[WN] Reining Tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

polak

Re: Reining Tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:47

IK HEB GEKEKEN HOOR ...

LEUKK:d:d:d }>

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:55

Word deze bijeenkomst gehouden bij continental??
Lijkt me leuk en leerzaam, vooral voor de beeldvorming betreffende ruk en pluk werk, zoals het genoemd word.

Mocht ik trouwens niet kunnen gaan kan er dan iemand anders een basebalknuppel meenemen om Stephan Breugh van zijn paard af te meppen in mijn naam, deze man moet of zijn maag laten verkleinen of stoppen met paardrijden. Als je dik boven de 100 kilo weegt en dan gaat paardrijden (en dan ook nog in de reining) ben je in mijn ogen bezig met pure dierenmishandeling.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:57

Misschien een leuke vraag voor diegenen die bij de zadelclinic aanwezig zijn. De drukverdeling van een westernzadel met personen (ver) boven de honderd kilo.

Halloway

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:04

Sugarmiss schreef:
Misschien een leuke vraag voor diegenen die bij de zadelclinic aanwezig zijn. De drukverdeling van een westernzadel met personen (ver) boven de honderd kilo.

Zeker een goede vraag.
Maar de druk die de benen tijdens de galop en de stops en spins moeten torsen is denk ik een vermenigvuldigingsfactor.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:04

Halloway schreef:
Mocht ik trouwens niet kunnen gaan kan er dan iemand anders een basebalknuppel meenemen om Stephan Breugh van zijn paard af te meppen in mijn naam, deze man moet of zijn maag laten verkleinen of stoppen met paardrijden.

Gaat een boeiende dag worden dan...... >;)
Maar misschien kun je de boodchap wel persoonlijk overdragen; ik geloof niet dat er echt een limiet aan de uitnodigingen is....

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:39

Iemand nog een goede reiningtip?

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:32

cornelie schreef:
wil je ook mee? Er is nog plek. Het is 18-19 mrt in Ehestetten, duitsland.

ben ik snowboarden

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 08:02

jessiejanes schreef:
Iemand nog een goede reiningtip?

Nu nog niet, maar als je even wacht, komen we er vast op terug

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:06

Citaat:

Halloway schreef:
Als je dik boven de 100 kilo weegt en dan gaat paardrijden (en dan ook nog in de reining) ben je in mijn ogen bezig met pure dierenmishandeling

Citaat:

Sugarmiss schreef:

ik zal m zeker meenemen in de aankomende zadel clinic! Gezien mn postuur en het feit dat ik reining rij.....
Beter een goede zware ruiter die in balans op zn paard zit dan een lichte stuiteraar die niet kan rijden...maar ik voel me niet aangesproken hoor er zijn al zat topics over geweest op vraag maar raak....

Waar blijven de reining tips?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 13:01

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:38

intressant stuk, blaze!

eigenlijk heel logisch, wat op gaat voor het trainen van je paard , gaat natuurlijk ook op voor de ruiter
nou nog spiegels in mijn bak en iemand die mij op de video wil zetten

hopelijk lezen ook een hoop trainers dit stuk!

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:40

Ik zeg altijd dat je slechte gewoontes niet moet gaan breken. Je moet ze gewoon vervangen met een goede gewoonte.
Leuk stuk Blaze.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 16:37

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 23:10

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:29

die laatste is een prachtig stukje!

het belangrijkste is natuurlijk dat je voelt wanneer en ik heb heel wat afgevoeld
maar het is leuk het eens precies op papier te zien, heb het gelijk opgeslagen
ook de plek waar je nog wat beenhulp kan geven om de achterbenen er nog beter onder te krijgen

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:54

Blaze schreef:

Leuk stuk, confrontatie met je eigen "bad habbits", bleh .
Andere tip ,van Francois Gaultier tijdens een clinic over je zithouding tijdens de stop:
Als je te veel naar achteren blijft leunen ,tijdens de stop; pak een aantal keren tijdens de stop je knop vast, zo breng je je schouders naar voren en zak je door je onderrug, maak je je onderrug bol,............werkte goed voor mij!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:07

gaucho schreef:
............Volgens mij beloon je het paard niet erg als je steeds zo aan de teugels zit te plukken na een stop. Maar misschien kan iemand me uitleggen waar dit goed voor is.

Blaze schreef:
Todd Bergen says Whoa

Voor ons mensen betekend "Whoa" dus stilstaan/stop, ga je nu sliden en wil je dus dat je paard z'n achterhand er meer onder gooit, zal voor het paard meer "achteruit" moeten betekenen of moet hij op zijn minst aan "achteruit" moeten denken bij het woordje "Whoa".Daarom laat je hem steeds achteruit gaan na de stop en bij een jong paard zal dit nog niet zo gemakkelijk gaan, vandaar het wat "ruwere" beeld met de handen,.........
Zo toch nog deze vraag beantwoord!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:16

Blaze schreef:

Uit het stuk:
The ideal situation is to ask for the stop when the horse's hind feet are in the air and on their way forward.

Dat betekend dus , als het paard "omlaag"/"bergafwaarts" beweegt tijdens de galop, je dan "Whoa" zegt?
(zover je dat nog duidelijk kan voelen, als je goed verzameld/voorwaarts rijdt?!)

Algemene vraag voor iedereen:
Zijn in deze filmpjes al technieken, die volgens jou, onder ruk-en-pluk behoren?
Dus even zonder te schelden of namen te noemen, gewoon ja/nee en zo ja , wat dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:19

jessiejanes schreef:
Als je te veel naar achteren blijft leunen ,tijdens de stop; pak een aantal keren tijdens de stop je knop vast, zo breng je je schouders naar voren en zak je door je onderrug, maak je je onderrug bol,............werkte goed voor mij!

Is dat naar achteren blijven leunen niet het gevolg van het veel te ver naar voren steken van de onderbenen tijdens een stop ??
(Iets wat ik trouwens de ruiter op het filmpje ook niet zag doen )

Het lichaam wilt zichzelf in balans houden en zal dus bij benen vooruit de schouders achteruit willen houden.

Citaat:
Uit het stuk:

The ideal situation is to ask for the stop when the horse's hind feet are in the air and on their way forward.

Dat betekend dus , als het paard "omlaag"/"bergafwaarts" beweegt tijdens de galop, je dan "Whoa" zegt?
(zover je dat nog duidelijk kan voelen, als je goed verzameld/voorwaarts rijdt?!)

Dat betekent dat als je nog niet in staat bent om het zweefmoment van je paard aan te voelen je technisch nog niet in staat bent om een goede stop te leren.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:24

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:30

Dat is ongeveer hetzelfde als geen vragen stellen totdat je het antwoord weet, en volkomen in de lijn van dit topic

Over ruk/pluk.. Van dat ene filmpje van Todd Bergen kan ik niet zeggen dat het ruk/pluk werk is... integendeel... maar dat lijkt me nogal duidelijk. Van die eerder geplaatste filmpjes vind ik dat wel.
Wat is rukken voor mij? Nou, vanuit het luchtledige je paard in zn mond jassen(zoals in het eerste filmpje bij de stops gedaan wordt) . Eerlijker is het om eerst druk te vragen en die dan op te voeren (zoals Todd de backup vraagt). Net zoals beendruk vermeerderen inplaats van te schoppen.
Maar ja..... dat is een eindeloze discussie.

Overigens, ik kan alleen wat zeggen van wat ik hier zie. Hoe welke ruiter dan ook, het doet als de camera's uit zijn, weet ik natuurlijk niet.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:39

Cer schreef:
Dat is ongeveer hetzelfde als geen vragen stellen totdat je het antwoord weet, en volkomen in de lijn van dit topic

?????

Tja, ik probeer er gewoon een leuk topic van te maken, met tips en eigen ervaringen, iets waar meelezers ook wat aan hebben, een volwassen topic zeg maar.
maar goed , als het gewoon een spelletje , "schieten, als 1 z'n kop erboven uit steekt" is of "potje overbluffen" of het gewoon steeds wat "persoonlijks" blijft, dan kan ik beter weer wat nuttigs doen, paardrijden of mijn kindjes verzorgen bv!
Ajeus, kijk over een paar dagen wel weer,....................

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:50

WAT is nou het probleem dan??
Wordt er niet gewoon antwoord gegeven op je vraag??? *zucht*
of is dit juist wat er bedoelt wordt met 'bokt'-mensen?
Overal het negatieve van zien?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 19:27

Mag ik ook nog even reageren?
@Jessy Janes Ik vind het stuk van Tod Bergen geen goed antwoord op mijn vraag. Ik heb zelf mijn paard ook leren stoppen op de manier van Tod Bergen: Whoa is Whoa, reageert het paard hier niet dan op, dan druk op de teugels opbouwen tot het paard achterwaarts gaat en ondertussen Whoa blijven zeggen. Eerst vanuit stap, dan vanuit draf en tenslotte vanuit een steeds snellere galop. Als het paard stopt, beloon je hem. Op deze manier maakt mijn appaloosa´tje nu, na twee setjes slidingplates, dus een week of 12, een sliding stop van enkele meters. En uiteraard ben ik nu ook bezig om als hij stopt, z´n hoofd naar beneden te vragen, dus niet door aan de teugels te plukken maar door druk op te bouwen en te pumpen tot het paard met zijn hoofd naar beneden gaat. Ik begrijp dat Larry Trocha dat in het filmpje doet door een paar maal aan de teugels te trekken. Ik veroordeel dat niet ofzo en vind het zeker geen dierenmishandelaar. Hij heeft veeeel meer ervaring dan ik met paarden, dus ik kan nog heel veel van hem leren. Ik wil echter niet zomaar alles wat ik op een videootje een pro zie doen klakkeloos overnemen, ik wil eerst begrijpen wat ze doen en weten wat de voordelen zijn van die methode. Dus toch maar nog een keer een vraag, iets anders geformuleerd, hebben jullie ervaring met deze methodes en wat vinden jullie ervan? Als je na een stop een paar keer aan de teugels trekt, leert het paard dan sneller om met zijn hoofd naar beneden te stoppen? Is dit voor elk paard geschikt of heb je kans dat je paard snel gespannen met een hogere hoofdhouding een stop afwacht.
Nou niet boos worden allemaal omdat ik een vraag stel hoor!

Het stuk over het timen van de stop vind ik erg goed, leuk om dat een keer te zien. Als je op een paard ziet ervaar je dat toch anders. Ik heb er wel wat lessen aan besteed om een stop goed te leren timen... En ondertussen maar meetellen met de beenzetting, 1,2,3... Maar ik denk dat dit wel het belangrijkste is, samen met de juiste houding, als je een goede stop wilt maken. Als je dit niet goed doet zal een wereldstopper ook geen goede stop maken.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 19:39

jessiejanes schreef:

Andere tip ,van Francois Gaultier tijdens een clinic over je zithouding tijdens de stop:

Er zijn ook trainers die graag zien dat je *achter* de snelheid gaat zitten om zodoende al je zit te hebben voor een stop.
Is niet iets wat ik ben gewent,maar ook dat werkt.