om voor de voeten gereden te worden dan kan die dus gewoon ook NIET-Wran starten.

Als ik echter de klassensamenstelling op de gemiddelde WRAN-wedstrijd bekijk, dan lopen er toch aardig wat QPA'ers tussen, vaak zelfs meer dan 50% van de deelnemers.

Dus IMO lijkt het probleem wat overtrokken te worden weergegeven.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:51

Heb jij eigenlijk een probleem met de belgische koepel (als die er is) dofuzz? Want ik kan me niet herinneren dat de Federatie zich nu zeer druk bezig houdt met inspraak in het FEI-reining gebeuren. Dus ik ben zo vreselijk benieuwd waar je die kennis dan vandaan hebt?

De Federatie is druk geweest met startnummers. En met het organiseren van een NK. En met uitzoeken of aansluiting bij de KNHS al dan niet gewenst is. Om maar een paar dwarsstraten te noemen. Maar FEI-reiningregels????

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:53

@ SM

AQHA, APHA en ApHC zijn de enige vernoemde rasverenigingen. in alle andere zoals NRHA, NCHA, NSBA, NRCHA,etc zijn alle rassen toegelaten en er zijn een aantal niet qpa's die daarin behoorlijk hoge ogen gooiden.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:55

wie belgische koepel? wat belgische koepel?

ik stel gewoon vast dat iedereeen zijn stukje van de koek wil.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:56

@dofuzz: dus mogen we erg kort door de bocht konkluderen dat al die QPA-mensen die nu dus volgens Peter afgeven op WRAN e.d. eigenlijk gewoon de P in hebben omdat ze met hun dure QPA 'eruit' gereden worden ??

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:57

Nou dat is dan wel weer een idee:
Eerst volgende NK ....
wedstrijd koekhappen voor bestuursleden
Ik vaardig bij deze Peter Vet voor de WRAN vast af

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:01

Dan wordt ik weer WRAN-lid

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:04

Maar nogmaals laat ik het maar bij mezelf houden...

waarom zou ik met mijn KWPN-er willen starten bij die specifieke verenigingen. Als basisruiter heb ik veel lol in starten bij de WRAN en de EWU amateurklasse. Het aardige van die wedstrijden is dat er verschillende onderdelen worden uitgeschreven. En niet alleen pleasure of reining bijvoorbeeld. Nog even los van het feit dat ik met mijn niet quarter niet verwacht enorm hoge ogen te gooien bij reining of koeienonderdelen. Dus kortom: ik ben happy met de WRAN en de EWU (ik ben een grensruiter). En het is ook niet zo dat de door jou genoemde verenigingen nu zoveel wedstrijden per jaar uitschrijven.

Het zo misschien anders zijn als ik toevallig wel over een quarter beschikte. Maar die heb ik niet. Ik mag starten op de quarter van een zeer goede vriendin, maar daar mag in bij de reiners alleen rookie, green as grass of open mee starten. Omdat het mijn eigen paard niet is en zij zelf ook een keer wil starten op haar eigen paard. Nou kan ik natuurlijk die rookie en gag klasse doorrijden op wedstrijden die doorgaans verder weg zijn. Of ik kan lekker bij de WRAN reining starten op die quarter die niet van mezelf is. Omdat de WRAN een meer bij Nederland (met veel bijrijders etc) passende regel heeft voor het starten op eigen paard. En omdat de WRAN (of de EWU) nu eenmaal meer wedstrijden uitschrijft met meer disciplines op één dag.

Dus eerlijk gezegd: nog steeds puur als privé persoon sprekend: ik weet niet wat ik zou hebben aan die andere verenigingen in mijn specifieke situatie.

Maar wellicht kan iemand anders met een niet-qpa hier eens wat van vinden. Blaze of Sandra_H bijvoorbeeld. Vallen met de resultaten van hun tinker toch binnen de categorie "heel niet gek niet". Wat hebben jullie aan genoemde andere verenigingen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:04

@SM: daar hou ik je aan !!!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:24

dofuzz schreef:
ik promoot helemaal niks en ik heb niks tegen de WRAN. ik meen trouwens aangegeven te hebben dat er voor WRAN & co een zeer belangrijke plaats is in de western wereld.

Dat schreef je inderdaad,en in je volgende alinea schreef je dit:
dofuzz schreef:
indien deze organisaties dit werk naar behoren doen en daarbovenop ook nog eens doorstroming naar event-associations of breed-associations (wat makkelijk kan als de regels hetzelfde zijn) promoten, horen ze m.i. niet enkel steun te krijgen van breed- en event-associations maar zelfs financiele ondersteuning.

Vooral dat woordje *indien* lijkt mij een aanwijzing dat je denkt dat de Wran het nog niet goed doet.De wran is een organisatie die zich bezighoud met het western rijden ongeacht het ras en wat jij zou willen is dat zij aan hun mission statement toevoegen dat ze hun ruiters dienen voor te bereiden voor de doorstroming naar het *echte* werk.
Ja inderdaad je vind de wran heel belangrijk ,zolang ze zorgen dat de leden uiteindelijk in de rassen clubs of amerikaanse organisaties terecht komen.Pfffffffff

En dan telkens dat terug komen van je op het feit dat de wran *ewu etc een basis functie hebben en doorstroming moeten promoten????
De wran is een vereniging waar je van basis tot einde kunt blijven.Niets meer en niets minder.
Dus ga me niet vertellen dat je niets promoot

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:32

Anya schreef:

Maar wellicht kan iemand anders met een niet-qpa hier eens wat van vinden. Blaze of Sandra_H bijvoorbeeld. Vallen met de resultaten van hun tinker toch binnen de categorie "heel niet gek niet". Wat hebben jullie aan genoemde andere verenigingen.

We hebben er niets aan,maar hebben er ook niets op tegen.
Ik ga ook naar Neeroeteren om die show te gaan bekijken of naar Aken.
Maar qua regels en rijden hebben we niets aan die verenigingen.

Moet wel zeggen dat ik steeds meer de neiging krijg om lid te worden van de NSBA en met Sam te verschijnen op een show om dat alle reacties vast te leggen op film en dan eens te bekijken of

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 13:38

Iedereen begrijpt toch wel als ik billikken schrijf dat het billijken moet zijn hé.