[WN] Foundation ten top

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: Foundation ten top

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 17:22

Natuurlijk, daarom moet je de pedigree er ook bij bekijken. Zo zit er in mijn paardjes de Arabier Press, maar dat is dan ook de enige die ik tegen ben gekomen. Al die paarden waarvan de pedigree niet in is gevuld, zijn natuurlijk helemaal niet te traceren.
Maar dat er daadwerkelijk koudbloeden in het ras zouden zitten, daar heb ik een hard hoofd in. Zeker niet van het zware type.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 17:26

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:27

Toevallig lees ik net op een andere lijst dat voor Hancock wat Perscheron bloed gebruikt.
Citaat:
I read in quite a few places that the Hancock horses were already part draft. It was well known that they took their quarter mares down the road to a Percheron stallion, so they would have a little weight on their offspring, to better stop a cow. Those Hancock-Percheron crosses made the best roping horses and the draft did not seem to slow them down. That is why they work so willingly. I think that is why they roan a lot, having mixed grey Percheron with quarter mares. That also explains their heavier than usual bone and their LOVELY heads. I am not mocking them, but I have never seen a baby doll head on a heavy Hancock bred horse.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:30

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:43

jeddah schreef:
gezien het bij de andere hengsten ook het geval was dat ze er echt zo anders uitzagen dan in race conditie!

Maar de verhouding lengte benen/lijf/heup zou dan toch nog hetzelfde moeten zijn? Of vertekent dat zo veel door het racen? Ik zie nl. op veel sstamvadervolbloeden een behoorlijke KONT ...

jeddah schreef:
Ik heb een stukje van een dochter van een "foundation" fokker gelezen waarin zij schreef dat haar vader smorgens nog een wei vol met 1/2 Arabieren had staan en smiddags, nadat de QH inspecteur geweest was, had hij een wei vol geregistreerde Quarters... Haha!

Komt daar ook die "dish" vandaan die sommige lijnen heel duidelijk hebben?

Tenfold schreef:
Net als bij de quarters is er bij de volbloeden ook nogal wat variatie in typen, het zijn niet allemaal lange dunne stengeltjes (hoewel dat wel een veelgezien beeld is van volbloeden).

Als we het niet hebben over het racetype, voor welk doel worden andere types dan gefokt (je ziet: ik ben geen volbloedkenner Haha! )

Tenfold schreef:
De veranderingen die binnen het quarter ras plaatsvinden gaan best snel!

Behoorlijk! Een paard uit de jaren 80 is nu al een "ouderwets" type. Ik ben zelf in 1971 geboren. Dat zet je toch aan het denken Haha! ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:30

Citaat:
a good appetite
Heel belangrijk voor een paard Clown
Hij gaf het ook door aan zijn kinderen:
HUNGRY HANCOCK Clown

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 09:25

Nog wat info. Overigens werden en worden Volbloeden enkel en alleen voor de renbaan gefokt en voor geen enkel ander doel. Maar een die te groot is of te zwaar voor zijn benen zal buiten de boot vallen. De ideale maat voor een Volbloed is zo tussen de 1.52 cm en de 1.68 m. Peter McCue was bijvoorbeeld rond de 1.60/1.62, wat vrij groot was.

http://www.tbheritage.com/HistoricSires ... iresJ.html
Over Little Janus:
He stood 14 hands 3/4 inches and was heavily muscled in appearance, small and blocky, quite unlike other four-mile heat runners of his day. Because of the speed he endowed on his progeny, Janus became a premier sire of quarter mile running horses, and thus had an important influence in the development of the American Quarter Horse. His most significant offspring include Meade's Celer, Peacock, Babram, Twigg, Buie, and numerous daughters key in American families.

http://groups.msn.com/horsesofElles/jan ... archy.msnw
Many breeds came from this Colonial Short Horse genetic pool with resulting registries. The stock and race all purpose horse was pulled from this pool in 1940 circa, and was called the Quarter Horse. There were many horse families in the pool; Brimmer, Printer, Ranger, Navagansett, and later Shiloh, Steeldust, and Copperbottom that were liked for their beauty and ability. Several registries were formed around 1940 for the purpose of registering horses and keeping information relevant to their favorite family of Quarter Horse.
In 1756, a Virginia planter named Mordecai Booth imported from England a ten-year-old chestnut Thoroughbred named Janus. Sired by Old Janus, he was a grandson of the Godolophin Arabian. Janus was a compact horse, standing slightly less than 14.1 hands. He was well muscled, had one white hind foot, and a specked rump. He was noted for his especially powerful hindquarters. Janus had proven a successful four-mile race horse in England, but a leg injury retired him to stud. Brought to America, he distinguished himself again as a racehorse in the James River area of Virginia. After Janus had outlived his usefulness as a racehorse, he spent the remainder of his life at stud. Janus produced distinguished racing mares, but only when he was bred to quarter racing stock did his brilliance as a sire become evident. Since quarter racing was most popular in southern Virginia and North Carolina, Janus was brought to that area for breeding. There he sired numerous distinguished racers, such as Babram (1766) and Twigg (1778). In old age, Janus was purchased by Senator John Goode, who wished to bring the horse back to his Virginia home, and at age 34 Janus began the long walk to Virginia. He became ill on the road, however, and remained at Colonel Haynes' plantation in Warren County, North Carolina, where he died in late 1780 or early 1781.

Sir Archy
... competition. In fact, one of his progeny, a horse named Copperbottom, became
one of the founding sires of the American Quarter Horse. ...
www.tbheritage.com/Portraits/SirArchy.html

Glencoe
... challenging Maryland Hunt Cup. Voltigeur also got Nora M., the dam of the
foundation Quarter Horse sire Peter McCue (1895). Nora M. was ...
www.tbheritage.com/Portraits/Glencoe.html

Ik heb verder nog niet eerder gehoord over veelvuldig gebruik van Percheron bloed of Arabisch Volbloed. Altijd interessant dat soort info!
Bij paarden fokkerij zijn dingen nooit voor de hand liggend Knipoog . Soms is het juist allemaal moeilijk te volgen. Uit ielige paardjes kunnen dan dikke spierbundels voortkomen, fascinerend vind ik dat! Waarschijnlijk spreken voorouders die verder terug zitten soms plotseling weer heel duidelijk een woordje mee. Ik denk daar heel veel over na, hoe bijvoorbeeld uit heel veel Traveler bloed paarden als King en Joe Moore zijn ontsproten. Die toch weer een heel ander type hadden.
Overigens wordt tegenwoordig in Amerika ook (nog) heel erg op sprint kwaliteit geselecteerd bij Volbloeden, dit is er eentje als voorbeeld (waarschijnlijk veel Domino bloed, het oude Amerikaanse sprint bloed waar ook Three Bars veelvuldig op terug gaat):
Afbeelding

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:53

Citaat:
Een paard uit de jaren 80 is nu al een "ouderwets" type. Ik ben zelf in 1971 geboren. Dat zet je toch aan het denken

Hihi, dat geeft zeker te denken! Haha!

De verschillende typen zijn binnen de quarters wel erg extreem, misschien wel het meest uiteenliggend van alle rassen. Waar houdt het op? Ik kan me best voorstellen dat (mede) daaruit zich een tegenbeweging ontwikkelt (foundation).

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:57

jeddah schreef:
Wat betreft de "koudbloeden" het kan inderdaad zijn dat het vooral in merrie gezeten heeft, maar ik heb toch ook het idee dat de gehele QH fokkerij er ook niet mee te koop wil lopen dat er koudbloed inzit. Hetzelfde geldt voor Arabieren.

Ik ben ruim twee jaar geleden in The American Quarter Horse Heritage Center & Museum in Amarillo geweest. Daar hangen o.a. drie levensgrote foto's/tekeningen van een Thoroughbred, een Arabier en de Ierse Hobbie, als zijnde het bloed wat invloed heeft gehad op de American Quarter Horse. Ze verzwijgen het dus niet echt. Alleen valt er verder jammergenoeg weinig over terug te vinden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 10:07

De Ierse hobby was echter geen koudbloed. Of is dat niet wat je bedoelde?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 10:16

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:56

Wel jammer dat er over bepaalde delen van de oorsprong van de quarters weinig bekend is (of moeilijk te achterhalen), blijft helaas wat onderbelicht.
Bij de volbloeden is nou eenmaal sinds lange tijd heel veel vastgelegd, waardoor dit onevenredig veel aandacht heeft ten opzichte van de andere oorspronkelijke rassen. Ik denk niet zozeer dat het wordt verzwegen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 14:06

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:12

Dat kan wel ergens staan, maar dan ben ik het er niet mee eens. Haha!
Over het algemeen is er veel over de volbloed invloeden bekend en wordt er ook veel over geschreven. Staat ook luid en duidelijk aangegeven in pedigrees. Krijg niet de indruk dat dat weggemoffeld wordt, integendeel.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:27

Tenfold schreef:
Krijg niet de indruk dat dat weggemoffeld wordt, integendeel.

Het is natuurlijk ook niet voor niets dat het AQHA nog steeds nieuw volbloedbloed Haha! toelaat in haar stamboek ...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 14:55

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:01

Citaat:
Het is natuurlijk ook niet voor niets dat het AQHA nog steeds nieuw volbloedbloed toelaat in haar stamboek ...

Dan kun je zeker niet spreken van ontkennen.....

Of je er blij mee moet zijn is echter een ander verhaal. Daar zijn de meningen zoals bekend (en uitgekauwd) nogal over verdeeld.
Ik ben zeker niet overtuigd (ook niet na het zien van de laatste foto).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:17

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:21

onze royal dry pine, 2 year old staat ook op all breed,maar ook gewoon bij ons thuis.
veel foundation en zal in 2006 worden gestart,als alles mee zit.

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:40

Hé, déjà vu Cool !

Himyar schreef:
De Ierse hobby was echter geen koudbloed. Of is dat niet wat je bedoelde?

Geen idee, maar het was duidelijk de grofste van de drie. De platen stonden zo opgesteld dat je de drie goed kon vergelijken t.o.v. elkaar en de American Quarter Horse.
Ik bedoel aan te geven dat ze er daar dus niet geheimzinnig over deden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:50

Ik zie liever een correct en goed bewegend paard met meer volbloed erin dan een foundation hork.

Dat paard dat Himyar hierboven plaatst (op de Ascot races) vind ik een hele beste zo op de foto. Die kunnen ze beter van stamboek ruilen met Indian Artefacts Clown .

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:03

Wie niet, maar ja, er zijn zowel bij volbloeden als bij foundations zowel goede bewegers en horken. Bovendien speelt karakter een belangrijke rol, helaas is dat niet op een foto af te leiden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 16:13

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 18:05

Mac schreef:
Ik zie liever een correct en goed bewegend paard met meer volbloed erin dan een foundation hork.

Dat paard dat Himyar hierboven plaatst (op de Ascot races) vind ik een hele beste zo op de foto. Die kunnen ze beter van stamboek ruilen met Indian Artefacts Clown .

Het hele probleem met het openstellen van het stamboek voor - nog steeds - de Thoroughbreds, is dat er niemand is de echt keurt of een Thoroughbred een aanvulling op een fokprogramma is, zonder dat het type er onder lijdt. Niemand kijkt naar de afstammelingen. Er is geen keuring whatsoever. Een paard als Indian Artefacts heeft in mijn ogen niets, maar dan ook helemaal niets binnen de Quarter Horses te zoeken. Mag een mooi paard zijn, mag braaf zijn en makkelijk in omgang, mag goed presteren, mooie en goede nakomelingen geven, maar een Quarter is het NIET. En dat is het hele probleem. Hier wordt weer de verantwoording bij de fokkers gelegd, en niet alle fokkers kunnen daarmee omgaan.

Het hele geval HYPP binnen de Quarter Horses (en tegenwoordig ook daarbuiten) is daar het beste voorbeeld van. Men heeft door het in stand houden van de bloedlijnen met deze aandoeningen het Quarter ras lang genoeg ondermijnt. Men ging er mee door omdat het geld opbracht en men ermee won. En eindelijk gaat de rasorganisatie daar ook stappen voor ondernemen. Duidelijk een voorbeeld dat de fokkers daar niet mee om kunnen gaan.

De rasorganisatie zal geen stappen onderdenemen voor het weren van de Thoroughbred binnen de Quarter Horse fokkerij. Daar zijn teveel belangen mee gemoeid, en de volbloeden zullen nodig blijven voor de paardekoersen. Maar beperk het dan ook tot de paardekoersen. In mijn ogen zit er al genoeg volbloed binnen het Quarter Horse ras dat nieuwe infusies niet nodig zijn. Sluit het stamboek, en laat eventueel plek open voor selectieve Thoroughbredhengsten die wel een aanvulling kunnen zijn op het Quarter ras, maar dan op een case to case basis. Het renpaard op de foto van Himyar is daar zeer zeker een voorbeeld van. Maar zolang dat er niet is, is Foundation voor mij "the way to go".

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 18:34

Bij die foto's die je hebt geplaatst, zijn daadwerkelijk wel schilderijen, staan ook wel twee erge griezeltjes i.m.o. Parasol en dat beestje wat er schuin boven staat. Jakkes.

Op de cover van de vorige Pferdemarkt stond een mooie foto van een Percheron merrie (Percheron foundation vlgs. de fokker). Ze had wel een enorm zware hals naar mijn smaak, maar daarvoor is het een koudbloed. Verder vond ik het als zodanig een heel mooi paard. Kan me best voorstellen dat ze een dergelijk paard ook wel gekruist hebben om een Quarter te fokken. Overigens heb ik in de een of andere map een pedigree zitten en daarop staat duidelijk dat er in die lijn een Percheron zit. Ik heb dat ooit eens van all breed afgeplukt. Zal straks eens gaan zoeken.