[WN] WRODL - deel 5 - inrij-arena

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 09:36

Blaze schreef:
Denk niet dat iemand begrijpt wat je hier schrijft aangezien er geen reactie op komt. Tong uitsteken
Of is het misschien dat het positief is en derhalve niet zo interessant. Cool
Positief is zeker interessant Ik heb ook al ergens geschreven dat 1 bepaalde trainer mij zeer positief opvalt en dat je ook goed kunt zien wie les heeft van die persoon.

Alhoewel het positieve zeker aangemoedigd moet blijven worden is het imo zaak om vooral de negatieve kant te belichten en aan te pakken.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 09:40

Sugarmiss"]
Ik snap even niet wat er nog aan een paard gereden moet worden als hij al een wedstrijd op die dag achter de rug heeft Verward
[/quote]Ik wel. Juist na een zware arbeid, vinden wij het belangrijk, om het paard zo’n 12 uur daarna, los te rijden. Dat dit niet altijd strookt met de openingstijden van de arena en of los rij bak, wil nog niet zeggen, dat wij het dan maar niet moeten doen. Ons moto is, als je het maar doet.

[quote="Sugarmiss"]
Als je paard die dag niet hoefde te lopen, maar de dag erna, dan had je ook later van huis kunnen gaan en thuis nog gewoon kunnen rijden.
[/quote]Hummm, lastig hoor, als je BV in Augsburg start. Het paard heeft dat bijna een goeie 24 tot 48 uur nodig om te acclimatiseren. Dit met het geven feit dat het document van de RVV maar 10 dagen geldig is, zou het dus in houden dat je het paard vanaf de veewagen, meteen moet gaan rijden, bij aankomst. Als het zo zou moeten, dat rijden wij inderdaad gewoon thuis.

[quote="Sugarmiss"]
Of zie ik het nu te simpel. Schijnheilig
[/quote]Nee hoor, je ziet het gewoon anders.

[quote="Sugarmiss schreef:
Dat van dat licht uitdoen snap ik wel, dat wordt nl bij inschrijving vaak al vermeld tot hoelaat de arena's open zijn. Dat is nl juist bedoelt om te zorgen dat er geen 'katjes in het donker geknepen worden' Cool Ervaring opgedaan vanuit het verleden zeg maar Knipoog
Licht gaat uit, 1 uur na de show. Dus dan moet je dat niet uit doen, na 20 minuten.
Dus als het hier gaat om opgedane ervaring, laat je het wel uit je hoofd, om het eerder uit te doen. Of zie ik dit nou te simpel?

Groetjes Peter.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 10:58

cornelie schreef:
Alhoewel het positieve zeker aangemoedigd moet blijven worden is het imo zaak om vooral de negatieve kant te belichten en aan te pakken.
Okay, maar zelf denk ik, dat als het positieve meer op de voorgrond gebracht zou worden, dan het negatieven. Gaan die ruiters, die overmatig hen paard belasten, tijdens het los rijden, op een gegeven moment toch op hun achter hoofd krabben.
Diverse malen dit jaar heb ik kunnen waarnemen, dat een aantal ruiters, er met de winst vandoor gaan, zonder dat er ook maar een zweet druppel, onder de pad vandaan kwam.
Ik zelf zal mijn eigen behoorlijk kapot schamen, als mij dat zou over komen. Omdat het uiteindelijke doel, om je paard zolang te spinnen, en of 888 keer met zijn hakken door het zand te trekken, ging zin gehad heeft.

Maar hoeveel positieve topics zijn er nou eigelijk, waarin man/vrouw en paard genoemd wordt. Met een L bocht, of met een jijbak, weten de meeste het toch weer voor elkaar te krijgen, om het positieve, uiteindelijk negatief uitteleggen.

Zolang de negatief denkende, de overhand hebben, zal deze sport, nooit positief in het beeld komen. Het grappige is wel, dat het vaak de ambitie hebbende zijn, die door wat voor oorzaak dan ook, deze sport iedere keer weer weten, te killen. De vraag is alleen waarom?

Gezond verstand, gunnen, en tegen je verlies kunnen, liggen volgens mijn hieraan ten grond slag.

Al jaren wordt het negatieven over belicht in beeld gebracht, terwijl wij er eigelijk van uit mogen gaan, dat de groep positieven groter is. Wat willen wij er dus mee bereiken, willen de positief ingestelde, door het steeds maar weer, in breedbeeld brengende negatieve, een soort van gelijk halen. Waarom, wij weten toch dat wij gelijk hebben.
Dus eigelijk denk ik, dat je het negatieve wel moet noemen, maar vooral het positieve moet gaan belichten. Dan gaan er steeds meer inzien, dat het belachelijk is, hoe zij bezig zijn. En ik dacht dat de tijd wel geleerd heeft, dat eigelijk niemand belachelijk wil zijn.

Ik kan het soms wel van de daken schreeuwen. Als wij niet het positieve aanwijsbaar kunnen benoemen, dan kunnen de negatief ingestelde, het ook niet weten. Want daar zijn zij namelijk te stom voor.

Groetjes Peter Vet.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:05

Ik kan het ook zeker goed vinden met wat je schrijft maar het ligt er wel aan tot hoever het gaat. Zeker als het doorgaat t/m mishandeling. Is het dan nog zaak om dan alleen maar te richten op het positieve? Dat laatste stukje gaat mij dan net te ver. En over het algemeen wordt het niet op die manier gedaan, kijk maar naar het nieuws, andere sporten of wat dan ook. De negatieve dingen worden belicht een aangepakt.
NOgmaals, ik begrijp je insteek, sta er ook zeker achter maar voor mij is er een grens.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 11:10

Positieve nette ruiters moeten in de PR genoemd worden.
Niet nette, hakkende trekkende plukkende, 1000 spins en stops tijdens het inrijden oefenende ruiters moeten worden aangepakt. Tegelijkertijd liefst.

Ik kan me nl. ook wel vinden in wat Cer ergens schrijft. Ik neem liever ook geen niet-westernruiters mee naar pakweg het NK. Niet vanwege die nette ruiters, maar vanwege die ruiters die iedere leek er tussenuit kan halen als gruwelijk om te zien qua omgang met hun dier.

En dan bedoel ik niet die ene schop of die ene keer hangen aan het bit. Dan bedoel ik volkomen afgematte dieren die in de inrijbak al aan gort gereden worden.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:38

Anya schreef:
Positieve nette ruiters moeten in de PR genoemd worden.
Niet nette, hakkende trekkende plukkende, 1000 spins en stops tijdens het inrijden oefenende ruiters moeten worden aangepakt. Tegelijkertijd liefst.

Beide gebeurt niet Tong uitsteken
Positieve nette ruiters worden nergens genoemd en/of geroemd
De *zeer overmatige* ruiters worden niet aan gesproken door wie dan ook omdat die *wie dan ook* vinden dat iemand anders dan zij dat moet doen.
Volgens mij beetje een pat stelling

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 13:40

Tadaaa! tijd voor verandering dus Lachen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:43

klopt!!! tijd voor verandering.
Helaas blijkt uit veel commentaar in div.topics over eventuele veranderingen men nog erg bezig is met zelf bescherming Cool

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:01

Ik vind dat 's nachts, na een show 'in' of 'los' rijden ook onzin. Waarom kan dat overdag niet?

Verder zou een organisatie iedere deelnemer bijv. een bepaalde tijd voor het losrijden kunnen geven. Zo voorkom je dat er te veel en ruiters van te verschillende disciplines door elkaar a/h losrijden zijn. (doen ze bijv. tijdens springwedstrijden ook, dan worden (bijv.) een half uur voor ze moeten starten de deelnemers gemeld dat ze mogen losrijden.)

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:54

En vergeet niet dat ANky ook 's ochtends er erg vroeg op zit (OS 2004) om ervoor te zorgen dat Salinero 'braaf' door zijn proef gaat.

of is dat alleen 'fout' als je western rijd...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:06

Hoe warm was het daar ook weer Cool

Een paard 's ochtens warm rijden is iets anders als een paard na een wedstrijd 's avonds nog even 'rondsturen' .

Qua inrijtijden zou er idd ook het nodige veranderd kunnen worden. Leuk voor een nieuw item Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:11

Blaze schreef:
Positieve nette ruiters worden nergens genoemd en/of geroemd
De *zeer overmatige* ruiters worden niet aan gesproken door wie dan ook omdat die *wie dan ook* vinden dat iemand anders dan zij dat moet doen.

Zou je dat willen dan, kan iets aan gedaan worden hoor Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:11

Misschien ten overvloede: Dat 'inrijden op afroep' bedoelde ik dus op startvolgorde.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:14

sugarmiss schreef:
Zou je dat willen dan, kan iets aan gedaan worden hoor Haha!
oja?? hoe wil je dat doen dan??

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:18

Sugarmiss schreef:

Een paard 's ochtens warm rijden is iets anders als een paard na een wedstrijd 's avonds nog even 'rondsturen' .

Ja hoor, daar heb je wat aan, als je pas in de middag zou moeten starten. Volgens mijn blijft het lood om oud ijzer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:20

sflj"]
Misschien ten overvloede: Dat 'inrijden op afroep' bedoelde ik dus op startvolgorde.
[/quote]Dus ruiter A is in de showarena, ruiter B staat te wachten tot hij mag starten en ruiter C rijdt los... zoiets ??

[quote="sugarmiss"]
Zou je dat willen dan, kan iets aan gedaan worden hoor Haha! [quote="blaze schreef:
oja?? hoe wil je dat doen dan??Dat is een vraag met een wedervraag beantwoorden. Haha!
Als er behoefte aan bestaat gaan we kijken of er iets aan te doen is. Dus roept u maar Haha!
[/quote]

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:24

Sugarmiss schreef:
Dus ruiter A is in de showarena, ruiter B staat te wachten tot hij mag starten en ruiter C rijdt los... zoiets ??
Bijvoorbeeld, maar het kan natuurlijk in (kleine) groepjes. Afhankelijk van het aantal deelnemers, afmetingen van de inrijbak enz. Bij de springwedstrijd waar ik het zag deden er een stuk of 20 mee en reden ze per 2 of 3 tegelijk los, zo'n half uur voordat ze moesten starten.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:08

Waar ik veel moeite mee heb is met ruiters die echt uren losrijden. Dus voor de show, tijdens de show en dan vaak ook nog na de show en tussendoor moet het dier ook nog showen.

Met de chip van tegenwoordig moet dat idee van sflj toch haalbaar zijn ! Elk paard wat de inrij bak inkomt wordt even gescaned, mag een maximaal aantal minuten losrijden. Als de tijd om is wordt de ruiter gevraagd de arena weer te verlaten (als hij die dag niet hoeft te starten) en anders mag de ruiter daarna de hoofdarena in voor de daadwerkelijke wedstrijd.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:59

een jury samenstellen om de inrijbak te jureren op horsemanship??
lintje daarvoor instellen????en natuurlijk regels opstellen ( ten overvloede)
die gelden in de inrijbak?een jaarprijs daar voor instellen???
een fairplay(CUP)?
misschien dat dat motiveert, of ben ik weer naief????

rinus

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:37

westernworld schreef:
een jaarprijs daar voor instellen???
een fairplay(CUP)?
misschien dat dat motiveert, of ben ik weer naief????

rinus

Hoe je dit nou weer zal moeten bijhouden, lijkt mijn moeilijk. Sommige starten alles wat er te starten is, en weer ander starten misschien één of twee keer per jaar.
Toch spreek het idee, mijn zeer aan, mede omdat ik zelf vind, dat een net rijdende, en ook nog scorende ruiter, best op dit gebied een lintje zou mogen verdienen.
Welke maatstaven er dan aangehouden moeten worden, zou best eens in het breed een discussies over gehouden kunnen worden. De aan te houden criteria, zal niet eenvoudig zijn.
Dus naïef vind ik het idee niet Rinus, maar ik zie even niet hoe je dit zou kunnen meten.

Groetjes Peter

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:48

GoedVetMan schreef:
Toch spreek het idee, mijn zeer aan, mede omdat ik zelf vind, dat een net rijdende, en ook nog scorende ruiter, best op dit gebied een lintje zou mogen verdienen.
Welke maatstaven er dan aangehouden moeten worden, zou best eens in het breed een discussies over gehouden kunnen worden. De aan te houden criteria, zal niet eenvoudig zijn.
Dus naïef vind ik het idee niet Rinus, maar ik zie even niet hoe je dit zou kunnen meten.

Ik werd vroeger behoorlijk vaak tijdens de prijsuitreiking door de microfoon toe gesproken door de meestal amerikaanse jury. Hij gaf me complimenten en wilde het publiek en de andere ruiters laten weten waarom hij mij zo goed vond Bloos . Dit was naast het blauwe lintje mischien nog wel de mooiste prijs

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 11:10

Marieke schreef:
Ik werd vroeger behoorlijk vaak tijdens de prijsuitreiking door de microfoon toe gesproken door de meestal amerikaanse jury. Hij gaf me complimenten en wilde het publiek en de andere ruiters laten weten waarom hij mij zo goed vond Bloos . Dit was naast het blauwe lintje mischien nog wel de mooiste prijs

Zo zal iedere ruiter, per wedstrijd een keer aangesproken kunnen worden, maar dat is dan wel een moment opnamen. Rinus heeft het over een jaar prijs, en ik vraag mijn af, hoe je deze dan zou kunnen toetsen. Zoals al eerder in diverse topics aangegeven is, zelf door jury leden, mogen deze hun beslissingen niet meten, aan de instelling die deze ruiter eventueel in de in rij arena laat zien. Gebleken is ook, dat de waardering van de jury vaak haaks staat op de publieke opinie. Misschien moet deze eventuele prijs, juist daarom, door het plubliek vergeven worden. Zodat het inderdaad de mooiste prijs is, die je kan krijgen.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 11:15

peter ik zou niet direct de juiste manier aan kunnen dragen die moet leidden naar een oplossing voor het verschil in aantal van wedstrijden.
daar zal een verdeelsleutel voor moeten komen, maar voor mij staat wel vast , dat het eerste criterium is, netje en paardvriendelijk rijden van je paard,Toch?????
en Marieke daar ben ik het helemaal mee eens,werkt niet voor iedereen, dus zeg dat Ik er een zadel tegen aan gooi voor diegeen die zijn/haar paard voortreffelijk behandeld.

rinus

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 23:11

westernworld schreef:
Ik er een zadel tegen aan gooi voor diegeen die zijn/haar paard voortreffelijk behandeld.
rinus

Rinus, wat een vreselijk lief en leuk aanbod. Super. OK dan! OK dan!
Sorry dat ik niet eerder reageerde, maar ik lees dit nu pas doordat ik een beetje druk was met andere topics.

Nu nog een manier verzinnen om zo'n prijs eerlijk toe te kennen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:17

Ik had het ook wel gelezen wat Rinus schreef, maar vroeg me gelijk af of we dan niet mensen gaan krijgen die gaan losrijden voor het losrijdt-wedstrijd. Knipoog

Je krijgt dan namelijk eigenlijk 2 wedstrijden, 1 in de losrijbak en 1 in de hoofdarena !