[WN] dressuur en western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:43

Vooroordeel dat dressuurruiters met veel druk rijden??? Flauwe kul ! Als de gene die dat steeds opperen wisten waar de verschillen in de twee sporten zaten zouden ze niet met dit soort argumenten aan komen zetten. Het getuigt er alleen maar van dat ze het verschil tussen signaal en contact rijden niet eens kennen laat staan herkennen!

De genen die dit wel weten zouden direct begrijpen dat de reactie van de paarden die ik noem totaal niks met opvoeding te maken heeft. Ze zijn nl allemaal perfect opgevoed.
Ze worden bewondert door alle ruiters op stal om hun verzameling, makkelijk nageeflijk lopen en enorme souplesse.

Mensen die de verschillen kennen zouden weten dat het te maken heeft met het verschil in de manier van rijden.
En wel het verschil tussen met een losse teugel aan de hulpen staan of met constante "hoe licht dan ook" aanleuning aan de hulpen staan.
Deze paarden lopen verzamelt zonder CONSTANTE aanleuning en pikken het dus niet als constante aanleuning wordt gevraagt. Dit heeft niets met veel of weinig druk te maken. Maar gewoon met de andere manier van rijden.

Wat ik erg vreemd vind is dat mijn dressuur rijdende stalgenoten allemaal wel begrijpen waar de verschillen zitten. Die hoef je niet uit te leggen dat het niet het zelfde is. Ze rijden toch veel al op een hoog niveau en kennen de western sport alleen van zien. Maar weten haarfijn te vertellen hoe dit heel anders is dan wat zij doen en waar de verschillen zitten. Iets wat voor een aantal hier blijkbaar erg moeilijk te slikken is

Oeps zie mij nou, nou schrijf ik weer dat het niet het zelfde is, hoe kom ik daar toch bij. Cool

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:55

ladyblues16 schreef:
Bij western laat je helemaal los zelfs niet een beetje contact, daarom moeten de meeste paarden die worden gepresenteerd in reiningwedstrijden ook met volledige losse teugel worden gereden. En worden de teugel alleen opgenomen waneer het paard gecorigeerd moet worden.

er staat nergens dat je paard aan een losse teugel moet
je paard moet 'willingly guided' zijn.

correcties hoeven niet toegepast te worden met je teugel, kan bv. ook met je been.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:55

ladyblues16"]
Bij western laat je helemaal los zelfs niet een beetje contact, daarom moeten de meeste paarden die worden gepresenteerd in reiningwedstrijden ook met volledige losse teugel worden gereden.
[/quote]

Volgens mij is dat niet noodzakelijk een eigenschap van westernrijden. Als je bijvoorbeeld het boek van Hempfling (Natuurlijk Paardrijden of zoiets) erbij pakt zie je hem dressuur (Spaans) rijden met een mooi verzameld paard met een doorhangende teugel.

[quote="ladyblues16 schreef:
maar mischien is het leuk om de verschillen in tussen engels en western te beschrijven bij het tot stilstaan brengen van je paard.

Da's misschien wel een aardig! Bij westernpaarden zak ik impulsief diep in het zadel (zak als het ware door mijn rug), benen ietsje los van het paard, en zeg whoaa (maar zonder de whoaa moet het paard ook stoppen). Teugel gaat daarbij naar voren zodat het paard zijn nek kan strekken. Bij dressuur-aangereden paarden probeer ik dat ook wel eens, maar tot nu toe zonder resultaat. Dan moet ik toch echt de teugels erbij "opnemen" (maar ik heb dan ook nog nooit op een echt goed dressuurpaard gezeten).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:03

Adrienne schreef:
En wel het verschil tussen met een losse teugel aan de hulpen staan of met constante "hoe licht dan ook" aanleuning aan de hulpen staan.
Deze paarden lopen verzamelt zonder CONSTANTE aanleuning en pikken het dus niet als constante aanleuning wordt gevraagt. Dit heeft niets met veel of weinig druk te maken. Maar gewoon met de andere manier van rijden.

Tja dat is dan kennelijk iets van specifiek jouw paarden. Want ik ken genoeg heel netjes gereden western paarden die die heel lichte aanleuning wel gewoon 'pikken'. En ik ken genoeg dressuurpaarden die uitstekend op eigen benen met een losse teugel kunnen lopen. Die lichte aanleuning is om de iets hogere oprichting en bij dressuur gewenste net iets meer verzamelde gang te krijgen.

Maar ik begrijp dat jij en jouw dressuurrijdende kennissen gewoon een andere mening zijn toegedaan. Dat kan natuurlijk.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:03

WormBoy"]
[quote="ladyblues16 schreef:

Bij western laat je helemaal los zelfs niet een beetje contact, daarom moeten de meeste paarden die worden gepresenteerd in reiningwedstrijden ook met volledige losse teugel worden gereden.

Volgens mij is dat niet noodzakelijk een eigenschap van westernrijden. Als je bijvoorbeeld het boek van Hempfling (Natuurlijk Paardrijden of zoiets) erbij pakt zie je hem dressuur (Spaans) rijden met een mooi verzameld paard met een doorhangende teugel.
[/quote]

Ja hoor slimmeke de western sport is onstaan uit de Spaans Portugese stijl. Geweldig voorbeeld dus OK dan! Cool

Wat ik omschrijf is geen andere mening dit is gewoon zoals het is. Maar ja men wil hier blijkbaar niet weten dat er meer op de wereld is als dressuur. En dat niet alles de zelfde basis heeft is al helemaal een ver van mijn bed show voor de meesten hier
Misschien is het de angst echt over te stappen????????}:)
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 14-01-05 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:06

Adrienne schreef:
Ja hoor slimmeke de western sport is onstaan uit de Spaans Portugese stijl. Geweldig voorbeeld dus OK dan! Cool

Zo zie je maar weer dat het toch hetzelfde is Haha!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:09

Moet ik je nou alles voorkauwen? Je gooit nu ook al Spaanse (klassieke dressuur) en engels duitse door elkaar. Het gaat goed OK dan!

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:15

Adrienne schreef:
Moet ik je nou alles voorkauwen? Je gooit nu ook al Spaanse (klassieke dressuur) en engels duitse door elkaar. Het gaat goed OK dan!

Goh, wat ben jij snel op je tenen getrapt zeg! Was maar een geintje hoor Nagelbijten / Gniffelen Inderdaad weet ik niet zoveel van dressuur (ben maar een simpele westerruiter), maar weet wel dat er meerdere stijlen zijn, waarvan in ieder geval een aantal in de basis niet zo heel verschillend zijn van western.

ladyblues16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:16

het 'moet' niet, maar de wil je je paard bovenaan plaatsen dan is het wel gebruikelijk.

En ik wil er alleen maar mee zeggen dat juist spaansrijschool paarden heel sterk ontwikkeld moeten zijn, om dat allemaal te kunnen laten zien hoe sterk de acherhand moet zijn voor het wersternrijden. Anders zou je denk ik deze paarden wel vaker westerngereden zien op hoog niveau.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:19

WormBoy schreef:
Goh, wat ben jij snel op je tenen getrapt zeg! Was maar een geintje hoor Nagelbijten / Gniffelen Inderdaad weet ik niet zoveel van dressuur (ben maar een simpele westerruiter), maar weet wel dat er meerdere stijlen zijn, waarvan in ieder geval een aantal in de basis niet zo heel verschillend zijn van western.

Was niet zo bedoelt hoor Worm ik ging mee in de hype hihihihi.
Dat je ook nou net Spaans/portugese stijl moet noemen dat was voor mij een echte inkopper Cool Haha!

mandy_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:41

Wat ik weet is dat Western voor 3 kwart uit dressuur bestaat, dus of het nou echt een heel groot probleem gaat geven??? ... ik zou het niet durven zeggen.
Ik heb er zelf ook wel eens over na gedacht om het te gaan doen, maar ik rijd toch gewoon dressuur op een manege paard en western op mijn eigen paardje...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:26

Jolande schreef:
Fijn dat jij mijn paard denkt te kennen, maar dat is dus echt niet zo. .

Dat denk ik niet, maar je zegt zelf dat je paard wel weinig druk accepteert.
Hoe weinig vind je dan weinig?'

Bij mijn engelse paarden heb ik teugeldruk van ca 1 ons (streven dus he Knipoog ). Dat is net genoeg om geen boogje in de teugels te laten vallen.

Als jij je teugel iets oppakt, heb je door het gewicht van de teugel en de werking van het bit al snel meer Lachen

Ik durf er zelfs mijn hand voor in het vuur te steken Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:23

Overigens is het bij de appies niet gewenst om met losse teugels te rijden met een snaffle.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:25

cornelie schreef:
Overigens is het bij de appies niet gewenst om met losse teugels te rijden met een snaffle.

Huh Verward Bedoel je dat je dan op een westernwedstrijd met druk op het bit moet rijden? Nou snap ik er niks meer van Frusty

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:40

Nope, gewoon aanleuning.
Bij een snaffle is het niet gewenst met volledig losse teugels te rijden zoals in dit topic ergens wel gesuggereerd wordt.

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 10:38

Die 2 rijstijlen lijken mij voor het paard ook heel verwarrend.
Het zijn eigenlijk 2 tegenover gestelde rijstijlen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 11:21

cornelie schreef:

Noem mij maar blond, maar wat heeft een ras in hemelsnaam met een rijstijl te maken!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 12:05

Adrienne schreef:
Wat ik omschrijf is geen andere mening dit is gewoon zoals het is. Maar ja men wil hier blijkbaar niet weten dat er meer op de wereld is als dressuur

Jouw mening is de enige waarheid:?

right Clown

Toevallig rij ik ook dressuur via signaalhulpen. En velen met mij
Toch is constant licht contact met de teugel daar onderdeel van. Net als je constant in het zadel zit Cool

Elk paard moet je in een bepaalde houding kunnen rijden. Dit hoort bij nageeflijkheid. En paard wat vastgeroest zit in een bepaalde houding en gaat staken als er andere houding gevraagd wordt is NIET nageeflijk. Als voorbeeld dus Knipoog

Wel is het zo dat je veel naar een bepaalde houding toerijdt en het paard dus meer "vanzelf" in dat frame gaat lopen. En het dressuurframe verschilt naar mate je meer niveau krijgt meer van het westernframe. En DAT is naar mijn mening het echte verschil

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 12:12

En natuurlijk de kleur van het paard *LOL*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 12:55

Romkabouter schreef:
En natuurlijk de kleur van het paard *LOL*

woehahaha LOL. Hier lig ik dus echt van in een deuk. Errrug leuk Haha! Clown

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:27

Jolande schreef:
Noem mij maar blond, maar wat heeft een ras in hemelsnaam met een rijstijl te maken!

Tja, het appaloosa regelboek heb je toch écht mee te maken als je wilt starten op een appaloosa show.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:45

nou ik ben ook helemaal blont en kan er niets van.

ik heb met mijn paardje dan ook alleen maar Z-dressuur gereden en heb haar nog omgeschoold naar western ook. en als klap op de vuurpijl werd het in 2002 nog reservekampioen van nederland in de versatile horse ook.......nee een paard kan niet en dressuur en western lopen.

er word hier gewoon geschreeuwd om een demo dressuur-western, kan geregeld worden, alleen als je die wilt zien moet je effe wachten tot juni omdat ze een beetje erg drachtig is op het moment. en dan mag er nog vooraf gekozen worden of er eerst dressuur gedaan word of eerst western, en zelfs of de dressuur geheel officieel met stang en trens of op trens alleen en western of op trens of op shank........

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:07

Hup Rina en Dees OK dan!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:40

Dance schreef:
Hup Rina en Dees OK dan!

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten
Voorafgaand aan een leuke wedstrijd? Of in de pauze?
Maken wel gelijk een filmpje van allebei. Voor bokt.. voor de mensen die het niet gezien hebben Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 09:46

He Rina, had je dat niet even 5 pagina's eerder kunnen melden?! Boos!

Knipoog Haha!