[WN] Als Pro tussen de Beginners

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Als Pro tussen de Beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:52

Even offtopic...
Francis schreef:
Dat heeft die 'pro' zich dan vantevoren kunnen bedenken... Je Amateurstatus opgeven heeft gevolgen, als je die gevolgen niet wilt of kunt accepteren moet je geen pro worden... heel simpel. Kwestie van bewust keuzes maken.

Wel sneu voor degene die dan net dat ene uurtje les kreeg... die moet dan weer aanmodderen.. en er zijn al zo lekker veel instructeurs te vinden......

Misschien hebben die pro's wel per ongeluk tussen de beginners gestart? *ja ik verzin ook maar wat*

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:53

Dat is dus precies waarom ik iedereen met het verzoek om les doorstuur naar de dichtstbijzijnde Pro bij mij in de regio. Niet omdat ik het niet leuk zou vinden om een beginner een beetje op weg te helpen. Integendeel. Maar dan ben ik m'n amateurstatus kwijt, OF ik sta voor de kat z'n viool les te geven. En daar is m'n vrije tijd letterlijk en figuurlijk te kostbaar voor...

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:54

Ja inderdaad **je verzint maar wat**

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:46

ik vind dat dus echt alles behalve netjes
ben zelf een echte beginner met heel veel zenuwen als ik zou zien dat er ook een pro de ring in zou gaan, zou het dara niet beter van worden geloof ik
maar goed dat is een persoonlijk probleem kun je zeggen
als die pro dan zo graag ook dat paard geshowd wil hebben had dat dan niet door een ander gekund? het was een oefen waarvoor startnummers toch niet nodig waren
ik begrijp nml wel dat je ene paard graag wil testen op zo'n soort wedstrijd maar dan niet tussen de beginners sorry...

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:50

Kijk, begrijp je nou waarom de WRAN de D wedstrijd in het leven heeft geroepen? Begrijp je nu waar startnummers goed voor zijn?

Overigens, ik ken de bewuste pro en die had niet de intentie om een prijs bij de beginners te willen wegslepen.
Ze wilde gewoon dat jonge groene paard een beetje ervaring laten opdoen. Dat kan ook op andere manieren natuurlijk, maar ze wilde hem alleen maar in de rondte rijden. Daar hebben beginners denk ik geen last van.
Daar is zo'n OEFEN wedstrijd weer mooi voor, even onder het WRANjuk uit om een paardje te proberen.
Wanneer je zoveel nadruk legt op vermeende pro's die zomaar bij de beginners de prijzen willen weghalen begrijp je misschien niet wat een oefenwedstrijd is, nl. om te oefenen, niet zoveel nadruk leggen op dat lintje, anders is de oefenwedstrijd een echte wedstrijd geworden.

Denk je nu echt dat er een zichzelf repecterende prof is in Nederland die een lintje wil wegkapen bij de beginners????

Yorel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:54

Sonja schreef:
Maar zo te zien waren er dus meer mensen op dezelfde wedstrijd, die zich gelijktijdig afgevraagd hebben waarom....

Heeft dan niemand betreffende ruiters eens gevraagd waarom ze dit deden?

Omdat ik vind dat ook de trainer (neem tenminste aan dat het de trainer van de persoon is) van een van de combinaties waar we het hier over hebben zijn leerling er ook op had kunnen wijzen. Ter verduidelijking: deze trainer was op deze wedstrijd aanwezig, heeft het paard zelf uitgebracht in open klassen op het WRAN NK 2005 (en nog met goed resultaat ook) en is zelf ook nog eens erkend WRAN jurylid...

Hier is dus niet bepaald sprake van ervaring opdoen met een groen paard

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:54

Maarreh, waarom zou je dan in godsnaam nogverschillende klasses uitschrijven als het toch "maar" een oefenwedstrijdje is??? Sommige mensen zijn dolgelukkig met "maar" een oefenwedstrijdje. Zou fijn zijn als betreffende "pro" het dan ook serieus zou nemen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:01

Jan wat klink je in je wiek geschoten. Ik zou er bijna uit concluderen dat het een van je leerlingen is waar we het over hebben. Maar daar zouden we het niet over hebben.

Ik snap wel dat een jong beestje ervaring op moet doen, maar waarom dan in de beginnersklasse en niet gewoon in de open? Want wat doet zo'n ruiter als het WEL goed gaat en er wordt WEL wat gewonnen? Als je je prijsje dan weigert kom je arrogant over. Maar als je je prijsje aanneemt sta je eigenlijk ook voor l*l.

Als je je jonge paardje alleen maar even in de rondte wil rijden, kun je dat toch ook gerust in de Open reining doen? Als je 2 spins genoeg vindt, dan DOE je d'r toch gewoon maar 2? Je benadrukt immers zelf al dat het een OEFENwedstrijd is en geen echte?

Als tegenvraag over de 'zichzelf respecterende prof' stel ik 'm TOCH nog een keer : WAAROM wil je als jezelf respecterende prof dan in de BEGINNERSklasse gezien worden?

Overigens denk ik, als ik de gespannen snoeten zaterdag zag, dat een oefenwedstrijd door velen toch echt als een echte wedstrijd wordt ervaren. En eerlijk gezegd zie ik het zelf ook zo; is gewoon een escape voor wat WRAN-narigheidjes die een organisatie wil omzeilen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:06

Of NOG een tip voor als je je jonge beest ervaring op wil laten doen:
Netjes een startnummer aanvragen, inschrijven voor een wedstrijd in de gewenste discpline en in de juiste klasse, en lekker rond gaan sturen in de inrijbak. Gaat het lekker genoeg om de showring in te gaan, dan doe je dat. Gaat het niet lekker genoeg, dan meld je je netjes af bij het secretariaat en ga je lekker thuis verder trainen. Eventueel kun je op het buitenterrein even longeren en dan nog even een rondje door de inrijbak rijden, en je hebt er weer een uitstekende ervaring bij!

Heb je voor € 7.50 toch fijn een uurtje op vreemd terrein kunnen sturen.

YellowJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:08

Denk je nu echt dat er een zichzelf repecterende prof is in Nederland die een lintje wil wegkapen bij de beginners????[/quote]

Nou dat zou je wel denken ja..

Maar als je met een jong paard wil kijken op een show dan kunnen we allemaal beginners gaan starten ...is het dan beginners voor de ruiter of voor het paard......mmm ik heb hier ook nog een aantal jongen paarden staan...moet ik nu ook beginners gaan starten ..dat gaat toch nergens over..
Als je als pro voor doet gedraag je dan ook zo.en geef geen smoes dat het een jong paard is.

Zo kunnen we allemaal wel gaan beginnen.

YellowJoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:10

Sonja schreef:
Of NOG een tip voor als je je jonge beest ervaring op wil laten doen:
Netjes een startnummer aanvragen, inschrijven voor een wedstrijd in de gewenste discpline en in de juiste klasse, en lekker rond gaan sturen in de inrijbak. Gaat het lekker genoeg om de showring in te gaan, dan doe je dat. Gaat het niet lekker genoeg, dan meld je je netjes af bij het secretariaat en ga je lekker thuis verder trainen. Eventueel kun je op het buitenterrein even longeren en dan nog even een rondje door de inrijbak rijden, en je hebt er weer een uitstekende ervaring bij!

Heb je voor € 7.50 toch fijn een uurtje op vreemd terrein kunnen sturen.

helemaal mee eens... *o/*

JanT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:26

Sonja schreef:
Jan wat klink je in je wiek geschoten.
.

Nee hoor, ik begrijp alleen de opwinding niet. De toonzetting van sommigen is nogal opgewonden alsof iets heel ergs gebeurd is.
De prof die ik bedoel zit niet op bokt dus die reageert niet. Ik ken die prof en heb alleen je vraag beantwoord Sonja, waarom heeft die prof dat gedaan? Dat was de vraag. Nu heb je antwoord. Ik begrijp uit de reacties overigens dat er meer profs in "overtreding" waren.
Misschien kunnen betreffende profs lering uit het gebeurde trekken en volgende keer hun jonge paarden thuis laten. Een trailruiter, een reiningruiter kan desnoods 5 paarden starten, bij een pleasure ruiter wordt dat een beetje moeilijk. Die rijdt of een groen paard of z'n wedstrijdpaard.

En of het nu wel of niet een leerling van mij was is niet relavant en volgens mij off topic.

Verder vind ik het jammer voor de organisatie van deze oefenwedstrijd, die heeft goed haar best gedaan en een keurige wedstrijd georganiseerd. De organisatie treft geen blaam (als die er al is.)

Als je het niet erg vind Sonja, reageer ik nu niet meer op dit topic, want het wordt dan veel van hetzelfde.

Nee ik ben niet in mijn geprikkeld, heel ontspannen, in een heel goede bui, kan alleen maar glimlachen en ga fluitend door het leven.

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:32

Ik heb een beetje moeite met de discussie. over pro en niet pro. Wanneer ben je pro als je je geld ermee verdiend, als je gesponsord wordt. Als je hoog gereden hebt? Rare discussie als je dus een amateur hebt die in Z2 rijd en een nieuw paard wil gaan rijden dan begint deze toch ook onderaan en heeft ook veel meer ervaring en de kans is ook groter dat die zou winnen.

Ik zou het juist als een uitdaging zien om te winnen van een pro en win je niet moet je harder trainen. LOL Ik ben zelf nogal competatief aangelegd Ik zou zeggen het is goed dat er pro's meerijden je hebt voorbeelden om je doel hoger te leggen bij te sturen en beter te worden. Het is toch gaaf om een pro te verslaan en te kijken wat die anders doet. Het is toch geweldig om te bereiken dat jij beter wordt en dat kan je alleen door een voorbeeld te nemen aan aan pro. het voordeel dat je hebt als amateur is dat jij niet moet en de pro wel. Die druk is dus aanmerkelijk minder bij de amateur. Ik zeg maar zo kom op versla ze dat is leuk bij welke sport kan je het opnemen tegen een pro dat is toch een geweldige uitdaging.

Bekijk je het van buitenaf dan heeft het nog een groot voordeel de amateurs worden beter en de lat komt hoger te liggen en de sport wordt aantrekkelijker voor het publiek dat heeft ook weer zijn voordelen er is niets zo mooi om voor publiek te rijden en te laten zien wat je kan. Oke afgaan voor publiek is minder leuk maar daar leer je mee omgaan.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:45

Citaat:
Verder vind ik het jammer voor de organisatie van deze oefenwedstrijd, die heeft goed haar best gedaan en een keurige wedstrijd georganiseerd. De organisatie treft geen blaam (als die er al is.)

Dank je wel JanT en ik maak me veder niet druk hoor ik ben heel blij met hoe alles gegaan is en ben nog aan het nagenieten!!!!!

Genta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:50

Senja_x schreef:
Ik heb een beetje moeite met de discussie. over pro en niet pro. Wanneer ben je pro als je je geld ermee verdiend, als je gesponsord wordt. Als je hoog gereden hebt? Rare discussie als je dus een amateur hebt die in Z2 rijd en een nieuw paard wil gaan rijden dan begint deze toch ook onderaan en heeft ook veel meer ervaring en de kans is ook groter dat die zou winnen.

Ik zou het juist als een uitdaging zien om te winnen van een pro en win je niet moet je harder trainen. LOL Ik ben zelf nogal competatief aangelegd Ik zou zeggen het is goed dat er pro's meerijden je hebt voorbeelden om je doel hoger te leggen bij te sturen en beter te worden. Het is toch gaaf om een pro te verslaan en te kijken wat die anders doet. Het is toch geweldig om te bereiken dat jij beter wordt en dat kan je alleen door een voorbeeld te nemen aan aan pro. het voordeel dat je hebt als amateur is dat jij niet moet en de pro wel. Die druk is dus aanmerkelijk minder bij de amateur. Ik zeg maar zo kom op versla ze dat is leuk bij welke sport kan je het opnemen tegen een pro dat is toch een geweldige uitdaging.

Bekijk je het van buitenaf dan heeft het nog een groot voordeel de amateurs worden beter en de lat komt hoger te liggen en de sport wordt aantrekkelijker voor het publiek dat heeft ook weer zijn voordelen er is niets zo mooi om voor publiek te rijden en te laten zien wat je kan. Oke afgaan voor publiek is minder leuk maar daar leer je mee omgaan.

Heb je in de gaten dat je op het Western-gedeelte zit. Er zijn hier wel duidelijke regels over wanneer je in de Open klasse moet starten en dus als 'pro' gezien wordt.

Elles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:51

Senja_x schreef:
Ik zou het juist als een uitdaging zien om te winnen van een pro en
win je niet moet je harder trainen.

Met je shet x welsh?
Citaat:
Ik zou zeggen het is goed dat er pro's meerijden je hebt voorbeelden om je doel hoger te leggen bij te sturen en beter te worden.

Citaat:
Het is toch gaaf om een pro te verslaan

Citaat:
Ik zeg maar zo kom op versla ze dat is leuk bij welke sport kan je het opnemen tegen een pro dat is toch een geweldige uitdaging.

Citaat:
Bekijk je het van buitenaf dan heeft het nog een groot voordeel de amateurs worden beter en de lat komt hoger te liggen en
de sport wordt aantrekkelijker voor het publiek

Heb je wel eens een beginnerswedstrijd gezien of gereden

De enige manier om een pro te "verslaan" is als zij zich expres laten diskwalificeren of gewoon een flinke fout maken.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:53

Volgens mij had ze het over de amateurs...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:55

JanT schreef:
Nee hoor, ik begrijp alleen de opwinding niet. De toonzetting van sommigen is nogal opgewonden alsof iets heel ergs gebeurd is.

** Tuurlijk is er niks ergs gebeurd, dan was er op dat moment zelf wel aan de (nood)rem getrokken. Toch denk ik dat het niet verkeerd is om je dit eens in het openbaar af te vragen, in plaats van alleen in het psssst psssssst-circuit...

Misschien kunnen betreffende profs lering uit het gebeurde trekken en volgende keer hun jonge paarden thuis laten.

** Waarom? Jonge paarden moeten toch op enig moment voor het eerst meegenomen worden Waarom dan thuislaten? Omdat er nu wat commentaar is op ruiters die niet in cq met de juiste klasse starten?

Een trailruiter, een reiningruiter kan desnoods 5 paarden starten, bij een pleasure ruiter wordt dat een beetje moeilijk. Die rijdt of een groen paard of z'n wedstrijdpaard.

** Waarom zou je een pleasurepaard bijvoorbeeld niet in de Horsemanship scholen?
Overigens reed degene die jij en ik beiden bedoelen volgens mij in de beginnersreining

** Absoluut niet, was een topwedstrijd
Maar anders zou je na GEEN ENKELE wedstrijd ooit zo'n discussievraagstuk op mogen werpen, want ELKE organisatie doet z'n stinkende best voor ons ruiters... Kom op zeg, mag je dan nooit kritisch doen tegen de pro's of welke groep dan ook? Kom van je voetstuk zeg!

Als je het niet erg vind Sonja, reageer ik nu niet meer op dit topic, want het wordt dan veel van hetzelfde.

** Nee hoor Jan dat vind ik niet erg. Niet iedereen heeft zin om zich tegen wat tegenwind in te buigen. Sommigen laten zich gewoon wegwaaien en geven de wind de schuld.

Nee ik ben niet in mijn geprikkeld, heel ontspannen, in een heel goede bui, kan alleen maar glimlachen en ga fluitend door het leven.

** Daar kan ik alleen maar blij om zijn, en me overigens ook bij aansluiten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:57

Senja_x schreef:

Welkom op het WESTERNforum.... We voeren hier geen discussie over pro of non-pro. Dat staat duidelijk beschreven in de regels, waarvoor ik je verwijs naar het WRAN-regelboekje.

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:57

Oeps volkomen verkeerd geplaatst bericht ik zat heel even anders te denken ( bonk bonk bonk moet wel opletten welk forum ik zit)

met dank aan Lielle die me daarop wees

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:58

Geeft niks, truste

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:24

PeterV schreef:
PeppySan schreef:

Een pro mag ook geen A starten, dus is die discussie ook overbodig en had de bewuste pro ervanuit kunnen gaan dat er maar 1 paard geshowed kon worden.
.

Durf jou niet tegen te spreken op dit gebied.
Zeker niet met zo'n schoonpapa

Wat een invloed heeft zo een schoonpapa
Nu durft niemand mij meer tegen te spreken! (behalve de echte bokkers natuurlijk)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:05

Ik kan wel een reden bedenken waarom een Pro in een lagere klasse zou willen starten om zijn/haar paard te scholen. Voor de pleasure en reining maakt het niet veel uit: Je rijdt gewoon wat je wilt en wat je paard kan. Maar bijvoorbeeld in de trail is dat anders. Een brug is in de open vaak veel hoger en smaller dan bij de beginners. In de open kan een lope-over zitten, in de beginners meestal niet. Je kunt je paard gewoon in de draf over de balkjes storten, maar dat is nou niet bepaald goed voor de scholing. Je kunt natuurlijk ook gewoon zulke hindernissen overslaan, maar waar start je dan nog voor?

Daar zijn de Junior-klassen dus voor, maarja, die zijn er niet vaak, zeker niet in oefenwedstrijden.

Niet dat ik vind dat dit moet kunnen, en ik ben absoluut voor iets als 'buiten mededinging', maar de vraag was waarom mensen het zouden willen.

Ik zit er zelf ook een beetje mee. Omdat ik een Pleasure Futurity heb gestart mag ik volgens sommigen geen Beginners meer starten. Dat ligt er een beetje aan hoe je de regels uitlegt, maar laten we er even vanuit gaan dat dat zo is. Ik heb een jong paard dat buiten die Pleasure Futurity nog nooit een wedstrijd heeft gelopen. Ook ikzelf heb verder nog nooit aan een wedstrijd meegedaan. Wat betreft de pleasure heb ik er totaal geen moeite mee om in de Amateur te starten, maar voor bijvoorbeeld de trail vind ik dat toch moeilijk. Het is de eerste keer voor mijn paard en de eerste keer voor mijzelf en toch zouden we Amateur moeten starten? We hebben thuis nauwelijks trailmateriaal dus op een oefenwedstrijd zou ik toch wel erg graag Beginners willen starten. Je kunt toch ook tegelijkertijd M-dressuur en B-springen zijn?

Ik zou natuurlijk een eventueel lintje kunnen weigeren maar dat is eigenlijk ook weer raar als iemand met 10 trailwedstrijden achter zijn kiezen en een ouder paard wel zijn lintje mag houden.

Ik heb trouwens laatst een pro horen zeggen dat hij niet op een wedstrijd ging starten omdat hij waarschijnlijk laag zou eindigen en dat kon hij niet hebben voor zijn imago en dus zijn bedrijf. Hij zou dus pas gaan starten als het paard helemaal 'af' was en hij een goede kans had om hoog te eindigen. En inderdaad... dat moest zo snel mogelijk, want alleen paarden die uitgebracht worden leveren wat op. Maar dit los je natuurlijk niet op door in de Beginners te starten. Dat is nou ook niet echt lekker voor je imago...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:34

Citaat:
Een brug is in de open vaak veel hoger en smaller dan bij de beginners.
Hier moest ik toch wel even om lachen
Wij zijn vast nog nooit op dezelfde wedstrijd geweest, ik heb iig altijd dezelfde brug gebruikt zien worden.

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:22

Ik moest denken aan die brug laatst op het NK QH. Vond ik een pittig bruggetje.