Ik denk dat de federatie zowel de oplossing maar tevens ook het grootste struikelblok is, om dit hele probleem voor eens en altijd uit de wereld te helpen.
Telkens weer word de federatie afgeschilderd als een overkoepelende organisatie van de aangesloten verenigingen in Nederland, dit kan en mag toch niet de insteek zijn??!!!
Mijn idee van de federatie is dat deze meer moet gaan fungeren als een windscherm en dus meer een politieke rol krijgt inplaats van de uitvoerende rol (de plaats die zij nu inneemt).
Een soort vakbond voor de westernsport zeg maar.
Mijn voorstel:
De Federatie doopt zich zelf om tot de KNHS-westernfederatie
.(Dat betekent dus dat de Federatie zich aan sluit, niet de verenigingen.)De KNHS-westernfederatie krijgt een vast bestuur, dit bestuur zal meerdere malen per jaar bijeenkomen met afgevaardigde van
alle bovenstaande verenigingen.
Doordat zij (de federatie, dus niet de verenigingen

) nu onderdeel zijn van de KNHS, brengt hun dit in de positie van waaruit zij de belangen van alle verenigingen perfect kan behartigen zonder dat zij daarbij de belangen van de nu aanwezige overkoepelende organisaties een strobreed in de weg leggen.(probleem aansluiting alle verenigingen opgelost)
Vanuit deze positie is het voor de KNHS-westernfederatie een eitje om een orun-opleiding western in elkaar te stampen.(probleem DEURNE opgelost!!)