[WN] + en - van het NK

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: + en - van het NK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 17:17

Dat klinkt goed Sugarmiss, maar dan weer de vraag, vooral bij Showmanship, Western Riding en Versitile horse zijn er vaak maar weinig deelnemers. Dat wordt dan heel moeilijk, zij het niet onmogelijk (als er elke keer maar 2 of 3 staan) om punten te vergaren. Hoe moeten "we" dat oplossen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 17:31

Kwestie van de regels/punten toespitsen per onderdeel
Overigens is SaH wel een goed bezet onderdeel hoor of bedoel je Horsmanship

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 17:42

Nee, ik bedoel Showmanship waar ik hier in de buurt vaak maar 1 of 2 deelnemers in zie, of die in het verleden ook regelmatig met 0 deelnemers was.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 18:25

Ja bij 0 deelnemers heb je helemaal geen probleem met de punten

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 18:47

Nee, met 0 niet, maar met 2? Of 3 dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:05

Natuurlijk als er systematisch in een bepaald onderdeel te weinig deelnemers zijn, zouden ook het aantal toe te kennen punten daarop afgestemd moet worden. Ook de hoeveelheid punten om te mogen deelnemen aan een NK is dan lager. Maar desalniettemin zullen de starters aan dit vastgestelde minimum moeten komen, dat is juist de kracht van 'kwaliteit' waarborgen.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:24

Sugarmiss schreef:
Elke show die onder de WRAN- c.q. ras-vlag wordt georganiseerd zou de punten op moeten leveren die kwalificeren voor een NK. De invulling van de hoeveelheid punten gegeven per wedstrijdonderdeel (afhankelijk van het aantal starters) moet vooraf vastgelegd worden. Zo kan iedere ruiter zelf bepalen hoeveel shows hij denkt te moeten rijden om aan zijn benodigd aantal punten te komen.

Behaalde punten zijn natuurlijk alleen geldig in die klasse waarin is gestart (B, A, en O) én per onderdeel waarin is gestart.

ik denk dat je wel een aantal shows moet aanwijzen die voor de selectie tellen.

anders zouden degene die alle wedstrijden die er zijn, zouden starten , een hele grote kans maken om in de finale te komen.

en niet iedereen heeft tijd en geld om naar al die wedstrijden toe te gaan.

ik denk ook dat je alleen de WRAN shows moet laten meetellen.
want anders zouden ook de QPA's meer kansen hebben.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:30

Is het heel erg om te zeggen dat ik het eigenlijk wel erg leuk vind zo??
Ik vind het heerlijk om een week lang allerlei rassen voorbij te zien schuiven in rubrieken die speciaal voor hen zijn om dan vervolgens de boel het tegen elkaar op te laten nemen. Waarom zouden de rassen geen NK mogen hebben? Wat is daar mis mee? Het is een FEDERATIE NK en de rassenverenigingen maken net zo goed deel uit van de Federatie als de WRAN! En als de rassenverenigingen het op hun eigen manier doen vwb al dan niet voorrondes ... wat is DAAR dan weer mis mee? Laat die verschillen lekker bestaan en geniet ervan!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:45

Ik ben het wel met Mac eens...

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:50

Mac schreef:
Is het heel erg om te zeggen dat ik het eigenlijk wel erg leuk vind zo??
Ik vind het heerlijk om een week lang allerlei rassen voorbij te zien schuiven in rubrieken die speciaal voor hen zijn om dan vervolgens de boel het tegen elkaar op te laten nemen.

Helemaal mee eens.

Waarom zouden de rassen geen NK mogen hebben? Wat is daar mis mee?

Je geeft zelf al antwoord op je vraag

Het is een FEDERATIE NK en de rassenverenigingen maken net zo goed deel uit van de Federatie als de WRAN! En als de rassenverenigingen het op hun eigen manier doen vwb al dan niet voorrondes ... wat is DAAR dan weer mis mee?

Alweer geef je zelf antwoord op je vraag

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 08:47

Een rhetorische vraag is geen vraag

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:14

Het is juist de bedoeling om de rassen shows óók plaats te laten vinden, net als bij voorgaande WRAN en nu Federatie NK's. Alleen het Quarter Nk miste nog en dat zou dan ook dáár aangesloten moeten worden. Daarvoor zou misschien het komplete geheel een weekend langer duren. Er is dus helemaal niks mis met de rassenshows.

Voor de finale van het Nederlandse Kampioenschap Westernrijden (Federatie) het weekend aansluitend luidt het voorstel:

i.p.v. zoveel voorrondes tijdens de NK('s) te verrijden, zouden selectie rondes over het gehele land plaats kunnen vinden.

De punten die daar verzameld worden zullen tellen om bij de selectie die het All Breed (noemen we het zo) NK te kunnen deelnemen.

Het/de voorstellen (zie ook posts van Sugarmiss) als volgt door te voeren.

Een bepaald aantal wedstrijden dat moet worden verreden wordt vastgesteld.
De keuze aan welke wedstrijden men deelneemt blijft vrij.
Dat kunnen zowel rassenshows alsook WRAN wedstrijden zijn.

De puntentelling ligt bij de rassenshows wat moeilijker dan bij de WRAN wedstrijden, gezien het aantal deelnemers in diverse onderdelen. ( zie Jeddah en Mac en Suzanne).
Voor die puntentelling moet er dan nog een voorstel/modus uitgewerkt worden zodat dit synchroon gaat lopen met de puntentelling zoals bij de WRAN wedstrijden. (misschien iets op procentuele basis).

De puntentelling van het geheel, dus WRAN shows en rassenshows zou door de Federatie die het nu toch al doet bijgehouden worden.
Daarvoor is dan wel nodig dat ook voor de Quarter shows het befaamde verplichte startnummer ingevoerd wordt (ik zelf zal dan nóóóít meer hierover piepen ), anders is dat niet mogelijk. De secretariaten op de rassenshows melden dit dan aan diegene die het bij de Federatie bijhoudt.

Dan krijgen we dus een werkelijk Nederlands Kampioenschap zoals het velen voor ogen staat, met een enorme diversiteit van verschillende rassen die het tegen elkaar opnemen.
De voorrondes die over de periode daarvoor verreden zouden moeten worden (punten verzamelen) om in de eindselectie te komen, zorgen ervoor dat het geheel meer rust brengt en ook plaats biedt aan die extra's die alles nog interessanter kunnen maken. Ik denk hier bijvoorbeeld aan een reining trophy wedstrijd additioneel in te lassen.

Nu bedenk ik net ook, dat het geheel betaalbaar moet worden voor de organisatie. Daar de voorrondes tijdens de NK week vervallen worden die inschrijfgelden gemist. Maar daarvoor kunnen ook wel wat voorstellen op tafel komen.

Aan de andere kant wordt het geheel ook op deze wijze veel interessanter voor sponsoren.

Om dit alles uit te werken en te organiseren, denk ik dat het wel zaak is nú al te beginnen (hint naar de bestuursleden) met het werk.

Nog een persoonlijke opmerking: ik vind het wel jammer dat bestuursleden zich wel melden hier op het forum als we flink aan het mopperen zijn. Maar als we in alle rust en eensgezindheid bezig zijn voorstellen te doen, komt er geen respons.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:35

Ik ben er wel hoor Dance. Lees ook geinteresseerd mee.
Andere bestuursleden wellicht op wedstrijdlokatie? gebeurt wel vaker in het weekend

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:44

Anya schreef:
Ik ben er wel hoor Dance. Lees ook geinteresseerd mee.
Andere bestuursleden wellicht op wedstrijdlokatie? gebeurt wel vaker in het weekend

weet ik wel Anya, maar dat bedoelde ik niet helemaal zo. Was een beetje een }> tjes-opmerking. Kon het even toch niet laten.

shellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:36

ook ik lees jullie voorstellen met enthousiasme , maar ik vind het niet aan mij om hier dieper op in te gaan, maar op deze manier weten we wel wat er bij jullie leeft en wie weet resulteert het in goede oplossingen....ga vooral zo door *o/*

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:54

Ik ga terug naar dit topic(of waar het voor gestart was)

Ik heb dit jaar voor het eerst meegedaan aan het NK, en wist dus niet wat ik kon verwachten.
Mijn grote MIN is dat de Q's niet zijn aangesloten bij de federatie, maar wel een hele dag de beschikking hebben over de jury die de federatie voor de rest van de week heeft voor de federatie NK's(misschien heb ik het mis, maar het lijkt mij toch echt dat 2 mensen niet van woensdag t/m zondag elke dag aanwezig zijn van 8 uur tot ?? 's avonds laat, en dan ook nog helder blijven) ( De ringstewards zal ik niet vergeten, die moesten er ook de hele dag zitten Peter en Chris, helemaal toppie hoor)
Misschien is het een goed idee is als er voor de klassen een andere jury komt, om de hoofdjury die de volgende dag de finale's moet jureren, te ontzien.
Ook vond ik dat de toegang tot de stallen anders geregeld had moeten worden, want er liepen teveel mensen(en vooral pennymeisjes ) in de stallen om de paarden wat bij te voeren. Misschien is het een idee om volgend jaar 1 stallen complex te maken, met 2 ingangen, die goed bewaakt worden. Ook vind ik het erg vervelend dat de high points niet zijn uitgedeeld, omdat er mensen waren die de uitslagen niet hadden ingeleverd. Het betekend dat de mensen die goed voor de high point staan verplicht zijn om tot het einde van het jaar wedstrijden door te blijven rijden om toch de high point te krijgen.(ik ook dus, maar helaas denk ik dat ik hem dus mis, want ik start pas begin dec. weer met wedstrijden )
Mijn grote PLUS is de organisatie, deze vond ik persoonlijk heel goed(de klein foutjes daar gelaten, maar we zijn allemaal mensen, dus een foutje mag)Ook vond ik de omroep heel goed en duidelijk toppie.
En natuurlijk het strodorp, deze was super, volgend jaar nog maar wat meer meebrengen.

Toch even reageren op de reacties van de andere bokkers.
Ook ik denk dat het eerlijker is als de federatie 4 of 5 wedstrijden organiseerd, waar je de punten kunt behalen om met het NK mee te mogen doen. Nu is het zo dat iedereen zich in kan schrijven, terwijl je misschien nooit een wedstrijd in nederland hebt gereden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 07:31

Dance schreef:
Nog een persoonlijke opmerking: ik vind het wel jammer dat bestuursleden zich wel melden hier op het forum als we flink aan het mopperen zijn. Maar als we in alle rust en eensgezindheid bezig zijn voorstellen te doen, komt er geen respons.

Dance!!!!!!!!!Volgende keer als wij aan het gebak zitten, mag jij raden wie er met zijn neus in gaat.

Mooie punten worden er naar voren gebracht, maar om een goed respons te geven, moet er nog een paar dingen mijn toch echt duidelijk worden.

Wat zal een rede kunnen zijn, dat de NQHA in dit geval, aansluiten bij de Federatie niet ziet zitten.
Wat vinden BV leden van deze vereniging daarvan.
Duidelijk komt erop dit forum naar voren dat wij graag één groot NK willen, en duidelijk is ook, dat NQHA leden dat ook willen, althans wij zeker wel.
Ik heb links en rechts mogen vernemen dat het een behoorlijk beladen onderwerp is bij deze vereniging, maar ik snap niet zo goed waarom.
Ik persoonlijk word een beetje moe van het eilanden structuur dat in het leven gehouden wordt. Persoonlijk voel ik mijn als lid van bepaalde verenigingen niet serieus genomen, terwijl ik van ons zelf vind dat wij de sport wel serieus nemen.
Of zijn bezitters van Quarters toch een beetje de ego trippers van de sport, en wensen deze leden toch een aparte club te willen houden, in deze vorm die er nu op nagehouden word.
Wij zelf hebben er een stuk of 10, en besef mijn ineens, dat als ik in Bunschoten ga starten, dat ik direct meewerk aan het in het leven houden van deze eilanden structuur.
Jeetje zeg, zet ik mijn zelf toch even voor een dilemma deze maandag ochtend.

Oproep aan het NQHA bestuur, om deel te nemen aan dit topic, want ik weet toch wel zeker dat deze jullie niet ontgaat.

Geef mij een goede rede, waarom ik ook nog eens op jullie uitgeroepen NK moet komen starten. Waarom geen groot NK, waardoor onze sport pas echt het aanzien zal krijgen die het verdiend. Denk is aan het feit dat de kosten die er gemaakt moeten worden, zoals er zijn, accommodatie huur, hekken voor de koeien onderdelen, tenten voor de paarden, geluid installatie, jury’s, verzekeringen, enz, enz, door allen gedeeld kunnen worden, en met het geld wat hiervan over blijft, pas echt gebruikt kan worden om onze sport te promoten.

Dit is toch wat wij allemaal willen?
Waar zijn wij nou in god’s naam in Nederland mee bezig?

Goedemorgen allemaal en Dance in het bijzonder , het weekeinde zit er weer op, dus laten wij deze week gebruiken om de grootste struikel punten, aan te pakken, en ons is af te vragen,

Stinken die Quarters nou echt zoveel minder als deze mesten?

Vriendelijke Groeten Peter Vet

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:26

Nou toen ik net de stal in liep merkte ik geen verschil in de lucht Peter.... .
Ik vind het ook niet nodig om nog een apart NK te hebben voor de QH's (ben ook geen NQHA-lid ) Alles in 1 zou ook nog eens geld schelen, stalling betaal je toch al en je hoeft maar 1 keer een paar dagen vrij te nemen.
Het zou leuk zijn als de NQHA zich toch weer eens zou buigen over toetreding tot de federatie. Dat zou het voor veel mensen een stuk eenvoudiger/goedkoper worden.

PocoMisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:46

Ik heb een aantal jaren meegedraaid met de NQHA, al vaak aangekaart :"'waarom geen aansluiting bij de federatie?"' Wat ik ervan begrepen heb is dat ze niet willen dat alle macht naar 1 persoon gaat.. Er zouden ook al wanklanken bij de Paints en Appies te horen zijn dat afspraken niet nagekomen worden etc.. Soort zelfbescherming dus.. Lekker alles bij het oude laten, dat kennen we immers.. Ik denk zelf dat de tijd van hokjesdenken voorbij is/ gaat.. Niet alleen in het westernrijden maar wereldwijd gezien.. We zullen het samen moeten doen en als ik bovenstaande argumenten lees denk ik.. Goed zo!! Verder is het natuurlijk oke om meerdere AQHA shows te organiseren zodat je punten bij elkaar kunt rijden, maar laten we er gewoon 1 NK van maken.. Laten we nou eens laten zien waar we GROOT in kunnen zijn, het afschaffen van de hokjesgeest..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:06

PocoMisss schreef:
Laten we nou eens laten zien waar we GROOT in kunnen zijn, het afschaffen van de hokjesgeest..

Nederland is altijd goed geweest in samenwerken. Moest wel als handelsland. Handig want samenwerken levert geld op, maar ook zoveel meer.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:17

Eendracht maakt macht..........

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:23

haha die zocht in CC, waarin een oubollig spreekwoord zo waar kan zijn

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:33

PeterV schreef:

Dance!!!!!!!!!Volgende keer als wij aan het gebak zitten, mag jij raden wie er met zijn neus in gaat.

Vriendelijke Groeten Peter Vet

Peter, die reden hebben ze gegeven toen het er bij de oprichtingsvergaderingen op aan kwam. Al sla je me, ik zou het nu niet meer woordelijk kunnen herhalen. Zou toch wel ergens in de notulen moeten staan. (Natascha???)
In ieder geval is er een alg. ledenvergadering geweest waarbij gestemd kon worden, bijtreden ja dan nee. Het bestuur heeft geadviseerd nee te stemmen. Dit schijnt ook zo gebeurd te zijn.

En ja, ook goede morgen Peter en andere lezers , het is inderdaad weer maandag en prachtig weer (tenminste hier) en we gaan er weer met frisse moed tegenaan.

Ik zal van de week eens bij een oud bestuurslid uit die tijd langs gaan om te vragen wat er nu precies op dat ogenblik speelde. Heb het niet ver, amper 5 minuten, dus dat is geen punt.

Ben ook even de stal ingegaan om te ruiken of die Quarters minder stinken als andere paarden. Kan ik goed beoordelen want ik heb nog 2 appies staan. Nee dus, is me niks opgevallen.

Overigens heb ik besloten, mijn veulen en paarden niet in te schrijven voor Bunschoten. Ik weet, dat ik de paarden de kans op een een goede placering zal onthouden. Maar ik doe niet mee aan de dingen die daar nu plotseling als regeltjes gaan gelden. Zie topic NK Bunschoten.

Een eilandenstructuur moet zeker niet in stand worden gehouden, daarvoor leven we in een te klein land. Daarnaast is het niet de bedoeling dat de rasverenigingen dan maar opgeheven moeten worden. Echter een hecht samenwerkingsverband is wel noodzakelijk en zeer wenselijk.

Ik bedenk ook net, dat het probleem ook te zoeken is in de minimale opkomst op algemene ledenvergaderingen waar over belangrijke zaken gestemd worden. Maar dit kun je dus oplossen, door de leden een schriftelijke vraag te stellen om ja of nee te stemmen en deze dan per brief, kaart, fax of e-mail te laten beantwoorden. De dingen kunnen soms zo simpel zijn.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:36

Jammer Dance! Ik had die Boef graag zien staan!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:23

off topic: @Jeddah: vind ik nu ook, kansje??

[img]Afbeelding

Weer on topic. @PocoMiss: Tja, daar heb je wel gelijk in. Ze waren niet alleen daar bang voor, maar ook om hun zelfstandigheid te verliezen, hadden problemen met de afdrachten aan de Federatie en de KNHS en ga zo maar door. Een boel tegenwerpingen dus.

Nu zijn we echter al jaren verder. Hoewel er nog veel gedaan moet worden, is de opzet van het geheel al goed ingespeeld. Nieuwe dingen hebben tijd nodig. Het is en blijft altijd een leerproces. Maar als men de bereidheid heeft tot samenwerking, niet op z'n al dan niet oudere standpunten blijft beharren, de bereidheid heeft compromissen te sluiten en een goed gesprek niet uit de weg gaat, dan ben ik de overtuiging dat er veel mogelijk is.

De allereerste stap zou dus kunnen zijn: een gezamenlijk Nederlands Kampioenschap.