Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dofuzz schreef:@blaze
Maar wat je nu schrijft doet de wran toch eigenlijk al
dofuzz schreef:ik had het helemaal niet over de "randvoorwaarden" maar over de manier waarop klassen gejureerd worden. die horen op 1 lijn te komen. die randvoorwaarden, met name van een basisvereniging, moeten inderdaad per regio of land kunnen bekeken worden. en er is echt wel verschil in het showen hoor.
dofuzz schreef:neem nou bv de trail. bij de WRAN is het een regel dat wanneer je met split reins op bit rijdt en wanneer je verandert van hand bij de poort .
dofuzz schreef:
over wat je volgende punt betreft, zeg ik niet dat je geen eten hoeft te duwen in een minder paard. als dat jouw keuze is , is dat prima. alleen moet je niet de mensen lopen afzeiken die wel kiezen voor (top)competitie en daar de nodige, ook emotionele, offers voor brengen.
dofuzz schreef:
verder lijkt het mij dat wanneer er over de WRAN gesproken wordt , vooral als het gaat over een imperfectie, er blijkbaar heel wat lange en gevoelige tenen zijn.
dofuzz schreef:@Peter Vet
Laat ik eens proberen mijn standpunt zo duidelijk mogelijk te maken.
zoals in een eerder topic vind ik persoonlijk (en anderen met mij) dat het hele western gebeuren al meer dan complex genoeg is. Vandaar pleit ik voor eenvoud. De makkelijkste manier om eenvoud en structuur te geven is doen wat AQHA, APHA e.a. doen namelijk :
NRHA : wordt ook door FEI trouwens erkend als de "world's governing body for reining". Deze mensen houden zich met niks anders bezig dan reining en willen echt deze sport wereldwijd promoten en verbeteren.
NSBA : zet de toon vwb Western Pleasure en Hunter Under Saddle en maakt regelementen. Het was ook NSBA die als eerste aan de bel trok ivm "artificial movement" (ik merk hierbij op dat wanneer een reiner een proef wint met 48 dan was hij die dag/die proef de beste maar het leek nergens op. in een pleasure klas moet een jury een winnaar vinden ongeacht hoe slecht deze paarden liepen)
NCHA : bepaalt de cutting regelementen
NRCHA : bepaalt de cowhorse regelementen
etc.
als de WRAN dus het systeem AQHA/APHA/e.a. overneemt bv. rijd elke pleasure ruiter over heel de wereld en bij eender welke vereniging volgens dezelfde standaard.
organisaties zoals WRAN, EWU, VFAR, e.a. hebben een zeer belangrijke functie. in de wedstrijden die zij uitschrijven kan iedereen met welk (ras) paard dan ook van heel wat verschillende western discplines proeven. zij hebben dus vooral een basisfunctie.
indien deze organisaties dit werk naar behoren doen en daarbovenop ook nog eens doorstroming naar event-associations of breed-associations (wat makkelijk kan als de regels hetzelfde zijn) promoten, horen ze m.i. niet enkel steun te krijgen van breed- en event-associations maar zelfs financiele ondersteuning. ik stel vast dat in Duitsland hard aan de weg getimmerd word en resultaten niet uitblijven. in de rest van europa is het meestal een gekanker op mekaar omdat de WRAN-verwanten helemaal geen doorstroming willen want dat scheelt nogal wat in hun eigen portemonnee.
Als we over Marcel en Viviane Vangenechten praten, hij is zeker niet mijn beste vriend. toch neem ik mijn petje voor ze af. wat hij gerealiseerd heeft deed niemand hem voor. just for the record : Marcel kwam in het PRAB bestuur en toen bleek dat de rest van het bestuur niet in en internationale structuur wilde stappen werd na veel gebakkelei NSBA Belgium opgericht (waarvan een derde van de leden Nederlanders zijn). na het virtuele failliet van BQHA heeft hij die vereniging weer gezond en bloeiend bemaakt >>>RESPECT
alle western verenigingen samenwerken ?
mij lijkt dit een Utopie daar elke vereniging zijn eigen mission statement heeft en werk binnen een internationale structuur. waar wel nood aan is , is dialoog en overleg. in Duitsland en Belgie begint dit meer en meer te werken en het werpt zijn vruchten af.
dofuzz schreef:het is toch van de pot gerukt dat je de regels van de "trekker trek" wil laten veranderen omdat je zonodig met je Corvette wil meedoen.
dofuzz schreef:verder lijkt het mij dat wanneer er over de WRAN gesproken wordt , vooral als het gaat over een imperfectie, er blijkbaar heel wat lange en gevoelige tenen zijn.
Citaat:PeterV:
Jammer is het des te meer, dat sommige, van de door jou aangehaalde organisaties, zich imagineren, dat zij aan de basis hebben gestaan, van menig ruiter die nu in de ronde rijd.
Dance schreef:Leg eens uit Peter hoe je dat bedoelt. Ja, ik heb gelezen wat er staat hoor.
dofuzz schreef:ik promoot helemaal niks en ik heb niks tegen de WRAN. ik meen trouwens aangegeven te hebben dat er voor WRAN & co een zeer belangrijke plaats is in de western wereld.
dofuzz schreef:indien deze organisaties dit werk naar behoren doen en daarbovenop ook nog eens doorstroming naar event-associations of breed-associations (wat makkelijk kan als de regels hetzelfde zijn) promoten, horen ze m.i. niet enkel steun te krijgen van breed- en event-associations maar zelfs financiele ondersteuning.
,zolang ze zorgen dat de leden uiteindelijk in de rassen clubs of amerikaanse organisaties terecht komen.Pfffffffff
Anya schreef:
Maar wellicht kan iemand anders met een niet-qpa hier eens wat van vinden. Blaze of Sandra_H bijvoorbeeld. Vallen met de resultaten van hun tinker toch binnen de categorie "heel niet gek niet". Wat hebben jullie aan genoemde andere verenigingen.