[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nickepickje

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 17:10

bol schreef:
Ik rij ookwestern maar mijn paardje van 2 en1/2 is er nog niet aan toe om beleerd te worden.

dat heb ik ook, mijn 2 1/2 jarige is gewoon nog te veel baby, ze is opzich niet heel erg klein meer, maar wel smal en nog echt een baby. wij laten haar daarom in ieder geval nog ene half jaar op het land staan , dan kijken we hoe ze gegroeid is en dan blijft ze misschien nog wel een half jaar op het land staan, ik vind het gewoon heel belangrijk dat dat beestje een beetje is uitgegroeid en sterk genoeg is om bereden te worden.

Mijn andere paard is ook met 2 1/2 jaar ingereden (toen was het nog een hengst) De zomer dat hij 3 was geworden heeft hij 2 tot 3 maanden lang in het land gestaan om gewoon nog verder te groeien, en hij si er onwijs van opgeknapt.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:06

BlazingBoots schreef:
we dwalen inderdaad af...

iemand nog reacties dan op mijn eerder genoemde Rieky uitspraak??

even ter opfrissing van het geheugen.
Mijn buurjongen heeft zijn merrie op anderhalf beleerd en ken nu ze ruim 2 is al bijna alles.
Rieky vond dat hij laat begonnen was...

pardon? en op welke leeftijd beginnen ze er dan zelf mee?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:18

Naar mijn bescheiden mening is de term zadelmak maken meteen het zadel erop en rijden een veelvuldig verkeerd begrepen term.

Zadelmak maken betekent niet alleen het zadel erop zodat je zou kunnen starten met rijden, maar omvat ook voor het paard in kwestie een gewenningsfase en vertrouwen krijgen met alles waar je mee bezig bent.

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 02:16

nou na het hele verhaal eens doorgelezen te hebben ben ik benieuwd wat jullie hiervan zeggen...

mijn merrie is een flinke amerikaanse appaloosa van 158 hoog schat ik, echt een breed ouderwets stocktype ( zou het goed doen in de halter denk ik)
ze is nu ruim 2,5 jaar oud en heeft nu een keer of 4 een zadeltje opgehad waarbij we wat door de bak binnen en buiten gestapt hebben.
verder doen we een hoop grondwerk en dit vindt ze erg leuk, ze maakt er echt een spelletje van...
en af en toe ga ik erop, zonder zadel, zonder hoofdstel, alleen een halstertje met teugels... (ik weeg 48 kilo) en dan stap ik een minuut of 10 met haar rond in de bak...
let wel!!! ik doe dit niet dagelijks, maar misschien 1x per week ofzo..

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:22

In het appaloosa taxatie topic vermeld je wel iets anders:

appie_rulez schreef:
dat klopt ja...

maar ze is inmiddels wel onder het zadel, ze zal nog geen wedstrijd lopen hoor, maar een rustig buitenritje gaat prima...

Dit is toch iets anders dan 10 min. in de bak zonder zadel/zonder hoofdstel?

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:05

aan onder het zadel versta ik, dat een paard het zadel accepteert en dat ie een beetje weet wat de hulpen zijn...

en ze is zo braaf dat in principe een stap buitenritje van een half uurtje best zou kunnen....
maar als we met zijn allen naar buiten gaan een blokje om, dan loop ik er altijd naast...

pacster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:06

ik vind dat het voor iedereen en per paard verschillend moet worden bekeken.. wanneer je een paard zadelmak wilt gaan maken.. kun je toch verwachten dat die persoon een zekere mate van deskundigheid heeft en weet wat ie aan het doen is.. toch??

ik zelf heb een quarter hengst van 1.5.. hij wordt in april 2.. ik heb hem nu vooral in de wei lopen... en wanneer ik thuis ben.. (zit op kamers het grootste deel dan de week) doe ik een beetje grondwerk met hem.. niet lang.. max 10 minuten ofzo.. maar gewoon dat ie de commando's kent en komt op commando.. dat soort.. wanneer de bak bezet is gaan we buiten een stukje wandelen.. hij is al 99% verkeersmak.. hij vindt het heel leuk om te doen, vergelijk het altijd een beetje met spelenderwijs leren..

wanneer ie 2 is.. (dus in april.. en niet januari al..) wil ik er een x een pad met singel of een kinderzadeltje opgooien.. en dat langzaam uitbouwen.. ook leer ik hem dan dubbel longeren.. zodat wanneer ik er op klim er al een beetje een stuur op zit.. in de zomervakantie wil ik er dan echt voor het eerst op.. dan is ie 2,5.. vind ik een mooie leeftijd..

moet ik er wel bij zeggen.. dat het geen iel klein babytje is.. toen ik hem kocht was ie 1.. en de mensen op stal dachten allemaal dat ie al 2 tot 3 was..

maar goed.. wat ik al zei.. ik vind het per paard en persoon verschillend en iedereen die zichzelf goed genoeg vindt om een paardje afterichten mag je verwachten dat ie de consuquenties ( ) weet.. van zowel te vroeg als te laat inrijden..

groetjes laura

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:29

pacster schreef:
maar goed.. wat ik al zei.. ik vind het per paard en persoon verschillend en
iedereen die zichzelf goed genoeg vindt om een paardje afterichten mag je verwachten dat ie de consuquenties ( ) weet.. van zowel te vroeg als te laat inrijden..

groetjes laura

Ik kan hier alleen maar vraagtekens bij plaatsen.
Eea komt op mij nog al tegenstrijdig over nl.

Waar refereer jij aan dat je jezelf goed genoeg vindt om een paard in te rijden/te beleren.
Uit je profiel: "ik rijd op DRHA-wedstrijden de Green as Grass.."

Laat eerst rontgenfoto's maken van zijn knieëen en alle delen die volgens onderstaand plaatje op 3 jarige leeftijd nog niet volgroeid zijn, pas dan kan een deskundige zien of het paard er aan toe is (lichamelijk gesproken).
Afbeelding

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:51

Mijn 2,5 jarige heeft nu 3x een zadeltje opgehad. Als hij 3 is komt hij vanaf de opfok weer naar huis en gaan we rustig aan beginnen. Voordat hij thuis is komt er zeker nog niemand op. Ik heb een grens getrokken van 3jaar, en daar wil ik mij ook aan houden. Ik moet toegeven dat het soms best wel kriebelt om er eens op te klimmen. Hij is zo braaf en dan wil je al snel meer. Maar ik wil nog heel lang van hem genieten dus dat halve jaartje is ook nog niet zo'n probleem.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:03

Ik heb een haflinger van 2 jaar en 9maanden oud
Hij heeft nog nooit een zadel opgehad en dat wil ik ook nog even zo houden.
Niet omdat hij nog jong doet of oogt integendeel (kijk mijn profiel)
Ik vind het gewoon weg niet goed dat een paard/pony op een jonge leeftijd word ingereden /zadelmak gemaakt.
Een paard heeft de tijd nodig om te kunnen groeien en uit te kunnen groeien.
De rug platen van een paard zijn pas als laatste aan de beurt en dat begint zo rond het 3e levensjaar.
Bij de ene wat sneller dan de andere maar dat kunnen wij niet zien van de buitenkant dus dan wacht ik tot dat hij 3 is geweest dan weet ik het zeker.
En wat ik ook wel eens hoor is dat het ene ras met de 2 al volgroeit is dat is echt onzin dat bestaat niet.
Het enen ras kan wel met 3 worden ingereden en bij de andere niet die zijn wat later.
Maar voor de 3 echt dom en onverantwoord het zijn nog pubers.
Maar de meesten doen het vooral om ongeduld en het feit dat een 2 jarige vaak makkelijker is dan een 3 jarige.
Nogmaals ieder voor zich maar denk aan je paard en aan zijn plezier en niet alleen aan jezelf.

josephine30

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:03

ik ben ook van mening dat een jong paard zich eerst genoeg mag ontwikkelen voordat het aan het werk word gezet. maar een zadel erop voor het wennen kan echt geen kwaad. en er eens af en toe kort op ook niet. zolang er maar niets te lang of te belastends word gevraagd....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:55

pacster schreef:
in de zomervakantie wil ik er dan echt voor het eerst op.. dan is ie 2,5.. vind ik een mooie leeftijd..

Je zegt dat ie in april 2 wordt, dan is ie dus in de zomervakantie 2 en 3 maanden en in oktober pas 2.5

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:16

Oke... voor Eclipse is het plan gemaakt nu... vanaf 2 januari gaat hij zadelmak gemaakt worden, dan is hij 3,5. Plan van aanpak is besproken en het gaat lekker met veekl beleid gebeuren, dus eerst mag hij rustig wennen aan de man die hem zadelmak gaat maken dmv grondwerk en als hij dat ontspannen oppakt gaat hij geleidelijk aan steeds een stapje verder. We trekken er een paar maanden voor uit omdat ik wil dat het ook voor Eclipse leuk blijft en dat hij niet wordt 'overdonderd' doordat er teveel te snel gebeurt. In de zomer hoop ik dat hij dan nog even lekker een paar maandjes in de kudde het land op kan om lekker te spelen, dan mag er van mij weer even een rustpauze worden ingelast wat 'werken' betreft.

*Edit: wat mij betreft houden we het dus tot de zomer bij kort basis werk, na de zomer is hij 4 en dan is er nog genoeg tijd om rustig aan uit te breiden .

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:02

meid dat doe je super
kunnen nog veel mensen een voorbeeld aanemen

CooLLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 01:06

Heb nog een goeie site www.horsemanship.org klik hier op Welzijn en dan bij Oud Genoeg?

Hier lijken mij de vragen van is mn paard oud genoeg om erop te stappen wel beantwoord.

Groetjes a Horsemanshiplover

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:53

Mooie site. Dit is dus de Nederlandse vertaling van waar ik al vaker het bewuste skeletplaatje van heb geplaatst.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:58

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:12

Waarom kopen mensen zo graag jonge paarden. Omdat ze zelf helemaal kunnen opvoeden zoals ze willen. Maar de consequentie is dan wel dat je ook heeel lang moet wachten voordat je echt kan rijden en iedereen om je heen rijd al wel. Wanneer ik een jong paard of niet ingereden paard koop begin ik niet eerder dan 5 jaar. En soms wacht ik tot die 7 jaar is. En dan begin ik er mee als een paard die nog alles moet leren, behalve het opvoedkundige gedeelte dan. Je kan aan de buitenkant niet zien of die aan de binnenkant volgroeit is. En wanneer dat het geval is kan ie psychisch nog een baby zijn. Ik zou zeggen wacht gewoon tot ie tussen de 5 en 6 jaar oud is. En huur of leen intussen een paardje waar je wel al volop mag rijden.

oeps lees net de link is een beetje dubbelop

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:43

Het kan niet genoeg gezegd worden Dinopino

Overigens kopen ook veel mensen een jonge Quarter omdat een oudere vaak al financieel onbereikbaar is.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:16

die laatste zin is op mij van toepassing
Maar ik ga hem niet jong inrijden hoor! Tot i.i.g 3 jaar lekker aan de hand trainen! is wel net zo leuk denk ik...

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 00:45

ik rijd mijn haf in als hij 3 en een half is zie daar geen punt in.
ik ga zeker niet wachten tot dat hij 6 of 7 is dat vind ik een beetje overdreven.
maar ik ga ook niet met 3 en een half flink rijden gewoon lekker opbouwen.
en van de zomer weer lekker wat maandjes in de wei

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 00:47

Lijkt me geen probleem...gewoon goed op je paard letten en voorzichtig aftasten wat hij aankan.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 00:53

ja idd kijk goed naar je paard en ga alleen van hem uit en niet van jezelf

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 01:12

Lijkt me eigenlijk grotendeels de oplossing op het hele topic... (geldt niet voor die idioten die echt belachelijk vroeg beginnen....)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 13:48

Goed opletten en kijken wat ie aankan???? Wanneer een paard iets aangeeft ben je toch meestal te laat. Maar misschien wanneer je goed kijkt groeit ie sneller Wanneer je nu weet dat een paard zijn botten zeker uitgegroeit zijn tussen zijn 5 en 6 levensjaar en dan beter in staat is iets te dragen waarom eerder beginnen. Omdat iedereen het doet? Of omdat je geen geduld hebt??