[WN] Hoe oud is jouw Quarter/ Paint / Appaloosa?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:27

Ik kan enorm genieten van een mooi verzameld Pleasurepaard met natuurlijke, soepele gangen. Een sterk paard zal zo'n gang ook in een langzame versie zuiver kunnen laten zien, want laten we wel wezen: langzame pleasurepaarden worden over het algemeen hoger gewaardeerd dan soortgenoten die iedereen inhalen tijdens de proef. Zo'n "natuurlijk langzaam" paard zal ongetwijfeld ook hoog scoren bij de judges. Het probleem is alleen dat er niet zo heel veel paarden zijn die het natuurlijke talent hebben om zo te lopen. En dus gaan veel ruiters het kunstmatig "benaderen" door de stappen te verkorten. Hun paarden zouden veel beter tot hun recht komen met wat meer snelheid, maar met behoud van pas en "schwung".

Francis, heb je ook de World Show gekeken? Dan moet je je toch ook op je achterhoofd gekrabt hebben mbt de jurering ...
Laatst bijgewerkt door Mac op 05-12-05 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:29

Nou Francis, de judging mag dan wel aangepast zijn, maar ze willen nog steeds precies hetzelfde zien naar mijn mening. Er is niets veranderd. De extended jog en de lope met de slightly increased forward motion is een hoop gebakken lucht. Paarden lopen nog net zo als voorheen.

Smoske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:42

XoNo schreef:
Nou Francis, de judging mag dan wel aangepast zijn, maar ze willen nog steeds precies hetzelfde zien naar mijn mening. Er is niets veranderd. De extended jog en de lope met de slightly increased forward motion is een hoop gebakken lucht. Paarden lopen nog net zo als voorheen.

Dit heb ik ook al gemerkt. Ik zag paarden 'krabbelen' en dacht dat die er zeker voor afgestraft zouden worden maar bij de verdeling van de lintjes bleek ik mis te zijn. Toen de nieuwe 'regel' uit kwam vond ik dat super, eindelijk mocht je paard meer voorwaarts zijn, eindelijk een meer natuurlijke gang voor de meesten paarden en een opluchting (dacht ik) voor vele ruiters. Ik vind het jammer om te zien dat op de grote shows hier nog weinig rekening mee gehouden wordt.....

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:51

Nou, er lopen inderdaad nog wel en hoop krabbelaars tussen, maar dat die bovenaan worden geplaatst, hoeft niet te betekenen dat de jury dat mooi vindt, zoals Francis al uitlegt. Ze kunnen ook gewoon het minst slecht zijn

Die nieuwe regel was een leuk intiatief, maar als de ruiters gewoon doorgaan met het gekrabbel, dan verandert er nog niets.

Rob_H

Re: Hoe oud is jouw Quarter/ Paint / Appaloosa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:52

Dus men veranderd iets en vervolgens gebeurt er eigenlijk niets.

Denk dat je dat ook mag doortrekken naar de verandering in de leeftijd van de futurity.
Ben bang dat er geen verandering komt,als men een paard nu jong beleerd gaat men dat straks ook doen.Waarom!!! omdat anders dat paard een jaar lang stalling en eten kost zonder opbrengst.
Vroeg inrijden blijft dus vaak een *betere* optie.

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:57

Dat ook...en ook heb je dalijk 4 jarige fururity's...als je een paard dan met 2 beleerd, heb je mooi een jaar voorsprong op de rest

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:58

Dat wilde ik er al bij zetten Xono,dacht doe dat maar niet wordt dan weer meteen zo negatief

Smoske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:08

XoNo schreef:
Dat ook...en ook heb je dalijk 4 jarige fururity's...als je een paard dan met 2 beleerd, heb je mooi een jaar voorsprong op de rest

je zal altijd zo mensen er tussen hebben maar toch denk ik dat het bij velen ook een 'druk' kan wegnemen als de futurityleeftijd naar 4 jaar verschoven wordt.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:10

Een aantal jaren terug is ook de 1-hand regel van 5 naar 6 verschoven, dus er is hoop

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:15

ras: Quarter
leeftijd: 10 jaar
leeftijd ingereden: weet ik niet
wedstrijden: vroeger ooit
soort/ niveau wedstrijden: reining
evt. opmerking: het is een schatje

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:35

Blaze schreef:
Dat wilde ik er al bij zetten Xono,dacht doe dat maar niet wordt dan weer meteen zo negatief

Ach, dan doe ik het toch voor je?

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:37

Sugarmiss schreef:
Een aantal jaren terug is ook de 1-hand regel van 5 naar 6 verschoven, dus er is hoop

Maar toch zie je nu op veel wedstrijden paarden van <6 op 1 hand en shank lopen. En niet alleen op de World show. Dus ik vraag me haast af of het een averechts effect gehad heeft.

Ik zou graag een groot verschil tussen Junior paarden en Senior paarden zien. Jr verplicht op 2 handen snaffle/bosal. Bij de Jr de reining/Trail/WesternRiding enz proefjes ook echt een heel stuk minder moeilijk dan bij Seniors. Op die manier hoeft het paard ook niet zo "af" te zijn als 4 jarige.

sugarspice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:00

Quarter merrie
Leeftijd 15
Leeftijd ingereden: geen idee
Wedstrijden: ja pleasure en trail
Om merking: Ze heeft spat en is daarom een tijd uit de running geweest. nu ze weer lekker loopt hoop ik haar weet uit te kunnen gaan brengen

Quarter ruin
Leeftijd: 5
Leeftijd ingereden:3,5 daarna een jaar rust en op 4, 5 jaar echt getraind voor reining
Wedstrijden: komt nog en dan reining en trail
opmerking: Spat is erfelijk en zijn moeder heeft het en hij ook. Ook heeft hij een achterstand opgelopen na zijn geboorte omdat hij nier genoeg melk kreeg. Toch is hij braaf en luisterd hij goed en hoop ik hem in maart 2006 op zijn eerste wedstrijd uit te brengen

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:04

Ras: Haflinger
Leeftijd: 6 jaar
Leeftijd ingereden: 3 jaar, zelf gedaan.
Wedstrijden: ja, trail, horsemanship en pleasure, Reining ook eventjes gedaan maar dat vond hij niet leuk, daar zijn we mee gestopt.
Soort niveau: Wran Amateur en Open

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:19

Om even terug te komen op dat jureren... da's dus net wat ik bedoelde... in eerste instantie werden de regels aangepast zodat we voorwaardser paarden zouden moeten zien, maar na protest van de RUITERS werden die regels weer enigzins terug aangepast, zodat het gekrabbel dus nog steeds gebruikelijk én 'geoorloofd' blijft... enige wat nu veranderd is is dat er een extended jog gevraagd kan worden...
Dus inderdaad zie je nog steeds weinig verandering...dat was dus juist wat ik bedoelde... zal het wel niet duidelijk genoeg geformuleerd hebben.

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:22

Ik dacht dat er zelfs een extended jog gevraagd MOEST worden, maar ik zie het ook vaker niet dan wel gebeuren. Het zijn inderdaad de ruiters die de regels bepalen.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:39

Toch snap ik de ruiters ook niet.. ooit zag ik een jong paard vanaf de eerste minuut dat hij de bak in kwam tot de laatste seconde krabbelend door de bak strompelen.. Daarna werd hij weer zwaar gebandageerd om zijn super dikke benen een beetje dunner te laten lijken.. Toen ik deze trainer vroeg waarom??? was zijn antwoord dat dit pleasure van het hoogste niveau was.. En dit was niet zomaar een trainer, ik kreeg er tranen van in mijn ogen.. Wie zijn wij eigenlijk??? dat wij zo met een paard om denken mogen te gaan...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:20

Nou, dan maar geen Pleasure op het hoogste niveau... ik ben van plan om Dot in de Pleasure te gaan showen en hopelijk ook op redelijk niveau, maar ga dat heel eigenwijs op een zo 'gezond' mogelijke manier doen. Hopelijk heeft ze het talent om op een goede manier langzaam te gaan (d'r papa had dat n.l. wel), zo niet, dan maar wat sneller (het mooi constant gaan wordt over het algemeen toch ook wel hoog gewaardeerd, mits het tempo binnen de perken blijft), óf, als ze echt te snel gaat...maar niet. Zijn nog zat andere leuke onderdelen.

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:56

ras: QH, merrie
leeftijd: 2 jaar, 8 maanden
leeftijd ingereden: nvt
wedstrijden: ja, 2 halter shows dit jaar
soort/niveau wedstrijden: wel de bedoeling, wellicht Pleasure
evt. opmerking: 2x per week longeren 10 minuutjes, af en toe met zadel longeren, een aantal keer op d'r gezeten, zonder zadel met een halstertje, gewoon stilstaan, kon t niet laten ..... Verder grondwerk, braaf leren zijn, en heerlijk "tutten/knuffelen"
Plan: maart 2006, als ze 3 wordt langzaam beginnen, op zoek naar zadel. En dan zien we wel. Niet te snel, we hebben alle tijd, maar wel richting wedstrijden, maar dat hoeft niet op stelle sprong!

ras: 3/4e arabier, merrie
leeftijd: 21
leeftijd ingereden: 4 (op heel langzaam tempo)
wedstrijden: ja
soort/niveau wedstrijden: WRAN beginner-shows Pleasure
evt. opmerking: Heeft last van COPD/dampigheid, maar is verder prima in orde (op wat grijze haren na !!). We hobbelen wat, wordt gereden door 2 kindertjes en af en toe ik erop.

gebruiker05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 07:36

:)
Laatst bijgewerkt door gebruiker05 op 11-01-24 09:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:11

ras: Quarter (merrie)
leeftijd:14 feb word ze 4
leeftijd ingereden: 3 en 3 maanden
wedstrijden: nee, nog niet maar willen we wel gaan doen. (tot nu roe 1 onderlinge wedstrijd showmanship at halter)
soort/ niveau wedstrijden:/
evt. opmerking:Ze is heel lief

ras: Paint Horse (breedingstock)
leeftijd:8
leeftijd ingereden: Onbekend, waarschijnlijk wel late leeftijd
wedstrijden: ja, een paar C-wedstrijden
soort/ niveau wedstrijden: Wran- beginner
evt. opmerking: Ook heel lief alleen een beetje nerveus