[WN] Nou dan begin ik er maar even over.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re: Nou dan begin ik er maar even over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:48

Halloway schreef:
NQHA WRAN DPHC DTA DAWRA AACH DRHA NCHA,

De vetgedrukte zijn lid van de FWN, de rest (nog) niet.
Citaat:
De KNHS-westernfederatie krijgt een vast bestuur, dit bestuur zal meerdere malen per jaar bijeenkomen met afgevaardigde van alle bovenstaande verenigingen.

Helemaal mee eens!
Zeker als de laatste verenigingen zich ook gaan aansluiten bij de FWN.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:56

Halloway schreef:
Ik denk dat de federatie zowel de oplossing maar tevens ook het grootste struikelblok is, om dit hele probleem voor eens en altijd uit de wereld te helpen.

Telkens weer word de federatie afgeschilderd als een overkoepelende organisatie van de aangesloten verenigingen in Nederland, dit kan en mag toch niet de insteek zijn??!!!

Mijn idee van de federatie is dat deze meer moet gaan fungeren als een windscherm en dus meer een politieke rol krijgt inplaats van de uitvoerende rol (de plaats die zij nu inneemt).
Een soort vakbond voor de westernsport zeg maar.

Mijn voorstel:
De Federatie doopt zich zelf om tot de KNHS-westernfederatie.(Dat betekent dus dat de Federatie zich aan sluit, niet de verenigingen.)

De KNHS-westernfederatie krijgt een vast bestuur, dit bestuur zal meerdere malen per jaar bijeenkomen met afgevaardigde van alle bovenstaande verenigingen.

Doordat zij (de federatie, dus niet de verenigingen ) nu onderdeel zijn van de KNHS, brengt hun dit in de positie van waaruit zij de belangen van alle verenigingen perfect kan behartigen zonder dat zij daarbij de belangen van de nu aanwezige overkoepelende organisaties een strobreed in de weg leggen.(probleem aansluiting alle verenigingen opgelost)

Vanuit deze positie is het voor de KNHS-westernfederatie een eitje om een orun-opleiding western in elkaar te stampen.(probleem DEURNE opgelost!!)

Kijk, en ik altijd maar gedacht hebben, dat juist dát de bedoeling was van de Federatie.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 09:16

Sonja schreef:
** Peter, bedoel je dan een dergelijk systeem als het Sterrensysteem van de FNRS? Dat systeem dat kant noch wal raakt en bijvoorbeeld sterren uitdeelt omdat de kantine gezellig is en er een stapmolen is op een bedrijf, maar waar de paarden misschien uberhaupt niet uit hun hok komen behalve om bereden te worden? Daar zou ik als ondernemer nl helemaal niet op beoordeeld WILLEN worden. Bovendien is de FNRS zelfs dusdanig dwingend bezig dat de ruiters van aangesloten maneges verplicht zijn om mee te doen met het Ruiterpaspoort... nee daar word je beter van.... wat een stupide clubje is dat!

Kijk Sonja, voor alles valt wat te zeggen, net zoals BV het startnummer van onze eigen federatie nog steeds door sommige als geldklopperij gezien blijft worden. Onder een vlag werken houd in, dat je niet altijd iedereen individueel naar het zin kan maken, maar het doel en de eventuele duidelijkheid naar buiten toe, door gezamenlijk ergens structuur aan te geven, heeft wel bewezen, dat er een vijver kan ontstaan waar uit gevist kan worden.

De westernsport heeft het qwa groei van leden, dus deelnemers, nou niet dat je zegt van, tjonge jonge het kan niet op. Ik zelf denk dat de groei van deze sport valt en staat met een paardensport beoefenaar die van discipline verandert.

Nou hoor je mijn niet zeggen dat de FNRS zalig makend is, maar ik zie wel dat de FNRS een dienst bewijst in een bepaalde paardenmarktsector en zie tevens dat de sport gerichte organisaties daar dankbaar gebruik van maken.

Naar buiten toe, vind ik best dat er onderschijt gemaakt mag worden in wat een manege te beiden heeft, en dit doe zij bij de FNRS met een sterren systeem. Je verwoordt het nu een beetje of die soort van aanduidingen belachelijk zijn, terwijl het van uit de consument zelf is voort gekomen, dat dit soort van aanduidingen, dat daar behoeften aan is.
Denk aan de vakantie sector, witgoedhandel enz,enz, allen hebben een eigen keur merk.
Dat dit niks te maken heeft met de eventueel geleverde kwaliteit van les geven, die mening deel ik met je. Dat paarden niet hun hok uitkomen, tja, kom op Sonja, jij weet net zo goed als ik, dat dit niks te maken heeft met bedrijven die aangesloten zijn bij een instantie dat toevallig een sterren systeem bedacht heeft.
Waar jij het ruiterpaspoort ziet, dat je daar niet beter van wordt, denk ik dat je een gedeeld punt te pakken hebt. Als ruiter hoef je daar niet perse beter van te worden.
Maar duidelijk voor mijn is dat de markt dit wil. De consument in dit geval, duiken voor hun kinderen die paard willen leren rijden, massaal op dit bedachten systeem af, waardoor er wachtlijsten zijn ontstaan, zoals ik in eerdere topic’s heb aangegeven.
Dus persoonlijk als ruiter wordt je daar niet beter van, maar als je in de breedte kijk, de sport wel, dus ook alles wat daarmee samen hangt.
Voorts gaat het mijn er ook niet om waar ik als ondernemer op beoordeelt zal willen worden, nee, het gaat mijn erom, dat ik als ondernemer gecontroleerd wil worden, zodat er gewaakt kan worden, over een kwaliteit die wij dan met elkaar hebben afgesproken.
Laatst bijgewerkt door PeterV op 14-02-06 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 09:18

Sonja schreef:
Nogmaals, ik schrijf even als ondernemer, die aangeeft dat de vis te duur betaald wordt in het western rijden, waardoor de sport niet de groei krijgt die het verdient.
Waardoor er geen in stroom is, waardoor deze sport wel zou kunnen groeien.
** Daar heb je gelijk in. Maar HOE gaan we dat dan verbeteren? WIE gaan we opleiden, DOOR wie en WAT gaan we ze leren?

Ik heb mijn laten vertellen dat de westernsport al zo’n 30 jaar geleden is over komen waaien, en dat wij het aan een aantal pioniers te danken hebben, dat deze sport nu vandaag de dag nog beoefend wordt. Clubjes zijn er ontstaan, die allen creatief te werk gegaan zijn, om een markt binnen het western rijden op te pakken. Sommige gingen voor een bepaald ras, andere gingen weer voor de ruiter, weer andere pikte er een discipline uit, maar uiteindelijk hadden deze ontstane clubjes één ding gemeen met elkaar, dat de sport die er beoefend wordt raakvlak heeft. Dus nu de groei er een beetje uit is, zou je dus met al die clubjes bij elkaar, van gedachten kunnen gaan wisselen, hoe wij dus op de stagnatie van de leden groei in het brede zouden kunnen aanpakken. Praten met elkaar, waar de groei het zich het beste zal kunnen ontplooien, opleidingen op afstemmen, met daarbij in het achter hoofd, waar de consument voor warm loopt. Een mooi woord is hier voor bedacht, en er zijn ook mensen die zich met de echten marketing op dit gebied bezig houden. Niet omdat deze mensen dit nou bedacht hebben, nee hoor, vaak zijn dit gewoon ondernemers die hun ogen open hebben, en ook vaak de hele luie ondernemers zijn, want waarom iets uitvinden, als dit al voor het oprapen ligt.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 09:19

Sonja schreef:
Tevens geef ik aan, dat er wachtlijsten zijn in andere takken van deze sport, dus aanbod is er genoeg. Nu nog een instructeurs opleiding, waarmee de western liefhebbende ondernemers, aan de gang zou kunnen gaan, zodat er aan een kweekvijver begonnen kan worden, waar de professional die nu de Deurne opleiding volgt, straks veel meer profijt van kan hebben, dan zoals het nu gaat.

** zou hartstikke mooi zijn, maar wederom de vraag hoe. Ik weet nog dat ik de vorige ALV een vraag over evt. aansluiting bij de ORUN gesteld heb maar toen een kat uitgedeeld kreeg van vanachter de bestuurstafel dat dat allang geprobeerd was en punt. Ik had eigenlijk niet echt het idee meer dat het bestuur uberhaupt hierover met leden van gedachten wilde wisselen of openstond voor ideeen oid. Maar misschien had betreffend lid niet zo lekker geslapen die dag. Laten we het dit jaar nog eens proberen tijdens de koffiepauze..

Ach, ik denk dat je dit niet als een kat moet ervaren, maar misschien liep je wel op iets vooruit, en was dat persoon vanaf achter de bestuurstafel het wel even zat, omdat deze al aanzag komen, dat er nu gewoon weg slechten ontwikkelingen zijn op het gebied waar de kansen liggen op te groeien. Je hebt kunnen lezen dat ik bij draag aan versnippering, of althans deze in stand probeert te houden, met mijn no-nonsense gedrag.

Laatst dacht ik, als je nou is zo’n soort van bureau als Mc Kinsey een onderzoek laat doen, onder allen clubjes die raakvlak hebben met elkaar, met een gedeeld probleem, om is een onafhankelijk onderzoek te verrichten, hoe de mark het best benaderd zou kunnen worden.
Later dacht ik, ach laat ook maar, straks staat er met grote koppen in de kranten, dat Mauries de Hond, knetter gek is opgenomen in een sanatorium in Zwitserland, omdat hij aan een opdracht begonnen was, wat structuur had moeten brengen in het westernland.

Maar goed, ondanks mijn bepaalde ontwikkelingen niet snel genoeg kunnen gaan, ervaar ik het als zeer positief dat er nu vele clubjes in het breed met elkaar in overleg zijn, hoe het één en ander beter is op te pakken in de toekomst. Gisteren nog in het land overleg gehad, ja, ja, er is weer een clubje aan het ontstaan dat hunkert naar democratisch overleg, dat deze nu ook weer tegen het achterkamertjes politieke gedrag aanlopen. Waar sommige echt denken anno 2006 dat dit gedrag het beste is voor het volk, onderneemt (oeps daar is het woord weer) het volk eigen stappen, dus keert zich intern tegen het gevoerde beleid.

Ondanks persoonlijk aanvallen via dit forum, niet echt leuk zijn, begin ik het eigelijk steeds leuker te vinden, om de blinden vinken van de western sport, via dit forum te tarten, je weet wel, die te arrogant er voor zijn om toe te geven, dat deze op bokt lezen. Nu ik mijn eigelijk niet meer boos maak, en geloof mijn het kost mijn heeeeeeeel veeeeeel moeite hoor, gaat het bokken mijn eigelijk een stuk beter af. Niet dat mijn epistels er leesbaarder op worden, nee dat niet, maar het was mijn soft ware leverancier al opgevallen dat ik wel erg lang met mijn laatst gekochte toetsenbord doe.

Dus euh Son, je zal merken hoe aaibaar ik ben straks tijdens de koffie pauze, ik kijk er nu al naar uit.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:09

Hoi Peter,

Er zijn een paar dingen die ik met mijn blonde verstand niet helemaal begrijp;

Hoe kun je toch elke keer weer van die lange verhalen uit je toetsenbord produceren?? Heb je een misschien een secretaresse opleiding gevolgd dat je zo goed kunt typen

Als ik al je verhalen door lees dan ben je van meening dat de westernsport niet groeit. In het bijzonder in de breedte en bij de jeugd.

Nu is er door mensen in Deurne een opleiding in elkaar gezet die als doel heeft te komen tot gecertificeerde western instucteurs. Goed ik had de opleiding ook liever in een andere vorm gezien maar ja, er wordt in ieder geval iets gedaan !! Juist deze mensen die van de opleiding komen kunnen en zullen western les gaan geven aan beginnende westeren ruiters en aan jeugd ruiters !
Wordt het niet eens tijd dat de Federatie eens met Deurne gaat praten om deze opleiding verder te perfectioneren en misschien zelfs te gaan erkennen ????

met vr.gr. johanna vellinga

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:41

johanna29 schreef:
Juist deze mensen die van de opleiding komen kunnen en zullen western les gaan geven aan beginnende westeren ruiters en aan jeugd ruiters !
Is de wens hier de vader van de gedachte, wishfull thinking, of een eigen aanname ??

Zijn de mensen die nu de opleiding volgen in Deurne al niet al langer aktief binnen het lesgeefcircuit?? En zijn zij dus geen broodnodige uitbreiding, maar straks slechts 'officieel gediplomeerd' ??

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:37

Hoi,

Sommige mensen zijn inderdaad al langer actief aan het lesgeven, vooral de mensen uit het 3e jaar, de mensen die in het eerste jaar begonnen zijn geven bij mijn weten nog geen les !!
Het doel van deze opleing is mij inziens dat het kaf van het koren gescheiden gaat worden. Dit betekend natuurlijk wel voor de mensen die in Deurne hun papiertje hebben gehaald dat ze zich zelf moeten blijven ontwikklen !!!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:12

er zijn zat ongediplomeerden die nu les geven, dus dat zal wellicht voor de 1ste jaars ook gelden...

Wel begrijp ik uit t Deurne-verhaal dat er met name naar de echte pro's gekeken wordt.
Orun heeft als voordeel dat er rekening mee gehouden wordt dat mensen soms ook andere dingen te doen hebben dan fulltime trainen/lesgeven. En juist die mensen kunnen de beginners op weg helpen, die bij de echte pro's niet aan hoeven komen.

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:52

Cer schreef:
er zijn zat ongediplomeerden die nu les geven, dus dat zal wellicht voor de 1ste jaars ook gelden...

*** Misschien wel, maar die ken ik verder niet !!

Wel begrijp ik uit t Deurne-verhaal dat er met name naar de echte pro's gekeken wordt.
Orun heeft als voordeel dat er rekening mee gehouden wordt dat mensen soms ook andere dingen te doen hebben dan fulltime trainen/lesgeven. En juist die mensen kunnen de beginners op weg helpen, die bij de echte pro's niet aan hoeven komen.

*** De opleiding voor mij duurt per jaar 10 dagen van 8 uur, dit is voor mij naast mijn werkzaamheden bij Vedior en het lesgeven aan mijn leerlingen prima te combineren !! Ik heb zelf nog tijd over om wedstrijden te rijden en clinic's te volgen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:59

Als ik het goed begrepen heb is de Helicon opleiding 10 vrijdagen (ik werk op vrijdag bijvoorbeeld) en kost ong. 1050 euro (960 + examengeld).
De ORUN cursus is de helft van de prijs en kan in de avonduren gevolgd worden....

Als je ORUN fase 2 gaat doen (meer gericht op instructeurs van stallen) kost het meer geld cq tijd...

De fasering van de westerncursus zal wel niet te realiseren zijn, ivm de relatief kleine groep die eraan meedoet.... ? Denk ik?

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:21

Even terug waar het hele topic door ontstaan is.
Het stukje van Jan Trel in de WHW betreffende de AQHA richtlijnen die gehanteerd worden binnen de Deurne opleiding.

Jan is hier niet blij mee, dat is duidelijk.
Maar wat ik dan niet snap is dat er in het WRAN regelement staat dat naast gekwalificeerde WRAN-judges (waar worden die opgeleid ??)iedere gekwalificeerde AQHA, APHA en EWU judge elke WRAN show mag jureren.
Verder slingert hier nog ergens een WRAN regelboekje rond van 1991 waaruit duidelijk blijkt dat dit een vertaling is van het AQHA handboek met toevoegingen uit de EWU regels. (dit laatste vooral vanwege de maatvoeringen)

Betreffende de Deurne opleiding wil ik het volgende kwijt.
Het is in mijn ogen onmogelijk om iemand die nog geen pro is (met pro bedoel ik iemand die al langer les geeft tegen betaling) in 30 dagen gespreid over drie jaar tot gekwalificeerde pro te maken.

Dat ze de al gezettelde pro's een zij-ingang bieden (om hun papiertje te krijgen) vind ik een goede zaak, want zoals het er nu naar uitziet zal dit in de toekomst een must zijn, gezien de wetgeving betreffende aansprakelijkheid.

Als dit gebeurd is vind ik dat de westernopleiding gewoon geintregeerd moet worden in de dagopleiding.
Voor de volwassenen met een baan, die het lesgeven er naast willen doen moet er orun-cursus western komen met 90 opleidingsavonden.

Rest mij alleen de vraag waar gaan de huidige insructeurs hun papiertje halen.?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 10:27

johanna29 schreef:
Hoi Peter,Er zijn een paar dingen die ik met mijn blonde verstand niet helemaal begrijp;Hoe kun je toch elke keer weer van die lange verhalen uit je toetsenbord produceren?? Heb je een misschien een secretaresse opleiding gevolgd dat je zo goed kunt typen met vr.gr. johanna vellinga

Hum, ik ben gek op blond.
Het steeds weer produceren van lange teksten uit mijn toetsenbord, heeft te maken met het feit, dat ik breed geïnformeerd wil worden. Het debatteren en vooral het bereik daarin, zal uiteindelijk moeten bijdragen, aan mijn gebrekkige geschiedenis van bepaalde zaken, die ik heb maar ik wil deze mijn wel zoveel mogelijk eigen maken. Éénzijdig geïnformeerd worden, zal kunnen leiden tot, gekleurde beslissingen nemen, die een functie binnen een organisatie je wel eens de das om kunnen gaan doen. Duidelijk van mijn zijde is, dat mijn tijd dringt, en wees niet bang, deze gratis en voor niets krijgende informatie stroom, pas ik toe van hoog naar laag, en zal dit zelf een plaats moeten gaan gegeven.
En nee, ik heb geen secretaresse opleiding gevolgd, maar ik heb er wel één aan genomen, die voldoet aan het beeld, of beter gezegd, nu ik haar aan mijn zijde heb, is een jongens droom uit gekomen, maar ik wil hier verder niet teveel over uit wijden.

Ik vind het jammer dat ik even een pas op de plaats moet gaan maken, om op een openbaar net te communiceren met jan en alle man, om het zomaar even te zeggen.
Daar waar de politiekpartijen en zelfs Maxima en Willem onze toekomstig koning gebruik gaan maken van deze vorm communicatie, wat moet leiden tot een mindere afstand tussen wat dan ook en iedereen, is deze vorm van communicatie nog niet door iedereen gewaardeerd.
Omdat ik niet kan inschatten, hoe deze niet gewaardeerde manier van communicatie zal uitpakken, zal ik dus even een pas op de plaats gaan maken in deze in mijn ogen wel gewaardeerde vorm van communiceren. Dus aan alle, mijn excuus dat ik iets heb aan gehaald, wat ik graag had willen afmaken, maar maak hieruit niet op, dat ik mijn mond dood zal laten maken. Ik dank jullie, en of dit nou gezinde of ongezinde meningen geweest zijn, voor de verrijking die ik over gehouden heb aan de discussies op dit forum.

Vriendelijke Groeten Peter Vet

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:31

@PeterV: ik begrijp uit voorgaande dat je bent aangesproken op het 'voor je beurt spreken' en dat je je nu de mond laat snoeren ??

Wat is het nut daarvan?? Terugdraaien kun je het toch niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:31

Halloway schreef:
Verder slingert hier nog ergens een WRAN regelboekje rond van 1991 waaruit duidelijk blijkt dat dit een vertaling is van het AQHA handboek met toevoegingen uit de EWU regels. (dit laatste vooral vanwege de maatvoeringen)

Dat is een oud boekje, en dus van vroeger.. telt niet meer mee
Ze moesten toen toch wat denk ik, en het vertalen van een aqha/ewu boekje was misschien toen het meest simpele. Het 1 en ander stak toen nog anders in elkaar dan nu...

Citaat:
Dat ze de al gesettelde pro's een zij-ingang bieden (om hun papiertje te krijgen) vind ik een goede zaak, want zoals het er nu naar uitziet zal dit in de toekomst een must zijn, gezien de wetgeving betreffende aansprakelijkheid.

Ik weet niet of de gesettelde pro's zo makkelijk gevrijwaard moeten worden? Ze zijn misschien wel gesettled, maar of dat garantie is voor bijv. didactisch vermogen, betwijfel ik in sommige gevallen....

En wat is een gesettelde pro? Iemand die nu in een bedrijf werkt? (dan sluit je de zeldzame aan-huis-instructeurs uit) Iemand die recentelijk een prijs heeft gewonnen? (er zijn er die niet starten) Iemand die vroeger een bedrijf had cq erin werkte maar nu niet meer? (is die nog wel actueel?) etc.

Citaat:
Als dit gebeurd is vind ik dat de westernopleiding gewoon geintregeerd moet worden in de dagopleiding.
Voor de volwassenen met een baan, die het lesgeven er naast willen doen moet er orun-cursus western komen met 90 opleidingsavonden.

90 opleidingsavonden?? Zo dan..
De Orun 1ste fase bestaat uit 20x 3 uur.....

Citaat:

Volgens mij geef jij zelf aan dat ze die via een zij ingang kunnen halen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:35

@SM:
Citaat:
..en dat je je nu de mond laat snoeren ??

PV schreef:
maar maak hieruit niet op, dat ik mijn mond dood zal laten maken

Voor zover ik het begrijp is het een tijdelijke pas op de plaats... dus leg het woordenboek nog maar niet weg....

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:52

Cer schreef:
Halloway schreef:

Dat is een oud boekje, en dus van vroeger.. telt niet meer mee
Ze moesten toen toch wat denk ik, en het vertalen van een aqha/ewu boekje was misschien toen het meest simpele. Het 1 en ander stak toen nog anders in elkaar dan nu...

Waarom mag iedere QAHA APHA en EWU judge dan nu een WRAN wedstrijd jureren???

Citaat:
Dat ze de al gesettelde pro's een zij-ingang bieden (om hun papiertje te krijgen) vind ik een goede zaak, want zoals het er nu naar uitziet zal dit in de toekomst een must zijn, gezien de wetgeving betreffende aansprakelijkheid.

Ik weet niet of de gesettelde pro's zo makkelijk gevrijwaard moeten worden? Ze zijn misschien wel gesettled, maar of dat garantie is voor bijv. didactisch vermogen, betwijfel ik in sommige gevallen....

En wat is een gesettelde pro? Iemand die nu in een bedrijf werkt? (dan sluit je de zeldzame aan-huis-instructeurs uit) Iemand die recentelijk een prijs heeft gewonnen? (er zijn er die niet starten) Iemand die vroeger een bedrijf had cq erin werkte maar nu niet meer? (is die nog wel actueel?) etc.

Een gesettelde pro is in mijn ogen iemand die al geruime tijd mensen instrueert en daar succesvol mee is. Mijn persoonlijke mening over deze mensen speelt hierin geen enkele rol. Wat betreft didactisch vermogen,ik hoop toch dat deze cursus hier veel tijd aan besteed.

Citaat:

Foutje bedankt voor de correctie.

Citaat:

Ik bedoel dus de instrukteurs die nu les geven in Deurne, want ook meerdere van hun hebben dit papiertje niet.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:07

Ik begrijp dus dat (een aantal) mensen die nu lesgeven in Deurne aan westerninstructeurs-in-spé zelf niet dit papiertje hebben ??
Klinkt als een rij-instructeur zonder rijbewijs

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:13

Halloway schreef:
Waarom mag iedere QAHA APHA en EWU judge dan nu een WRAN wedstrijd jureren???

weet ik niet, ik ben niet van de Wran organisatie. Ik reageerde alleen maar op je opmerking over het boekje....

Citaat:

Een gesettelde pro is in mijn ogen iemand die al geruime tijd mensen instrueert en daar succesvol mee is. Mijn persoonlijke mening over deze mensen speelt hierin geen enkele rol. Wat betreft didactisch vermogen,ik hoop toch dat deze cursus hier veel tijd aan besteed.

LET WEL: ik spreek hierboven geen persoonlijke mening uit... Voordat ik daar weer van beschuldigd wordt...

Jij hoopt dat de cursus tijd besteed aan het didcatisch vermogen, en tevens zeg je dat gevestigde pro's hieraan niet mee hoeven doen Ik beweer juist dat gevestigde pro's wellicht geen didachtisch vermogen hebben (is een vraag/veronderstelling, geen persoonlijke mening) en dat ze dus niet bij voorbaat van de cursus uitgesloten moeten worden.
Waarom hoop jij dat de cursus dit onderdeel behandelt, en zeg je tegelijktertijd dat de gevestigden er niet aan deel hoeven nemen

Citaat:

Foutje bedankt voor de correctie.

Graag gedaan

Citaat:

Ik bedoel dus de instrukteurs die nu les geven in Deurne, want ook meerdere van hun hebben dit papiertje niet.

[/color]

Nou, die zijn van de gevestigde orde, lijkt mij, dus die mogen het papiertje via een zijdeurtje krijgen.
Overigens, deze vraag heb ik veel eerder in dit topic ook al een keer gesteld. Wie bepaald wie er gevrijwaard wordt? Is dat een kwestie van vriendjespolitiek? (ook niet vreemd in de westernwereld) Is er een toetsing voor? Hebben ze misschien eerst een engels papier gehaald (wat ik me bijv. van Riecky goed kan voorstellen)?

Een terechte vraag idd lijkt mij...

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:24

@cer: Ik heb nergens vermeld dat men de gesettelde pro's een papiertje moet geven, maar dat alleen voor hun deze verkorte cursus van toepassing zou moeten zijn.(lees zij-ingang)
De rest moet gewoon de full-time dagopleiding doen vind ik.

Voor volwassenen zou er daarna een orun avondopleiding kunnen worden samengesteld.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:29

Zeg dan wat je met een zijdeurtje bedoelt .. Een verkorte opleiding zou kunnen...

Maar bedoel je hier
Citaat:
Voor volwassenen zou er daarna een orun avondopleiding kunnen worden samengesteld.

niet daarnaast ipv daarna ?

Een instructeur die zn inkomen haalt uit lesgeven, zou de fulltime dagopleiding moeten doen... ja, waarom niet. Dat is volgens mij gelijk aan Orun fase 2 en 3.

Nu vraag ik mij af... wat waarborg je eigenlijk met een papiertje? Eigenlijk alleen dat iemand verzekerd mag doorgaan met wat diegene zelf wil, denk ik? Wat is dan eigenlijk het verschil met hoe het nu gaat?

Halloway

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:40

Cer schreef:
Nu vraag ik mij af... wat waarborg je eigenlijk met een papiertje? Eigenlijk alleen dat iemand verzekerd mag doorgaan met wat diegene zelf wil, denk ik? Wat is dan eigenlijk het verschil met hoe het nu gaat?

Niet meer en niet minder dan wat je hier aangeeft Cer.
Vergelijk het met het horeca certificaat wat je moet hebben als je een kroeg gaat openen, er word je vanalles geleerd maar daar word je echt geen goede kastelijn door.

Top instructeurs worden geboren met de gave dit te doen, die kun je niet opleiden.
Je kunt mensen oplossingen aanrijken die ze mogelijk op hun pad tegen komen, maar het blijft de klant die bepaalt of je goed bent niet het papiertje.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:44

Dus het papiertje is idd een wassen neus en alleen voor de verzekering bedoelt.
Als de WRAN met deze opleiding een bepaalde richting van lesgeven op wil c.q. er achter kan staan wat er uitgedragen wordt, dan zou een check-up moeten zijn met hetgeen er geleerd is. En dan komen we weer op een soort van sterrensysteem uit.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:56

Owhhhh, CENSUUR??????

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:14

@Dance: ??? verklaar ???