Cer schreef:Zijn er dan echt geen mensen die op alle punten goed scoren?
En wat zijn dan alle punten, precies gedefinieerd?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cer schreef:Zijn er dan echt geen mensen die op alle punten goed scoren?
Niet echt een 'ik rij ook lekker paard' paard
jessiejanes schreef:Zijn er dan echt geen mensen die op alle punten goed scoren?
En wat zijn dan alle punten, precies gedefinieerd?

Citaat:Een ideale stal? Een stal waar het paard zich happy voelt,en dat is per paard verschillend?
cornelie schreef:Maar peterv, waarom is het óf óf ? Ik ben zelf vrij actief in de sport ( vrijwel wekelijks naar wedstrijd ) maar die bolle van mij heeft toch echt de 'luxe' van de hele dag buiten met speelvriendjes etc. Het kan ook prima samen gaan hoor. En ik denk zelfs dat hij juist hierdoor beter presteert in de sport dan dat hij 24/7 in een luxe stal zou staan.
Citaat:@ Peter Vet
Hummm lekker lang episteltje geworden niet?
).
) 
Sugarmiss schreef:Mooi verwoord Djmaris
(en leesbaar)
Maar het feit dat iemand VIND dat ie het goed doet houdt niet per definitie in dat het ook goed IS. Kwestie van perceptie en bewezen feitelijkheden.

Sugarmiss schreef:Is het ook smaad als bewezen wordt dat het zo is
Iedereen mag tenslotte de waardheid zeggen

jeddah schreef:Peter, lees ik het goed dat jij denkt dat paarden die op hoog nivo lopen niet samen kunnen staan, of lekker de hele dag buiten kunnen staan? Waarom niet? Omdat ze wel eens geblesseerd kunnen raken? Juist als je ze wel in hun eigen kudde zet heb je daar geen last van. Juist als je ze veel op stal hebt staan (hoe kan je in Godsnaam 3x3xbijna 24 uur okee vinden?) en ze komen dan een keer lekker buiten of in de kudde heb je er wel last van.
Nou mag ik misschien maar een nivo ? ruiter zijn, ik ben in elk geval niet vergeten dat in in de paarden sport "zit" omdat ik van paarden hou. Ik wou dat meerdere (top) paarden sporters dat eens bedachten. Want, wat kan jou het schelen of jou dochter nou met 3 of 4 paarden naar het EK gaat? Als die 3 of 4 paarden maar een fijn leven hebben, want daar draait de sport toch om? De paarden? Of niet?
Ik snap echt wel dat je in de (top) sport tegen het "wanna win gotta play" aan loopt, maar ik zie niet in wat dat te maken heeft met goede, paard vriendelijke huisvesting. Er zijn al zoveel dingen waarin (top) sport paraden moeten inleveren, waarom dan ook nog op huisvesting?
Ik ben heel beneiuwd waarom jij denkt dat die paarden niet meer buiten kunen staan, en waarom je denkt dat je paarden daarvan maandag ziekte krijgen? Of lees ik dat verkeerd, sorry, ik heb vaak moeite met jouw berichten maar doe mijn best ze te begrijpen.
PeterV schreef:Alles heeft op een gegeven moment zijn beperkingen, om een doel te bereiken, de vraag is alleen in hoever je daar in gaat.
PeterV schreef:Rest mijn nog te melden, dat ook de paarden bij ons aan hun trekken komen met, buiten staan, weide gang, lekker neuzen in de stal, dan wel niet het gevoel hebben, door de bouw met zijn geven structuur, groepsgehuisvest staan. Een gemiddelde stal is bij ons groter dan de bekende 3x3 constructie, waarvan ik ook vind dat deze groot genoeg is, in de geven omstandigheden, niks aan mankeert.
Sugarmiss schreef:Er zijn Europese regels in de maak waarin een stal van 3x3 te klein gevonden wordt.
Sugarmiss schreef:Ik moet Peter gelijk geven dat het risio van blessures bij paarden die buiten lopen altijd groter is als wanneer je ze op stal laat staan. Al hoop ik dan wel dat jouw paarden niet rollen in hun stal![]()
, en staat weer heeeeeeeeeel veel op de wei!!)
Sugarmiss schreef:Maandagziekte heeft werkelijk helemaal NIETS te maken met buiten of binnen staan, maar met de hoeveelheid voer die een paard op een rustdag (teveel) krijgt. En dat heeft alles te maken met een eigenaar/verzorger die niet weet waar hij mee bezig is (over topsport gesproken).
PeterV schreef:_2 Het risico, van groepshuisvesting van paarden die in dit geval door mijn dochter gestuurd worden, zit een heel groot gevaar in, daar deze op een vrij hoog conditioneel gehalte getraind worden.Één van de doods oorzaken bij deze paarden heet de Maandagochtend ziekte, en ik kan en mag daardoor niet het risico aangaan, dat door een trap van een ander paard, wat in groepshuisvesting zeker niet is uitgesloten, ik op mijn geweten zal hebben, dat een paard van mijn dochter daaraan zou kunnen onder door gaan, omdat deze door een trap, stalrust krijgt voorgeschreven, waar in dit geval het grote gevaar in zit.